Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:01

Wat aanleuning en dat soort dingen betreft weet ik ook nog een hele rits dus daar zal ik maar niet aan beginnen ( mag ook niet anders krijg ik op mijn kop).
Maar als iedereen respect heeft voor elkaar en probeert elkaar te begrijpen en als ze het niet begrijpen te vragen in plaats van een eigen (misgien wel hele foute mening te vormen)(zou in de sport zelf ook al handig zijn eerst kijken, vragen, oordelen weet niet hoe dat in de rest van de hippische sport er aan toe gaat maar ik ken de western wereld redelijk) zowel in western als dressuur de springsport de milliatry (ik schrijf het fout sorry) de mensport het voltigeren en al de hippische sporten die we hebben elkaar eens accepteren en proberen te begrijpen en als we goede duidelijke info hebben dan eens te zeggen daar houd ik van of niet denk ik dat het in zulk soort discussies een stuk makkelijker wordt.
En we hebben ook nog zoiets als verschillende trainer trainer a zegt bij probleem Knorretje ik wil die oplossing en trainer b gaat 180 graden de andere kant op.
Denk ik weet ik niet zeker maar het is mijn idee iemand een ander idee??? Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:39

Hmm, ik heb gisteravond met mijn am. appie weer een B proef gereden maar dat is voor ons toch wat moeilijker dan een beginners reining proef. 1 van pride zijn sterke punten is zijn galop en tja, daar heb je meer aan in een reining proef Knipoog
Ook zijn we nu eindelijk zover dat ik tijdens de dressuur pride op '2 pinken' kan rijden en dat is juist dan weer wel hetgeen mijn instructie naartoe wil. Een fijn ontspannen paard dat makkelijk te rijden is. Ook is het haar ( en ons) doel om je paard zo voor elkaar te hebben dat je hem in elke gewenste positie kunt rijden. Wat wél een verschil is voor ons is dat we nu meer sprong hebben in de galop en meer buiging in de draf. En in een dressuurproef zitten gemiddeld meer overgangen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:11

Inderdaad een gewaarde vraag. Ik denk dat het aan elkaar niet veel toegeeft. Misschien zelfs dat reining op een aantal punten moeilijker is, zeker op een lager nivo. Er zit bij een reingingproef immers al op elk nivo galop changementen in die bij dressuur pas vrij laat aan de orde komen geloof ik. En daar zijn het ook nog eerder 'eenvoudige' wissels met drafpassen tussendoor. Is het niet zo dat pas bij het Z echte wissels gevraagd worden? Maar ik ben niet echt een kenner van dressuur dus correct me if I'm wrong Knipoog .
Bij de beginners reining wedstrijden kun je inderdaad een eenvoudige wissel maken, terug naar draf en dan weer verder, maar je wordt er wel stevig op gemind. Dit zien ze als 'out of gate' en kost je 2 punten. Bij twee changementen is dat dus al -4 punten. Niet bevordelijk dus in een proef Haha! Bij meer dan twee passen draf ben je zelfs out-of-pattern en lig je eruit, krijg je een 0-score op heel je proef!
Wat rijden op een hand betreft, dat vind ik geen vergelijk met dressuur, daar wordt dit niet gevraagd. Een ding kan ik wel zeggen, bij western wordt gereden met een stangbit op een hand, bij dressuur op stang en trens met twee handen. Dus die hebben schijnbaar iets meer nodig Knipoog

Wat ik wel vreemd vind is dat er beginners reining met M-ruiters dressuur vergeleken worden. Is een M ruiter overigens niet al een aardig gevorderde ruiter? B staat dat niet voor Beginner? Dus dan moet ook een B-dressuurruiter vergeleken worden met een beginnend reining ruiter en niet een M-ruiter.

Maar al met al denk ik dat beide disciplines op hun eigen vlak en gelijk ruiter/paard nivo even zwaar zijn.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:24

Als je het echt alleen over de proeven hebt, vind ik een M dressuur proef moeilijker dan een beginnenr reining proef.
Allereerst duurt de proef ongeveer 8 minuten terwijl je bij een reining proefje 2 1/5 minuut later weer de bak uit wandeld. Je hebt veel meer overgangen en oefeningen dan bij de reining. Bij reining gaan mensen wel eens out of pattern terwijl dat wat je moet onthouden in de dressuur veel meer is.

Als ik kijk naar een goed getraind westernpaard dan is het voor het paard makkelijker om dressuur te lopen (even het talent van de gangen niet mee rekenen he, want daar heb je speciaal gefokte dressuur paarden voor) dan dat een dresuurpaard western moet gaan lopen. Wat dat betreft vind ik de westerntraining beter dan de dresuur trainingen. Zij gangen, achterwaarts, schouder binnenwaards, travers is allemaal een makkie voor het getrainde westernpaard. Aanleuning is zo gevonden als je dat zou willen. Voor een dressuurpaard is het goed verzameld lopen zonder aanleuningen echt een omscholing.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:28

Ik denk dat het moeilijk te vergelijken is. Zoals al door anderen is aangegeven is het nivo van beginners Reining denk ik hoger als de B-dressuur. Maar ik denk dat een goed uitgevoerde 'open reining' proef, op 1 hand wel te vergelijken is met de Z-dressuur.
Het is natuurlijk helemaal afhankelijk ook hoe je paard getraind is, een beginners reiningproef kan dan misschien wel moeilijker zijn als een B-dresuurproef, wat niet wil zeggen dat je zo kan overstappen met je paard van reining->dressuur omdat de moeilijkheidsgraad daar, bij de beginners, lager ligt.

