Australian Stocksadles (ervaringen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Australian Stocksadles (ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 13:59

Hello luitjes,
Ik raak steeds meer en meer geintereseerd in de Australian Stocksadles. Omdat je die zo lekker veelzijdig kan gebruiken (western, dressuur, endurance). Maar hiermee komen ook diverse vragen naar boven.
Mag je hiermee op western beginnerswedstrijdjes starten (hoger zullen we toch wel niet komen voorlopig, en dan zien we wel weer verder), mag hiermee gestart worden in de dressuur (B-niveau ivm predicaten van het stamboek).
Dacht ergens gelezen te hebben dat beide geen probleem was op beginners niveau, alleen als je hoger komt is het handiger dat je western/dresuurzadel hebt.

Ik heb nl (ivm noodzakelijke aanschaf nieuw zadel) geen zin om 2 zadels aan te schaffen voor de enkele wedstrijd die ik ooit per jaar zal rijden.

En dan het model, sommige hebben zo'n band over de zitting, gaat dit niet ongelofelijk schuurplekken in de hand werken, of valt dat wel mee?

Alvast bedankt voor de reacties!
Viv

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:19

Ik heb nog nooit in zo'n zadel gezeten. Op eea manier trekken ze me niet aan. Verward

Net als in de 'engelse' en western zadels heb je veel verschil in kwaliteit. De betere zijn ook de duurdere, in leerkwaliteit en in paskwaliteit.

Volgens het AQHA-regelboek mag je alleen starten in een leren westernzadel, hoe dit bij de WRAN zit weet ik niet. En onderlinge wedstrijden zou je per wedstrijd moeten vragen wat de regels zijn.

Als je hem maar zo weinig gaat gebruiken voor de wedstrijden is het mischien handiger er dan één te lenen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 15:53

sugarmiss"]
Ik heb nog nooit in zo'n zadel gezeten. Op eea manier trekken ze me niet aan.
[/quote]

Ik ook niet, vandaar mijn vragen. En of ze me aantrekken, ach ik wil wel eens wat anders waar ik meer mee kan.

[quote="sugarmiss"]
Net als in de 'engelse' en western zadels heb je veel verschil in kwaliteit. De betere zijn ook de duurdere, in leerkwaliteit en in paskwaliteit.
[/quote]

Ja dat snap ik ook wel, maar duur is niet altijd beter hoor, en goedkoop niet altijd slecht. Maar die discussie is in het verleden al eens gevoerd. daar gaat het me niet om. En dat was ook mijn vraag niet.

[quote="sugarmiss"]
Volgens het AQHA-regelboek mag je alleen starten in een leren westernzadel, hoe dit bij de WRAN zit weet ik niet. En onderlinge wedstrijden zou je per wedstrijd moeten vragen wat de regels zijn.
[/quote]

Nou ik heb een fjord, dus ik heb alleen te maken met de organiserende organisatie, en als ik die eerst allemaal moet gaan bellen (vooral de onderlinge niet WRAN wedstrijden) dan ben ik nog wel ff bezig. Dr zal toch ook voor niet WRAN wedstrijden een soortemet van regelement zijn wat betreft uitrusting? Het gaat trouwens alleen om trail wedstrijdjes, geen pleasure of reining oid.

[quote="sugarmiss schreef:
Als je hem maar zo weinig gaat gebruiken voor de wedstrijden is het mischien handiger er dan één te lenen.


Nou dat doen we maar niet. Mijn fjordje heeft niet zo'n makkelijke pasvorm qua rug (breed en kort), en heb geen zin om in 1 wedstrijd drukplekken te scoren ipv punten. Of zoals mijn vriend in 1 les een doorgereden achterwerk met geleend zadel.

Ik heb een westernzadeltje wat ik niet weg zal doen (denk ik) maar om nou een nieuw westernzadel te kopen én een nieuw vzh of dressuurzadel wordt een beetje teveel van het goede en geen van beide mag je in een andere dicipline gebruiken, dus vandaar dat ik een combinatie zoek die wel acceptabel is op laag niveau.
Mijn westernzadeltje is al aardig oud en wordt nu intensiever gebruikt dan ooit wat zijn sporen na gaat laten. Denk dat ik er over een jaar toch echt doorheen ben.

Tzt als een van de 2 diciplines toch dusdanig goed gaat dat we verder gaan dan kan ik altijd nog een ander zadel kopen. Ik wil graag western blijven rijden, maar aangezien ik met mijn fjordje ook naar keuringen ga en haar graag de nodige predicaten wil laten halen zal ik toch ook moeten dressuuren en springen (helaas zijn ze niet zo ruimdenkend bij het stamboek). Dus ben toch ook aan een engels zadel gebonden of ik nu wil of niet Knipoog .

Maar thanx voor je reactie!

