in stap halve of hele draai

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

in stap halve of hele draai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 18:36

Ja , lekker duidelijke titel he Haha! .

Omdat het bakje voor geen meter opschiet en ik het rijden toch een beetje interessant wil houden heb ik er maar weer een nieuw oefeningetje-voor-tussendoor bijgegooid.

Als we ergens een beetje ruimte hebben dan zit ik gewoon met Mareen in een fijne vlotte stap , ga wat achterover zitten (maak me "lang en zwaar"
zeg maar ) en laat haar een draai maken van 180 of 360 graden ,
op de plaats maar wel duidelijk in stap.

Ik weet niet of ik het helemaal duidelijk uitleg maar hoop dat jullie 'm begrijpen.

Nu vraag ik me af of dat nog ergens een officiele oefening is ?
Of is het mijn uitvinding (zal wel niet Haha! ) ?

En als ze goed erbij is dan gaat dit op een hele fijne soepele manier ,
is een goede test of ze aan de zit- en beenhulpen staat.

Alleen kan ik haar dit zowel vragen met haar hoofd-hals keurig in de richting van de beweging ,
als in tegengestelde richting zoals bij het wijken laten doen .
Dit gaat beiden netjes en aangezien ik het op m'n zit vraag kiest ze eigenlijk zelf een van de twee hoofd-halshoudingen.

Maar welke is het beste , koppie met beweging mee of juist de andere kant op ?
Of maakt het niet uit , is het allebei goed om te oefenen ?

Ben benieuwd naar jullie mening hierover ,
en of het een bestaande figuur/oefening is natuurlijk !

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 20:26

In de spin moet je altijd een klein beetje stelling hebben naar de kant waar je heen gaat. Volgens mij is er niet echt een officiele naam voor jouw oefening ( Haha! ), maar je kunt het zien als een draai, die ook in de trail in die vierkantjes gedaan wordt.

Overigens is het ook de bedoeling, naar mijn weten, dat het paard bij het wijken ook de kant opkijkt waar jij naartoe gaat, en niet de andere kant op Schijnheilig

Simonus
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 20:47

De manier waarop je je eigen houding beschrijft doet het me meer denken aan het vragen om een backup. Maar je beschrijving van de beweging van het paard lijkt weer meer op een rollback. Mocht het omkeren naar een half of heel cirkeltje (of meerdere cirkeltjes) je doel zijn, dan zou ik zeker als eerste het hoofd naar de kant vragen waar je naar toe wil en vervolgens je gewicht zowel iets naar achteren als naar de kant waar je naar toe wilt keren verplaatsen. Dit is het begin van je rollback, het kan vanuit stap, stilstand of vanuit je backup. Mocht je paard in het begin moeite hebben met overstappen dan kan je het hoofd iets in tegenovergestelde richting houden zodat de schouder vrijkomt om makkelijker weg te stappen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 20:56

XoNo schreef:
Overigens is het ook de bedoeling, naar mijn weten, dat het paard bij het wijken ook de kant opkijkt waar jij naartoe gaat, en niet de andere kant op Schijnheilig


Ik denk dat jij wijken en appuyeren door elkaar haalt:
Bij een appuyement is het paard in het hele lichaam gebogen in de richting van de beweging (en kijkt dus ook die kant op.)
Bij wijken voor de kuit is het paard maar heel licht gebogen, wèg van de richting van de beweging (en kijkt dus niet in de richting van de beweging).

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 21:05

Haha!
Margreet heeft gelijk, maar mij is opgevallen (in de bijna 20 jaar westernrijervaring) dat deze stijl een heleboel oefeningen niet benoemd, dan wel anders benoemd dan de klassieke stijl..

Ik ben sinds kort pas op de hoogte van appuyeren (?), renvers, travers en wijken.... De oefeningen waren me al lang bekend, maar dat daar ook namen voor zijn was nieuw Lachen
(hoe bedoel je achter de feiten aanlopen)

Raar maar waar...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 23:28

Wat een roll-back is dat zegt me niks eerlijk gezegd Haha! Bloos .
Tuurlijk vraag ik het haar met m'n gewicht naar de kant waar ze heen moet draaien , maar voor het inzetten van de oefening verplaats ik eerst m'n gewicht naar achteren om aan te geven dat het de bedoeling is dat ze niet voorwaarts maar vooral een zijwaartse/draaiende beweging moet maken.