De aanleuning is denk ik een andere discussie, zelf denk ik dat westernruiters wel goede aanleuning nodig hebben om te komen waar je uiteindelijk wilt zijn. Dat merk ik nu aan mijn eigen haf, door mij 'western' gereden, maar nu wordt ze vanwege mijn rugklachten 'engels' gereden. Waarbij zij vooral werkt aan een goede aanleuning waar Donja nogal moeilijk in kan zijn. Nu heb ik laatst weer even gereden (lees: meegelift) en doordat de aanleuning verbeterd is was ze ook makkelijker te rijden. Dit ligt natuurlijk ten eerste aan hoe ik haar tot dan toe heb gereden en hoe ze nu gereden wordt (beter dus). Daarom denk ik dat je ook in de western zeker een goede aanleuning nodig hebt, wil je verder kunnen komen.

De basis van beide diciplines verschilt dus imo niet zoveel.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:21

ik vind dit net als appels en peren vergelijken... het zijn allebei vruchten maar ze zijn toch anders.... ik ga er niet aan beginnen Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:30

Misschien is een andere invalshoek op zijn plaats om een redelijke vergelijking te krijgen Tong uitsteken
Vergelijk niet de proeven op zich,maar ga eens de ruiters en hun rijkunst vergelijken Cool

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:53

Zoals ik al eerder zei moet je geen vergelijking maken maar sommige mensen willen alles in een hokje plaatsen. En de eerste vraag ging over het niveau van western en dressuur. Ik blijf erbij niet vergelijken en ook niet proberen (zoals ik in eerste instantie heb gedaan). Ik ga met mijn paard geen reining pattern rijden want keertwendingen en spins zijn anders uitgevoerd. En ik hoor veel over aanleuning maar als ik naar een top reining ruiter kijk, zie ik veel meer de nageeflijkheid van het paard dan de aanleuning. En ongetwijfeld zul je die nodig hebben om zo ver te komen. En je moet is bij de wedstrijden dressuur komen kijken in de B tot Z ring, dan zie dat ook daar veel niveau verschil zit en dat sommige ruiters daar geheel niet bij horen. En ga ik bij jullie bij een wedstrijd kijken zie ik ook ruiters rijden die helemaal nog niet wedstrijd klaar zijn. En dan rijden ze soms nog op een hand ook. Dus wat is er moelijker? Ik denk allerbij even moeilijk en niet gaan afvragen welk niveau je met elkaar moet vergelijken.

Als ik een goede reining pattern zie geniet ik net zoveel als dat ik Anky de O.S. zie winnen, dus wat maakt het uit.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:43

Ik heb altijd reining gereden (geen wedstrijdniveau, meer voor de lol Knipoog), en met een leuk doorgetraind paard is mijn ervaring dat je een prima L-proef kan rijden, die oefeningen zijn prima te doen en die verzameling rij ik altijd al mee. Daarboven komen oefeningen die niet in m'n standaard programma zitten, en dat gaat denk ik niet spontaan met een gemiddeld paard Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:44

Jolande schreef:
Een ding kan ik wel zeggen, bij western wordt gereden met een stangbit op een hand, bij dressuur op stang en trens met twee handen. Dus die hebben schijnbaar iets meer nodig Knipoog


Dit mag pas vanaf de Z.
Van B tot en met M rij je gewoon op twee handen met een trensbitje in de dressuur.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:46

Marieke schreef:
Aanleuning is zo gevonden als je dat zou willen. Voor een dressuurpaard is het goed verzameld lopen zonder aanleuningen echt een omscholing.


Een aantal westerngereden paarden die dressuur worden gereden treden onvoldoende onder (naar dressuurbegrippen) en hebben de neiging om achter de teugel te gaan lopen. Bovendien is het weer moeilijk om de noodzakelijke oprichting te vragen. Dus het geldt v.v.

Dat zegt echter niets over de moeilijkheidsgraad of de basis van rijden (die naar mijn idee echt veel meer overeenkomt als mensen denken) maar over de verschillen in nadruk met trainen.

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:06

Blaze schreef:
Misschien is een andere invalshoek op zijn plaats om een redelijke vergelijking te krijgen Tong uitsteken
Vergelijk niet de proeven op zich,maar ga eens de ruiters en hun rijkunst vergelijken Cool
Zou je nader kunnen verklaren?? Verward

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:29

Nee Haha!
Spreekt voor zich Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:38

Ik vertaal even stormpje:
er zijn goede paarden met slechte ruiters
er zijn goede ruiters met slechte/gemiddelde paarden
er zijn slechte ruiters met slechte paarden
er zijn goede ruiters met goede paarden

(en alle varianten daartussen).

in beide disciplines Lachen

En iedereen herkent een extreem goede combinatie of een extreem slechte (in beide disciplines Lachen )

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:46

Zie je nu ,zo moeilijk is het niet Haha!
Alleen de volgorde is *random* Cool
Wie zet ze in de goede volgorde Tong uitsteken Cool

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:49

Wat maakt het uit? Om een goede ruiter te worden moet je ooit een slechte geweest zijn, zo werkt het nu eenmaal, hoe krijg je anders ervaring??

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:04

Anya schreef:
Ik vertaal even stormpje:
er zijn goede paarden met slechte ruiters
er zijn goede ruiters met slechte/gemiddelde paarden
er zijn slechte ruiters met slechte paarden
er zijn goede ruiters met goede paarden

(en alle varianten daartussen).

in beide disciplines Lachen

En iedereen herkent een extreem goede combinatie of een extreem slechte (in beide disciplines Lachen )

Ik denk dat het idd zo is!!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:07

Blaze schreef:
Zie je nu ,zo moeilijk is het niet Haha!
Alleen de volgorde is *random* Cool
Wie zet ze in de goede volgorde Tong uitsteken Cool

Doe jij dat maar even of blijf je je dit hele topic achter je zonnebril verschuilen. Rolleyes

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:08

wahaha Blaze... Af met die bril Lachen Clown

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:25

hmz zeer moeilijk...
ik heb vroeger altijd dressuur gereden en ben daar vanaf gestapt om dat ik dit veel te geforceerd vind...ik kreeg les van een duitse amazone, en ik zat totaal niet meer relaxed op mijn paard.
nu rij ik al enkele jaren western en heb terug de rust gevonden. (niet dat je niet hoeft te werken, maar dit gaat volledig op een andere manier)
mijn mening hoor Knipoog

maar als je dan echt een vergelijking moet maken, ze zitten beiden op een paard Tong uitsteken

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:37

stormpje schreef:
Doe jij dat maar even of blijf je je dit hele topic achter je zonnebril verschuilen. Rolleyes
Niet alleen in dit topic Cool

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:45

Als je je avatar-cowboy nou eens een bril opzet Schijnheilig

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:50

Leuk topic Cool

Ten eerste ben ik het hier helemaal mee eens...

marieke schreef:
Citaat:
Als je het echt alleen over de proeven hebt, vind ik een M dressuur proef moeilijker dan een beginnenr reining proef.


Ik denk dat het verschil kleiner is tussen beginners reining en open reining en dat het ook nog verschilt voor welke vereniging je start (wran/nrha) Je paard moet kunnen changeren, stoppen en spinnen ook al in een beginnersproef, terwijl in de dressuur dit vanaf de B opgebouwd wordt met steeds moeilijkere oefeningen naar het Z. Het rijden op 1 hand vind ik vergelijkbaar met rijden met stang en trens. Dus ja als je op 1 hand start op open niveau vind ik dat bijna vergelijkbaar met Z-dressuur niveau.

Op de vraag of je paard het allebei zou kunnen? Misschien op laag niveau daarna wordt het haast onhaalbaar.

En tsja wat betreft goede/slechte ruiters. Ik denk dat op een goed doorgetraind reiningpaard de meeste zo weg kunnen rijden. Een z-paard kopen en dan maar hopen dat je Z kan starten heeft de KNHS wat opgevonden: allemaal beginnen bij de B!!!!

Dus denk wel dat de 'strijd' oneerlijker kan zijn, als je Z-dresuur rijd heb je je daar naartoe gereden en dus 'verdiend' terwijl iedereen (met veel geld) morgen een goed reiningpaard kan kopen daarmee vervolgens 'open' kan starten en kampioen kan worden.

En in beide disciplines zijn er ruiters die goed kunnen rijden en ruiters die goed paarden kunnen trainen. (vaak niet dezelfde )

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38720
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 03:08

Roos1 schreef:
En tsja wat betreft goede/slechte ruiters. Ik denk dat op een goed doorgetraind reiningpaard de meeste zo weg kunnen rijden.


Dit is niet zo. Een goed paard heeft ook een goeie ruiter nodig, die weet welke 'knopjes' hij gebruiken moet. Het maakt het wel makkelijker omdat het paard de oefening al kent!

Vind het een leuk topic maar wel een 'onzinnig' vergelijk. Er is namelijk geen vergelijk in mijn ogen!

Waar mensen vaak naar kijken is de wissels, die worden in de dressuur op op hoger nivo gevraagd en in de westernsport gelijk van het begin. Ookal wordt zo'n wissel anders gereden dan in de dressuur het is een oefening die enige vaardigheid vraagt. Pling En dan heb ik het niet over de paarden die worden omgegooit in de wissel.

Anyway, een vergelijk van appels met peren.

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 08:49

Blaze schreef:
Niet alleen in dit topic Cool
Dat verklaard voor mij dan idd genoeg.

Nerd Misschien moet je deze dan eens gebruiken!!!!