WRAN voor alle rassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:54

Ik heb idd hetzelfde geconstateerd. Jammer. Voor een deel zijn ze gewoon niet door de voorronden gekomen. Voor een deel starten ze ook gewoon niet. Ik zal zelf niet gauw NK in deze opzet starten. Door de weekse dag... vrijnemen, klap geld kwijt en redelijk zeker weten dat je er toch door een in dit geval meestal goeie quarter in de voorronden uitgereden wordt. Dan ga ik liever kijken. En zoals ieder jaar heb ik prachtige en veel minder prachtige ritjes gezien. En het was gezellig! Ook zonder paard.

edit aanvulling: nu ik erover nadenk is het wel raar dat er klassen voor paints, appies en quarters + de andere rassen zijn. Daar zit enige oneerlijkheid in. Eigenlijk zou je dus de paints, appies etc... allemaal bij elkaar moeten stoppen, of ook voor de niet western-gefokte paarden aparte klassen moeten maken Scheve mond Knipoog


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 07:48

Snap ik wel hoor Jeddah... was meer anders bedoeld. Het is verwarrend om te zien of uit te leggen (er waren een paar ruiters van mijn pensionstal voor het eerst komen kijken). En natuurlijk is het ook duur voor anderen.. Wellicht dat die er ook om die reden voor kiezen om niet mee te doen. Ik heb nl. wel een aantal mensen op andere rassen die ik op wedstrijden tegenkom in de bak (en die het helemaal niet slecht doen) nu aan de kant zien zitten zonder paard.

Met hetzelfde argument: ik laat het niet afhangen van een toevallige voorronde, ik kom liever kijken.

Persoonlijk denk ik dat een systeem van meedoen o.b.v. je plaatsingen of highpoints beter zou werken dan een aantal dagen voorronden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 07:54

Oh jah aanvulling: volgend jaar schrijven i.i.g. Sonja (Fjord en Arabier) en ik (KWPN) ons in. Of we door de voorronden komen zien we wel, maar we gaan een goede poging doen Lachen


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:31

Ik ben vreselijk gek met mijn KWPN-er. Ze gaat dan ook niet weg. En ze doet het helemaal niet slecht. Ik heb er wel moeite mee om van haar te vragen te gaan lopen als een quarter. Al haar (voor een KWPN-er mooie) gangen zou ik er op die manier uit rijden. En dat kan de bedoeling niet zijn. Ik ben er vreselijk trots op als ik haar bij een pleasure wedstrijd achter de quarters en paints kan houden qua snelheid. Voor mijn paard vergt dat een enorme verzameling en ook nog eens aan een los teugeltje. Tegelijkertijd loop je er tegenaan dat de jury bijvoorbeeld een vlakke galop wil zien. die kan ik wel rijden, maar dan worden de gangen weer veel ruimer en dan ga je weer te hard. Zeker bij Wranwedstrijden zou ik best graag zien dat de jury meer zou kijken naar de bouw (en vooral maat) van een paard. Het gaat er o.a. toch om dat je laat zien wat je kan passend bij die maat. Een pony of een quarter neemt nu eenmaal kleinere passen en kan desondanks verhoudingsgewijs harder gaan dan een ruime KWPN-er (als voorbeeld hoor).

Hetzelfde geldt voor de trail. Ik kan echt mijn paard stapje voor stapje omzetten. En ze loopt echt keurig over stap,draf of galopsbalkjes. Alleen het past gewoon niet. Als ik Lanna in een vierkant zet dan staat ze krap aan de balkjes, laat staan dat ze nog binnen het vierkant moet draaien. Hetzelfde geldt voor galopsbalkjes, die liggen voor haar zo ongeveer op stapafstand als ze een beetje ruim stapt. Om daardoor te galopperen moet ze zo ongeveer op de plek galopperen.

Dat betekent in de praktijk dat pleasure (vanwege de niet gewenste gangen) al moeilijk is. Trail is redelijk onmogelijk omdat het niet past. Hunter e.d. zijn niet voor de andere rassen. Dan hou je dus horsemanship en eventueel reining over.