Tegenstelling is natuurlijk maar een heel klein beetje net als bij het wijken Knipoog .

Als ik de hals in de richting van de draai hou dan heeft ze de stelling van een kleine volte , de stap blijft netjes behouden en ze maakt een nette draai vrijwel op de plaats , en dan rond zover als ik wil.

Het doel is dat ze goed aan m'n been en zit is en zelf meedenkt qua buiging , een constant vloeiend tempo houdend , we rijden gewoon lekker relaxed voorwaarts in stap een rechte lijn (hoe de weg loopt Haha! !) en halverwege laat ik haar een hele draai meepakken , lijn vervolgen ,
metertje of 10 verderop weer een heel draai andersom, lijn vervolgen.

Heel vloeiend allemaal .

Rena vind het ook wel leuk ,
zie je dat koppie * oortjes* van O er gaat wat gebeuren , even nadenken en met mooi halsje en oortjes naar voren geconcentreerd haar oefeningetje doen , vrolijk wandelend .

Het lijkt mij wel een nuttige oefening !

Ik vind het ook leuker , soepelr en relaxeder dan eenvanuit stilstand wending om de voor- of achterhand.

Dit smijt je er zo maar even tussendoor , leuk hoor ! *LOL*
En paardje is er meteen weer bij Dromen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 00:08

Bedoel je gewoon een 'pivit'? eigenlijk een keertwending om de achterhand, het binnen achterbeen moet blijven staan, het paard draait (pivit) er dus omheen.

Is tijdens de Pleasure in mijn ogen een must om te 'reverse-en'...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 00:21

Haha , jeetje wat is een pivit nou weer ?
Klinkt als iets met een nest in een veld met koren Haha! .

Doe je dat in stap dan ?

Het is gewoon een mooi rijtechnisch handigheidje om in een smal straatje soepeltjes te kunnen keren zonder je tempo te wijzigen of in de mond te zitten.
Je houdt het paard op de plaats en vraagt het met zit , buitenbeen en teugels in de keer-richting om vooral met de voorbenen om de achterhand heen te stappen , maar die stapt gewoon nog mee , blijft niet staan .
Ik vraag het ook zo : als ik een draai naar rechts ga maken , dan ga ik eerst goed de linkerkant van de berm opzoeken zodat ik de ruimte heb mocht ze toch meer voorwaarts gaan dan zijwaarts/omstappen.
Dan pakt ze het makkelijker op dan vanuit die rechte lijn.

En wat bedoel je met reversen ,
je komt aanrijden , maakt een draai en gaat weer de andere kant op ofzoiets ?

Het klinkt iig wel als iets snellers dan stappend *LOL* .

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 09:20

Een Pivit is een keertwending om de achterhand, zo wordt dat in de VS genoemd, het kan ook in een trail proef gevraagd worden.

Reverse, betekend omdraaien, dus van hand veranderen. Een pivit voer je alleen vannuit de stap, of halt, uit. Zit je dus in de lope, naar de stap/halt, meteen een pivit, weer door in de lope. Dan ben je netjes 'om gedraaid' (reverse).

Staat veel netter dan een rondje maken tijden de Pleasure.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 09:21

Als je een draai maakt om 180º is dat wat je in de westernsport noemt een rollback. En de rollback is in principe een halve spin. Dus als je de draai om 360º doet, is dat een rondje spin. En op een reining wedstrijd moet je er 4 achter elkaar maken. (Nooit steeds 4 spins in de training oefenen, want dan weet het paard op een gegeven moment dat hij na 4 spins mag stoppen en doet dat dan ook)

Bij de westernsport willen we graag zien dat het binnen achterbeen bij de rollback of de spin blijft staan, of dat het paard hem optilt en op dezelfde plaats weer neerzet. Het buitenbeen stapt dan om het binnenbeen heen. Dat binnenbeen waar het paard dan als het ware omheendraait heet het pivotbeen. Sommige paarden draaien om het buitenbeen. Dat is verder niet erg als je aan het trainen bent, als je op een gegeven moment in de spin snelheid gaat maken wisselt hij vanzelf.

