Voeren van een quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Voeren van een quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 21:54

o.k. hier komt het 10.000ste topic over voeren Haha!

Wij voeren onze quarters vrij sober. We voeren onderhoudsbrok van Kasper Faunafood.

Het rantsoen van Mac is:
- onbeperkt ingepakt hooi (geen kuil dus) en weidegang op een zeer schrale wei
- 1 kilo onderhoudsbrok en een schepje muesli en een handvol wortels op werkloze dagen
- 1,5 tot 2 kilo onderhoudsbrok, schepje muesli en handvol wortels op dagen met werk.


Mac ziet er prima uit, glimt als een spiegeltje en is zeker niet te mager }>

Maar hij is sloom. Nu is dat deels zijn wat flegmatieke natuur, maar misschien is er met voer nog wel iets op te lossen.

Ik heb dus, op basis van zijn uiterlijk, het idee dat hij niks te kort komt. En na de spierbevangenheid van Rainbow destijds zijn wij voorzichtig met voeren.

Waar ik aan zit te denken is de onderhoudsbrok aanvullen met prestatiebrok op dagen dat hij aan het werk moet. Is dat een goed idee?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 22:02

Ik vind het wel een goed idee. Haver schijnt ook veel energie te geven, misschien is dat een idee (is in ieder geval goedkoper Sigaar ). Prestatiebrok is inderdaad ook energiegevend, maar als haver hetzelfde effect heeft, is dat financieel misschien een beter plan. Maar daar moet iemand anders je even mee helpen, want daar weet ik het fijne niet van Schijnheilig

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 22:54

Van prestatiebrok worden ze feller maar ook schrikachtiger, waar je nou weer niet op zit te wachten.
Ik reed een tijdje een quarter die pavo onderhoudsbrok kreeg, prima te rijden, ineens was die brave, maar wel snelle quarter, 1 brok zenuwen, sprong meters weg voor een blaffende hond waar ze normaal niet eens naar zou kijken. Toen stond ze ineens op Pavo 2 sportbrok, alle paarden waren die tijd heel vervelend.
Als je wat bij wilt voeren, is een pond haver om mee te beginnen een goede start.
Energierijk maar ze worden er minder schrikachtig van.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 22:58

Wat versta je onder 'een dag met werk' Verward Een uurtje onder het zadel lekker lopen, of daadwerkelijk trainen tot het zweet van zijn lijf loopt?

Natuurlijk heeft een paard wat in training is meer nodig dan een paard wat zo goed als op rust staat. Die van mij krijgen per dag 0,75 kg (haast een volle schep) Derby van Havens en het maakt niet uit of ze een dag paddockrust hebben of een rit van 2 uur maken, dat vind ik geen werken nl.

Verder is het niet goed om te weinig eiwit te voeren, paarden hebben het wel degelijk nodig om hun voeding in balans te houden. Ook heb je verschillende soorten eiwit. Ik zoek altijd voer wat tussen de 10 en 13% in zit. Ligt er natuurlijk ook aan wat je aan hooi voert. Grof lang-stengelig hooi is armer dan kort 'koeien' hooi.

Ook heeft het ene paard meer nodig dan de ander. Kijk naar de ogen, vacht en de werklust. Meestal kun je je voerschema daar op richten. Wil je zeker weten dat je paard alles binnekrijgt wat hij nodig heeft, ook aan mineralen en vitaminen, laat dan eens per 2 jaar een bloedonderzoek doen op de basiswaarden. Hieruit blijkt of er een difficiency is of niet, zo ja dan kun je dit gericht aanpassen.

