De Bit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

De Bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 14:42

Laat ik maar de stoute schoenen aantrekken en er over beginnen. De nieuwe Bit, misschien hebben jullie hem niet eens, het artikel over de pleasure. Wie heeft het gelezen en heeft er een mening over. Toen ik het las, kreeg ik het er warm van. Schandalig hoe mensen met dieren omgaan als er geld in het geding is. Nu heeft de Quarter wel de naam van vroeg rijp te zijn, maar, het is al eerder hier genoemd, een paard van twee jaar dat meeloopt in wedstrijden is natuurlijk te gek voor woorden. Men begint dus nog veel eerder met inrijden en intensief trainen want er moet wel resultaat zijn.
Money rules the world Misselijk

DubbelFun

Berichten: 88640
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 14:52

Ik ken het artikel niet, want ik heb iid de Bit niet. Maar ik kan me de strekking ervan wel ongeveer voorstellen. Hier zijn al veel discussies over geweest en het zal ook zeker de laatste niet zijn.

Je wilt niet weten wat voor ongein er zo met paarden wordt uitgehaald alleen omdat er geld in het geding is. Laatst nog op een amerikaans forum een onfris stukje zitten lezen over jaarlingen die in de halter zo mooi hun hoofd laag houden. Huilen En dan heb ik het nog geeneens over staarten en oren wat daar allemaal mee uitgevreten wordt.

Breek me de bek niet open Frusty

Hier in Nederland zal het niet op grote schaal worden toegepast, maar dat het nooit gebeurd zul je mij niet horen zeggen Lips are sealed

Zolang er nog mensen zijn die de amerikanen als ' shining example' hebben (de goeien daar gelaten) zullen deze praktijken wel nooit de wereld uitkomen.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:31

Sja, en wat te denken van dravers en renners.....

DubbelFun

Berichten: 88640
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:36

Cer schreef:
Sja, en wat te denken van dravers en renners.....

Natuurlijk zijn er meer misstanden in de paardensport, maar laten we het hier even bij de western gereden rassen houden en ons niet laten verleiden tot het wijzen met ons vingertje naar 'anderen' die het blijkbaar ook niet goed doen. Knipoog

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:00

Heb het ook gelezen en kan me gewoon niet voorstellen dat mensen zoiets kunnen doen, maar het zal ongetwijfeld wel gebeuren, echt te erg voor woorden. Vind alleen wel dat die Fabian nogwat die het stuk heeft geschreven altijd van die enorme grote uitspraken heeft, of het nu over pleasure gaat of over de gouden koets of noem maar op, hij loopt altijd te stoken. kan gewoon aan de stijl van het verhaal zien dat hij het geschreven zonder dat ik naar de naam onder aan de bladzijde hoef te kijken. maar ja daar ging het hier niet over. vraag met alleen af wat het nut van zo'n artikel is...

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:04

Nou ja ik bedoelde eigenlijk de opmerking "money rules the world" te onderstrepen ipv met een vingertje te wijzen..

Ik heb de Bit niet gelezen, dus kan er eigenlijk niet veel over zeggen. Als het over Nederland gaat, begrijp ik niet goed wat het met geld te maken heeft, want dat gaat hier niet op.

Als het over het buitenland (Amerika) gaat zal het zeker wel met geld te maken hebben want het is daar inderdaad een miljardenindustrie...

Helaas, niks aan te doen...het enige is dat de AQHA nog wat zou kunnen veranderen aan leeftijden, net zoals de NRHA dat gedaan heeft, maar of dat dan helpt??

DubbelFun

Berichten: 88640
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:08

Cer schreef:
...het enige is dat de AQHA nog wat zou kunnen veranderen aan leeftijden, net zoals de NRHA dat gedaan heeft, maar of dat dan helpt??


Dat zou zeker helpen, want dan is iedereen die QH-shows start gehouden aan de reglementen. Maar helaas geldt voor de AQHA precies het zelfde.. money rules. Verdrietig

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 17:15

Ik heb het ook gelezen en mijn mond viel open. Nu zal ik hier geen namen noemen, maar de mensen die het hebben gelezen zullen weten welke ruiter ik bedoel. Dat is de persoon die het meeste zijn paard op de te langzame manier showt en naar mijn mening volgen veel mensen zijn voorbeeld en juist hij vond het eigenlijk niet goed. Nou daar zakte mijn broek van af. Als hij daar mee op zou houden, zouden velen hem volgen, dat weet ik zeker. En dan zou de pleasure in ieder geval in Nederland een wat betere naam krijgen!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 17:23

Citaat:
Dat is de persoon die het meeste zijn paard op de te langzame manier showt en naar mijn mening volgen veel mensen zijn voorbeeld en juist hij vond het eigenlijk niet goed.