Bij westernoefeningen moet het paard eigenlijk ten allen tijde recht zijn, dit met het oog op het feit dat je op een gegeven momen oefeningen op één hand moet kunnen uitvoeren. Maar als je dat ook in de training zou doen krijg je een heel stijf paard, dus stelling vragen is altijd goed.
Rollback en spin rijden met duidelijke stelling naar binnen (en ook met de spin) maakt de buitenschouder losser, rijden met buitenstelling maakt de binnenschouder losser. Rijden met stelling naar binnen bevordert het overstappen met de voorbenen (het paard krijgt als het ware meer ruimte en de spieren aan die kant worden langer)

Een goede oefening voor de rollback is het halthouden op de hoefslag en een rollback maken naar de wand toe. Maak je geen zorgen dat het niet past, het paard kan op een heel klein stukje draaien, maar de wand belemmerd hem om voorwaarts weg te lopen, hij moet echt op zijn kont gaan zitten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 09:52

Cassidy"]
Als je een draai maakt om 180º is dat wat je in de westernsport noemt een rollback. En de rollback is in principe een halve spin. Dus als je de draai om 360º doet, is dat een rondje spin
[/quote]

Ik dacht altijd dat de rollback -uitgevoerd aan het eind van een rundown d.m.v. 2 a 3 snelle sprongen met de voorbenen- bedoeld was om op de zelfde rechte lijn als dat je aan kwam gelapperen terug te gaan.

Terwijl een spin een duidelijke versnelde stap-gang is, dus juist NIET springerig.
Of heb ik nog nooit iemand een goede rollback zien uitvoeren Verward

[quote="Jeddah schreef:
Staat veel netter dan een rondje maken tijdens de Pleasure.

Eén van de veel voorkomende fouten in de pleasure is dat bij de reverse mensen stil gaan staan en dan draaien. Zolang het commando 'stop your horse and reverse' niet gegeven wordt maar 'reverse in walk (or jog)' mag je dus niet stil gaan staan en moet je gewoon en zo'n klein mogelijk rondje maken in stap.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:06

Ik heb ook geleerd dat de roll back als halve spin uitgevoerd moet worden.
Ik zie echter op de wedstrijden dat hij meer gesprongen wordt en hij vordt ook vaak niet afgemaakt. Ik bedoel hiermee dat het paard scheef eindigt en dan weer aangeloppeerd. Het gaat m.i. allemaal te gehaast. Eerder werd ook al genoemd dat de snellere proeven hoger werden beoordeeld in een wedstrijd dan de beheerste, langzamere en dus wat nettere. Volgens mij kun je beter langzaam en netjes beginnen voordat je snel gaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:27

De rollback moet omgelopen worden, en niet omgesprongen, dat is hoe ik het heb geleerd. Ik ben nog even het internet opgegaan om informatie te vinden hoe hij nu gemaakt moet worden, maar daar staat verder alleen bij: wending om de achterhand na de stop, daarna weer galoperen. Maar het moet één vloeiende beweging zijn. En dat krijg je niet als je hem springt.

Dit is wat ik vond op:

http://rodeoqueenalliance.homestead.com ... backs.html


The rollback is often one of the most mistaken maneuvers during rodeo queen pageant horsemanship competitions. They are hard to practice for most, adding to the confusion of how a proper rollback should be performed. Referring to the quote above, the maneuver should be performed before the horse comes to a halt. Often, I have seen girls competing in a horsemanship competition in a pageant and they stop thier horse, settle a moment, turn over the hocks and then proceed to lope off. A rollback is not a set of a stop, pivot or turn, and a lope. The rollback should be an unyielding, fluid movement from start to finish.