Laat je niet verleiden om allerlei middeltjes en voedingdsupplementen te geven als je niet zeker weet of je paard ze nodig heeft. Meestal doen ze meer kwaad dan goed en het scheelt in je portemonnee.
De goede paardevoederfabrikanten hebben laboratoria waar uitgezocht wordt wat een voer nodig heeft om in balans te zijn.
Alleen echte sportpaarden hebben vaak iets extra's nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 19:24

Wat voor soort muesli voer je bij je brok? Daar zit nl. nogal wat verschil tussen, en kan het verschil maken tussen een rustig en wat pittiger paard.
Als je een "snoepmuesli" voert (bijvoorbeeld de kruidenmuesli van Subli), dan hoef je daarvan niets te verwachten bij je paard. Het is lekker en het is maagvulling, maar doet weinig extra's.
Een goede structuurmuesli echter geeft extra energie en is lekker licht verteerbaar. Bijvoorbeeld de structuurmuesli van Subli of Pavo.

Je zou er ook aan kunnen denken om je schep muesli te vervangen door 5-granenmix. Weinig eiwit en vet, maar wel wat extra energie.

mahe
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 20:18

bel eens met pavo. die sturen desgewenst iemand bij je langs om de paarden te analiseren. je krijgt dan wel produkt gericht advies maar je weet in elk geval of je paarden te kort komen of niet.
sport brok of prestatie brok kan ook bij quarters geen kwaad, het neemt wel een week of 3 tijd om de paarden te laten wennen aan een hogere kwaliteit brok.
paarden worden niet schrikachtiger of feller van sportbrok maar ze zullen
iets sneller reageren als anders ,hun karakter verandert echt niet.
top trainers die ik ken voeren hun quarters wel tot 6 kg brok (sport) per dag.
zelf voeren wij Holly en Joker : 2kg prestatie brok + 2kg muesli + 1 kg gemengde haver per dag. als ze gelopen hebben(echt gewerkt )krijgen
ze ook nog een schep snijmais. verder goed kuilgras.
een echt advies op afstand is nooit te geven, kijk je paarden aan en beoordeel. het ene paard is het andere niet.
maar je paard zal van ander voer echt niet van karakter veranderen, wel
kunnen ze gewennings problemen hebben als je "meer" gaat voeren maar dat is met 2-3 weken ook over, tenzij je echt teveel gaat geven.
voer het daarom langzaam op en pas de bewegingsfrequentie aan

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 20:23

Je zegt dat Mac nu zo sloom is, maar ook dat je hem zo lekker rustig buiten kunt rijden. Als je hem nu voer gaat geven waarvan hij eventueel wat actiever wordt (ik neem aan om te trainen), dan zal hij waarschijnlijk ook met het buitenrijden mischien minder sloom zijn. Je kunt je afvragen of je ook dat als resultaat wilt Verward De medaille heeft 2 kanten.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 21:37

klopt Sugarmiss. Mac is heeeerlijk rustig buiten en dat wil ik ook graag zo houden. Dus niet dat hij schrikkerig wordt, maar wel dat hij het ook buiten wat langer volhoudt, zo ook in de bak. Hij is nu echt te sloom.


Ik gaf hem Havens Muesli zonder haver bij zijn onderhoudsbrok. Nu geven we Havens prestatiemuesli met haver. Sinds een paar dagen, maar even aanzien hoe dat uitpakt.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 21:46

Ik heb Havens Derby, daar zit ook iets meer haver in dan in de Onderhoudsbrok.

Maar bedoel je met 'langer volhoud' dat hij uithoudingsvermogen te kort komt Verward Want dat is een kwestie van konditie opbouwen. Daar moet trouwens dan ook wat extra voer tegenover staan.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 22:28

nee die conditie komt nu wel aardig na regelmatig en steeds langere bosritten. Hij staat vaak ook niet te pompen maar geeft aan dat 'het kaarsje uit is' na verloop van tijd. Is dus niet echt een conditiekwestie.

Nu heeft Mac in dit jaargetijde altijd wel moeite, ik denk door het verharen wat hem veel energie kost.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 15:40

Hoi,

Weet iemand waar ik in 't Gooi Equisanum Western kan kopen?
Is er iemand die ervaring heeft met Marstall Western? Dat laatste kan ik bij een winkel in ons dorp krijgen, maar ik zou graag wat meer hierover willen weten voordat ik het zo maar ga voeren.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Lachen

Groetjes van Nancy.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:15

Marchall ken ik niet, maar voor verkoopadressen van Equisanum kun je Colinda een PB sturen, zij voert het ook nl.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:33

misschien een domme vraag, maar wat is er anders aan het voeren van een quarter dan een gewoon knol Verward

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:34

Wat mij betreft niets Jos, maar de handel speelt handig in op het fenomeen Quarter en het eiwitarme wat hierbij schijnt te horen Knipoog

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:36

oeps dan heb ik dus een fenomeen op stal staan Haha!
en wat moet ik een breeding stock te eten geven?

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-02 22:32

Jos schreef:
misschien een domme vraag, maar wat is er anders aan het voeren van een quarter dan een gewoon knol Verward



Veel QH's (met name de zwaar bespierde exemplaren) halen relatief erg veel energie uit hun voer en moeten anders gevoerd worden dan veel andere rassen. Daarom kunnen ze vaker met een soberder rantsoen toe. Speciaal voer is wellicht overdreven, maar goed opletten hoeveel je voert niet.


Wat is trouwens een 'gewoon knol'?

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 00:11

Sugarmiss, bedankt voor de tip. Ik ga Colinda een PB sturen.

De reden dat ik Equisanum Western of Marstall Western wil gaan voeren is dat ik nu Pavo voer en mijn paard al 2 keer in 4 maanden spierbevangen is. Of dit aan het voer ligt weet ik niet. Maar ik moet toch iets proberen om haar ervan af te helpen. Een paar jaar geleden heb ik al Equisanum gevoerd op aanraden van andere eigenaren van quarters. Ik ben toen uiteindelijk toch overgestapt op ander voer, omdat de leverancier zich niet meer aan de afspraken hield en het moeilijk ergens anders is te vinden. Vanaf het moment dat ik ander voer ben gaan geven (Subli en Pavo) heeft mijn paard problemen. Daarvoor heeft ze nooit ergens last van gehad. Ligt het aan het voer, of niet?? Ik weet het niet, maar ik vind het wel de moeite waard om datgene te vinden waar mijn paard zich het beste bij voelt. En als dat inderdaad eiwitarmer moet zijn dan moet dat maar.
Ik heb een Siberische Husky. Ook voor dit ras geldt dat ze voor bepaalde dingen gevoeliger zijn dan andere rassen. Als het voor honden zo is, waarom dan niet voor paarden??
Ik hoop alleen maar dat het andere voer helpt. Enne, nooit geschoten is altijd mis. Lachen

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-02 06:21

Finnie,

wij zijn om dezelfde reden (spierbevangenheid) overgegaan op Kaspar Faunafood onderhoudsbrok. Dit is te koop bij Eemland in Soest.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 09:43

Zodra ik het gevoel heb dat het gras begint te groeien (kijk o.a. naar de mest) stop ik acuut met biks. Ze krijgt zowiezo iedere dag maismeel met zemelen om een beetje op gewicht te blijven, daarbij krijgt ze extra vitamine E met Seleen. Als de eerste grasspurt over is, begin ik weer met biks. Ik vermijd tevens zwaarder en langer werk en stress! Dat laatste, heb ik gemerkt, kan zeer gevaarlijk zijn. Enkele jaren geleden kwamen we een hond met een belletje om in het bos tegen. Daarvan ging ze zo over de rooie dat ze plotseling kleddernat werd. Ik wist toen nog niet wat het was en we zijn naar huis gestapt. Al lopende werd het gelukkig beter maar later in het land zag ik dat ze donker plaste. Ze heeft toen iets daarvoor gekregen van een homeopaat (dezelfde dag nog, op zondag!) en heeft totaal geen last gehad. Ik heb liever dat ze iets terugvalt in gewicht, ik verklein toch het risico. Uit het gras haar ze genoeg energie, op het moment stuiteren we het bos door en geen centje pijn verder.
Trouwens ik voer nu Equiral, is dat te vergelijken met wat jullie voeren?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 10:54

Ik heb wel meer negatieve berichten gelezen over Pavo, dus het zou in de samenstelling van het merk kunnen zitten.
Verder voeren de meeste mensen te veel krachtvoer voor de hoeveelheid werk die het paard er voor moet verrichten.

Ik weet niet of wat Marianne zegt waar is, ik zou daar graag een wetenschappelijke onderbouwing voor zien Verward
Overigens heeft Equisanum Western een hogere havertoevoeging dan de 'normale' soort, wat dit speciaal met Western te maken heeft ontgaat mij ook.

De vulstof die in geperste brokken gebruikt wordt wordt nogal eens aangepast aan het aanbod/prijs op de markt en kan dus per partij verschillen. Cocospulp is bijv. zo'n vulstof waar behoorlijk wat paarden negatief op reageren.

Aangezien er bij de kleine lettertjes op de zak nooit precies staat wat er gebruikt wordt is het vaak een kwestie van uitproberen.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 12:16

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie goede adviezen. *LOL*
Van Kaspar faunafood had ik nog nooit gehoord. Daar ga ik zeker eens naar kijken. Of Equisanum en Equiral vergelijkbaar zijn, zou ik niet weten. Heb wel op de site van Equiral gekeken, maar dat gedoe met water, lucht enzo gaat mij iets te ver. Nam daardoor het voer ook niet echt serieus. Misschien toch een verkeerde conclusie?? Scheve mond
Een supplement met Vit E en Selenium heb ik net binnen gekregen van de paardedrogist. Ze krijgt sinds een paar dagen een heel klein beetje brokken met D-ty. Ik heb hier op Bokt al goede reacties daarover gelezen. Hopelijk gaat het aanslaan. Daarna ga ik het vit E en selenium supplement geven.
Waarom mijn paardje in een keer spierbevangen is geworden is een raadsel. Teveel voer kreeg ze zeker niet. Wel aangepast aan de hoeveelheid arbeid. De hoeveelheid arbeid was ook niet anders. Ze heeft ook geen acute spierbevangenheid, maar het komt geleidelijk op. De eerste keer duurde het vrij lang voor we erachter waren wat er aan de hand was. De tweede keer ging het gelukkig een stuk sneller. En nu maar hopen dat de derde keer helemaal uitblijft! Lachen

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-02 18:59

Sugarmiss schreef:
Ik weet niet of wat Marianne zegt waar is, ik zou daar graag een wetenschappelijke onderbouwing voor zien Verward


Tijdens de 9 maanden dokteren met ons spierbevangen paard heb ik mij er zeer in verdiept, o.a. via internet, en ben deze -wetenschappelijk onderbouwde- info op diverse plaatsen en uit diverse bronnen tegengekomen.

Overigens niet zozeer dat het daarbij perse op het ras Quarter Horse gaat, maar wel om zwaar bespierde paarden. QHs worden daarbij vaak als voorbeeld genoemd.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 22:58

Marianne: ik geloof direkt dat je je ergens in verdiept als dat nodig is (ik doe hetzelfde) en ergens veel over lezen heeft zeker zijn nut. Maar ik dacht dat spiebevangenheid en de relatie naar een bepaald soort voer (de samenstelling daarvan) meer te maken hadden met een genetische afwijking in de opbouw van de spieren waardoor sommige paarden hier gevoelig voor zijn, zeker in combinatie met een bepaalde voerstof. En niet dat het zozeer aan de hoeveelheid spieren (massa) lag. Dit is ook de reden dat HYPP, voer en spiermassa vaak een slechte kombinatie is.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 23:01


Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 23:20

Hoi Nancy, leuk dat je ook op bokt bent.
Ik geef onze quartermerrie Marstall W-western.
Type W- western is voer zonder haver, maar met een zeer hoge energieconcentratie op graanbasis.
Het heeft een gunstige eiwit-energieverhouding en hoge gehalten aan toevoegingen en werkzame stoffen. Het is voer waar een paard goed op moet kauwen.
Dit staat allemaal in de folder.

Ik ben zelf heel tevreden over dit voer.