Ik vind het zelf vreselijk jammer dat ik geen trail kan starten en voor reining zijn we (vind ik zelf) nog niet goed genoeg... Maar ja, het is nu eenmaal zo.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:39

Nou PeppySan dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Kijk dat mijn paard geen reiner is of worden kan, dat heb ik me bij neergelegd. Ik doe mijn best die onderdelen zo goed mogelijk te trainen, rekening houdend met de beperkingen van mijn paard.

Maar bij pakweg trail is het toch de bedoeling dat een paard zich willingly guided door een aantal onderdelen laat rijden. Nu ben ik best in staat mijn paard stapje voor stapje een vierkant rond te krijgen, kan ze uitstekend zijwaarts over een balkje en het hoekje om, is een brug of een zeiltje echt geen probleem. Vooropgesteld dat ze ertussen past. En dat is geen klagen. Dat is constatering van een feit. Hier wordt niet getest of ik iets wel of niet kan met mijn paard, die kans krijgen wel niet eens. Simpelweg omdat het niet past.

In de springsport is daar al jaren geleden iets op verzonnen. Pony's springen andere hoogten dan KWPN-ers. Niet omdat ze slechter springen, maar omdat ze kleiner zijn en dus verhoudingsgewijs dezelfde hoogte moeten springen. Vandaar de onderverdeling in A, B, C, D en E-pony's. Die springen andere hoogten in dezelfde springklassen.

Zo heeft de iele pony van mijn vriendin een zee van ruimte in dat vierkant, een quarter heeft een gewone normale maat vierkant. Een haf heeft het al iets moeilijker (want groter dan gemiddelde hoeven) en een KWPN-er van 1 meter 70 past gewoon niet.

Bij een vereniging voor alle rassen vind ik dat wel iets om eens bij stil te staan i.p.v. dat makkelijk afdoen als klagen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:01

Haha het zal Blaze niet zijn..
Zoals al eerder gezegd... Ik klaag niet. Ik constateer een feit. Het past niet. Dus valt trail al af.

Pleasure zou beoordeeld moeten worden op de natuurlijke gangen van het paard, maar in de praktijk valt het met die regel tegen. Sterker nog er is een heel topic geweest over de beoordeling van quarters en al dan niet gewenste natuurlijke gangen. Dus dat betekent dat pleasure eigenlijk afvalt.

Hmm wat hou je dan over: ik weet het... : western riding, maar dat wordt nooit uitgeschreven. Eh.. hunter, maar dat is niet voor de andere rassen. Eh... reining: maar daar zijn de andere rassen inderdaad minder geschikt voor. Eh...horsemanship: dat past, heb je geen last van maat of beoordeling van gangen en is door ieder paard te rijden. Beetje magere oogst bij zo'n enorme hoeveelheid disciplines. En nogmaals: als het een rassenvereniging betreft, dan snap ik dat. Maar de niet-quarter eigenaren zijn volgens mij allemaal wel volwaardig lid. En de vraag was waarom er zo weinig niet quarters startten. Ik probeer een deel van het antwoord te geven.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:26

haha die uitgestrekte draf kan ik moeiteloos inderdaad. Maar het verschil is: jij kunt een dressuurwedstrijd starten. Je krijgt hooguit beroerde punten voor de uitgestrekte draf, maar dat kun je goedmaken met andere onderdelen, gewoon door netjes rijden. Dat kan bij pakweg reining of horsemanship ook. Je kunt starten. Bij trail loop je het risico dat je paard zijn nek breekt op die maat. Dat is net even wat anders Lachen

Het gaat mij er voor de duidelijkheid dus niet om dat het trailparcours nu speciaal voor mij of die andere 5 grote paarden verlegd moet worden. Het gaat er wel om dat dit eens aandacht krijgt.

En tuurlijk slik ik de tekortkomingen. Ik overleef het wel om geen trail te starten. Rij dapper mee in de pleasure tussen de quarters en ben er vreselijk trots op als ik Lanna achter de dikke bips van een quarter heb weten te houden. Ik was vreselijk trot op mijn finale-plaats in Hardenberg. Dat betekent nl. dat ik verhoudingsgewijs veel langzamer ga als die bewuste quarter.

Ik train op perfecte circels en perfect terugkomen op de zit voor de reining. Want daar moeten mijn plussen vandaan komen. Ik train verder op 0-scores of kleine minnetjes voor de reining.

