kinriempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

kinriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-02 15:32

Hoe zit het eingelijk met "ons"kinriempje. Een vriendin (dressuurmuts Z) vroeg waarom hij zo los zit, volgens haar doet hij zo niets.
????
Enig idee? Ikke niet dus.
Om het hoofdstel op zijn plaats te houden dus niet, ze trok hem zo af (had je Mandy's gezicht moeten zien Verward )
Moeten ze echt zo los of heb ik die voor een Shire gekocht (ik heb er een stuk of vijf, allemaal dezelfde lossigheid)
Anybody an idea?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 15:45

De bedoeling van een kinriem met een trens is dat je het bit niet door de mond kan trekken.
Als je met een scharenbit rijdt dan heeft het wel een werking, want door de hefboomwerking krijg je iets druk op de kin.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 16:46

Ik had ook een mooi western-kinriempje (heeft Sugarmiss van me gekocht Haha! ) en dat was ook VEELS te lang voor mijn watertrensje.

Ik weet niet of jij ze daar ook voor gebruikt ?

Eigenlijk zijn ze op de maat voor een stangbit , daarvan zitten de bovenste oogjes natuurlijk een stukje hoger waardoor je riempje ook wat strakker zit.

Gebruik je ze op een stangbit dan weet ik ook niet waarom ze zo lang zijn .

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 20:51

[quote="Sugarmiss"]De bedoeling van een kinriem met een trens is dat je het bit niet door de mond kan trekken.

Het bit door de mond trekken????????

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 21:06

ja ivar. dat klopt. bij western trek je vaak wat harder aan het bit en dan kan het zomaar gebeuren dat het door je paard zijn mond schiet.
door dat kin riempje kan dat niet meer Haha! Schijnheilig

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-02 21:45

Nou.... ik snap het dus niet helemaal, denk ik. Verward
Ik vond dat Ivar wel gelijk had, vind het riempje dus veel te lang. Aangezien ze toch echt voor Quarters zijn gemaakt, moet de maat kloppen.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 21:52

Het riempje moet zo lang zijn als het mondstuk van je bit. Ze kunnen dus op maat gemaakt worden, is hij nog te lang prik er dan wat gaatjes bij. Bij een D trensje gebruik je gewoon een leren riempje en bij een bit een kettinkje....

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

juiste maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 22:43

nog even een aanvulling, wat ik geleerd heb;

het kinriempje moet in de "holte" van de kin liggen... zo weet je dat ie goed ligt. Sigaar

Bij een gewone trens heeft het dus geen inwerking, maar zorgt ervoor dat je idd het bit niet door zijn mond kan trekken...

Maar bij een stang is er wel degelijk inwerking van het kinriempje, bij het aannemen v/d teugels komt er niet alleen druk in de mond, maar ook druk op zijn "kin" holte...

Groetjes Jolanda

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:29

En 't ziet er leuk uit Haha! Ik wil ook nog 'n kinriempje (zo'n mooie versierde), vin'k gewoon leuk eruit zien Haha!, helaas zijn er bijna geen kinriempjes maat Shet te vinden

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:04

ik wil niet banketstaaf doen hoor, maar ik heb altijd begrepen dat westernruiters vriendelijk zijn met hun handen en in hun rijden en bijna geen druk op het bit hebben. Schijnheilig

Hoe kan het dan in vredesnaam zo zijn dat er een kinriempje nodig is om te voorkomen dat het bit door de mond getrokken wordt. Huilen

Verder heb ik eens bij een westernruiter voorzichtig geprobeerd het bit door de mond te trekken en het ging ondanks het kinriempje zonder problemen hoor. (misschien was het riempje te groot?) Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 22:46

ik denk dat jij het "eindprodukt" voor ogen hebt.
maar voordat je daar bent moet je net als bij dressuur toch wel iets met het bit doen.

ik heb het geprobeerd met een wortel aan de singel , tussen zijn benen. en ja hoor inderdaad hij liep lekker laag met zijn hoofd. Haha!
maar ja , een wortel raakt ook eens op Huilen
en door dat kinriempje had hij moeite met het eten Vork

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 23:27

Ivar, een westerpaard moet ook verzameld lopen dus ben je weldegelijk dressuurmatig bezig (zo ongeveer als Jos beschrijft, maar dan net een beetje anders Haha! ). Je vraagt onder meer veel stelling op een kleine cirkel. Je paard loopt dan uiteindelijk bijna met zijn neus tegen jouw scheenbeen. Dit doe je door steeds te vragen en weer los te laten. Als je paard zo in stelling loopt bestaat het gevaar dat je bij het vragen het bit door de mond trekt. Bedenk daarbij dat je als westernruiter meestal zonder neusriem traint. Door de dichtgesnoerde neusriemen zal het in de Engelse dressuur niet voorkomen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:03

En ondanks dat westernpaarden coole kikkers horen te zijn gebeurdt het toch echt wel eens dat er één dwars is en lekker keihard er vandoor wil.
Dan moet je dus echt wel eens iets meer ingrijpen als je eigenlijk wil, je kunt tenslotte 500 kg niet een gevaar voor zichzelf en de omgeving laten worden. Vandaar dat kinriempje.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 14:19

KarinG schreef:
Je vraagt onder meer veel stelling op een kleine cirkel. Je paard loopt dan uiteindelijk bijna met zijn neus tegen jouw scheenbeen. Dit doe je door steeds te vragen en weer los te laten. Als je paard zo in stelling loopt bestaat het gevaar dat je bij het vragen het bit door de mond trekt.


Kleine toevoeging off topic...Niet alle westernruiters buigen zo ver in....
Frusty

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:27

mmmm, die wortel vindt ik wel een goed plan Haha! .

Eigenlijk zouden ze een onzichtbare (voor het paard niet) nooit op gaande wortel moeten uitvinden, dan zijn we van al dat gedoe met bitten, neusriemen en kinriempjes af. Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:57

Ook met engels rijden werd mij aangeraden een curb te gebruiken aangezien ik zonder neusriem reed.
Een neusriem houdt de mond van het paard dicht. Zonder kan het paard zijn mond open doen, waardoor je heel makkelijk het bit door de mond "trekt"

Dit is mij verteld, verder geen idee

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:14

Haha! Die vraag werd mij dus gesteld toen ik ging westernrijden ik zei :
he? zonder neusriem?
Waarom gebruik je een neusriem dan?
stef schreef:
Een neusriem houdt de mond van het paard dicht.


Dat zei ik toen ook, waarop gelijk werd gezegd : doet ie z'n mond altijd open dan, heb je het wel eens geprobeerd? Haha!
Dat vond ik een goeie... want idd.... wist ik veel, waarom dat ding er zat Bloos
áls het paard zijn mond niet dichthoudt... ja... oke dan een neusriem...anders niet...


Maarehhh... verder... zo logisch als wat, toch?
In de wei lopen paarden hun neus toch ook altijd netjes achterna? Clown

groetjes Jolanda