Quarters en schuimen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Quarters en schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 13:09

Ik rij zelf dressuur en rij op een manege waar veel western wordt gereden. Nu viel het me op dat de quarters eigenlijk niet schuimen in vergelijking met paarden die dressuurmatig worden gereden. Weet iemand hoe of wat. Ik heb het nl aan de western instructrice gevraagd en die wist eigenlijk ook niet precies hoe of wat.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:33

Bedoel je schuimen in de mond?
Mijn Paint liep laatst wel te schuimen in haar mond tijdens het rijden. Maar dat is natuurlijk geen Quarter Haha! Lips are sealed Knipoog.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:33

Volgens mij kwam dat doordat er bij dressuur veel meer in de mond wordt getrokken en er grotere bitten worden gebruikt. Goede westernpaarden hebben niet veel teugeldruk meer nodig en gaan daardoor ook minder schuimen, vaak hebben ze ook dunnere bitten, waarbij er zo min mogelijk in de mond zit.

Verbeter me maar als ik 't mis heb Lachen

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:36

Paintje schreef:
Bedoel je schuimen in de mond?
Mijn Paint liep laatst wel te schuimen in haar mond tijdens het rijden. Maar dat is natuurlijk geen Quarter Haha! Lips are sealed Knipoog.

hahaha maar een paint is wel bijna hetzelfde als een quarter Haha!
Ik weet niet waarom die quarters op jouw manege niet schuimen, mischien omdat er minder druk op de teugels is? Ik heb westernpaarden welles zien schuimen hoor, maar idd niet zo heel vaak Verward

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 14:43

Kais schreef:
Volgens mij kwam dat doordat er bij dressuur veel meer in de mond wordt getrokken en er grotere bitten worden gebruikt. Goede westernpaarden hebben niet veel teugeldruk meer nodig en gaan daardoor ook minder schuimen, vaak hebben ze ook dunnere bitten, waarbij er zo min mogelijk in de mond zit.

Verbeter me maar als ik 't mis heb Lachen


Ik zal het er maar op houden dat je met dressuur rijden in de mond trekken bedoelt dat we met meer teugeldruk rijden. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:44

Kais schreef:
Volgens mij kwam dat doordat er bij dressuur veel meer in de mond wordt getrokken en er grotere bitten worden gebruikt. .

Ik denk niet dat het bij 'engels' de bedoeling is om in de mond te trekken net zo min als bij 'western'.
Een paard wat ontspannen is gaat op het bit sabbelen (en soms dus schuimen). Qua bitten heb je veel verschillende materialen, elk paard heeft zijn voorkeur om op te sabbelen, sommigen doen het nooit.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:51

Kais"]
Volgens mij kwam dat doordat er bij dressuur veel meer in de mond wordt getrokken en er grotere bitten worden gebruikt. Goede westernpaarden hebben niet veel teugeldruk meer nodig en gaan daardoor ook minder schuimen,
[/quote]
Verward Lips are sealed

[quote="Kais schreef:
vaak hebben ze ook dunnere bitten, waarbij er zo min mogelijk in de mond zit.

Dat is wel te hopen voor die paarden (minder teugeldruk) Frusty !

Het schuimen van een paard is een teken van ontspanning, het paard loopt dan op het bit te sabbelen/kauwen. Het wordt dan juist licht in de mond.
Laatst bijgewerkt door Paintje op 04-06-02 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:52

Lisette"]
[quote="Kais schreef:
Volgens mij kwam dat doordat er bij dressuur veel meer in de mond wordt getrokken en er grotere bitten worden gebruikt. Goede westernpaarden hebben niet veel teugeldruk meer nodig en gaan daardoor ook minder schuimen, vaak hebben ze ook dunnere bitten, waarbij er zo min mogelijk in de mond zit.

Verbeter me maar als ik 't mis heb Lachen


Ik zal het er maar op houden dat je met dressuur rijden in de mond trekken bedoelt dat we met meer teugeldruk rijden. Knipoog
[/quote]

Lachen Ja, dat bedoel ik Lachen

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Schuim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:38

Ik heb er een die het schuim tussen haar billentje heeft staan Haha! .
En dat is geen grapje. Als ze zich maar een beetje inzet heeft ze het schuim tussen haar billen. Verder zweet ze dan niet veel. Nou komt dat misschien ook wel een beetje door haar overgewicht Lips are sealed Lips are sealed maar daar werken we aan.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:20

Toen ik mijn paard nog weleens zonder bit aan een touwhalster beweging gaf met een longe ging hij gewoon kauwen, sabbelen en schuimen.
En idd als ik zijn hoofdstel indoe gaat hij meestal al kauwen op het bit en schuimen.
Daarbij schuimt hij ook als je hem alleen maar rijdt aan een lang teugeltje.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:39

Beatle en Flash, beiden Quarters, schuimen allebei op het bit (en flink). Zien er ook ontspannen uit tijdens het rijden dus zal ook daar wel mee te maken hebben.

We rijden ze allebei op een Myler bit, correctional 7-shank, daar lopen ze het fijnst en het meest relaxed op. Maar of het nu direct te maken heeft met het bit wat je gebruikt.....

Groetjes, Gisela

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Re: Schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:05

Gisela schreef:
Maar of het nu direct te maken heeft met het bit wat je gebruikt.....

Lijkt me eerder dat het gaat om de handen die het bit 'besturen'.

Hoewel ze/we in de westernsport vaak van die bitjes met streepsjes koper gebruiken, omdat dat volgens kenners 'zo lekker smaakt'. Het paard wordt daardoor 'uitgenodigd' om op het bit te gaan sabbelen/kauwen.
Maar dan zouden we dus eigenlijk veel meer westernpaarden moeten zien schuimen Verward