Neemt niet weg dat het wel eens zinvol is om te benoemen wat je zoal tegenkomt met een niet-quarter. Net zoals het zinvol is om te vertellen wat je tegenkomt als je met een niet kwpn-er dressuur start bij de paarden. Het heeft er bij de dressuur wel toe geleid dat onderdelen van de jurering zijn aangepast. Het gaat daar nu veel meer om het RIJDEN i.p.v. dat de toevallige aangeboren swung in de gang van het paard beoordeeld wordt (sounds familiar??? Lachen )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:37

Hahaha Sonja is BACK. Woehoe!
Daarvoor mag je me een hele maand de huid vol schelden Lachen

ja baas Cool Haha! Schijnheilig Tong uitsteken Ik zal nog beter mijn best doen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:01

Er liep een NRPS bij de jeugdreining bedenk ik me nu Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:06

Nou ja ik deed een poging Cool Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:18

Wahaha ik zie het voor me Cornelie. Dat is nog eens een idee Lachen
Moet toch goed zijn voor hoge punten zoiets Clown

* gaat acuut oefenen op passage *

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:16

Mijn precieze reden (los van het feit dat Lanna met ziekteverlof op de wei staat wegens een sarcoid) is dat ik mezelf niet goed genoeg vind nog. Ik rij nog maar net bij de amateurs rond en heb nog veel te leren, daar vind ik het NK niet de goede plek voor.

Een secundaire reden zou voor mij wel in de voorronden liggen. Duur en een doordeweekse dag. Dan start ik liever een wedstrijd extra in het weekend ergens.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:18

En inderdaad Vera Zoveel wedstrijden in de buurt zijn er niet. In ieder geval niet bij ons. Saasveld, Hardenberg en Den ham zijn qua afstand redelijk te doen voor ons. Dat maakt de spoeling redelijk dun. Als ik ter vergelijk kijk naar dressuur en springen, dan kan ik ieder weekend starten binnen 10 km afstand van mijn stalling.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:48

eh Rinus... daar los je het probleem niet mee op. Het Wran NK is vanaf Amateur. En die mensen met niet qpa bleven weg. Die hebben echter ook niets aan onderlinge beginnerswedstrijden. Daar mogen ze niet starten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:01

Vera zo bedoel ik het niet.. Ik denk dat het heel zinvol is als er meer onderlinge wedstrijden komen. Hoe meer hoe beter zou ik zeggen, vermits er tenminste wel een echte jury bij zit. Ik bedoelde het in het kader van dit topic met de vraag waarom er zo weinig niet qpa op het nk starten...

Rinus geeft expliciet beginnerswedstrijden aan. Volgens mij mag je dan met amateurstatus niet tussen de beginners starten. Zo ik ook niet netjes vinden naar die ruiters toe.

Dus ik juich meer wedstrijden in de buurt toe, maar dan voor b, gb en a. Daarbij kun je zelfs overwegen om sommige onderdelen in een buitenbak te verrijden (scheelt kosten voor organiserende club). Eigenlijk kan behalve de reining de rest best buiten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:04

westernworld schreef:
Anya,onderlinge wedstrijden van westernstallen tegen elkaar ZONDER wran bepalingen!!!!!!!!!!kan je altijd zelf organiseren,dat bedoel ik nou, je gaat al direct beperkingen aanbrengen voor dat je het georganiseerd hebt.Om het aantrekkelijk te maken,neem een plaatselijke westernshop,laat die wat sponseren,alles onder eigen beheer,en ga aan de slag,net als sonja zegt:rijden met die hap.
ben er twee en een half jaar mee bezig geweest in Leusden,eerst de gezamelijke trainingen en van daar uit onderlinge wedstrijden. daar zijn leuke andere dingen uit te voorschijn gekomen,waarom je vastleggen in het begin dan, aan de regels van wie dan ook? wil je een grotere opkomst van niet qpa?????? doe er wat an!!!!!!!!!!!!!!!!!!

rinus


Dat zonder Wranbepalingen had ik niet begrepen.... Ik weet overigens niet of ik dat nu zo'n goed idee vind. Een keer een onderlinge wedstrijd is best aardig, maar het levert ook een volgens mij niet na te streven wildgroei.

Overigens organiseren wij (sonja en ik) reeds de succesvolle en gezellige training Oost.
Verder is het niet mijn persoonlijk doel om meer niet qpa in de westernsport te krijgen hoor. Mijn persoonlijk doel is het leuk doen met mijn eigen niet pqa Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:08

haha Westernworld de westernruiters bij mij op stal zijn Jip en ik Lachen
De rest rijdt dressuur Lachen
De westernruiters bij Sonja op stal zijn Sonja en Dick.. de rest rijdt dressuur Lachen

Verder is het logisch inderdaad.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:18

We gaan al een onderling wedstrijdje organiseren, dus het valt wel mee met die hokjes. Cool Schijnheilig

Echter: er is nu juist een westernvereniging opgericht om wildgroei en het risico van zeer uiteenlopende jurering etc. te voorkomen. Ik zou het persoonlijk een slechte zaak vinden als overal in het land op grote schaal dit soort wedstrijden worden georganiseerd zonder de betreffende vereniging. Ik heb bij de dressuur gezien wat voor gruwelijk gedoe dat opleverde op den duur.

Wel vind ik inderdaad dat de WRAN-regels redelijk wurgend zijn opgesteld als je een kleine regionale wedstrijd wilt organiseren. Die voorwaarden kosten erg veel geld en dat staat niet in verhouding tot de opbrengsten. Ik ben er eerder een voorstander van dit vraagstuk eens onder de aandacht van de Wran te brengen. Als daar geen mogelijkheden worden gezien, kun je altijd nog eens buiten de Wran om allerlei dingen gaan organiseren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:36

Datzelfde geldt overigens ook voor de amateurs. Er rijden er een paar rond die al jaren alle prijzen ophalen, maar er voor waken om alleen open te starten. Er is geen enkel systeem op basis waarvan je de amateurs uit zou moeten anders dan dat je aangemerkt wordt als professional (en die regels kent iedere amateur maar al te goed). Terwijl er tegelijkertijd wel allerlei regels zijn waardoor je als relatieve beginner toch naar de open zou moeten (bijvoorbeeld niet starten op eigen paard, of daarvoor geen leasecontract kunnen krijgen).

Dat zit ook een beetje in de aard van de regels. Als je daar wat aan wilt doen, moet je het hele systeem van beoordeling inderdaad op de kop gooien.

Bij de dressuur kan het bijvoorbeeld best voorkomen dat je een eerste prijs wint zonder een winstpunt te rijden. Gewoon omdat je niet goed genoeg bent op dat moment.

En je bent verplicht om een klasse op te schuiven bij een bepaald aantal winstpunten. Die blijven ook staan voor de combinatie. Dus de telling begint niet ieder jaar opnieuw.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:43

Ik denk dat het niet zozeer bang is jeddah.. Die hele sterke amateurs (op een enkele uitzondering daargelaten) starten niet zo vaak op de 'gewone' wedstrijden. Bovendien wat kan je overkomen? Hooguit dat je geen gewenst strikje binnenhaalt.

Het gaat er meer om dat het niveau-verschil door de regels soms wat raar in elkaar zit. Zo mag je op het paard van een ander alleen beginners of open starten of je moet een leasecontract hebben waarin het paard helemaal voor jouw gebruik is. Dat vind ik een rare regel.

Het veroordeelt bijvoorbeeld bijrijders of manegeruiters tot een eeuwigdurende beginnersklassificatie (als ze al mogen starten...het paard moet geen punten hebben gehaald dan). Dat wil zeggen dat ze zich gedurende een jaar voor wedstrijden inschrijven tot ze bijna aan het aantal punten zitten voor de verplichte hogere klasse. Dan starten ze de rest van het jaar niet meer om het volgende jaar weer met een 0-punten-score te beginnen. Hier zitten vaak goede ruiters bij, die m.i. de kans moeten krijgen te groeien.

De Gevorderde Beginnersklasse bestaat voor zover ik weet eigenlijk alleen op papier.

De amateursklasse wordt een soort vergaarbak voor iedereen die de punten heeft gehaald. Het is bijna vergelijkbaar met de L van de dressuur. Die letter staat in de volksmond voor Levenslang. Het verschil is... : na de L1 heb je nog L2, M1, M2, Z1, Z2 etcetera. Na de A eigenlijk niets meer... Immers de meeste A-ruiters starten regionaal toch al O. Iedereen rijdt en block de bak weer in voor de O.

