teugels vasthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

teugels vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 00:06

Na 3 western lessen en oefenen heb ik nog steeds ruzie met mijn teugels,mijn instructuur zegt doe maar net of je een dienblad vasthoud (bruggentje)endenk er aan de kopjes mogen niet vallen.Daar bedoelt hij mee teugels recht op houden, ik moet er nog steeds aan wennen mijn kopjes vallen regelmatig.Vooral als ik mijn teugels meer moet aannemen gaat het fout.Voor de rest gaat het lekker maar ben echt moe na 1 uur les,het komt niet aanwaaien western rijden .Dacht er altijd makkelijk over maar dat is onterecht het is hard werken , maar vindt het wel hastikke leuk dus morgen weer oefenen met mijn teugels.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:08

Blijft altijd wel lastig, die teugels...loop er nog steeds mee te knoeien als ik ze korter of langer moet maken. Doorgaans rij ik zonder brug en met de uiteinden los over de hals...

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:08

goed oefenen! Haha!
Western lijkt me ook niet zo'n gemakkelijke sport, hou me liever bezig metdressuur oid Clown

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 07:48

het blijft inderdaad lastig bij mij moet ik ze zeer losjes vasthouden met gevolg dat ze iedere minuut langer worden

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:24

Het is trouwens ,tijdens de wedstrijden, niet meer verplicht om met een "bruggetje" te rijden. Persoonlijk geef ik er wel de voorkeur aan omdat ik het netter vind staan.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:25

sflj schreef:
Het is trouwens ,tijdens de wedstrijden, niet meer verplicht om met een "bruggetje" te rijden. Persoonlijk geef ik er wel de voorkeur aan omdat ik het netter vind staan.


Oooh? Lachen Wist ik niets van, vertel!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:34

Volgens mij is dit nooit verplicht geweest, maar werd het aangenomen dat het zo hoorde Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:35

lightmorebh schreef:
het blijft inderdaad lastig bij mij moet ik ze zeer losjes vasthouden met gevolg dat ze iedere minuut langer worden


Ook bij de western moet je die vuist vasthouden...wie zegt dat je ze losjes vast moet houden dan?

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:45

Hallo Bol,

Tja die western teugels. Ik herinner mij nog de eerste westernlessen die ik van Mireille van Soldt heb gekregen, mijn teugels zaten REGELMATIG in de KNOOP, soms wel zo erg dat ik er totaal wanhopig van werd. *LOL*

Tip: ik vind het makkelijker om te rijden met een wat zwaardere teugel
zodat de teugelbrug niet zo makkelijk "instort ". Daarbij is mijn teugelbrug zo breed als mijn heupen. Ik kan hierdoor makkelijk mijn handen naar voren, naar achteren, opzij en indien nodig omhoog brengen.
Het vraagt gewoon heel veel oefening. OK dan!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 15:56

Ja heel veel oefening is zeker nodig, maar oefening baart kunst toch?
Met een beetje geduld zal ik het vast wel leren.(HOOP IK)

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:07

In het begin had ik nogal eens ruzie met die teugels, maar het wende bij mij snel gelukkig Lachen Als ik de teugels koster of langer maak, laat ik in elke hand 1 van de 2 teugels losjes hangen, terwijl ik de ander naar links of rechts schuif, zodat ze beide meeschuiven en korter of langer worden dus.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:55

Je kunt ook de makkelijke weg kiezen en roping-teugels kopen Haha!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 09:15

Wat voor teugels zijn dat?Ben pas beginnend dus weet ik niet zoveel.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:55

bol schreef:
Na 3 western lessen en oefenen heb ik nog steeds ruzie met mijn teugels ...

Hoezo "nog steeds"? Na 3 lessen kun je niet verwachten dat die teugels helemaal doen wat je wilt Haha! . Een troost: het wordt steeds makkelijker, en op een gegeven moment kan/mag je ze in 1 hand nemen, en dan wordt het weer een stuk makkelijker (heb je ook een hand vrij voor je lasso *LOL* ). Voordeel is wel dat je bij western niet zoveel met de teugels hoeft te doen (tenminste, zoals ik het aangeleerd krijg), dus is het niet zo'n ramp als je wat zit te klungelen.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:25

bol schreef:
Wat voor teugels zijn dat?Ben pas beginnend dus weet ik niet zoveel.

Roping-reins worden gebruikt voor de roping (met lasso Lachen ) en barrel racing. Ze lijken een beetje op gevlochten springteugels. In ieder geval is het best handig dat ze uit een stuk zijn gemaakt net zoals engelse teugels !

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 18:11

Dat schilt misschien al de helft een vaste teugel in plaats van 2 losse

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 00:06

WenS schreef:
Roping-reins worden gebruikt voor de roping (met lasso Lachen ) en barrel racing. Ze lijken een beetje op gevlochten springteugels. In ieder geval is het best handig dat ze uit een stuk zijn gemaakt net zoals engelse teugels !

Wat is eigenlijk uberhaupt het nut van losse teugels Verward Lijkt me toch handiger als ze aanelkaar zitten ... Wij doen op de manege wel eens van die leuke spelletjes, dat je een pilon mee moet nemen van de ene barrel naar de andere, en waarbij je de ene barrel reachtsom neemt en de andere linksom. Dus moet je halverwege ergens de pilon en de teugels van hand laten veranderen Frusty

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:04

Citaat:
Wat is eigenlijk uberhaupt het nut van losse teugels
Goeie vraag, weet iemand het antwoord Haha!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 09:08

Voor de veiligheid zodat je teugels niet op de grond vallen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:10

dan kun je 1 van de teugels zo mooi stoer om een balkje gooien als je in volle galop aan komt in westernfilms, in 1 beweging van je paard springt en de kroeg in loopt Schijnheilig Haha!

kortom: ik zou het niet weten Lachen
Laatst bijgewerkt door Anya op 07-09-04 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:11

bol schreef:
Voor de veiligheid zodat je teugels niet op de grond vallen?

Losse teugels kunnen toch juist eerder op de grond vallen ??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:26

Mij is altijd verteld dat als je paard losbreekt op de prairie hij tijdens de vlucht op 1 teugel stapt en zo de rem in werking stelt.
En voor de ground tie toch Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:27

Grappig! Ik kan juist niet meer overweg met een gewone teugel, die zijn zo onhandig kort en ztten ook nog aan elkaar vast. Tong uitsteken

Maar inderdaad, als je een dikke teugel neemt is het veel makkelijker om een bruggetje te maken. Persoonlijk vind ik een klein bruggetje minder handig omdat je dan minder "speelruimte" hebt.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:44

cornelie schreef:
Mij is altijd verteld dat als je paard losbreekt op de prairie hij tijdens de vlucht op 1 teugel stapt en zo de rem in werking stelt.
En voor de ground tie toch Verward

Lijkt me dat je dan eerder een teugel breekt (heb ik wel eens zien gebeuren in elk geval). Wat is de "ground tie"?

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:48

Teugel los op de grond laten hangen is een ground-tie. Het teken voor het paard dat het stil moet blijven staan.