Ach als hij daarmee in de prijzen valt dan komt het spreek woord: als er een schaap over de dam is volgt de rest.
Of hij dit nou leuk vind of niet.
Dit soort dingen worden dus beloont op wedstrijden en zullen ze daar de oorzaak moeten aanpakken. Dus deze manier van rijden beoordelen met een laatste plaats.

Ik heb het ook gelezen en stond er ook werkelijk van te walgen, Ik wist het eigenlijk al door verhalen van anderen. Ben hierdoor ook een andere kijk op de western 'sport' gaan krijgen.
Gelukkig weten de meeste mensen in nederland beter.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 20:56

ik heb het niet gelezen, want ook ik heb de bit niet. maar als ik zie wat er in het wereldtje zo rond gaat heb ik zoiets van laat maar.
ik heb zelf nog een 2 jarige, en die wordt absolut niet gereden voordat ze 3 is. ik vind het wel zo erg wat sommige mensen met hun paarden uitvreten en dat alles onder de mom van het moet geld opleveren.

als ik zie dat mijn kwpn-er op 14 jarige leeftijd de meeste quarters (met naam) en jonger dan de mijne, eruit loopt in de reining. denk ik jongens jullie doen toch iets niet goed. want normaal gesproken moet ik het niet kunnen winnen. daar ben ik erg reeel in.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 20:57

Ik heb het ook gelezen. En ik baal er ook wel een beetje van dat het geplaatst is.

Uiteraard is er veel van waar, maar het gaat dan voornamelijk over de "BIG"-shows, World Champ, grote futurity's enz.

Het is natuurlijk verschrikkelijk dat er waar ook ter wereld op die manier met paarden(sport) wordt omgegaan.

Waar ik zo van baal is dat het eindelijk een beetje begint te lopen met de Pleasure onderdelen hier in Nederland en nu hoop ik niet dat te veel mensen meteen het slechte erover denken terwijl er ontzettend veel trainers en ruiters zijn die het op een hele goede, paardvriendelijke manier aanpakken.

Ik hoop gewoon niet dat Pleasure hierdoor een slechte naam krijgt...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 21:11

Cer schreef:
Sja, en wat te denken van dravers en renners.....


Ik begrijp je opmerking best wel, het gaat altijd om geld. Mensen waar ik vroeger erg tegen op keek, zie ik veranderen. Ze gaan hun brood verdienen in de paardenbusiness en hun werkwijze aanpassen.
Het gaat echter wel om onze sport/hobby die een erg slechte naam gaat krijgen. Door onze manier van rijden zijn we al erg in de picture. We houden vaak wel van een beetje show en zijn ook niet vies van mooie spullen. Ik vind het echt om te Verdrietig
Daarbij komt nog dat de mensen in deze sport elkaar met naam en toenaam in het openbaar aanvallen. Jakkes, als je het met iemand niet eens bent, blijf er dan bij uit de buurt. Des te meer dat gebeurt, des te effectiever is het.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:12

Ja ook ik heb het artikel in de bit met steeds verder rechtop gaan staande nekharen gelezen Misselijk . Dat is onze sport Frusty!! Tuurlijk gebeuren dit soort dingen ook in andere takken van de paardensport, maar ik kan me herinneren dat ik heel wat jaren geleden begonnen ben met westernrijden omdat dit op zo'n paardvriendelijke manier gebeurde Verward. Nu moet je vaak met een vergrootglas op zoek naar de paardvriendelijkheid in de manier van trainen Huilen.
Ik hou gewoon van mijn paarden Lovers en laat ik het niet merken dat iemand ze onheus behandeld, want dan zijn ze nog niet klaar met mij Boos! !!! Ik wil zeker niet kostte wat het kost de top bereiken! Wel de top van een optimale relatie tussen mijn paarden en mij met als basis respect en vertrouwen!!! Dat is me 100 keer meer waard dan prijzengeld of wat dan ook. Als het met dit soort wanpraktijken gepaard moet gaan, laat mij dan maar gewoon recreatieruiter blijven Lips are sealed !!!!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:26

"Is je paard te fris om een pleasureshow te lopen? Dan tap je toch gewoon een litertje bloed af, is hij tenminste een beetje matter. Verward Verward"

Wat mij betreft mag dit dan ook bij die ruiters gebeuren, kijken of ze dan nog met een smile rechtop kunnen blijven zitten }> Boos!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:42

