Kluisteren wel of niet?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:21

Marl1tje schreef:
@Yessy: Ik bedoel het kluisteren tijdens de training van het paard, dit kan zijn om het paard de baas te worden of om het idd stil te leren staan...

Verward Verward Verward ,....daar zijn toch andere manieren voor???
Ik heb hier nog nooit van gehoord om de kluisters te gebruiken tijdens trainen/inrijden.



_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:22

Kornelius schreef:
Ik weet alleen van een trainer die wij kennen in Amerika, die ranchpaarden traint, dat hij dat wel doet.
Het enige doel daarvan (bij hem iig) is om het paard te leren niet te proberen te vluchten als het met de benen vast komt te zitten in het prikkeldraad, dat in die uitgestrekte gebieden nog veel gebruikt wordt. Want als een paard vastzit in het prikkeldraad en dan probeert te vluchten wordt de verwonding alleen maar erger.

Voor deze reden heb ik ik deze oefening gezien,in amerika,zie foto's.
Afbeelding
Afbeelding
( Dit is trouwens de volle broer van mijn cremello,hier is hij een jaarling. )

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:25

Sonja schreef:
...............Maar soms worden er dusdanige bedragen neergelegd voor paarden die "het" moeten gaan maken, dat het uiterste geprobeerd moet worden om een investering te rechtvaardigen.
En soms zijn mensen ZO gek met een beest, dat ze tot het alleralleralleruiterste willen gaan om maar niet de beslissing te hoeven nemen die ik persoonlijk in zo'n situatie wenselijk en zelfs noodzakelijk acht; de dood.
gelukkig ben ik nog geen paarden tegengekomen, die zo onhandelbaar waren,of zo veel bleven rennen,dat kluisters en anders "de dood"de enigste optie is,......zo wil ik het ook houden trouwens!! Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 07:54

ilseb schreef:
Wat je op die foto's ziet, is geen kluisteren. Je tilt de benen van het paard op met een touw. Dit is om het paard te leren mee te geven met druk, zodat hij niet gaat trekken als zijn been ergens in verstrikt raakt. Bij kluisteren worden de benen aan elkaar vastgebonden met een touw, zodat het paard niet meer kan bewegen. Ik heb in een boek gelezen dat dit wordt gedaan bij jonge paarden (soms veulens) om hen te leren stilstaan en om klauwen met de voorbenen af te leren of te voorkomen. Ik ben er zelf ook niet voor, maar ik vraag me af of er een andere manier is om dat klauwen af te leren. Mijn paard doet dat ook en is deze week al eens met zijn voorbeen in een touw verstrikt geraakt. Gelukkig had ik hem wel geleerd niet te trekken, dus er gebeurde niks ergs, maar dat klauwen is erg irritant.

beter lezen incl. quote...... Lachen

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:43

Cassidy schreef:
Door een paard te kluisteren dwing je het paard tot nadenken. Dus waarom eerst van alles proberen, en dan uiteindelijk met de paarden waar het echt niet anders kan en die op de nominatie staan voor Manege Stegeman die kluisters toepassen? Je moet in dit geval niet alleen aan de paarden denken, maar ook aan de persoon die er voor het eerst opmoet. En die hou je als stal toch het liefste heel.

...toch vind ik het vreemd,...(ben ik voor de afwisseling de "softie"hier! Haha! )De aantal keren ,dat ik paarden ingereden heb zien worden en ook wat hier is gebeurt is aan inrijden ;daarbij heb ik het woord kluister nog nooit gehoord.....
Heb ook niet echt veel meegemaakt dat een groen paard als een debiel gaat rennen bij de 1ste,2de keer opstijgen.Gekkigheid begint toch meestal na een week of 2,als ze weer heeeel stoer worden??
De reden wat je zegt ,voor stel: je heb er een gek bij,je wilt niet dat die gaat rennen,dan denk ik,maar wat doet zo'n malloot dan MET kluisters?Rennen gaat niet ,o.k.,..maar z'n explosie van energie/angst/verzet moet toch ergens heen??Dan maar met 4 benen de lucht in??Gaat goed hoor,lijkt me,me kluisters.....Nee,dan maar een rondje galloperen! +:)+

Wegrennen is een mentaal probleem,wat je met rust en andere correctie methodes kan wegnemen,denk niet dat hier snel naar kluisters wordt gegrepen,maar weet nu wel weer een techniek erbij! Haha!

Verder heb ik niks tegen de mensen,die dit wel gebruiken,voor deze redenen,mag iedereen lekker zelf weten! Tong uitsteken

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:22

Cassidy schreef:
Hoeveel paarden heb jij ingereden zien worden?
Niet zo heel veel,stuk of 10,waarvan 3 zelf.
En jij??
Wat ik in de vorige reactie van mij schreef,zijn mijn ervaringen,die misschien nog niet zo super veel zijn.Omdat er niet zo heel veel spectucalairs gebeurde,reageer ik dus op kluisters van :"waarom"?.
Nu zijn er al een aantal reacties gekomen,waardoor ik het gebruik wel meer begin te begrijpen,..dusseh ik ben echt niemand aan het veroordelen.Wie weet als er eens een "moeilijk"geval komt,ga ik nog op zoek naar kluisters,maar een paard wat zich netjes gedraagd en het stilstaan ook leert zonder kluisters:"waarom?".

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:12

Citaat:
Cassidy schreef:
Hoeveel paarden heb jij ingereden zien worden?

Niet zo heel veel,stuk of 10,waarvan 3 zelf.
En jij??
Schijnheilig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers