Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:08

Blaze schreef:
Ben benieuwd wie zich hier aan waagt Cool

nou doe een poging...
Beginnersreining v.s. M-dressuur
Moeilijk. Op het oog zou ik zeggen dat het moeilijkheidsniveau van de M-dressuur hoger ligt omdat:

1. beginnersreining nog niet op 1 hand hoeft
2. beginnersreining een wissel door draf geoorloofd is

blijft over cirkels snel / langzaam, roll back, stop en spin bij de reining beginners en contragalop uitgestrekte stap, draf en galop gecombineerd met keertwending om de achterhand

Met betrekking tot de galopsonderdelen zie ik dus geen verschillen, een volte 10 meter vergt behoorlijk wat verzameling, uitgestrekte galop (dus niet harder, maar ook ruimer) vergt meer dan een snelle cirkel.

Een roll back heb ik een gemiddeld dressuurpaard nog nooit zien doen en een stop ook niet. De mate van noodzakelijke verzameling is echter in mijn ogen gelijk op die momenten. Dit weegt in mijn ogen weer op tegen de draf en staponderdelen in figuren waarbij veel buiging (helemaal rond het been wordt gevraagd). Verder wordt travers en schouderbinnenwaarts gevraagd.

beoordeling ook op de overgangen, regelmaat van de gangen, mate van verzameld zijn, mate van tegen de hand zijn of niet...

Rest de keertwending.. die streep ik weg tegen de beginnersspin.
Verschil: keertwending moet het paard blijven lopen, en bij spin moet spilbeen blijven staan. Een mooie rundown heb ik nog nooit gezien bij de reining beginners, dus die laat ik ook buiten beschouwing.

In mijn optiek is de M moeilijker dan de reining beginners. Maar bij reining amateurs (een goeie ruiter die zijn paard niet de wissels in gooit door het paard om te gooien) wordt het anders.
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-09-04 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:10

oh jah aanvulling.. achterwaarts wordt nauwelijks gevraagd in de dressuur. Vanaf de L2 moet je max. 4 passen achteruit gaan. Dus veel mensen trainen er niet op.

ik vind het aan de andere kant weer verbazend dat veel westernpaarden niet makkelijk verruimen. Maar ook hier geldt: het is maar net waar je op traint.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:15

Persoonlijk vind ik horsemanship ook wel te vergelijken hoor Jessiejanes.

Daar wordt bijvoorbeeld buiging gevraagd, en iets als zijgangen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:29

Ach ik weet niet dixie... de basis is en blijft een nageeflijk paard dat goed aan de hulpen is, aan de kant gaat voor je been, terugkomt op je zit etc. Zoveel verschil zie ik nu ook weer niet.

Natuurlijk sommige oefeningen zijn heel anders. Maar de Beginnersreining vergelijken met een B-dressuurproef gaat bijvoorbeeld niet op. De B-dressuur is echt makkelijker bijvoorbeeld.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:58

ja dat er verschil is weet ik.. ik rij dressuur en western met het zelfde (dressuurgefokte paard). Maar ik weet ook dan die hals erop rijden een zaak is van iets meer tegenhouden voor en iets meer bijdrijven achter. Dan komt die oprichting vanzelf wel. Daarna ben ik wel weer even bezig om haar lang en laag te rijden... maar juist die lang en laaghouding is iets wat ook bij de dressuur wordt gevraagd. Dan heet het halsstrekken.

Verder heb ik een goede vriendin die bij de open reining rijdt. Zij vroeg voor de grap een startkaart aan en reed haar quarter zonder problemen door naar de M2 in een jaartje of zo. Zonder oefenen, wel met zesjes voor strekken, maar met hele fijne punten voor de rest.

Verder gaat het er niet om of paard x alle oefeningen beheerst, maar of de moeilijkheidsgraad hoger ligt. Dat was de vraag.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:22

Ja hallo... het gaat om omhoog en omlaag rijden.. en ik kan heel goed contact houden (western) en toch de teugels in een boogje laten hangen (das het effect van shanks, iets optillen en je hebt druk). Bij western heeft een paard dus wel degelijk aanleuning..

