Voorbeelden simpele reining proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Voorbeelden simpele reining proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:58

Ik zoek naar voorbeelden (patterns) van een simpele reining proef. Kan op inet veel vinden over reining, maar weinig patterns en als ik ze al vind zijn ze zo moeilijk..... Nagelbijten / Gniffelen

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:04

neem de moeilijke en pas die aan,tot je zo ver bent dat je de moeilijke ook aan kan.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:06

westernworld schreef:
neem de moeilijke en pas die aan,tot je zo ver bent dat je de moeilijke ook aan kan.


Grapjas Haha! Het wordt (misschien) onze eerste start in de reining, de beginnende beginners, en ik heb werkelijk geeeeeen idee wat ik kan verwachten. Weet wel dat het echt simpel moet zijn, want we zetten echt nog geen supernette en snelle spin weg en ook de stop zit er wel in, maar dan nog geen sliding stop Haha!

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:54

Hier de 4 wran beginners reining proeven :

PATTERN 1
1 Maak een kleine langzame figuur-8, beginnend naar rechts in de rechtergalop met enkelvoudige of vliegende galopwissels
2 Maak een grote snelle figuur-8 met enkelvoudige of vliegende galopwissels
3 Maak een run down tot na de markering gevolgd door een roll back naar links
4 Maak een run down tot na de markering gevolgd door een roll back naar rechts
5 Maak een run down tot voorbij de middenmarkering gevolgd door een stop
6 Ga achterwaarts tot het midden van de arena; pauzeer
7 90º wending om de achterhand naar links
8 180º wending om de achterhand naar rechts

PATTERN 2
1 Maak twee cirkels op de linker hand, de eerste klein en langzaam, de tweede groot en snel; enkelvoudige of vliegende galopwissel
2 Maak twee crikels op de rechter hand, de eerste klein en langzaam, de tweede groot en snel; enkelvoudige of vliegende galopwissel
3 Begin een cirkel op de linker hand maar sluit deze cirkel niet; ga over in een run down tot voorbij de eindmarkering en maak een roll back naar rechts
4 Maak een run down tot voorbij de eindmarkering gevolgd door een roll back naar links
5 Maak een run down tot voorbij de middenmarkering gevolgd door een stop
6 Ga minstens 3 meter achterwaarts
7 360º wending om de achterhand naar links
8 360º wending om de achterhand naar rechts; pauzeer

PATTERN 3
1 Maak twee cirkels op de rechter hand, de eerste klein en langzaam, de tweede groot en snel, gevolgd door een enkelvoudige of vliegende galopwissel
2 Maak twee cirkels op de linker hand, de eerste klein en langzaam, de tweede groot en snel, maar sluit deze cirkel niet
3 Maak een run down tot voorbij de eindmarkering gevolgd door een roll back naar rechts
4 Maak een run down over de middellijn van de arena tot voorbij de eindmarkering gevolgd door een roll back naar links
5 Maak een run down tot voorbij de middenmarkering gevolgd door een stop
6 Ga minstens 3 meter achterwaarts, pauzeer
7 Maak twee spins naar rechts
8 Maak twee spins naar links

PATTERN 4
1 Maar twee cirkels op de rechter hand, de eerste klein en langzaam, de tweede groot en snel, gevolgd door een enkelvoudige of vliegende galopwissel
2 Maak twee cirkels op de linker hand, de eerste klein en langzaam, de tweede groot en snel, gevolgd door een enklevoudige of vliegende galopwissel
3 Maak een run down over de middellijn van de arena tot voorbij de eindmarkering gevolgd door een roll back naar links
4 Maak een run down over de middellijn van de arena tot voorbij de eindmarkering gevolgd door een roll back naar rechts
5 Maak een run down over de middellijn van de arena tot voorbij de middenmarkering gevolgd door een stop
6 Ga achterwaarts tot het midden; pauzeer
7 2 spins naar rechts
8 2 spins naar links

Voor diegene die er tekeningentjes bijwillen graag per PB mailadres doorgeven , dan mail ik ze door

Veel succes OK dan!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:37

Ik vind deze proeven juist helemaal niet eenvoudig.
Misschien wel moeilijker dan de 'standaard' proeven.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:45

Eeen 180 graden wending is toch ook eigenlijk een soort van roll back? Worden deze proeven ook echt tijdens beginners wedstrijden gebruikt? dan kan ik namelijk misschien ook wel gaan starten Haha!

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:48

tja , het zijn toch echt beginners proeven ( WRAN) .
Een beginners proef van de DRHA ( green as grass) is nog moeilijker en ik denk dat er geen makkelijkere officiele reiningproeven bestaan dan WRAN proeven ( waarmee ik niet wil zeggen dat ik ze makkelijk vind )
Je moet ergens beginnen en ze verwachten ook echt niet dat je mega slidings maakt en super spint hoor , gewoon netjes circelen , speedcontrol een beetje laten zien en netjes rollback en back up en dan kom je al een heel eind.

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:50

Yessy schreef:
Eeen 180 graden wending is toch ook eigenlijk een soort van roll back? Worden deze proeven ook echt tijdens beginners wedstrijden gebruikt? dan kan ik namelijk misschien ook wel gaan starten Haha!


180 graden is een halve spin ( kan ook in een pattern gevraagd worden ) dus eigenlijk een roll back zonder weer verder te gaan nadat je gedraait bent.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:51

Alleen voor mensen die veel moeite hebben met de wissels zijn deze niet echt fijn, maar laat dat nou net ons sterkste punt zijn Knipoog

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:53

Geen officiele nee, dat klopt.
Maar om nou te beginnen met changementen vanuit een grote snelle cirkel naar een kleine langzame toe. Dat vind ik toch niet eenvoudig om mee te beginnen!
En zo zitten er wel meer punten in de WRAN beginnersproeven die, naar mijn mening, in een beginnersproef niet thuishoren.

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:55

je mag een eenvoudige wissel doen ( dus heel even terug naar draf ) en daar krijg je geen pennalty's voor , dus ook mogelijkheid om deze proeven te rijden voor de ( nog ) niet wisselaars Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:01

Tenfold schreef:
En zo zitten er wel meer punten in de WRAN beginnersproeven die, naar mijn mening, in een beginnersproef niet thuishoren.



Dan vertel de EWU en de WRAN eens hoe een reining proef voor beginners moet uitzien,maar dan wel zonder uit het oog te verliezen dat het reining is
Cool

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:03

Tenfold schreef:
Ik vind deze proeven juist helemaal niet eenvoudig.
Misschien wel moeilijker dan de 'standaard' proeven.

Helemaal mee eens. Wie die verzonnen heeft rijdt zelf geen paard...Lips are sealed

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:07

Changementen bijv niet naar een kleine cirkel toe....dat soort elementen doel ik op, zoals gezegd. Of: twee grote cirkels achter elkaar ipv een kleine langzame ertussen. Zo blijft het reining, terwijl de moeilijkheidsgraad omlaag gaat. Je kunt er ook voor kiezen om een proef zonder spins te maken, of echt een eenvoudige wissel te vragen (nu mag je een vliegende wissel maken en dat zal bij vergelijkbare proeven toch meetellen in de beoordeling).

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:13

Blaze schreef:
Dan vertel de EWU en de WRAN eens hoe een reining proef voor beginners moet uitzien,maar dan wel zonder uit het oog te verliezen dat het reining is
Cool

Ik weet het, vergelijken mag eigenlijk niet Cool
Maar vergelijk een grand prix proef met een b proef. Het is allebei dressuur maar toch wel een zeer groot verschil.
Kan ook best met de reining Tong uitsteken
Vraag bv zelfs nog niet eens een snelle en een langzame cirkel maar een cirkel in galop met enkele passen versnellen en weer terug oid. Vraag een nette stop vanuit de draf of zelfs vanuit stap. ( en ik denk dat juist als ruiters zo 'simpel' beginnen de boel rijtechnisch ook zal verbeteren. Tegen de tijd dat je dan aan het 'echte' werk toe bent heb je toch al een behoorlijke basis. Ipv gaaaaaaaaaaan met die banaan Clown )Maar ja, erg offtopic en al eindeloos over gediscussieerd Bloos

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:14

Ga wel een stukje met je mee aangaande de overgang van klein naar groot.Maar het mag het niet zo zijn dat je een beginner die een wel een vliegende wissel kan dit gaat verbieden.Bij de cirkels is belangrijk dat ze in grote verschillen,daar wordt meer naar gekeken dan het snelheids verschil.Er wordt een stop gevraagt maar als je paard een sliding stop kan maken mag dat ook.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:16

En dan: grote cirkel en dan bij A afwenden over de middellijn naar de stop. Wie verzint zoiets?