Welke smile Vera? Zie je ook erg weinig, haha. Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:52

Kom niet zo veel op dit deel van bokt. Maar ik las het ook en dacht ik zal even kijken wat de westernerds hier ervan zeggen.
Ik was nieuwsgierig, want ik heb dat stuk echt met open mond gelezen.
Afgetapt bloed,ingespotenstaartwortels (waarom is dat eigelijk) en dan nog niet spreken over veel te jong getrainde paarden. Paarden die op jonge leeftijd versleten zijn. Voordeel heb je als je een goede versleten hengst hebt, dan kan je er altijd nog meer van dit soort paarden mee fokken.
Paarden die schijnbaar gedoemd zijn tot een kort en vluchtig leven?

Ik ben helemaal niet thuis is de westernwereld, maar eigelijk dacht ik wel dat dit een beetje ver-van-mijn-bed-show zou zijn.
Schijnbaar is dit niet alleen een amerikaanse aanpak maar ook van de paardemensen hier in nederland.
Zulke mensen kun je geen paardemensen noemen. Die zijn meer een soort van managers met een soortemet over-lijken-strategie om geld te verdienen Verward

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:54

of je bekapt de voorhoeven gewoon een beetje erg kort en zet er dan een ijzertje onder
neemt je paard voor een lekker klein stapje en dan hoeft hij achter ook niet zo'n grote pas te maken.
loopt ie lekker langzaam. Frusty

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:06

Ja Jos, maar dat gebeurd ook in Nederland Boos! Boos! Boos!
Door "gerenomeerde" ruiters Lips are sealed

Ludo: In Amerika smilen ze van oor tot oor!!! Dat moet in Nederland nog opgepikt worden Haha! Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:12

weet ik vera
ik heb "mijn" paard er met veel verdriet achtergelaten Huilen
toen wist ik nog helemaal niet hoe het in de "quarter" wereld toe kan gaan.

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 02:08

Nog afgezien van alle gruwelen die er in het artikel stonden, wat ik helemaal niet begrijp van mijn sport (ongeacht welk onderdeel) is waarom iedereen zo'n verschrikkelijke haast heeft. Dat er mensen zijn die 150.000 dollar denken te kunnen verdienen met hun veelbelovende tweejarige, okay, niet goed te praten maar wel te verwachten.

Maar hier in Nederland??? Waarom nou toch met twee jaar er al op? Een paard piekt tussen de 8-10 jaar, dan is hij op de kracht van zijn leven. Een Quarter is dan al oud en zeer waarschijnlijk fysiek, zo niet mentaal kapot. En een Quarter vroegrijp? B.Sh*t!!! Elk paard maakt qua opbouw van het kraakbeen dezelfde groei door, bij een Quarter gaat dat niet ineens sneller omdat hij een Quarter is. Dat hij veel spiermassa heeft zegt niets, nada over zijn kraakbeen groei.

Pfff, moest ik even kwijt. Knipoog

Ik vind het onderdeel waar ik voor train (reining) al zo verschrikkelijk beperkt, want wat houdt zo'n proef nou werkelijk in? De onderdelen zijn zowat op 1 hand te tellen en als je die naar je beste kunnen (of dat van je paard) uiteindelijk op 1 hand kan uitvoeren is er niet een volgend nivo met nieuwe oefeningen, zoals bijv. in de dressuur. Ik wil dat doel wel bereiken maar wat heb ik eraan als we (weer naar beste kunnen) dat bereiken als mijn paard net aan 5 jaar is? Wat ga ik dan doen? Nee, ik ga op mijn gemak verder en geniet van het proces totdat een van ons zijn top bereikt. En dan? Dan is mijn heethoofd misschien rijp genoeg om ook eens aan de trail te beginnen. Of toch $$cutting$$?

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 07:22

amen Karin !

Simonus
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 07:41

Ik keur het absoluut niet goed dat er in welke tak van (paarden)sport praktijken op na gehouden worden die niet door de beugel kunnen. Maar kijk eens naar de volgende pagina na het artikel waar lezers hun ingezonden stukken kunnen laten plaatsen. Als ik het me nog goed herinner staan er 3 brieven van lezers die hun beklag doen over de (gedeeltelijke) onjuistheid van andere artikelen. Ik weet niet of de auteur het met eigen ogen heeft mogen aanschouwen maar ik heb gelukkig nog nooit een ruiter met prikkeldraad zien rijden. En we weten allemaal dat een paard, ook al is hij in bv. de maand mei geboren in januari reeds 3 wordt genoemd i.p.v de daadwerkelijke 2 jaar. Maar voor de leescijfers staat het natuurlijk interessanter om te vermelden dat ze 2 jaar zijn. En eerlijk gezegd wist ik niet eens dat in de Pleasure paarden van 2 jaar al geshowt worden. Of zouden dit dus die '3 jarige' zijn? Gelukkig weten we allemaal dat er weer een tijdperk aanbreekt waarop er weer meer gekeken gaat worden naar het pleasure-gevoel wat bij Pleasure behoort. Dus dan hoeft het niet erg traag en het hoofd mag wat hoger gedragen worden.

En wat de Reining betreft: natuurlijk kan je in de Reining verder komen. Heb je al punten vergaard om je ROM te halen, heb je al bij de NRHA gescoord, een NK gereden, zowel bij de amateurs als bij de pro's gestart, en nog verder: heb je je al kunnen meten met een Volker Schmidt e.d. Ik weet, er zijn geen letters en cijfers verbonden aan het niveau bij Reining maar er is genoeg om verder te komen. En zodra je gemiddelde score hoger gaat uitvallen, weet je dat je op de goede weg bent. En voor het gros in Nederland is een 70 score nog een droom, ook voor mij hoor. Kijk maar eens naar het verschil tussen elk land op de site van die wedstrijd in Italie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 08:03

Simonus schreef:
En we weten allemaal dat een paard, ook al is hij in bv. de maand mei geboren in januari reeds 3 wordt genoemd i.p.v de daadwerkelijke 2 jaar. Maar voor de leescijfers staat het natuurlijk interessanter om te vermelden dat ze 2 jaar zijn. En eerlijk gezegd wist ik niet eens dat in de Pleasure paarden van 2 jaar al geshowt worden. Of zouden dit dus die '3 jarige' zijn?


Nee, het zijn echt twee-jarigen, of als ze idd laat geboren zijn, eigenlijk nog geen twee-jarigen.

In de Pleasure valt haast alleen te verdienen met de futurity's, die op twee jarig leeftijd, dus het jaar dat het paard twee wordt, gehouden worden. Dan zijn er ook 'maturity's' voor de drie-jarigen (mature=volwassen...), maar die zijn (nog) minder populair...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 08:50

Ben ik alweeeer op western Haha! Het gaat me nog interesseren *LOL*

*knip Simonus*
Ik weet niet of de auteur het met eigen ogen heeft mogen aanschouwen maar ik heb gelukkig nog nooit een ruiter met prikkeldraad zien rijden. *knip*

Ik gelukkig ook niet, maar wat denk je? Zouden ze deze praktijken voor het oog van de wereld doen? Persoonlijk denk ik van niet.......

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 08:57

Ik heb de Bit nog niet binnen, ben wel benieuwd naar dat artikel!

Maar het is idd "normaal" dat een paard aan de longe en onder het zadel gaat met 1,5 jaar. Als ze (bijna) 2 zijn worden ze al gereden. Tenminste, op de meeste trainingsstallen dan. Ik weet niet hoe het zit met de echte topsport, maar de gewone ranchpaarden die zo vroeg worden gestart lijken er niet echt onder te lijden. Ik geloof dat ze het eerste jaar onder zadel vooral worden gebruikt voor licht ranchwerk en dan geleidelijk aan meer. Tenminste, ik neem aan dat ze er niet onder lijden want je ziet vaak paarden die op hoge leeftijd nog moeiteloos veel werk verzetten. Vorig jaar heb ik op een Quarter Horse gereden van toen 31 jaar. Het beest was als 2 jarige ingereden en had 23 jaar lang hard gewerkt en was erg succesvol geweest op de rodeo`s. Als 31 jarige was ie nog super gezond en behoorlijk soepel. Helaas gaat het nu opeens erg bergafwaarts met zijn gezondheid, zijn longen laten hem in de steek. Maar ja, hij is 32.

Overigens vraag ik me af of we nog wel over topsport praten als je met een 3 jarige al een volledige reiningproef kan afleggen. Als je bedenkt dat een dressuurpaard er zo`n 7 jaar over doet om de top te bereiken. Je zou die futurities dan eigenlijk beter "trickriding" dan "topsport" kunnen noemen.

Trouwens nog wat trainingsmethodes die op de jonge QH`s worden losgelaten: Voorgaande avond hoofd vh paard hoog vastbinden in de stal zodat ze de volgende dag maar wat graag het hoofd laag houden in de WP.
Tijdens het trainen van de sliding stop de voorijzers er af halen en de hoeven kort houden zodat het paard beter gaat zitten tijdens de stop (om voorhoeven te ontlasten).