erfelijke ziektes bij westernpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:29

Lag het maar zo simpel. Ik denk niet dat men openlijk gaat verkondigen dat zijn hengst (of merrie) een erfelijke ziekte heeft, voorop gesteld dat men het zelf al weet.
De meeste dingen zul je dus zelf achteraan moeten gaan, zoals het testen op HYPP en OLWS. Voor andere ziekten zijn zelfs nog geen test ontwikkeld en kun je hooguit niet kiezen voor veel dezelfde paarden in de pedigreem want ondanks dat linebreeding veel goede eigenschappen door geeft kan het ook de slechte eigenschappen versterkt doorgeven.


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:59

Over GBED:
Citaat:
Consequently, GBE deficiency may be a common cause of neonatal mortality in Quarter Horses that is obscured by the variety of clinical signs that resemble other equine neonatal diseases.

Maw het komt al veel meer voor dan eerst gedacht werd.

De link van het onderzoek.
Citaat:
Glycogen Branching Enzyme Deficiency in Foals
by Robert N. Oglesby DVM
Introduction
Glycogen is the chemical name for the complex sugar that our cells make from simple sugar to store for future use. As the glycogen is formed, the glucose strands are branched. As the glycogen is utilized, these branches are broken off as a first step to making energy. Without the branches, only the ends of the long chain can be used and utilization is greatly slowed down.
Dr. Stephanie Valberg and a group of researchers at the University of Minnesota recently found a fatal genetic condition in a small group of related Quarter Horse foals. The condition resulted in abnormal unbranched glycogen. This genetic disease has been reported in humans and cats but not in horses before. Early analysis suggests this is an autosomal recessive disease, which means that for disease to occur the foal must have two copies of this gene on his chromosomes, one obtained from the mare and one from the stallion. However, some siblings and parents that presumably have just one gene and no obvious clinical signs, show some abnormal laboratory values.

The so far identified affected foals have at least 2,600 half-siblings. Consequently, GBE deficiency may be a common cause of neonatal mortality in Quarter Horses that is obscured by the variety of clinical signs that resemble other equine neonatal diseases. This article discusses the clinical and laboratory signs associated with this disease.

Verder is er op Google genoeg over te vinden zo te zien.

HYPP was één van de eerste 'ziekten' (=genetisch defect) die de Quarterhorse-wereld deed schudden (en nog steeds), sinds die tijd zijn er steeds meer dingen boven tafel gekomen die de nodige aandacht van aspirant kopers en fokkers (zouden moeten) hebben.

Ik denk dat andere rassen ook zo hun 'bekende' afwijkingen hebben. En natuurlijk zijn er bloedlijnen die 'gevaarlijker' zijn dan andere, maar de Quarter is vaak terug te voeren tot maar enkele bloedlijnen en als er dus iets nieuws boven tafel komt dan kan dat meteen een groot gedeelte van de paarden als potentiële drager treffen.

Ik geloof niet dat nu meteen iedere Quarter een potentiele bom is, maar je zult je als koper/fokker wel moeten verdiepen in wat er zoal speelt. Maar dat moet je sowieso vind ik.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:08

Mee eens. Reden waarom ik vind dat er niet genoeg over geschreven kan worden, zodat eens de onwetendheid geen reden meer hoeft te zijn.
Overigens zijn dit drogredenen die allang achterhaald zijn, gezien de kwaliteit en resultaten van de paarden zonder HYPP. Maar sommige denkbeelden zijn moeilijk uit te roeien.

Verder vind ik dat fokkers/verkopers ook een plicht hebben jegens hun klanten, of ben ik dan te principieel Verward

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:17

Nee, maar voor kinderen gelden denk ik toch wat andere 'regels' als voor paarden.

Vergeet ook niet dat in de VS het grote geld een hele grote rol speelt en dat de kosten voor medicatie dus minimaal zijn gezien de winsten die behaald worden.
Verder is een HYPP-paard daar in handen van een 'kenner' en voor de meesten hier geldt dat zeker niet, die zijn er per ongeluk in gerold en is het leed al geleden voor ze door hebben wat het paard mankeert.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:20

Gezien alle ontwikkelen (nieuwe 'ziektes') ga je je wel afvragen waar het eind is.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:28


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:36

Maar dan heb je het alleen over de bekende erfelijke 'ziekten' zoals HYPP en OLWS, waarop te testen is.
HERDA is nog zo nieuw, daar is nog geen test voor. Maar gezien de nu al 'gelekte' namen wel heel wijdverspreid.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:31

Ik heb begrepen dat uit onderzoek van de de veulens gezegd kan worden wat de oorzaak is (De test). Maar of die test al wijdverspreid tot ieders beschikking staat heb ik er niet uit gelezen. En ook niet dat de ouderdieren erop getest kunnen worden.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:50

Bedankt voor dit verhaal. Ik begrijp dat er dus idd een test is (will be offered) voor de fokkers om de ouderparen te kunnen traceren.
Ben benieuwd of AQHA dit ook op de papieren gaat vermelden, anders kan iedereen na elke aankoop weer opnieuw gaan testen.


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:34

Even een kleine update over de GBED-test. Die is er dus en hier te verkrijgen $35 per paard en 4 voor $100.
nr 8 en 12.

Verder is er nu bekend dat van een bepaalde merrie diverse veulens aan GBED zijn overleden. Deze merrie heeft als test(fok)merrie op de Universiteit gestaan. De vaderlijn wil men niet bekend maken.
Maar dit is de merrie.

Helaas wederom dezelfde bekende naam als bij het HERDA/HC.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers