zadel-pas-probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:47

De singelriem aan de linkerkant is altijd zo lang. Afhankelijk van de lengte van je bont/neopreensingel die ertussen hangt (en de dikte van je paard natuurlijk Knipoog ) moet je de lange riem een aantal keren door de gesp/ring doorhalen. Meestal is 2x voldoende, maar soms is 3x noodzakelijk. Het resterende gedeelte doe je door het leren flapje met het gleufje voorop je zadel (de 'keeper').

Als je zelf weinig verstand hebt van goed passende zadels zou ik aanraden er iemand naar te laten kijken (en voelen) die er meer verstand van heeft. Met jou reuma wil je geen paard die bijv. gaat bokken vanwege een slecht passend zadel.


DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:51

pmarena schreef:
Kan het niet zijn dat je die leren riem aan de linkerkant ook dubbel kunt doen ?Het zadel dsat ik hier heb liggen heeft dat ook.


Zou ik nooit doen. De off-billet (rechts) is van veel stugger leer dan de linkerriem. Als je deze dubbel gaat doen kun je nooit makkelijk aansingelen.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 20:12

pmarena schreef:
Tja , het zadel arriveerde nu eenmaal splinternieuw zo Haha! Knipoog


Ben benieuwd naar het merk Verward

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 20:55

warren"]
Vraagje: als ik de singel enkele malen door de gesp-ring haal , kan ik niet meer met het pennetje door een gatje prikken.....? snap je?
[/quote]
Je moet de riem van achterlangs naar voren halen, dus de 2e laag komt over de eerste heen te liggen. Je eindigt dan aan de onderbuitenkant waar het pennetje zit.

[quote="warren"]
Het koordsingeltje is wel heel kort,dus met bv een extra gaatje in de lange singel kan het toch ook????
[/quote]
Je kunt natuurlijk gaatjes bijmaken, maar let wel dat de ringen van de koordsingel niet tegen zijn benen aankomen met het rijden, dan is je singel te kort en moet je een langere.

[quote="warren"]
Helaas is de singel breder dan het gleufje in de keeper (had ik ook gezien op www.slidinghorse.nl) dus past daar niet door. Met zo'n lang stuk singel eraan vind ik niet handig rijden.?
[/quote]
Kun je het gleufje niet iets breder maken? Of anders een bredere keeper eraan zetten.

[quote="warren schreef:
Waar staat bij western-zadels het merk genoteerd? Bij engelse zadels meestal op het zweetblad, met een mooi blikken plaatje. Heb het bij dit zadel nog niet gevonden. Welk model (rooping,reining of pleisure of ...? ) weet ik ook niet. Hoe kom ik daar achter??

Meestal (als het tenminste een merkzadel is?) staat het merk op de keeper, of het is in het leer ingestanst of er zit een plaatje op met een merknaam. Bij andere merken staat het ook op de fenders of op de achterkant van de cantle. Soms zit het plaatje onder bij de singelstoten (D's of zo).

Vaak kun je aan de knop zien welke richting je zadel op gaat (qua model bedoel ik Knipoog ). Een brede knop met een extra sukje leer er omheen is vaak roping (vlakke zitting), een steile hoge knop is cutting.
Een oplopende zitting is vaak reining. En dan heb je nog alles daar tussen in... Cool
Zet eens een foto neer dan maken we er een kwis van Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers