Paard omscholen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 08:33

hoi,

Ik ben nu 2 jaar bezig met mijn nu 9 jarige kwpn ruin. Mijn ervaring: veel geduld en een goede instructeur/trice. Als je zelf veel dressuur hebt gereden moet je zelf ook een hoop doen, dus je zult samen goed aan het werk moeten. Je zou eens kunnen kijken op www.slidinghorse.nl. Dat is de site van mijn instructrice en daar staat geloof ik ook een stukje op over omscholing.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 09:08

Ik ben zelf net begonnen met de Wels Cob Carys die eigenlijk van mijn dochter is. We hebben tijdelijk geruild vanwege vergaande pittigheid van Carys, iets wat ze bij dus niet flikt. Ze bleek het een opluchting te vinden dat haar mond met rust liet. Het eerste was dat ze beslist niet achterwaarts kon/wilde gaan. Daar ben ik dus maar mee begonnen en het gaat goed vooruit (eigenlijk achteruit dus). Ze heeft erg de neiging onregelmatig snel en langzaam te gaan lopen en valt direkt terug is stap als ik even niet oplet. Dit worden dus de beginoefeningen. In stap laat ik haar veel nageven, ophouding en als beloning weer los. Ze heeft bij mij voortduren 1 of twee oortjes naar mij gericht en let erg goed op.
Welke oefeningen ben jij mee begonnen?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 17:47

Ik ben van de een op de andere dag met omscholen begonnen.
Ik ben gewoon les gaan nemen.
Momenteel staat het alweer een tijdje stil na 3 instructeurs te hebben gehad, maar er is een kleine hoop dat in binnenkort weer kan gaan lessen. Party!!

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 00:12

Ik heb het iets anders aangepakt dan hierboven. Ik heb mijn toen 6-jarige nrps ruin een maandje in training gezet bij een westerninstructrice en ben in de tussentijd zelf lessen gaan nemen op een paard wat het westernrijden al beheerste, om zelf goed het verschil met de engelse stijl te kunnen voelen. Want als je beiden engels georienteerd bent merk je niet gauw wanneer je zelf vervalt in het geven van een engelse hulp.
Als ik bijvoorbeeld een engelse hulp gaf op het volleerde westernpaard dan resulteerde dat in verwarring, niet reageren of erger:weerstand, waardoor ik zelf meteen door had dat ik iets verkeerd deed. Dat zou ik op mijn eigen paardje niet gemerkt hebben want die zou de opdracht gewoon uitgevoerd hebben en we zouden dus uiteindelijk nog steeds op de engelse manier bezig zijn geweest.
Neem goede begeleiding is mijn advies. Je zult zelf een heleboel af moeten leren en dat kan alleen als er iemand tegen je blijft herhalen dat je "het" weer doet. Want als je al een tijdje engels hebt gereden dan zitten die hulpen er zo automatisch ingeramd dat je het zelf de helft van de tijd niet merkt dat je het doet. Bijvoorbeeld dingen als knieen klemmen, constant drijvende kuithulpen geven, niet genoeg los durven laten van voren. Je moet zelf ook wennen aan de "vrijheid" van het westernrijden.
Veel succes.