Het is een systeem. En aan ieder systeem zitten haken en ogen en zijn verbeterpunten te verzinnen.

Een paar zijn er al genoemd:

1. je moet wel snel uit de beginners
2. er zijn vrij weinig regionale kleine wedstrijden om ervaring op te doen
3. beginners zonder eigen paard hebben wel een beetje een probleem (bijrijders kunnen bijvoorbeeld geen leasecontract krijgen, dan zou de eigenaar zelf niet meer mogen rijden).
4. Er zijn verhoudingsgewijs weinig klassen, dus er is weinig doorstroming
5. ik ben vast wat vergeten...

Oh ja ten positieve:
. je kunt vaak starten op 1 wedstrijddag
. er zijn veel verschillende disciplines, dus er is voor ieder wel iets wat past
. de jurering is vaak voor omstanders en ruiters wat duidelijker
. en vooral: westernrijden is leuker Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:21

Dat startnummer vind ik wel een goed idee. Wellicht kan dat uitgebreid worden naar startcombinatie. Op die manier kun je die rare eigen paard regel laten vallen. Die is meestal slechts ten nadele van de mensen die zich geen eigen paard kunnen veroorloven. Hij was denk ik ter voorkoming van het feit dat mensen op een goed paard van een ander gaan starten... Het starten op een goed paard is geen belemmering voor mensen met voldoende geld om dat goede paard te kopen.

Dan hou je nog de echte profs over die op veel verschillende paarden van een ander starten bijvoorbeeld. Wellicht kun je iets inbouwen hierover. Bijvoorbeeld: je wordt als prof aangemerkt als je met meer dan 3 startnummers wilt starten die geen eigen paard zijn.

Een puntensysteem vind ik wel een goed idee. Als we dan toch leentjebuur spelen kun je dat per discipline invoeren. Iemand kan best heel goed zijn in pleasure en er in de reining niks van bakken en nog beginnersniveau rijden.

Je hebt afzonderlijke winstpunten regelingen voor dressuur, springen en SGW. Je kunt dus Z dressuur + 3 zijn (dat wil zeggen drie winstpunten) en B + 8 springen (je springt bij de beginners).

De puntentelling gebeurt inderdaad door de organisatie, nadat de briefjes zijn ingeleverd.

De jurering van de engelse sport heeft ook nadelen natuurlijk. Maar dit onderdeel van het systeem spreekt me wel aan.

Je kunt lintjes halen en toch niet goed genoeg zijn voor een winstpunt. Dat maakt kleinere wedstrijden om ervaring op te doen ook aantrekkelijk voor de mensen die nog niet voor een winstpunt gaan en grote wedstrijden waar de goede ruiters met de prijzen lopen blijven ook aantrekkelijk omdat je (hoewel je niet in aanmerking komt voor een strikje) toch een eventueel winstpunt kunt rijden. Je rijdt meer voor jezelf zo.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:32

Voor de Nederlandse qpa-wedstrijden kan ik me goed voorstellen dat je die reglementen volgt. Maar de Wran heeft al een paar afwijkende regels. Het is een Nederlandse rijvereniging.

Zolang de jurering in de pas blijft lopen en de wedstrijdonderdelen ook kan ik me niet voorstellen dat Amerika daar wakker van ligt.

aanvulling: en Amerika hoeft zich natuurlijk ook niet meer te bewijzen in de westernsport. Dat is daar enorm groot. Het verschil is dat de westernsport in Nederland maar een klein niche van de paardensport inneemt.

Een niche dat volgens mij best groter kan worden. Dat veronderstelt wel dat Amerika je wat vrijheid geeft om aanpassingen aan de desbetreffende omgeving te doen.

Als je dropjes wilt verkopen in de VS dan kom je er ook niet met conventionele marketingmethoden Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:48

Als dat de bedoeling is, dan juich ik dat toe. Ik heb zelf geen last van die regel (ik heb een eigen paard), maar ik denk dat een heleboel bijrijders en manegeruiters hier heel gelukkig mee zullen zijn Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:01

Op naar de Wran-ledenvergadering zou ik zo zeggen.
Ik ben dit jaar van plan te gaan Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:17

Beloofd! Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers