WRAN voor alle rassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

WRAN voor alle rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 12:16

Ik ben nu een paar dagen op het NK WRAN geweest en heb met plezier veel paarden gezien. Een van de dingen waar ik naar uitkeek was het zien van veel verschillende rassen, ik ben namelijk ook gek van arabieren en Fjorden hebben ook altijd een speciaal plekje in mijn hart!

Nou heb ik gisteren jammer genoeg de voorrondes van de Junior Pleasure gemist, maar verder alles gezien, maar geen Fjord! Geen KWPN, geen Haflinger, geen Tinker, 1 Arabier.

Ik dacht echt dat ik veel verschillende rassen zou tegen komen en vind het jammer dat dat het geval niet was. Ook in het progamma boekje kwam ik een enkele Haflinger tegen maar verder niks.

Hoe kan dat nou? Heb ik een bril nodig, of lijkt het erop dat de meeste WRAN ruiters toch op Amerikaanse rassen rijden?? Waar blijven de andere rassen? Ik lees zo vaak dat dat je met ELK paard Western kan rijden, maar, helaas, als er nieuw komers zijn op het NK denk ik dat ze een ander beeld gaan krijgen.

Iemand een idee?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:32

Tsja, wat zou daar de reden van zijn??
Misschien omdat mensen uiteindelijk toch graag en amerikaan willen? En de "andere rassen ruiters" steeds meer recreatief gaan rijden??
Ik weet het echt niet....

Brenda

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:43

Ik rijd en start een welsh cob, maar omdat hij toch vaak te druk is op wedstrijden blijf je steken. Thuis loopt ie super en sommige wedstrijden is ie ontzettend braaf, maar meestal loop ik toch tegen het feit aan dat ie zich te druk maakt. Start nu amateur en heb al behoorlijk wat wedstrijden gereden maar het wisselt gewoon per keer. Dus om dan een NK te starten, tussen die "meestal" coole quarters, mij niet gezien.........

Verder hoor ik ook van mensen met een ander ras dat sommige jury's toch de gangen en hoofdhouding van een quarter willen zien en dat lukt nou eenmaal niet met een niet-quarter.....

Maar ik train gewoon lekker door hoor, hoop ooit een mooie reiningproef op het NK neer te zetten met me welsh cobbie, en pleasure doet ie ook leuk maar tussen al die quarters...??? Weet niet of ik dat durf Knipoog

misty2

Berichten: 44
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:56

Ik denk dat het uiteindelijk toch komt omdat de amerikaanse rassen toch meer geschikt zijn voor deze sport . Ik heb zelf westernrijden geleerd op een Bp daar heb ik ook mee mee gedaan aan de NK en dat ging best goed maar jaren later met een Quarter ging het toch nog beter . Ook moet je niet vergeten dat het een NK is daar komen toch de beste combinatie's naar voren . Op kleinere wedstrijden zul je meer andere rassen tegen komen .

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:44

misty2 schreef:
Ik heb zelf westernrijden geleerd op een Bp ...............

Bp Verward Verward ........Bospony,...Belgisch paard Verward Verward Haha!

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:26

Ook ik rijdt met een dood gewone nrpser. IK heb nog even getwijfeld of ik zou gaan starten op het nk, maar mijn gevoel zei dat we er nog niet klaar voor zijn en dan start ik ook niet. Het is dit jaar inderdaad minder gevarieerd als andere jaren.

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:35

Gisteravond deed er een fjod mee met de cowclasses!!

(Dat zal dan misschien wel de uitzondering zijn, maar toch!)

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:11

wij rijden ook wedstrijden op andere rassen.
en soms niet onverdienstelijk.

elk jaar komen er steeds minder
vorig jaar nog 8 geteld
dit jaar heb ik niet geteld Cool

het wordt gewoon steeds moeilijker om met je gewone paardje , gefokt om bv. om voor een karretje te lopen, mee te kunnen draaien tussen de pleasure en reining gefokte quarters.

daarbij kost het meedoen aan een NK veel geld, en om dus dan maar mee te hobbelen als bakvulling of voor vermaak van het publiek die het leuk vindt om ook andere rassen te zien, vind ik zonde van mijn geld.
(misschien gaan ze de andere rassen straks wel sponsoren om mee te doen Clown )

op gewone wedstrijden starten wij lekker op onze WWk ers
en voor de NK's nemen we een quarter Cool Haha! Clown Knipoog of we gaan lekker kijken.

het nivo van het westernrijden gaat, doordat er meer gereden wordt op in een bepaalde richting gefokte paarden, wel omhoog.
maar dat gaat soms in mijn ogen wel een beetje tenkoste van de gemoedelijkheid en de 'gewone man',
maar............. we moeten niet zeuren , want we wilden ook allemaal dat onze de sport serieus genomen wordt. Schijnheilig

misty2

Berichten: 44
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:49

BP boerenpaard vader moeder onbekend

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:52

tja bij de grotere dressuur wedstrijden zie je ook alleen kwpners en met grote spingwedstrijden ook alleen springgefokte kwpners of zangersheide. Die paarden zijn nou eenmaal gefokt om die tak te lopen, dus lijkt me logisch dat je die rassen tegenkomt. Je kan met elk paard springen, dressuren of western rijden, maar wil je echt ver komen (bijvoorbeeld naar het NK) zal je toch moeten kijken welk paard daar het beste bij past. Het gaat immers om de combinatie ruiter en paard en niet alleen om de ruiter Clown

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 19:55

Dus western toch alleen voor de Apps, Paints en Quarters, behalve als je op "laag" nivo wilt rijden?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 20:07

LisetteSugar schreef:
Gisteravond deed er een fjod mee met de cowclasses!!

(Dat zal dan misschien wel de uitzondering zijn, maar toch!)


Hoe laat was die er dan?? Jammer dat ik die gemist heb! Ik ging net na middernacht naar huis, duurde allemaal wat lang!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:54

Ik heb idd hetzelfde geconstateerd. Jammer. Voor een deel zijn ze gewoon niet door de voorronden gekomen. Voor een deel starten ze ook gewoon niet. Ik zal zelf niet gauw NK in deze opzet starten. Door de weekse dag... vrijnemen, klap geld kwijt en redelijk zeker weten dat je er toch door een in dit geval meestal goeie quarter in de voorronden uitgereden wordt. Dan ga ik liever kijken. En zoals ieder jaar heb ik prachtige en veel minder prachtige ritjes gezien. En het was gezellig! Ook zonder paard.

edit aanvulling: nu ik erover nadenk is het wel raar dat er klassen voor paints, appies en quarters + de andere rassen zijn. Daar zit enige oneerlijkheid in. Eigenlijk zou je dus de paints, appies etc... allemaal bij elkaar moeten stoppen, of ook voor de niet western-gefokte paarden aparte klassen moeten maken Scheve mond Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 07:29

Ben met je eens dat het een erg prijzige bedoeling is, maar dat zelfde geldt voor de Appy/Paint/Quarter eigenaren, ook die moeten vrijnemen enz.

Nee, oneerlijk is het niet, dat zijn de rassen shows/NK's, die zouden natuurlijk ook op andere data geplaned kunnen wordebn en staan in principe los van het WRAN NK. Dat komt doordat de stamboeken van andere rassen zelf geen Western shows uitschrijven, daar kan de WRAN niks aan doen natuurlijk, en de Apps/Paints/Quarters al helemaal niet!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:48

Snap ik wel hoor Jeddah... was meer anders bedoeld. Het is verwarrend om te zien of uit te leggen (er waren een paar ruiters van mijn pensionstal voor het eerst komen kijken). En natuurlijk is het ook duur voor anderen.. Wellicht dat die er ook om die reden voor kiezen om niet mee te doen. Ik heb nl. wel een aantal mensen op andere rassen die ik op wedstrijden tegenkom in de bak (en die het helemaal niet slecht doen) nu aan de kant zien zitten zonder paard.

Met hetzelfde argument: ik laat het niet afhangen van een toevallige voorronde, ik kom liever kijken.

Persoonlijk denk ik dat een systeem van meedoen o.b.v. je plaatsingen of highpoints beter zou werken dan een aantal dagen voorronden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:54

Oh jah aanvulling: volgend jaar schrijven i.i.g. Sonja (Fjord en Arabier) en ik (KWPN) ons in. Of we door de voorronden komen zien we wel, maar we gaan een goede poging doen Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:12

Het probleem waar je inderdaad tegenaan blijft lopen is dat de westernsport is gebasseerd op de vermogens van een quarter/paint/appie.
Die toch een bepaalde lichaamshouding hebben en een manier van lopen die je er bij een niet-QPA in moet rijden.
Dit laatste is het moeilijkste Scheve mond
Mijn petje echt af voor de mensen die het presteren een een niet-QPA ook zo te laten lopen
Niet alleen moet je paard getraind worden in zijn gehoorzaamheid maar ook nog eens in een andere cadans en houding. Dit laatste heeft menig niet-QPA ruiter al wat kopzorgen bezorgt

En als je dan inderdaad voor een paar honderd euro in de voorronde blijft steken omdat de natuurlijke aanleg (ook niet altijd aanwezig hoor! Knipoog ) voorrang krijgt....kan ik me voorstellen dat je die gok niet waagt.
Wel jammer maar erg begrijpelijk.. Huilen
En het is net wat Jos zegt; het is de keerzijde van de professioneel wordende medaille.

Aan de andere kant, als we spieken bij de de engelse ruiters, daar zouden wij allen niet eens op een NK verschijnen. Dat is een niveau wat maar door een paar mensen te behalen is.
De rest van de ruiter vindt een uitdaging op de andere concoursen.
En daar wringt 'em nou net de schoen.....die zijn er voor ons gewoon nog niet zoveel.
Het wordt wel steeds beter gelukkig maar meer wedstrijden in de buurt wil iedereen wel.
Waarschijnlijk zitten we dus in een overgangsfase. Straks hebben de profs en semi-profs een NK en de rest lekker veel shows in hun omgeving Bloos

Wetsernfriek

Berichten: 1021
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Bassilly (OPZULLIK) Henegauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:56

ik rij met een arabisch paardje en doet het heel goed ik train erwel erg veel mee en hij loopt even goed zoals een quarter hoofdje naar beneden verzameld enzo maar ja steek erwel veel tijd hoor.
het hangt van jou ook veel af bij ons is iedereen erg quarter gezind, apiie en paint vinden ze ook al niet meer goed genoeg. dus ik krijg wel veel kritiek maar toch geef ik niet op ik hou vol en paardje doet hij dat heel goed maakt mooie stops enzo dus waarom niet.
elk paardje kan het op zijn niveau maar of je nu een, quarter of een arbier of een fjord hebt je moet er veel met leren en trainen en een ander ras is ook helemaal anders dan een quarter om te rijden ook je moet de techniek en het contact vinden met je paard eens je dat hebt ben je vetrokken en je moet injezelf en in je paardje geloven vb, doet hij het niet in de reining kan hij mss goed gaan in de pleasure, of spint hij niet zo hard of stopt hij niet zo lang, je krijgt nog altijd veel punten als je een mooi patern rijdt en doe je dat dan zal je al aardig ver geraken.

een vriendin van mij rijdt met een albino paardje niks bijzonders zonder papieren, en ze doet nrha belgium en ze is bijna altijd in de eerste 10 tussen de 27quarters en verleden keer was ze 2des en 5des dus het kan gewoon geloven en je niet laten ontmoedigen door de andere mensen die zeggen dat alleen de quarter het kan.

in amerika zijn er al bijna 60procent western arabian en 40procent western quarter wedstrijden dus dat wil ook wel wat zeggen maar ja daar zijn ook al arabieren die 4 tot 5meter schuiven maar ja dus het kan

bij de quarters, niet elke quarter kan het daarvoor hoor ze selecteren daarbinnen ook enorm hoor het blijft toch steeds een vraagteken quarter of niet

voila das hoe ik het zie en ik heb zeker niets tegen de quarters hoor maar ik blijf toch lekker bij de arabier Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:31

Ik ben vreselijk gek met mijn KWPN-er. Ze gaat dan ook niet weg. En ze doet het helemaal niet slecht. Ik heb er wel moeite mee om van haar te vragen te gaan lopen als een quarter. Al haar (voor een KWPN-er mooie) gangen zou ik er op die manier uit rijden. En dat kan de bedoeling niet zijn. Ik ben er vreselijk trots op als ik haar bij een pleasure wedstrijd achter de quarters en paints kan houden qua snelheid. Voor mijn paard vergt dat een enorme verzameling en ook nog eens aan een los teugeltje. Tegelijkertijd loop je er tegenaan dat de jury bijvoorbeeld een vlakke galop wil zien. die kan ik wel rijden, maar dan worden de gangen weer veel ruimer en dan ga je weer te hard. Zeker bij Wranwedstrijden zou ik best graag zien dat de jury meer zou kijken naar de bouw (en vooral maat) van een paard. Het gaat er o.a. toch om dat je laat zien wat je kan passend bij die maat. Een pony of een quarter neemt nu eenmaal kleinere passen en kan desondanks verhoudingsgewijs harder gaan dan een ruime KWPN-er (als voorbeeld hoor).

Hetzelfde geldt voor de trail. Ik kan echt mijn paard stapje voor stapje omzetten. En ze loopt echt keurig over stap,draf of galopsbalkjes. Alleen het past gewoon niet. Als ik Lanna in een vierkant zet dan staat ze krap aan de balkjes, laat staan dat ze nog binnen het vierkant moet draaien. Hetzelfde geldt voor galopsbalkjes, die liggen voor haar zo ongeveer op stapafstand als ze een beetje ruim stapt. Om daardoor te galopperen moet ze zo ongeveer op de plek galopperen.

Dat betekent in de praktijk dat pleasure (vanwege de niet gewenste gangen) al moeilijk is. Trail is redelijk onmogelijk omdat het niet past. Hunter e.d. zijn niet voor de andere rassen. Dan hou je dus horsemanship en eventueel reining over.

Ik vind het zelf vreselijk jammer dat ik geen trail kan starten en voor reining zijn we (vind ik zelf) nog niet goed genoeg... Maar ja, het is nu eenmaal zo.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:45

Ik heb ook meteen een Paint gekocht toen ik me meer wilde gaan richten op de wedstrijdsport en verder wilde komen. Ik had ook wel een haflinger oid kunnen kopen, maar ik wist gewoon dat je met een Paint of Quarter verder kon komen, of dat nou door het type paard komt of door vooroordelen, dat maakt me geen reet uit. Iedereen wil het goed doen op wedstrijden en ik heb toen gewoon voor mij het beste paard uitgezocht.

Ik snap wel dat je de andere rassen steeds minder ziet. Paints, Quarters en Appies worden toch vaak hoog geplaatst, omdat ze idd die gangen hebben en die grootte, waar andere rassen vaak net weer iets buiten vallen. Iedereen wil goed presteren op de wedstrijden en uiteindelijk blijkt toch dat je dan in veel gevallen (zeker niet alle, er zijn genoeg haflingers en fjorden die het super doen!) beter af bent met een Amerikaans ras. Of ik dat jammer vind? Ik weet het niet, het maakt mij eigenlijk weinig uit. Een paard is een paard en of dat nu een Amerikaan is of niet, dat maakt niets uit. Aan de ene kant vind ik het goed, omdat je toch wilt dat de westernsport groeit en serieuzer genomen wordt, maar aan de andere kant, kan dat met een goede haf of fjord of KWPN van mijn part, natuurlijk ook. Ik weet in ieder geval wel dat mijn volgende paard weer een Amerikaan wordt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:03

vera schreef:
De rest van de ruiter vindt een uitdaging op de andere concoursen.
En daar wringt 'em nou net de schoen.....die zijn er voor ons gewoon nog niet zoveel.
Het wordt wel steeds beter gelukkig maar meer wedstrijden in de buurt wil iedereen wel.
Ik weet niet of je de editorial in de laatste Quarter Horse Journal hebt gelezen, maar volgens Bea zijn er dus al teveel wedstrijden. Een kostenpost waar menigeen op leegloopt, met als gevolg dat de starters wegblijven.

Dus moet je blij zijn met meer wedstrijden waar geen hond komt opdagen en waar je op leegloopt? Wedstrijden die je zo 1000 Euro in een weekend kunnen gaan kosten? Waarom rijdt de helft van westernrijdend Nederland, die anders op normale wedstrijden meerijdt, juist op de NK niet mee? En waarom in hemelsnaam zoeken mensen de NK uit als een van de wedstrijden om te gaan starten als ze er beslist nog niet klaar voor zijn?

Dus ik weet niet of je blij moet zijn met meer wedstrijden, waar je de hele dag aan kwijt bent omdat de organisatie geen tijdschema kan maken en zich er dan ook niet aan kan houden, en waar je voor een hele dag een godsvermogen aan kwijt bent.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:23

Ja, De WRAN is voor alle rassen, maar voor de sport op hoog niveau moet je toch een paard hebben die ervoor gefokt is, dus kom je bij de QPA terecht.
Die enkele uitzondering die wel met gedegen training wel tot de NK komt daargelaten.

