waar Zit die Rem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

waar Zit die Rem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 13:38

Hoooi! haha

uhm..

Ik lease samen met mijn vriendin een tinker jaja
Geweldig beesie! Altijd braaf met rijden (werd gezegd )
Tot op de dag van gister. We mochten voor het eerst rijden
En Annelies ging er als eerste op! Het ging in het begin heel goed enzo op een gegeven moment gaat ze de hele tijd in 1 hoek blijven lopen. Annelies kreeg haar niet weg. We rijden haar western, maar dit is voor mij ook nieuw! De hele tijd liep ze hyper te doen en toen kwam ze naar mij toe en deed een linksomkeerd en croste naar de andere kant van de (buiten)bak.
Maakte een noodstop, bokte 4 keer en daar lag annelies. (Het zag er wel komisch uit sssst )
Maar gyps was dus echt helemaal hyper aan het doen en inene besefte we ons "Waar zit die rem bij western?"
Nou ja het werd wel een beetje uitgelegd maar gyps negeerde alle commando's.

De andere ruiters hadden gypsy nog nooit zo gezien, ze is altijd braaf!

Weten jullie hoe je moet remmen bij western

Dressuur is iig een stuk makkelijker Nagelbijten / Gniffelen

En annelies schuurde lekker langs de knop aan de voorkant van het zadel... heeft erg pijn dus
Ach gut

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:50

Als je zegt "we rijden haar western", wat houdt dat dan in? Hebben jullie les gehad in westernrijden? Kan het zijn dat er teveel druk in de mond kwam of dat er een constante been-en teugeldruk was? Het is een beetje moeilijk oordelen als je het zelf niet hebt gezien... Stoppen is gewoon whoa zeggen en diep gaan zitten.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:51

op een tinker zit geen rem!!!!!!!

alleen een noodstop???????

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:54

voor je western kan rijden moet je ook wetern les gehad hebben, de rem is een comando en je zit. meestal is dat whoa en zitten in je zadel.
doet je paard dat niet zachtjes in een buiging vragen en net zolang kleine rondjes laten lopen en whoa zeggen tot ze stil staan, belonen weer weg laten lopen weer whoa zeggen zitten en stopt ze weer niet de ander kant op vragen en weer het zelfde herhalen tot ze stil staat.
maar vooral zachtjes niet trekken in de mond, vragen en nog eens vragen je paard hoefd geen gebitscontrole te doen onder het rijden ( stoppen met mond open doordat het bit door de bek getrokken wordt) maar het aller belangrijkste is lesenemen lesnemen en nog eens lesnemen

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:48

of je nu western of dressuur rijd , met beide richtingen moet je door middel van je zit vertragen , oftewel op deze tinker zit denk ik geen rem...en een paardje dat met een westernzadel gereden wordt wil niet zeggen dat het western gereden is , dus ik denk dat dit paardje gewoon opvoeding nodig heeft , SUCCES

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:08

heb je misschien onbewust op het gas getrapt ipv geremd?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:54

westernworld schreef:
op een tinker zit geen rem!!!!!!!

alleen een noodstop???????


Ik hoop dat je een grapje maakt Schijnheilig Cool

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:22

piggeljay schreef:
doet je paard dat niet zachtjes in een buiging vragen en net zolang kleine rondjes laten lopen en whoa zeggen tot ze stil staan,


Zachtjes in de buiging?

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:28

[quote="TINKYgipsy"]Hoooi! haha


Weten jullie hoe je moet remmen bij western

Dressuur is iig een stuk makkelijker Nagelbijten / Gniffelen

dressuur is niet gemakkelijker met remmen vind ik dan moet je aan de teugels trekken en sjorren, en bij western niet, maar bij mijn tinker zit er wel een hoo op hoor Pling ik zou die tinker goed aan pakkenmisschien heb je ook t hard getrokken en dat daardoor die tinker spanning voelde en daardoor ging bokken Knipoog

veel succes er mee

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:54

Mijn tink is ook uitgevoerd MET een goeie rem Maar het kan ook een eigenwijze etterbak zijn die met een ander/nieuw iemand op z'n rug wel even gaat kijken wat ie voor grapjes uit kan halen hoewel de rem dan niet tijdelijk stuk is, eerder het gaspedaal en het stuur Schijnheilig

Dus als dit net zo'n gevalletje is zou het best weleens gewoon uitproberen kunnen zijn.
Les nemen is natuurlijk altijd een goeie optie

BTW: ook in de dressuur zit de rem niet in de mond hoor....

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 20:18

dank jullie, nee, ik kan zelf geen western rijden, heb het ook nog nooit gedaan.
Gypsy daarentegen wel. Die is western beleerd, maar kan ook wat dressuur.
De diepe zit en het whoa roepen ga ik dan maar proberen!!!

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 20:20

emmelske schreef:

dressuur is niet gemakkelijker met remmen vind ik dan moet je aan de teugels trekken en sjorren

veel succes er mee



Sorry? Aan de teugels trekken??? lijkt me niet verstandig hoor!
Clown

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:16

Dit probleem heeft helemaal niets met de stijl te maken waarop het paard is ingereden. Basis is basis, ga daar eerst maar eens aan werken.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:29

De rem zit in het midden. Je hebt eerst de koppeling dan de rem en dan het gas!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:31

Chantalleke schreef:
De rem zit in het midden. Je hebt eerst de koppeling dan de rem en dan het gas!


En is dat van rechts naar links? Clown

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 01:09

TINKYgipsy schreef:
dank jullie, nee, ik kan zelf geen western rijden, heb het ook nog nooit gedaan.
Gypsy daarentegen wel. Die is western beleerd, maar kan ook wat dressuur.
De diepe zit en het whoa roepen ga ik dan maar proberen!!!

Slimste lijkt me om (een paar) westernlessen te nemen, voor jezelf en het paard. Goeie kans dat als het paard western beleerd is, dat hij je hulpen gewoon niet snapt en daar vervelend van wordt (wij hebben er bijvoorbeeld op de manege een stel die hyper worden als je teveel met de teugels contact met de mond zoekt, en een dolle sprint trekken als je met je bovenbenen knijpt ).

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 07:02

ik denk dat ik jouw tinker ggipsy wel ken
een super lieve tinker goed western gereden, maar ik den k dat ze jullie op het ogenblik heeeeeeeeeeeel erg aan het uitproberen is Clown

vraag de eigenaar om je te helpen
groetjes Jos en een kusje voor Gips

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:52

kom op cassidy je weet toch wel wat buigen van een paard betekend ?
Zachtjes het hoofd in de tegenover gestelde richting vragen dan waar het paard heen wil. zachtjes naar links vragen als je paard rechts denkt en zachtjes naar rechts vragen als je paard links denkt, afbuigen klinkt dat beter in jou oren?
trouwens tinky gispy wij hebben hier een tinker lopen die regelmatig voor training komt, de man die erop rijd zit al dik in de 60 heeft voor zijn 50 ste nooit op een paard gezeten, en dat paard doet het als western paard geweldig, dus gewoon blijven oefenen, heus het lukt wel

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:09

XoNo schreef:
En is dat van rechts naar links? Clown



Xono je leest van links naar rechts dus ik schrijf het zo ook op!!

Wel leuk effect trouwens als je de koppeling als gaspedaal gebruikt! Clown
En de gaspedaal als koppeling!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:42

piggeljay schreef:
kom op cassidy je weet toch wel wat buigen van een paard betekend ?
Zachtjes het hoofd in de tegenover gestelde richting vragen dan waar het paard heen wil. zachtjes naar links vragen als je paard rechts denkt en zachtjes naar rechts vragen als je paard links denkt, afbuigen klinkt dat beter in jou oren?


Sorry Piggeljay, op het moment dat een paard aan de kletter gaat en het bit tussen de kiezen neemt, vraag ik het hoofd wel naar binnen, maar gerust niet zachtje hoor, want je kunt er gif op innemen dat het zachtjes vragen NIET doorkomt. Wat je wel voorkomen moet is trekken, dus continu trekken, dan trekken ze namelijk terug. Maar van mij krijgen ze een of meerdere echt flinke ophoudingen met een teugel, en weliswaar aan de kant waar ze heengaan. Bijv. Volte op links in galop, paard aan de kletter, neus naar de linkerkant en tot aan mijn stijgbeugel, en hem op de kleine volte zetten, en een knap paard dat dan in galop kan blijven (en nog verder rechtuit kan) . Als ze hetzelfde in draf doen, doe ik dat in draf.
Dit noemt Pat Parelli de One-rein stop. Moet wel van tevoren geoefend worden....

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:55

maar dat zou ik vooral al doen als je een beginner bent, gelukkig heb je er wel bij gezegd dat je dat goed moet oefenen. ik heb het trouwens niet zo op de parellie methode, ik heb parelli bezig gezien op het moment dat niemand keek om 12 uur 's avonds, en daar wil ik niet verder over uit wijden ! ( sorry voor alle parelli fans en leffel mensen ) maar wat ik daar zag is ook iets waarvan je moet weten wat hij daar deed, anders was het mishandeling, maar voor het paard was het op dat moment nodig, maar laat het hem dan ook in zijn clinic's eerlijk vertellen, en niet net doen of alles zomaar van zelf gaat.
maar dan krijgen we een andere discusie, en die wil ik niet uit lokken, wat hij doet met de paarden werkt als wonderen dat is waar, maar bij sommige paarden zit er nog een ander verhaal achter.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:58

Nogmaals Piggeljay, paard aan de kletter = NIET zachtjes vragen. Ongeacht of je beginner bent of niet.
En in deze heb ik idd het gevoel dat het paard ze ontzettend aan het uitproberen is.
Er zit bij hen trouwens een goede westernstal waar ze les kunnen krijgen in western, en zelf ook met hun paard kunnen gaan trainen.

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:42

Een paard kan wel western beleerd zijn, maar daar schiet je als ruiter niet veel mee op als je zelf de hulpen niet kent , lijkt mij.
En aangezien jullie wel engels kunnen rijden, heb je de hulpen al anders aangeleerd dan dat paardje!
De rem zit er vast wel op, maar ik denk dat jullie eerst beter een aantal lessen kunnen nemen! En ook al kan je daalijk op het paardje de rem wel vinden is het nog wel belangerijk dat je de hulpen aanleert!]
Als jij de hulpen verkeerd gebruikt kan je dit paard behoorlijk in de war maken.
ik wens jullie in iedergeval veel suc6!

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:46

[quote="Cassidy"]Nogmaals Piggeljay, paard aan de kletter = NIET zachtjes vragen. Ongeacht of je beginner bent of niet.


hier ben ik t wel mee eens als zij je aa het uitprobeeren is moet je streng zijn! als een paard je uitprobeert is niet zo erg maar zo als ik het lees heb ik het (gelukkig) nog nooit mee gemaakt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:58

Hulpen, hulpen...iemand die Engels kan rijden, kan toch ook wel rondkomen met een westerngereden paard? Zo veel verschilt het allemaal ook weer niet hoor Haha! Als je aan de teugels gaat hangen, stopt elk paard, Engels of westerngereden Tong uitsteken