To begin practicing, sit deep in the saddle and prepare your horse for a stop by taking your legs off the horse and push them forward (unnoticeably) which will push your tailbone in the saddle and gently hold the horse in front with the reins. If your horse is correctly trained, he should immediately back a step or two when you don't release your hands from the reins after the stop. However, do not allow your horse to stop. When his hind end is collected underneath him, move his shoulders toward the fence (or wherever you are turning) with your outside leg. Your leg should be at the cinch or slightly in front, not behind. As soon as his body is angeled for the turn, he should follow through on his own, so release your cues.

En dan zie ik inderdaad weinig mensen vanuit de stopbeweging draaien.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 13:17

Erg interessant allemaal , wat de westernsport betreft kan ik nog een hoop technische zaken leren zie ik Knipoog .

Wel leuk dat Engelse stukje van Cassidy ,
dat is werkelijk PRECIES hoe ik het Marena vraag , tot in de details beschreven *LOL* .

Maar dan doe ik het dus in stap.
Wordt dat hier nu ook bedoeld of bedoelen ze eigenlijk datzelfde verhaal maar dan in galop ?
Dat zie ik Marena nog niet zo snel onder de knie krijgen Haha! Knipoog .

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 17:55

OK, weer wat geleerd Haha! Ik zal bij een volgende wedstrijd eens opletten welke Bokkers dit allemaal goed gelezen hebben Haha!

Maar dit vond ik toch wat vreemd Verward
Cassidy schreef:
move his shoulders toward the fence (or wherever you are turning) with your outside leg.

Nou ga ik ervan uit dat de fence ook aan de outside is. Ik had verwacht dat je je paard zou laten wegdraaien voor je binnenbeen, niet je buitenbeen Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 17:58

Sugarmiss"]
OK, weer wat geleerd Haha! Ik zal bij een volgende wedstrijd eens opletten welke Bokkers dit allemaal goed gelezen hebben Haha!

Maar dit vond ik toch wat vreemd Verward
[quote="Cassidy schreef:
move his shoulders toward the fence (or wherever you are turning) with your outside leg.

Nou ga ik ervan uit dat de fence ook aan de outside is. Ik had verwacht dat je je paard zou laten wegdraaien voor je binnenbeen, niet je buitenbeen Verward
[/quote]

Maar dat moet je juist niet altijd doen. Een paard is slimmer dan jij denkt. Dus als je stopt tijdens de training, ook vlak bij de fencen, niet altijd naar de fence toedraaien. Een paard moet je altijd vóór zijn en nooit laten anticiperen. Als hij dat eenmaal doet is het eind zoek. Hou het ook tijdens de training spannend.

Wat betreft je opmerking (lees hem nog eens goed): het ligt er helemaal aan van welk standpunt je het bekijkt. Als je te paard zit en het paard is bezig met de rollback wordt je binnenbeen (vanuit de positie van de sliding stop) automatisch buitenbeen voor de rollback. Snapje het ? Heb ik het zo goed uitgelegd? Verward
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-05-02 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:04

pmarena schreef:
Erg interessant allemaal , wat de westernsport betreft kan ik nog een hoop technische zaken leren zie ik Knipoog .

Wel leuk dat Engelse stukje van Cassidy ,
dat is werkelijk PRECIES hoe ik het Marena vraag , tot in de details beschreven *LOL* .

Maar dan doe ik het dus in stap.
Wordt dat hier nu ook bedoeld of bedoelen ze eigenlijk datzelfde verhaal maar dan in galop ?
Dat zie ik Marena nog niet zo snel onder de knie krijgen Haha! Knipoog .


De bedoeling van deze oefening is dat je een sliding stop maakt vanuit de galop, daarna een rollback en weer weggaloppeerd. Maar voordat iemand die slidingstop vanuit de galop er goed in hebt zitten duurt het even, en daar heb je ook een ander truukje voor nodig (je leert te sliden door hem tegen een wand aan te laten stoppen, eerst vanuit stap, dan draf en dan galop)
Dus blijf deze oefening voorlopig nog maar in stap doen. Je merkt zelf dat ze het hartstikke leuk vindt. En in de westernsport zijn er nog een heleboel leuke oefeningen die je kunt toepassen, ook als je dressuur rijdt.

Nog een tip: als je eerst achterwaarts gaat en vanuit de achterwaartse beweging de rollback maakt, leer je het paard zijn gewicht onder de massa te plaatsen. Dus halthouden, achterwaarts en dan binnenbeen tegen de buik en buitenhand van de hals af.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:17

Cassidy schreef:
wordt je binnenbeen (vanuit de positie van de sliding stop) automatisch buitenbeen voor de rollback. Snapje het ? Heb ik het zo goed uitgelegd?


Yep Haha!

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:45

Volgens mij klopt het niet, Cassidy, een rollback is geen halve spin. Ik ben even de boeken ingedoken en daar staat dat een rollback echt een sprong moet zijn. Dus een vloeiende draai beweging vanuit de sliding stop zonder dat de voorbenen de grond raken. Een goed uitgevoerde rollback is precies 180 graden zodat het paard in zijn eigen spoor weer weg lope-ed.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:01

Een paard kan toch nooit in één beweging 180* omspringen. Verward

Maar goed zo zie je maar, zoveel boeken zoveel uitleg. Wie heeft het juiste antwoord Verward

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 19:19

Cassidy :

Vanuit achterwaarts die draai maken vind ik zelf geen succes ,
ik wil juist dat de voorwaartse drang behouden blijft en dat ze het soepel
in een lekker stapje netjes meepakt , dus niet te ingewikkeld maken.

Nu plaats ze ook goed de achterhand eronder , zou ze dat niet doen dan kon ze de beweging niet goed vloeiend maken en zou ze uit elkaar vallen.

Ze moet voorwaarts willen zonder het te gaan , en die energie omzetten in een draaiende beweging.
Als ik haar vanuit achterwaarts laat draaien dan is het hele doel van de oefening mi weg....

Ik ben niet van plan om te gaan sliden hoor , moet je goede bodem en goede begeleiding bij hebben , en eigenlijk vind ik het ook te gevaarlijk.

Of vinden jullie het blessure-gevaar daarbij wel meevallen ?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

spin & roll-back

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 23:20

Hallo,

hier van mijn kant ook nog even een aanvulling :

bij een spin moet het paard áltijd de drang naar voren behouden (vandaar de oefeningen op een cirkel in draf die je steeds kleiner maakt, naar een spin toe)...

Een roll-back is een 'terugwerkende' beweging naar áchteren !
(vandaar de oefeningen; paar passen back-up en vervolgens roll-back).

Er zit dus m.i. heel duidelijk verschil in een spin & een roll-back.

Bij een goeie roll-back zie je toch duidelijk het paard gaan "zitten" , wat bij de spin duidelijk minder is.

En ik heb ook nog een vraagje;
bedoel je met "pivit" geen "pivot"?
Een pivot wordt (bijvoorbeeld) in de beginners reining gevraagd en dit is een 90 graden draai om de achterhand.

Groetjes Jolanda

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: spin & roll-back

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 23:58

Colinda schreef:
En ik heb ook nog een vraagje;
bedoel je met "pivit" geen "pivot"?
Een pivot wordt (bijvoorbeeld) in de beginners reining gevraagd en dit is een 90 graden draai om de achterhand.


Inderdaad, dat dacht ik ook. Pivot is overigens ook een term wat wordt gebruikt voor een draai in het linedancen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 00:11

Jullie hebben volkomen gelijk, een "pivot" is de juiste spelling!!!

Overigens kan bij de Trail en Horsemanship ook om een Pivot gevraagd worden, of een 1/4, 1/2e enz.

Simonus
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 05:54

KarinG heeft gelijk. Bij de rollback is het niet de bedoeling dat je paard overstapt maar alleen om zijn binnenachterbeen wegdraait zonder dat zijn voorbenen de grond raken. En dan natuurlijk het liefst in de goede galop weer aanspringt. In het Amerikaanse tijdschrift The Reiner (van de NRHA) en in het Nederlandse blad de Quarter vind je vaak artikelen over bepaalde manouvres, uitgelegd tot in de puntjes door Tod Bergen e.d. Maar inderdaad, het is geen gemakkelijke manouvre, je kan nog zo'n mooie stop hebben maar de hele stop mét rollback wordt als 1 manouvre bekeken en niet apart in de wedstrijd.