Wat betreft het verbieden van beginners die wel een vliegende wissel kunnen maken om die dan te tonen: zou er niet nog een opsplitsing moeten komen binnen die beginnersgroep?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:18

Wie heeft eigenlijk die proeven verzonnen? Hoe gaat zoiets eigenlijk?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:18

cornelie schreef:
Vraag bv zelfs nog niet eens een snelle en een langzame cirkel maar een cirkel in galop met enkele passen versnellen en weer terug oid.
wat men wil zien is het verschil van grootte
Vraag een nette stop vanuit de draf of zelfs vanuit stap.
reining is galop daar moet je niet aan tornen
( en ik denk dat juist als ruiters zo 'simpel' beginnen de boel rijtechnisch ook zal verbeteren. Tegen de tijd dat je dan aan het 'echte' werk toe bent heb je toch al een behoorlijke basis. Ipv gaaaaaaaaaaan met die banaan Clown )
deze mensen gaan het altijd verliezen in de beginners

Maar ja, erg offtopic en al eindeloos over gediscussieerd Bloos

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:19

cornelie schreef:
Wie heeft eigenlijk die proeven verzonnen? Hoe gaat zoiets eigenlijk?

De aqha heeft ze verzonnen
andere organisaties hebben geprobeert met wat aanpassingen het voor ieder toegangkelijk te maken.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:22

Cassidy schreef:
En dan: grote cirkel en dan bij A afwenden over de middellijn naar de stop. Wie verzint zoiets?
Dat is inderdaad een lekker onderdeel Cool

Wat betreft het verbieden van beginners die wel een vliegende wissel kunnen maken om die dan te tonen: zou er niet nog een opsplitsing moeten komen binnen die beginnersgroep?
Denk dat hier een taak is weg gelegd voor de organisatoren van de zo zeer gevreesde WILDE wedstrijden

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:26

Van de site van de NRHA:
WHAT IS REINING?
Reining is a judged event designed to show the athletic ability of a ranch type horse within the confines of a show arena.

Hierin staat dus niet per definitie dat het in galop moet zijn.

En om nog maar even op die stop vanuit stap terug te komen Knipoog Als beginner zijnde is het imo meer te behapstukken om dat rijtechnisch goed te doen dan direkt vanuit galop. ( zijn die bekjes ook eens dicht Haha! ) En dat je dus van daaruit toe gaat werken naar steeds moeilijker, de basis zit er dan in elk geval netjes in.
Maar aan de andere kant, wat heeft het eigenlijk voor nut om het over die proeven te hebben.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:41

cornelie schreef:
en ik denk dat juist als ruiters zo 'simpel' beginnen de boel rijtechnisch ook zal verbeteren. Tegen de tijd dat je dan aan het 'echte' werk toe bent heb je toch al een behoorlijke basis. Ipv gaaaaaaaaaaan met die banaan Clown
Ipv de proeven willen veranderen zou het misschien beter zijn als de mentaliteit van de ruiters zou veranderen? Waarom met reining beginnen als er nog geen behoorlijke basis in zit?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:45

"Omdat een beginnende ruiter ook een wedstrijd wil en moet kunnen rijden"

(Dit is geen mening die ik deel, maar wat de WRAN propageert en iedereen die beginners wedstrijden rijdt. Het is zoooo leuk om openbaar op je bek te gaan :x)

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:39

daarom zei ik ook: kleed de proeven eerst uit,tot de oefeningen,die je wel kunt,dan elke keer een onderdeel erbij,net zo lang tot dat je het pattern beheerst,en ga dan pas mee doen met een wedstrijdje,ondertussen kan je wat uitgekleedde patterns gebruiken voor wat onderlinge wedstrijden,om ervaring op te doen met de wedstrijden,jij en je paard.of dit wenselijk wordt geacht door je buurman? daar zou ik maling aan hebben,zolang jij maar vooruit gaat,met je paard!

rinus