Je ziet ook geen quarters op hoog niveau dressuur lopen, simpelweg omdat ze daar niet voor gebouwd zijn.

In de dressuur zijn het voornamelijk KWPNners en dat duitse spul die domineren. De Friezen doen leuk mee en op kleine wedstrijden zie je van alles en nogwat lopen. (net als bij de kleine westernwedstrijden)
Zelfde met het springen. Wil je dat op een beetje redelijk niveau doen, koop je een ras wat daarvoor geschikt is en ga je niet roepen dat de hindernissen te hoog zijn voor je fjord of quarter.

Dus waarom wel de westernproeven aanpassen aan de minder geschikte rassen?
Als je op NK niveau wilt rijden leggen een heleboel niet western gefokte paarden het af tegen de wel westerngefokte paarden dus daarom komen ze niet(meer)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:39

Nou PeppySan dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Kijk dat mijn paard geen reiner is of worden kan, dat heb ik me bij neergelegd. Ik doe mijn best die onderdelen zo goed mogelijk te trainen, rekening houdend met de beperkingen van mijn paard.

Maar bij pakweg trail is het toch de bedoeling dat een paard zich willingly guided door een aantal onderdelen laat rijden. Nu ben ik best in staat mijn paard stapje voor stapje een vierkant rond te krijgen, kan ze uitstekend zijwaarts over een balkje en het hoekje om, is een brug of een zeiltje echt geen probleem. Vooropgesteld dat ze ertussen past. En dat is geen klagen. Dat is constatering van een feit. Hier wordt niet getest of ik iets wel of niet kan met mijn paard, die kans krijgen wel niet eens. Simpelweg omdat het niet past.

In de springsport is daar al jaren geleden iets op verzonnen. Pony's springen andere hoogten dan KWPN-ers. Niet omdat ze slechter springen, maar omdat ze kleiner zijn en dus verhoudingsgewijs dezelfde hoogte moeten springen. Vandaar de onderverdeling in A, B, C, D en E-pony's. Die springen andere hoogten in dezelfde springklassen.

Zo heeft de iele pony van mijn vriendin een zee van ruimte in dat vierkant, een quarter heeft een gewone normale maat vierkant. Een haf heeft het al iets moeilijker (want groter dan gemiddelde hoeven) en een KWPN-er van 1 meter 70 past gewoon niet.

Bij een vereniging voor alle rassen vind ik dat wel iets om eens bij stil te staan i.p.v. dat makkelijk afdoen als klagen.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:55

Maar helaas blijkt het al sinds de oprichting van de wran niet nodig te zijn om maten van hindernissen aan te passen,simpel weg om de rede dat er bijna geen paarden zijn die te groot bleken voor de hindernissen.de meeste nietQPA zijn ook relatief kleine paarden.Die enkele*reus* is in mijn ogen dan zeker geen rede om dingen aan te passen.
De aanpassing moet bij de ruiter liggen die de keuze maakt om met een te groot paard iets te willen gaan doen wat in opzet voor de kleintjes is Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:01

Haha het zal Blaze niet zijn..
Zoals al eerder gezegd... Ik klaag niet. Ik constateer een feit. Het past niet. Dus valt trail al af.

Pleasure zou beoordeeld moeten worden op de natuurlijke gangen van het paard, maar in de praktijk valt het met die regel tegen. Sterker nog er is een heel topic geweest over de beoordeling van quarters en al dan niet gewenste natuurlijke gangen. Dus dat betekent dat pleasure eigenlijk afvalt.

Hmm wat hou je dan over: ik weet het... : western riding, maar dat wordt nooit uitgeschreven. Eh.. hunter, maar dat is niet voor de andere rassen. Eh... reining: maar daar zijn de andere rassen inderdaad minder geschikt voor. Eh...horsemanship: dat past, heb je geen last van maat of beoordeling van gangen en is door ieder paard te rijden. Beetje magere oogst bij zo'n enorme hoeveelheid disciplines. En nogmaals: als het een rassenvereniging betreft, dan snap ik dat. Maar de niet-quarter eigenaren zijn volgens mij allemaal wel volwaardig lid. En de vraag was waarom er zo weinig niet quarters startten. Ik probeer een deel van het antwoord te geven.