vraagje over sliding ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Reiner
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Aalst-Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:53

Vrolijk, ik moet je teleurstellen, alle ijzers zijn nl. een beetje langer dan de hoef, en dit om te vermijden dat bij het aangroeien van de hoornwand, het ijzer "in" de voet zou groeien. Nu is het wel zo dat sliding plates, zeker bij een gevorderd reiningpaard een heel stuk meer "uitsteken", dan bv. bij een klassiek rijpaard.

Wat mijn bescheiden raad zou zijn, is met je hoefsmid te bekijken welke sliding plates hij al dan niet in voorraad heeft. Er bestaan meerdere soorten sliding plates, brede, lange, of smallere kortere. Dan kan je er in de winter bv. "beginnerplates" onderzetten, deze zijn smaller en iets korter dan de "echte" wedstrijdplates. Het nadeel is dat de stops minder lang zijn, het voordeel is dat je je paard in de wei kan zetten.
Misschien nog een voordeel,al geldt dat niet voor alle paarden, maar als je er dan opnieuw bredere en langere plates onderzet, zullen je stops ook aanzienlijk verbeterd zijn. Omdat je paard geleerd heeft te sliden met minder meewerkende plates, en ie nu dezelfde tactiek gebruikt, maar het glijden bevorderd wordt door de "betere" plates.
Stel dat je paardje de ijzers makkelijk verliest, doordat ie wat speels is in de wei, dan kan je, in overleg met je smid, kleine zijlipjes aan het ijzer laten smeden, deze geven meer houvast aan je ijzer.

Tot zover deze lezing Lachen
Ik moet mezelf wat intomen, beroepsvorming, gelukkig wel on topic Haha!

Don't just ride, SLIDE !!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 5 bezoekers