sliding stop aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

sliding stop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 22:00

ik ben van plan met mn toekomstige pony ook proberen western erbij te leren.
de sliding stop aanleren had ik ergens gelezen en lekke me ook logish zo: je geeft de hulpen en roept 'whoa' als je paard niet meteen reageert ga je naar die plek waar je 'whoa' riep en daar zet ej hem stil.

heeft iemand betere tips hoe ze het sneller snappen?
en een ander woord voor 'whoa'(vind ik namelijk raar klinken kan het niet uitspreken)?

groetjes Laura
Laatst bijgewerkt door Boogiegirl op 06-04-02 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 22:05

Whoa klinkt gewoon als Woow, dus dat valt alvast mee. Qua snel een stop aanleren..... Huilen Dat dacht ik ook toen ik net begon, en daar plukte ik later de vruchten van... not.....
Geen shortcuts proberen te vinden, maar fatsoenlijk aanleren, dus lessen, lessen, lessen en nog eens lessen.
Niet meteen over stops gaan denken, ga eerst maar eens leren rijdden Haha! en zorg dat je paardje goed gaat lopen. Stops leer je niet in een snelcursus, dat kost bloed, zweet, tranen, tijd, geld en.... aanleg.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 22:06

Kreten als 'western erbij doen' zullen bij de meeste westernrijders de nekharen al doen rijzen. Als je nu nog moet leren westernrijden (en je pony ook) ben je voorlopig niet toe aan een slidingstop. Best zet je die nog even in de koelkast en leer je eerst de basis, voordat je pony een paar kiezen armer is Huilen

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 22:07

Misschien is het beter als je eerst een paar westernlesjes gaat volgen. Helaas een slidingstop maak je niet zomaar, daar komt meer bij kijken........

Enne Whoa is gewoon WHO of WHOA!!!
En je zegt het kort maar krachtig, maar goed zulk soort dingen leer je allemaal tijdens je westernles! Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 22:20

ik denk ook niet dat dat zomaar effe gedaan is en een paar kiezen armer...nee hoor ik wet wel dat je niet aan de teugels moet gaan trekken.
klinkt misschien raar ja western erbij doen, maar ik weet eerst de basis, maar ik vind het leuk om vast vooruit te kijken:D
ik ga eerst een half jaar of langer dressuur doen, als dat allemaal goed gaat western erbij. misschien kan ik wel westernlessen volgens maar ik wete niet waar.

ik bedoel western niet voor de wedstrijden enzo maar vooral de trail oefeningen wil ik (proberen) te leren. met die balken enzo.
sliding stop weet ik wel dat daar aanleg en al voor nodig is, maar het hoeft niet zon super de luxe te worden zeg maar maar van galop(niet eens zon harde) naar stilstand met een sliding erbij.
anders naar stap als die sliding niet lukt.
ik heb nog nooit westernles of iets gehad, maar wel veel gelezen enzo, dus de basis kan ik al een beetje oefenen. ik ga niet ver in de westernsport, maar trail oefeningen lijken me niet echt waar ej lessen bij moet hebben.

maar het lijkt me gewoon leuk om eens western te proberen, en als het niet lukt na een jaar ofzo dan doe ik het gewoon niet, en een westernzadel koop ik toch al gewoon voor lekkere buitenritten.

dus niet verkeerd opvatten van die wil snel ff dat leren enzo wat dat klinkt wel een beetje zo hier maar ik probeer zover mogelijk te komen ook dingen als barrel racing, maar dan minder extreem dus wat langzamer ofzo.



GR. Laura

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 22:24

Oh maar dan heb je groot gelijk, trail stelt geen reet voor, daar heb je geen les voor nodig Extreme duivel Keep dreaming honey, en kijk aub een beetje uit voor je paardje want die rij je aan gort als je een beetje gaat stoppen met een beetje een slidinkje erbij..... Huilen

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 22:56

Ach, eigelijk heb je wel gelijk hoor boogiegirl. In de dressuur begin je toch ook in de Z en bouw je af naar de B. Zo is het in de westernsport ook. De basis heb je al , je moet het alleen uitbreiden.
De spiraal is het moeilijks omdat die van beneden naar boven gaat en niet andersom.
Afbeelding

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 23:02

nee nee nee zo bedoel ik het toch niet!
ik weet wel dat het allemaal heel moeilijk is hoor maar het valt gewoon moeilijk hier neer te zetten wat ik precies bedoel zeg maar.
ik zeg toch niet dat ik morgen ga beginnen en volgende week klaar ben.

ik weet heus wel dat je jaren er mee bezig bent om alle trail oefeningen goed onder de knie te krijgen.
ik zei toch dat ik gewoon wat vooruit zit te kijken mag ik al niks meer vragen ofzo?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

hahahahahah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 23:43

hahahahahahaha,de dommigheid van boogie kan ik BIJNA begrijpen Koe
maar de dommigheid van sonja slaat weer alles,wat!!!!!!!!!! wordt jij boos omdat iemand zegt en denkt wat jij een half jaar geleden dacht en zei }>
ik heb je toen op niet mis te verstane manier aan het verstand gebracht wat ik over je denk(denk ik nu nog) als dank probeerde je me te laten bannen }> maar jij bent echt niet in staat om iemand de les te lezen Cool als je nu zou vertellen wat jou ervaring is en waarom het mis is gegaan heeft boogie er misschien iets aan,maar probeer niet te doen alsof je het weet ik ben Blaze niet jij Cool
vertel hoe ik je onderuit heb gehaald en je daardoor bent gaan nadenken
(je had wat prozac nodig toen maar dat is niet zo erg)maar ga niet verkondigen dat zij het fout doet,dat doe ik wel dat is mijn devils given right }> .

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: hahahahahah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 00:04

Blaze schreef:
dat doe ik wel dat is mijn devils given right }> .

The devil may give, but the moddie can take it away...


Genoeg gekissebist. Boogie snapt nu wel dat eea niet uit de lucht komt vallen.

Boogie: kijk eens in een bibliotheek (of doe een search op internet). Er is vast wel iets te lezen te vinden waar beginners iets mee kunnen (als start).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 00:19

Ik stel voor dat je eerst een kant en klaar westernpaard koopt. Daar ga je dan op leren hoe je moet stoppen (natuurlijk met lessen en onder begeleiding, want als je het verkeerd doet is het goede en dure slidingpaard het heel gauw verleerd) . Daarna kun je gaan proberen om je dressuurpony waar je Western "bij wilt gaan doen" ertoe te krijgen om te gaan sliden. Als het hem ooit gaat lukken... Extreme duivel

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 00:33

Effe een sliding stop leren is als effe chanchement om de pas leren, of effe travers.

Er komt heeeel wat bij kijken, om het goed te doen althans. Reining is voor western als Grand Prix St George voor dressuur...

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 15:09

Als het je leuk lijkt om te gaan westernrijden, zoek dan iemand die jou en je pony kan helpen. Of neem eens eens een paar lessen, wie weet vind je er niks aan...
Ik denk wel dat je een keuze moet maken tussen engels rijden of westernrijden. In de praktijk gaan die twee niet zo makkelijk samen...
Succes!
En trek je niks van Blaze aan.... Knipoog

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:03

Blaze, ik zie dat je weer helemaal door hebt dat het de vraag is van een meisje van 13 jaar. Je hebt je taalgebruik er helemaal op aangepast. Flinke vent weer he!
Ondertussen weer een ander proberen onderuit te halen, verveel je je?
Wees blij dat er interesse is voor de westernsport, we moeten allemaal ergens beginnen. Sommigen blijven daarin steken, maar ja... daar doe je niets aan.
Boogie Girl, koop een goed boek en ga daar lekker een paar avonden in studeren. En, geef het niet te gauw op, want het is geweldig als het lukt!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

antwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:17

Hallo Boogie Girl,

Wat ik hier zo lees... is dat je het niet zo bedoelt om zowel de sliding-stop én trail snel onder controle te krijgen, maar gewoon wat meer informatie wilt over het e.e.a. Ik zal proberen je een serieus antwoord te geven;

ten eerste denk ik persoonlijk dat het combineren van engels én western niet makkelijk is/wordt... niet voor jezelf, maar ook niet voor je paard...
(ligt er natuurlijk ook wel aan op wat voor niveau je het wilt "proberen")
Als je "recreatief" dressuur rijdt, waarom zou je dan inderdaad niet op een westernzadel in het bos "hier en daar" een balkje (trail) kunnen oefenen? *LOL*

Ten tweede :
Als je écht serieus wilt gaan westernrijden is les prioriteit nr. 1, en wat daarbij heel belangrijk is, wát of wélk onderdeel wil je zelf gaan doen, maar zeker zo belangrijk is; wáár is je paard geschikt voor?

Niets is zo demotiverend als jij bijv. perse een bepaald onderdeel wilt gaan doen, waar je paard zich absoluut niet voor leent ! Slapen

Tevens zou ik bepaalde onderdelen niet gauw combineren... zoals bijvoorbeeld pleasure en barrel-racing... Haha!

Ik zou, wat al meerdere schrijven; goede boeken opzoeken om te lezen over de (vele) onderdelen die er zijn, wat lijkt jou leuk en waar denk je dat je paard voor geschikt zou zijn, dan een trainer opzoeken die je hierin kan adviseren en bekijken of jullie tot dezelfde conclusie komen en het eens worden....

Nou...ik hoop dat je hiermee iets verder geholpen bent?
In ieder geval veel succes... en wie weet.. bokkers... binnenkort een enthouisiaste westernruiter erbij? *LOL*

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Colinda op 07-04-02 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 18:33

[quote="Carys"]Blaze, ik zie dat je weer helemaal door hebt dat het de vraag is van een meisje van 13 jaar. Je hebt je taalgebruik er helemaal op aangepast. Flinke vent weer he!
Ondertussen weer een ander proberen onderuit te halen, verveel je je?
Wees blij dat er interesse is voor de westernsport, we moeten allemaal ergens beginnen. Sommigen blijven daarin steken, maar ja... daar doe je niets aan.
quote]


jong geleerd is oud gedaan Cool
ik probeer niets }>
ik doe het Extreme duivel

Anoniem

Re: hahahahahah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:47

Blaze schreef:
maar ga niet verkondigen dat zij het fout doet,dat doe ik wel dat is mijn devils given right }> .


Je hebt zoals gewoonlijk weer eens helemaal gelijk Blaze Knipoog Hoe moest het ook al weer..... Eerst keihard trainen, dan op NK, dan keihard op je bek gaan, en dan je paard verkopen }> Verdorie was ik het weer vergeten.... ik zal proberen nog beter m'n best te doen, toch maar weer eens beter op die constructieve bijdragen van je letten *LOL*

Boogie, ga gewoon lekker genieten van je paardje, begin bij het begin (en maak je niet druk als je niet verder komt dan dat, daar hoef je je paard niet voor te verkopen en jezelf niet voor te schamen) maar doe dat gewoon lekker met (goede) les, dan blijft het leuk voor zowel je paard als jezelf.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:59

Uit het handboek van ene Danny (zie topic hier ergens over verstand van westernrijden:

Slidingstoppen doet men alsvolgt: Met rijdt in volle rengalop op een betonnen/stenen muur af. Zo'n metertje of 2 voor de muur ga je achterover liggen in je zadel, geeft een goede ruk aan te teugels (excuus reins) en met een beetje stevig bit erin staat hij met een beetje geluk net voor de muur stil.
Zo niet, gewoon overnieuw proberen als dat nog kan.

Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel

Viv

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:08

Nog meer mensen met een POSITIEVE bijdrage.... }>

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:22

Vippie schreef:
VERWIJDERD door Modderater


haha dat zal ik dan ook maar gaan proberen Haha!
verder heb ik geen tips ofzo, weet geen snars van western af, maar dit vond ik toch wel heel leuk Schijnheilig

Sugarmiss
Dit is dus geen positieve bijdrage en is ook niet leuk, evt. gelijkgestemde berichten zullen worden verwijderd.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:35

wat een poedersuiker sooi is het westernrijden toch,
Niemand gunt iets elkaar, iemand die er nog niets vanafweet vraagt om advies maar ipv wordt deze gelijk naar beneden gehaald Extreme duivel
wat een trieste bedoening toch eerder super kinderachtig.
Misschien is het daarom altijd zo stil hier wat betreft trainings vragen. iedereen wordt gelijk naar beneden gehaald.
Westernrijden teld geloof ik hier alleen als je een QH hebt en verder niets.


Ach ja nu zit ik hier mijn tijd weer te verdoen Haha! met iets wat toch noooit zal veranderen op dit Forum.

Gelukkig ga ik binnekort weer lessen dus kan ik al mijn vragen weer stellen aan iemand die me niet gelijk verrot scheld. Toch een leuk vooruitzicht om mijn paardjes lekker te kunnen rijden.

Boogie Girl: ga eens naar een goede trainings stal waar mensen lopen die je eens goed kunnen informeren over het wel en wee van het westernrijden. Deze zullen al je vragen beatwoorden zonder gelijk een grote bek op te zetten.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 00:56

Cowgirl, wel een Quarter waarbij je ALTIJD de hele stamboom kunt vermelden, anders geldt het ook niet hoor.
Ik probeer het nu maar eens op een Welsh Cob, bevalt niet slecht!
Je hebt wel gelijk dat er tig verschillende manieren van rijden zijn, waardoor je soms niet meer weet of je je handen nou voor of achter je rug moet houden.
Dus Boogie, zoek een manege en begin gewoon. Dat hebben we tenslotte allemaal gedaan.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 10:26

Cowgirl, en een Paint telt natuurlijk ook! Knipoog

Maargoed, Boogie, ik snap ook wel dat je begrijpt dat je niet alles 123 kunt leren, maar ik denk dat je het best eerst een paard kunt kopen Haha! Vervolgens een goede manege opzoeken om de basis er goed in te krijgen. Zoals je zegt, je hebt zelf nooit western gereden, maar kent wel de theorie. Ik kan je vertellen dat de theorie en praktijk 2 totaal verschillende dingen zijn. Vaak pakken bepaalde hulpen heel anders uit, en dan? Voor dat soort dingen heb je dus een instructeur nodig.

We zijn inderdaad allemaal op een westernmanege begonnen (ik ben nog steeds aan het beginnen Haha! ).

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:27

Het aller eerste wat ik mijn paardje aanleer is te stoppen op het woordje "ho" Haha! aan het halster, dus zo stom is het niet hoor boogie Clown

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Re: hahahahahah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 20:56

Sonja schreef:

Je hebt zoals gewoonlijk weer eens helemaal gelijk Blaze Knipoog Hoe moest het ook al weer..... Eerst keihard trainen, dan op NK, dan keihard op je bek gaan, en dan je paard verkopen }> Verdorie was ik het weer vergeten.... ik zal proberen nog beter m'n best te doen, toch maar weer eens beter op die constructieve bijdragen van je letten *LOL*
.


Je begint het te leren Knipoog (neeee niet het rijden )
Zou het bijna zelf geloven Cool

Toch moet ik zeggen dat je wel humor hebt ondanks alles,want ik heb met je gesproken vandaag en dat viel best mee Schijnheilig ( ja ook ik was in Lisse) Knipoog
Vraagje!!!! heb je niet zien rijden vandaag??/ Sta je in Lisse??? of heb je gewoon altijd je sporen om???? }> En het is toch zonde om je paard te dreigen dat hij als hamburger eindigd als hij/zij niet luisterd Verward
(jaja was jou humor ik weet het ) Clown