Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:50

Toen ik de titel in dit forum zag staan dacht daar gaan we weer lekker afgeven op elkaar de Western ruiters en Dresuurruiters tegen elkaar.
Maar nee, het leek goed te gaan een leuke nette discussie.Jammer dat het eigenlijk altijd op gekissebis uitkomt.

Bij ons thuis rijden ze Dressuur,Western we helpen elkaar geven elkaar tips zelfs aan de instructie van de western ruiters worden wel eens tips gevraagd en andersom.In de basis draait het allemaal om hetzelfde als die goed voor elkaar is ga je verder ieder op zijn eigen manier en nivo.

Ik weet het, ik antwoord erg off topic maar daar waren de meeste al mee bezig dus ik denk dat mijn antwoord er ook nog wel bij kan.


stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:06

Blaze schreef:
Misschien is een andere invalshoek op zijn plaats om een redelijke vergelijking te krijgen Tong uitsteken
Vergelijk niet de proeven op zich,maar ga eens de ruiters en hun rijkunst vergelijken Cool
Zou je nader kunnen verklaren?? Verward

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:04

Anya schreef:
Ik vertaal even stormpje:
er zijn goede paarden met slechte ruiters
er zijn goede ruiters met slechte/gemiddelde paarden
er zijn slechte ruiters met slechte paarden
er zijn goede ruiters met goede paarden

(en alle varianten daartussen).

in beide disciplines Lachen

En iedereen herkent een extreem goede combinatie of een extreem slechte (in beide disciplines Lachen )

Ik denk dat het idd zo is!!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:07

Blaze schreef:
Zie je nu ,zo moeilijk is het niet Haha!
Alleen de volgorde is *random* Cool
Wie zet ze in de goede volgorde Tong uitsteken Cool

Doe jij dat maar even of blijf je je dit hele topic achter je zonnebril verschuilen. Rolleyes

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 08:49

Blaze schreef:
Niet alleen in dit topic Cool
Dat verklaard voor mij dan idd genoeg.

Nerd Misschien moet je deze dan eens gebruiken!!!!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:51

Wat we denk ik niet moeten vergeten is dat heel veel Western instructie ooit als dresuurruiter/amazone heeft gereden vaak wordt pas later de overstap naar de Western sport gemaakt!

Ook las ik nog een leuk stukje over Anky en Rieky in de paard en sport,wel toepasselijk voor dit Topic vond ik ,
Ik heb het even voor jullie overgenomen,


Onze nationale dressuurvedette reed op Krack C een demonstratie en gaf samen met Rieky Young een clinic western riding.Rieky`s paarden zijn tot in de puntjes afgericht en reageren op de zachtste hulpen ,ook die van de stem.De dames hielden de toeschouwers aan hun stoel gekluisterd en brachten het verhaal op gevatte wijze.Anky`s verhaal over de voor en nadelen van een zadelknop;tijdens een eerdere clinic werd een van Rieky`s hengsten wat heet in de galop.Ik fluisterde zachtjes 'hoo',zoals ik dat gewend ben bij mijn eigen paarden.Hierop maakte de hengst een slidingstop en ik kende in een keer de nadelen van een zadelknop.Het kampioens duo concludeerde dat het, ook in de westernsport allemaal om dressuur draait.


Zo,het is nu wel duidelijk dus er kan een slotje op dit Topic Haha! Knipoog Haha! Haha!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:06

Anya schreef:
haha niks slotje, er komen nog steeds leuke antwoorden....
heeft Rieky niet eerste een jaar of tig dressuur gereden trouwens Lachen



Volgens mij lest ze nog steeds bij Anky, Tong uitsteken

Anky is even gestopt bij haar ivm met de zadelknop en haar zwangerschap!! Haha!

Grapje natuurlijk,ja idd Rieky heeft volgens mij Z dressur bij de pony`s en paarden gereden!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:08

Blaze schreef:
Nu zou je makkelijk het topic nog iets moeilijker kunnen gaan maken door te opperen (naar aanleiding van Rieky en Anky) dat er een onderscheid gemaakt kan worden in de stijl van western rijden.En dat mensen met een dressuur achtergrond tegen een western instructeur aanlopen die deze niet handhaaft in zijn instructie.derhalve zal dat een obstructie zijn in het constructief overgaan van stijlen Cool



Ik geloof dat ik je en beetje begrijp vandaag Nerd !!Je heb idd gelijk Blaze maaaaaar,,is dit ook niet het geval in de dressuur sport kijk maar hoeveel verschillende systemen er gebruikt worden daar om toch het zelfde doel te bereiken.

Dit is denk ik met western niet anders iedereen werkt volgens een systeem (en instructie ) die hem of haar het beste past!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:14

Voor engelese instructie is er een (meerdere) opleiding te volgen om de kennis goed en onderbouwd over te brengen.(Niet iedere instructie heeft die opleidingen gevolgd natuurlijk!!)

Maar wat is er voor de western instructie volgens mij helemaal niets!



Dan de volgende vraag wanneer mag iemand zich een instructeur noemen??

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:59

WormBoy schreef:
Mijn oordeel: bij recreatief rijden en relaxte paarden kun je wel ruiters laten switchen. Maar een dressuurruiter op een scherpe quarter, kan net zo fout gaan als een cowboy op een scherp dressuurpaard. Natuurlijk vooral afhankelijk van het aanpassingsvermogen van de ruiter .



Weet je wat ik gewoon niet begrijp is waarom zou je alleen kunnen switchen met een recreatie en relaxt paard ?

Juist de meer gespannen paarden komen bij van het western rijden (ook vaak gespannen ruiters)

Als je goed dressuur rijdt loopt het paard net zo ontspannen als een een western paard.Wel met andere hulpen maar ze moeten allemaal op de pinken te rijden zijn .Ze zeggen wel vaak dat dressuur ruiters zitten te rukken en te plukken maar ook in de western zie je dat een hele hoop. (hoeveel paarden stoppen er niet met open mond).Ik loop trouwens ook wel eens met de handen voor mijn ogen weg bij een dressuur proef hoor!


Ik heb het nu niet over de top maar gewoon op gemiddelde wedstrijden van beide !

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:52

vera schreef:
En dat "rommeltje " is zo zonde om te zien. Paarden met mond open, veel prikwerk, geen slide maar een springstop, etc. Huilen
Absoluut geen reclame voor de sport.
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom deze mensen deelnemen aan een wedstrijd maar kennelijk is men zich niet bewust van hun niveau of vinden ze dat ze gewoon moeten kunnen starten, ik weet het niet.

Ik heb me daar over verbaast echt verschrikkelijk om te zien en dat terwijl het zo anders kan door idd echte beginners proeven voor de reining te maken .Lijkt me voor heel veel ruiters en paarden een stuk eerlijker!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:49

Anya schreef:
Hmm van dressuur naar western bedoel je?

- ik zat niet stil genoeg Bloos
- ik zat teveel te lang aan de teugel (ik had gelukkig al wel afgeleerd op de binnenteugel te sturen, dat scheelde Cool )
Het valt mij juist op ,dat de meeste western ruiters en instructie alleen maar aan de binnenteugel zitten, als een kleine cirkel maken of hun paard in laten buigen en dat de buitenteugel er dan maar bij hangt!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:41

jeddah schreef:
Ik snap denk ik wel wat stormpje bedoed, je ziet inderdaad veel western ruiters en trainers hun paard losmaken op de binnenteugel, kleine rondjes makend.


De binnenteugel wordt dan hoog gehouden klopt dat ?
maar dan loopt(valt) het paard toch over binnenschouder weg?

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:42

Anya schreef:

Maar sowieso moet een paard dat op 1 hand gereden wordt toch voor de buitenteugel aan de kant willen. Je kunt dan niet veel meer als recht opnemen of die paar cm naar links en naar rechts sturen. De rest moet ik i.i.g. met zit en been zien op te lossen. Niet dat dat altijd perfect gaat, maar dat is het streven.



Dit lijkt mij ook meer de manier, maar goed je bent nooit te oud om te leren. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, LuckyReining en 51 bezoekers