Viv

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 16:03

Met wedstrijdne heb ik geen errvaringen maar wel met een australian stocksaddle. Ik heb er een keer eentje geprobeerd maar vond het geen succes. Door de bespiering van mijn paard z'n schouders schuurde ten eerste de lange platte zweetbladen over de schouder heen. Er zat niet zoals bij een vzh zadel een kussen tussen om het zweetblad omhoog te duwen maar het zweetblad schuurde recht op de schouder. Verder vond ik de kussens onder het zitvlak nogal hoog waardoor ik geen goede feeling met de rug had en ook geen lekkere stop kon maken. Vergelijk het maar met een stop maken op een dressuurzadel zonder kniewrongen (zo heten die dingen toch Verward ). Nee, doe mij m'n orthoflexje maar Haha!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:20

Vraag het eens aan Leon (Snowdon op bokt)

Hij heeft sinds kort een tinkertje en een Australian stock, hij rijdt ook western ermee en heeft het idd gekocht vanwege de veelzijdigheid, om nog een beetje te kunnen springen en ook voor endurance.
K Geloof dat zijn ervaringen wel goed zijn tot nu toe.

Groetjes Elise

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 00:39

Zoals Elise al zei: ik heb een australian stock zadel op mn tinkertje en ik ben er heel tevreden mee! Ik heb een vrij prijzige gekocht en eerst uitgeprobeerd of het dus wel lekker zat, nou t zat heerlijk. Ik weet niet of je t al een keer uitgeprobeerd hebt, maar zou t wel doen! Iedereen die er tot nu toe opgezeten heeft om dat zadel uit te proberen vond het ook heerlijk zitten!!!

Nog even over die band, bij mij zit ook zo'n band over het zadel heen(je zit er op), maar die voel je absoluut niet. En niet alleen ik voelde t niet Lachen

Verder heb ik wel een keer gehoord dat je alleen met een westernzadel mag deelnemen aan de wedstrijden, zoals sugarmiss al zei.

Ik weet zo gauw niets meer erover te vertellen, maar als je nog vragen hebt, pb maar ff!!!

Groetjes Leon en Snowdon

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 08:32

snowdon schreef:
Zoals Elise al zei: ik heb een australian stock zadel op mn tinkertje en ik ben er heel tevreden mee! Ik heb een vrij prijzige gekocht en eerst uitgeprobeerd of het dus wel lekker zat, nou t zat heerlijk. Ik weet niet of je t al een keer uitgeprobeerd hebt, maar zou t wel doen! Iedereen die er tot nu toe opgezeten heeft om dat zadel uit te proberen vond het ook heerlijk zitten!!!

Nog even over die band, bij mij zit ook zo'n band over het zadel heen(je zit er op), maar die voel je absoluut niet. En niet alleen ik voelde t niet Lachen

Verder heb ik wel een keer gehoord dat je alleen met een westernzadel mag deelnemen aan de wedstrijden, zoals sugarmiss al zei.

Ik weet zo gauw niets meer erover te vertellen, maar als je nog vragen hebt, pb maar ff!!!

Groetjes Leon en Snowdon


THanx Leon!
Kijk dat wilde ik nou ff weten.
Tsja qua westernwedstrijden, dan zal mijn oude westerzadeltje nog maar even dienst moeten doen die enkele keer per jaar. Tis niet anders.
Ik ga eerst eens overal langs en dat stocksaddle van mijn stalgenootje proberen (als het mag). Zal niet veel anders zitten dan een dressuurzadel denk ik (qua zit), alleen met een horn (of niet) en van die flappen aan de voorkant (hoe heten die dingen eigenlijk?).
Viv

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:47

ik heb geen idee hoe die dingen heten..... en je hebt deze saddles met en zonder horn!! ik heb er een met! Ook wilde ik nog even zeggen dat het zadel toch wel wat anders zit dan een engels zadel hoor!! Ik zit ook weleens op andere zadels en ik vind de engelse zadels absoluut niet meer lekker rijden en ik rijd pas een halfjaar western!!! De westernzadels daarentegen vind ik nog wel heerlijk zitten, maar niets gaat ten boven van je eigen zadel!!!!

groetjes Leon& Snowdon

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 09:59

HIhihi, nou moet ik zeggen dat ik ook niet ieder engels zadel lekker vindt zitten hoor. Zo vindt ik een goedkoper dressuurzadeltje lekkerder zitten dan een prijzige kieffer (tot ergernis van de eigenaresse van het zadel), en ik vind niet ieder westernzadel even lekker zitten.
Ik zie het wel, ik kan overal op en mee rijden, maar of het lekker zit is een 2e, hihi. Dat zal de ervaring moeten leren.
Ik ga in ieder geval op onderzoek uit en op jacht, hihii.
Viv

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 13:16

Vippie schreef:
HIhihi, nou moet ik zeggen dat ik ook niet ieder engels zadel lekker vindt zitten hoor. Zo vindt ik een goedkoper dressuurzadeltje lekkerder zitten dan een prijzige kieffer (tot ergernis van de eigenaresse van het zadel), en ik vind niet ieder westernzadel even lekker zitten.
Ik zie het wel, ik kan overal op en mee rijden, maar of het lekker zit is een 2e, hihi. Dat zal de ervaring moeten leren.
Ik ga in ieder geval op onderzoek uit en op jacht, hihii.
Viv


Idd, op de manege rijd ik met verschillend zadels, maar ik vind de 'echte' zadels nog het beste zitten. Nu bestaat natuurlijk de vraag wat een echt zadel is...tsja, Billy Cook zadels vind ik over het algemeen nog het beste zitten. Wintec westernzadels zitten ook erg lekker, maar toch... Haha!