Wie rijd er met Bosal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Wie rijd er met Bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:52

Ik wil dit ook gaan doen maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen en wat je wel of juist niet kunt/moet doen met een Bosal

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 11:43

Er is toch vast wel iemand die met bosal rijd Verward en mij de voor en tegens kan vertellen

Afbeelding
deze heb ik nu besteld

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:39

Ik rij ook met bosal. Wat je daarbij goed in de gaten moet houden in dat je niet op allebei de teugels evenveel druk zet en ook niet constant druk houdt.

Kijk ook eens op www.slidinghorse.nl van Cl@udia hier op Bokt, zij lest alleen maar met bosal.

=^.,.^=

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 12:44

ik zal een lezen

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:17

Ik heb heel lang met bosal gereden en het beviel mij heel erg goed. Wel moet je hier niet zomaar mee om gaan rommelen en is het verstandig om een paar lessen te nemen, zodat je precies weet hoe je er mee om moet gaan.
Er is hier niet zo lang geleden ook een topic over geweest, waarschijnlijk is die wel terug te vinden met de zoekmachine.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 13:44

zal eens zoeken OK dan!

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:10

Mijn pony vond de bosal die ik voor hem had gekocht veel te stug en hard, hij brobeerde echt om zijn hoofd zo te houden dat hij het minste kontakt maakte met zijn huid. Ik heb nu een soepele en zachte uitvoering gevonden, is eigenlijk meer een tie-down, maar het beessie is er happy mee en laat zich er uitstekend mee rijden.

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:20

Ik rijdt soms met bosal, maar ik heb een bontje om het neus gedeelte gedaan, om het harde leren gedeelte niet op de neus van sun te hebben, anders wordt hij erg vervelend.

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:20

ps bontjes kan je gewoon bij een ruitersport zaak kopen.

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:24

Ik rij 's zomers vaak met bosal met zelfgefabriekt bontje Haha!, werkt prima. Soms moeten paarden even wennen aan de andere manier van 'sturen', maar de meesten vinden het wel prettig.

Een tijd terug is er ook een item over bosal geweest, misschien dat je dit nog uit de Bokt-archieven kunt opduiken.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 02:07

ik rijd met een side-pull is zachter als een bosal en mijn paard reageert er heel goed op ! wel niet zomaar opstappen en gaan buitenrijden maar veel oefenen in de piste en zoals al gezegd geen teugeldruk op beide teugels tegelijk !

groetjes

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 09:42

Ik rij nu al met hackamore en dat gaat aan de lange teugel buiten goed, zou dat een verschil kunnen zijn met iemand die alleen op bit heft gereden?
Ik wil een bosal proberen omdat ze bij een hackamore nog wel eens niet naar rechts gaat als ik rechts stuur Haha!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:33

Ik heb Diane (QH) vele jaren met Bosal gereden. Nu rijdt ik er mee op haar zoon Jerry (die nu goed een half jaar onder het zadel gaat). Met Jerry heb ik de eerste 2 maanden met een simpel bitje ingereden, totdat hij enige balans had en totdat hij in de bochten niet meer op het bit hing (als het ware uit de bocht wil lopen).

Met een Bosal heb je minder zijwaartse begrenzing en dus is het eerste inrijden met een Bosal niet aan te bevelen. Dat merk je ook bij het aanleren van de achterhand wending (zeg maar de inleiding van de spin). Met een Bosal hebben ze de kans om de zijwaartse inwerking te ontwijken door het hoofd geheel tegen de hals te trekken. En dat hebben ze snel door, hoor.

Het voordeel van een Bosal is, dat je de mond ontziet. Het paard heeft veel meer "vrijheid", je hebt geen last van tanden die doorkomen en het is een leuke manier van western rijden. Je moet alleen niet trekken (als dat in de western sport al mag), maar meer tikken. Het aanleggen van de Mecate tegen de hals (de bocht indrukken) is een essentieel onderdeel van het rijden met Bosal. Daarop leren ze (door het prikken op de hals) dat ze opzij / de bocht in moeten.

Ik rijd zowel binnen als buiten met Bosal. Dat laatste is voor veel mensen een drempel, want vele denken dat je een paard op een bit beter kunt inhouden dan met een Bosal. Dat is zeker niet het geval, maar dat zit bij de ruiters tussen de oren…
Vertrouwen is het grote woord….

Een onderschat punt is de kwaliteit van een Bosal. Ik wil niet de door jouw bestelde Bosal afkraken, maar 90% van de Bosals, zijn niet goed. Een Bosal moet goed rond om de neus van je paard leggen. Niet strak natuurlijk, maar als je de Bosal zo houdt, dat de de neus van je paard in het midden van de Bosal-cirkel zit, moet de afstand tussen Bosal en neus overal even veel zijn (+/- 1 centimer).

Als je de Bosal knoopt, moet je het aantal slagen om het einde van de druppel aanpassen aan verhouding Bosal : Neus. Bij het ene paard zal dat 2 slagen plus vastlus zijn, bij het andere paard 3 slagen plus vastlus. Hoe meer slagen, hoe meer de Bosal zal sluiten. En juist daar zit hem de kneep. De Bosal mag bij dat sluiten niet in het midden (boven op de neus) knikken. Want als hij knikt sluit hij niet meer gelijkmatig aan en zal de inwerking op een aantal knelpunten komen te liggen en dat is juist niet de bedoeling.

De meeste goedkope Bosals zijn gevuld met materiaal (meestal Nylon) dat niet veerkrachtig genoeg is om de cirkel druk over de hele Bosal te verdelen. In goede goede Bosals zitten natuurproducten die die verdeling bevorderen. Verder is het aantal strings waarvan de Bosal gevlochten is van belang, omdat dat ook het goed “sluiten” van de Bosal mogelijk maakt. Een goede Bosal is gemaakt van tenminste 12 strings, maar de ECHTE zijn gemaakt van 18 of zelfs 24 strings (die kosten natuurlijk ook een paar centen).

In Nederland geeft Claudia Rosel (Slidinghorse) les in het rijden met Bosal (ze doet zelf niets anders) en dus zou je ook eens op haar website kunnen kijken. Zeker de moeite waard.

MVG Louis

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:33

heb een mooie site gevonden die ook wat dingen uitlegt
hier dus

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:36

Daar kan je ook een heel pakket bestellen
Dat boekje ben ik aan het zoeken maar heb het nog niet gevonden
Voor de hele serie ben je wel bijna 100 euro kwijt das jammer

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:54

Gail Hought.

Tja dat is HET. Helaas voor mij nog een beetje te veel geld.

MVG Louis

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 14:00

dus ik heb goed gegokt Knipoog

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:28

ikkuh rijd met bosal en mijn paard is er veel ontspannender en rustiger mee dan wannneer ik met bit rijd!

beaudandy
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:55

pony25 schreef:
Ik wil dit ook gaan doen maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen en wat je wel of juist niet kunt/moet doen met een Bosal

hoihoik
ik rijd ook sinds kort met bosal helemaal te gek binnenkort wil ik een bosal clinic organiseren dus als je interesse heb beaunita@planet.nl

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 09:30

heb al gereageerd via email Knipoog