Een goed dressuurpaard kun je op je pink rijden, een goed westernpaard ook, maar in beide gevallen moeten ze aanleuning blijven houden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:35

citaat m.b.t. aanleuning

Hier gaan western en dressuur (wat de teugelvoering betreft althans) uit elkaar: dressuurrijden is telefoneren (de lijn blijft open), western is eerder faxen sturen. Bij beide disciplines zal het paard het bit naar beneden opzoeken...: aanleuning

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:36

Maar nog steeds: de vraag van de TS was: wat is moeilijker? Hebben de dressuurdames gelijk als ze zichzelf beter vinden...?

Technische discussies over verschil tussen dressuur en western wil ik ook best met je voeren (hoewel we het waarschijnlijk niet eens zullen zijn), maar die horen hier niet thuis in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-09-04 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:44

Jolande schreef:
Een ding kan ik wel zeggen, bij western wordt gereden met een stangbit op een hand, bij dressuur op stang en trens met twee handen. Dus die hebben schijnbaar iets meer nodig Knipoog


Dit mag pas vanaf de Z.
Van B tot en met M rij je gewoon op twee handen met een trensbitje in de dressuur.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:46

Marieke schreef:
Aanleuning is zo gevonden als je dat zou willen. Voor een dressuurpaard is het goed verzameld lopen zonder aanleuningen echt een omscholing.


Een aantal westerngereden paarden die dressuur worden gereden treden onvoldoende onder (naar dressuurbegrippen) en hebben de neiging om achter de teugel te gaan lopen. Bovendien is het weer moeilijk om de noodzakelijke oprichting te vragen. Dus het geldt v.v.

Dat zegt echter niets over de moeilijkheidsgraad of de basis van rijden (die naar mijn idee echt veel meer overeenkomt als mensen denken) maar over de verschillen in nadruk met trainen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:38

Ik vertaal even stormpje:
er zijn goede paarden met slechte ruiters
er zijn goede ruiters met slechte/gemiddelde paarden
er zijn slechte ruiters met slechte paarden
er zijn goede ruiters met goede paarden

(en alle varianten daartussen).

in beide disciplines Lachen

En iedereen herkent een extreem goede combinatie of een extreem slechte (in beide disciplines Lachen )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:08

wahaha Blaze... Af met die bril Lachen Clown

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:34

Ter vergelijk...ik rij amateurklasse horsemanship en pleasure en Lanna liep zichzelf een maand of wat geleden fluitend, zonder proef oefenen, met twee hoeven in haar neus naar de tweede plaats en een zeer dik winstpunt in de L (167 punten) (op westernhulpen dat wel Lachen )

Ik had nog een dressuurstartkaart en had voor de grap ingeschreven, maar ik rij al zeker een jaar geen dressuur meer Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:56

haha niks slotje, er komen nog steeds leuke antwoorden....
heeft Rieky niet eerste een jaar of tig dressuur gereden trouwens Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:31

Nou Blaze, bij deze geopperd dan Lachen
Ik denk dat het gedeeltelijk zo is.. dat je een deel van die stijl ook altijd meeneemt. 10 jaar dressuur rijden is nooit zomaar weg...

Ik kan mij bijvoorbeeld herinneren dat Rieky tijdens een demonstratie vertelde dat ze haar paarden liever wat ronder reed en met enige stelling, terwijl andere juist veel meer aandacht besteden aan recht maken en houden...
Ik kan het me helaas niet meer exact herinneren, wie heeft die demo ook gezien (was vorig jaar bij wran-nk of quarter-nk )....?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 07:19

Welkom op bokt Spirited.... Lachen

Ik had dat nu juist anders om.. De eerste keer dat ik op een eveneens zeer goed getrainde quarter mocht kon ik geen rechte lijn rijden, wisselde het paard om de pas en dook een spin in, waar ik niet meer uit kwam Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:54

Dat herken ik wel.. Ik train hard met Lanna voor de reining. Maar zolang haar wissel nog niet perfect is (d.w.z. rechte lijn en precies altijd op x en precies voor een achter gelijk) en zolang haar spilbeen niet blijft staan bij een spin, start ik no way reining. Ik wil zeker weten dat ik een nette proef neer kan zetten. Vandaar dat ik mijn wedstrijdervaring opdoe bij horsemanship en pleasure. Daar heeft het feit dat ze ook dressuur heeft gelopen overigens wel wat voordelen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:42

Het verschil zit em in het moeilijkheidsniveau en in de rare onderverdeling in klassen.

Bijvoorbeeld je start een paar keer beginners (pakweg pleasure en/of horsemanship o.i.d.). Het gaat je toevallig goed af (weinig deelnemers, je paard loopt lekker ect.) Opeens heb je punten en moet je eigenlijk naar de Gevorderde Beginners (die bij de amateurs meerijden, maar niet voor punten rijden dan). Je start een keer of 5 amateurs. Daar blijkt dan dat je bij pakweg horsemanship of pleasure, of trail heel aardig mee kunt rijden.

Tegelijkertijd is het gevraagde in de reining nog wel een beetje de ver van je bedshow, omdat die proeven in vergelijk met weer pleasure of horsemanship verhoudingsgewijs echt moeilijker zijn.

Het effect is dan dat je jaren geen reining start. Ik niet i.i.g.
Kortom de verhouding in moeilijkheidsgraad tussen (netjes gereden) reiningproef en andere disciplines is m.i. zoek.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:46

Die vraag staat bovenin het topic dixie.
Dat betreft het aloude gezeur tussen dressuur- en westernruiters. In dit speciale geval voelden kennelijk M-dressuurruiters zich ver verheven boven de westernruiters in kwestie.

Ik ken ook situaties waarin het omgekeerde speelt: westernruiters die neerkijken op dressuurruiter.

Terwijl we zoveel van elkaar zouden kunnen oppikken!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:24

Dat mag dus niet...
Of ik moet terug naar een vage klasse als Gevorderde Beginners. Maar dan mag ik weer geen open starten. En dat gaat dus weer best aardig bij HS en PL Lachen Dus daarvoor zou geen enkele reden zijn om terug naar GB te gaan.

Dus ik train gewoon door voor reining
Kan er ook niet mee zitten hoor, maar het verschil in moeilijkheidsgraad is gewoon wel een feit. En dat wilde in even aangeven.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:27

Eigenlijk train ik alleen reining Roos1. Ik heb ook een instructeur die zich op reining richt. Maar ik heb een KWPN-er en die komt de reining-oefeningen niet aangewaaid. Dat is hard werken. En dat vind ik ook een uitdaging. En ik ben ook wel een perfectionist. Juist omdat ik een KWPN-er heb, wil ik als ik reining start ook gewoon goed voor de dag komen Lachen

En ik ken ze wel hoor... Z-dressuur en Z-springen tegelijk. Er zijn sowieso verbazingwekkend veel dressuurgefokte paarden die best heel goed kunnen springen. Het ligt meer aan de ruiters dat ze met die paarden niet springen Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:29

Roos1 schreef:
Je mag ALTIJD open starten, daarom heet het OPEN. Maar denk niet dat je dan weer beginners mag starten Verward


Nee als je beginners start mag je geen amateur of open starten
Als je gevorderde beginners start moet je meerijden bij de amateurs, maar mag je geen open starten, je ben officieel dan nog beginner nl. maar omdat er geen Gev. beg. klasse is, rij je bij de amateurs mee. Theoretisch dus...

Want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die Gev. beg. start Knipoog Het is een rare tussenklasse

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:32

Beginners G(evorderden)
Citaat:
Ruiters ingedeeld in deze categorie zijn uitsluitend startgerechtigd in de onderdelen 101 en 211 t/m 239 (behoudens artikel 306) en dienen te starten op een eigen paard. Indien één of meer van deze onderdelen niet in het wedstrijdprogramma is opgenomen, zijn deelnemers in deze categorie startgerechtigd in hetzelfde onderdeel van de naast-hogere wel uitgeschreven klasse, echter volgens de reglementen die bij die klasse horen, en na toestemming van de organisator.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:39

211 t/m 239 (dus niet 4xxx). Dus de open valt af. En je doet voor spek en bonen mee bij de amateurs trail, horsemanship en pleasure zoals ik het lees.

Ach.. mij maak het niet zo uit nogmaals. Train gewoon verder op reining en heb zo ook wel lol Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:56

@Vera: ik ben het met je eens Lachen
@Blaze: de tekst die ik aanhaal komt van de site van Chris en ik heb het Sonja gevraagd, die is ook gewoon naar de amateurs gegaan.
@Sandra_H: volgens mij kun je wel terug naar G, moet je dat aanvragen (maar zoals ik zei: vage klasse, ik hoef niet terug omdat ik mezelf (nog) niet goed genoeg vind om amateur reining te starten).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers