niet passende zadels-the OF sequel-

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

niet passende zadels-the OF sequel-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 08:42

Om op het niet passende zadels topic aan te sluiten wil ik even een nieuw topic openen. Ik heb dat duitse stuk text gelezen over flexibele zadels en dat zette met aan het denken. Van de winter heb ik het hier al eens gehad over schuurplekken aan de achterkant van mijn Orthoflex zadel die leidden tot kale plekken (geen witte haren). Nu zijn die plekken goed aangegroeid (zeker na 6 weken niet rijden na mijn valpartij). Sinds kort heb ik de training weer opgepakt en zie ik tot mijn schrik weer schuurplekken (rijd met een glad dekje eronder). In dat artikel ging het over plekken onder de plek waar de flexibele delen aansluiten op de panelen. Ik ga thuis ook even kijken of het ook echt die plekken zijn maar als dat echt zo is moet ook ik weer aan een nieuw zadel en dat terwijl hij zo lekker zit Boos! . Ik heb een interessante OF link gekregen over een soortgelijhk probleem (die wel met witte haren), maar weet er iemand hier meer informatie over te vinden??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 09:44

Hoi, ik weet niet of je alles leest dus typ ik hier mijn antwoord nog maar een keertje Haha! . Ik heb ook altijd last gehad van die schuurplekken. (geen orthoflex zadel trouwens) Bij mij kwam dat omdat het zadel te ver naar voren lag, hierdoor rustte het op de schoft en de achterkant van het zadel rustte daar dus op de rug. Als advies kreeg ik om het zadel verder naar achteren te leggen waardoor het zadel de rug beter volgde. Het probleem is nu opgelost en binnen een week waren de schuurplekken verdwenen. Dit zou dus evt ook een oplossing voor je kunnen zijn. (alhoewel er waarschijnlijk 1001 oorzaken kunnen zijn natuurlijk)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:12

Ik weet natuurlijk niet precies hoe een OF zadel in elkaar zit.
Maar zou er wat bij de beweegbare delen niet iets vast zitten wat je misschien moet olieen ofzo? Is je zadel wel kort genoeg voor zijn rug?
Tis maar een idee.
Heb je voor mij die link over die OF problemen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 11:37

Het zadel is zeker niet te lang. Ik kan helaas geen foto uploaden omdat endoria weer niet werkt maar er staan er wel een paar op mijn site. Ik zal idd ook ens kijken of er niet iets vastzit ofzo.
De link was: http://www.redwrench.com/patriot/SaddleFit.htm
Maar 1 voorbeeld helaas.



Link werkte niet. Heb de . weggehaald achter de link.
Sugarmiss

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:54

Ik heb de site bekeken en ze geeft eigenlijk zelf al aan waar het probleem zit. In haar knieƫn nl.

De witte haren zitten op hele rare plekken en ik kan me niet indenken dat het door de constructie van de OF komt. Daar zit nl. niet iets in de buurt wat het kan veroorzaken.

Jaren geleden toen ik interesse kreeg voor het OF-systeem heb ik op internet eens een search gedaan van alle mensen die er iets over te zeggen hadden, zowel pos. als neg. Hiervan heb ik in excel een bestand gemaakt en wat rekenformules op losgelaten.

Wat uit die test bleek was dat veel mensen met een 'engels'- of endurancezadel meer problemen hadden met het concept als de westernzadels.

Ik heb met mijn OF 's winters ook dat de meiden kalende plekken krijgen aan de achterkant van de pad, maar dit wijt ik aan het opstaande dikke winterhaar. s'Zomers heb ik totaal geen last hiervan.
Hetzelfde (kale plekken) heb ik 's winters bij de singeluiteinden en 's zomers niet.
Zoals eerder gezegd ik rijd 2 zeer verschillend gebouwde paarden met mijn OF en heb in 4 jaar nog geen witte haar gezien of gevoelige plek bemerkt.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:00

als je het bestand nu even upload, en dan de url vermeldt, dan kunne anderen het ook zien. Misschien een idee??

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:03

Waarom ga je niet naar een goede westernstore en laat je je daar informeren? Daar kunnen ze verschillende zadels op je paard passen en dan weet je zeker dat je goed zit. Bij mijn paard bleek mijn zadel (dat ik ruim 3 jaar voor mijn paard gekocht had) na verloop van tijd ook niet te passen. Ik ben toen bij Arthurs Westernstore gaan kijken naar een nieuw zadel en hij heeft aangegeven welk zadel wel of niet goed paste. Dit wil niet automatisch zeggen dat duur dan het beste past, want er hebben ook duurdere zadels op mijn paard gelegen, die gewoon niet goed aansloten bij haar bouw. Deze werden dan ook direct terug gelegd.
Ik was daar erg tevreden over.

Succes!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:35

IK kende die site al maar goed ik heb nogmaals gekeken.
Het lijkt ook of de rand van de panels de oorzaak zijn.
En ik heb wel meer verhalen gehoord over schuurplekken en het niet passen van OF zadels. Maar dat is zeer weinig in tegenstelling tot de hele positiefe verhalen van zelfs paarden die al opgegeven waren en die met een OF zadel de sterren van de hemel lopen.

En toch als ik het geld er straks voor heb wil ik wel aan zo'n zadel.
tegen die tijd ben ik 2 jaar verder Haha! en zal het systeem vast nog beter en verder gevorderd zijn.