Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:23

Ik rijdt zelf dressuur en mijn vriend heeft altijd reining gereden. Je kunt naar mijn mening geen vergelijk maken omdat de oefeningen van reining en dressuur geheel verschillend zijn. Maar als je absoluut een vergelijk wilt maken moet je de top van de prof. reining ruiters op het niveau van de G-P. dressuur zetten. De top van de amateur op ZZ-licht niveau en beginners bij de reining op B to Z2 niveau. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe dat deze ruiters het doen op wedstrijden. Als je bij de reining kijkt zijn de proeven of paterns zoals jullie ze noemen bij alle klassen hetzelfde. Bij de dressuur zijn deze proeven op alle klassen anders en hoe hoger je komt hoe moeilijker het wordt. Als je het mij vraagt is reinig als alles goed wordt uitgevoerd net zo moeilijk als dressuur, wij vragen andere dingen op andere manier uitgevoerd als jullie.

Ik hoop dat jullie het hiermee eens zijn Cheese!



dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:46

*LOL* Nou omdat mijn vriend dus reining reed heb ik ook eens een poging gewaagd en er is inderdaad bij de basis niet zoveel verschil. Het paard moet nageefelijk zijn en van achter naar voren lopen. Alleen als je bij de M aangekomen bent wil ik bij de dressur oprichting en hem meer gesloten onder me hebben. Bij jullie moet het paard meer naar beneden gereden worden zonder aanleuning. Bij dressuur is de aanleuning van super belang want met een goede juiste aanleuning kun je bijna alles.
Schijnheilig Bij het western is het paard dusdanig getraind (als het goed is) dat hij meer op zichzelf is. Mijn ervaring is dat als je de basis verlaat werstern geheel iets anders is dan dressuur en daarom ook eigenlijk niet met erlkaar te vergelijken is. Als dressuurruiter was mijn ervaring dat het paard van mijn vriend andere dingen deed dan dat ik bedoelde. En ik heel veel moeite het paard los te laten dus begreep hij van mij niets en ik van hem niet. Mijn vriend heeft wel eens geprobeerd om dressuur te rijden en wat mij opviel was dat hij het paard juist te los liet waardoor mijn alleen maar langer en langer werdt omdat hij dat niet gewendt was. Dus er is wel degelijk verschil. Haha!

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:16

Je moet wel goed lezen wat ik schrijf. Hals strekken is iets anders dan bij het western in een laage houding rijden. Is jou bijvoorbeeld nooit opgevallen dat bij hals strekken de teugels nooit of te nimmer los mogen hangen en het paard aanleuning moet blijven houden. Hij moet wel in zijn hals zakken en zijn neus iets eruit brengen. Bij western (tenminste bij de goede ruiters) wordt dat met een losse teugel gedaan en dan nog blijft het paard in zijn lichaam gesloten. Anders kun je die mooie stops, spins en rolback niet maken.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:31

Hallo even ik heb het over aanleuning en als je aanleuning hebt heb je gewicht in je hand en dat hoeft inderdaad niet veel te zijn. Mijn paard kun je inderdaad op twee pinken rijden maar dat wil ik niet omdat hij het bit moet aannemen en niet moet loslaten. Als jij met een boogje in de teugels rijdt heb jij geen aanleuning. Dit wil niet zeggen dat het paard niet verzameld is, of dat je geen reactie krijgt als je hand optilt. Ik ken de verschillende soorten bitten die jullie gebruiken. Maar als jij het zegt zal het zo wel zijn.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:37

Het zal wel

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:43

Nee de dresuurdames hebben geen gelijk als ze zich beter vinden. Wij zijn allemaal bezich met paardrijden en het maakt niet uit op welk niveau je rijd, wat je met je paard doet of wat voor een paard je hebt. Ik heb respect voor een ieder die serieus met zijn of haar hobby bezig is. OK dan!

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:53

Zoals ik al eerder zei moet je geen vergelijking maken maar sommige mensen willen alles in een hokje plaatsen. En de eerste vraag ging over het niveau van western en dressuur. Ik blijf erbij niet vergelijken en ook niet proberen (zoals ik in eerste instantie heb gedaan). Ik ga met mijn paard geen reining pattern rijden want keertwendingen en spins zijn anders uitgevoerd. En ik hoor veel over aanleuning maar als ik naar een top reining ruiter kijk, zie ik veel meer de nageeflijkheid van het paard dan de aanleuning. En ongetwijfeld zul je die nodig hebben om zo ver te komen. En je moet is bij de wedstrijden dressuur komen kijken in de B tot Z ring, dan zie dat ook daar veel niveau verschil zit en dat sommige ruiters daar geheel niet bij horen. En ga ik bij jullie bij een wedstrijd kijken zie ik ook ruiters rijden die helemaal nog niet wedstrijd klaar zijn. En dan rijden ze soms nog op een hand ook. Dus wat is er moelijker? Ik denk allerbij even moeilijk en niet gaan afvragen welk niveau je met elkaar moet vergelijken.

Als ik een goede reining pattern zie geniet ik net zoveel als dat ik Anky de O.S. zie winnen, dus wat maakt het uit.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:22

Anya schreef:
Ik had dat nu juist anders om.. De eerste keer dat ik op een eveneens zeer goed getrainde quarter mocht kon ik geen rechte lijn rijden, wisselde het paard om de pas en dook een spin in, waar ik niet meer uit kwam Lachen

Ik denk dat dit eigenlijk heel normaal is, ieder paard is anders gereden. Hoe licht hij op de hulpen is ligt aan de ruiter. Ik ken Spirited en zij is heel erg correct. (lest bij Anky) Haar paard is heel erg scherp voordat je het weet loop hij z'n wissels of je dit nu wilt of niet, ik wou dat niet Haha! maar hij deed ze wel goed Schijnheilig ik wilde eigenlijk gewoon linker galop over de A-C lijn Verward

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:43

jeddah schreef:
Hier mijn bescheiden mening:
Als je goed kunt paardrijden kan je je aanpassen aan het paard en zul je op elk paard redelijk tot goed weg kunnen rijden, of je nou een cowboy of dressuurmuts bent.


Ik als dressuurmuts ben het hier helemaal mee eens. Nu heb ik een vraag aan jullie.

Waarom willen jullie persee het niveau met elkaar vergelijken het is toch allemaal even moeilijk. En wat doet er aan toe dat in de dressuur meer oefeningen en overgangen zitten?

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:51

Nou dan zijn mijn vriend en ik Lovers een mooi voorbeeld. Hij heeft tot voor kort altijd reining gereden en ik rijd M2 dressuur. Ik ben altijd blij als hij mee kijkt als ik rij, dan kan hij mij tips en zo geven. Toen hij nog een paard had deed ik dat ook bij hem en we werden er allebij beter van. Ik durf gerust te zeggen zonder hem en mijn trainer had ik met dit paard de M2 nooit gehaald. Zo zie je maar weer. OK dan! Ik zeg dank je wel reining ruiter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers