Halter vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Halter vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 21:55

Als je als amateur ruiter een quarter van een ander voorbrengt in de halter klasse op een AQHA show.
mag je dan bij de WRAN dan gewoon weer amateur starten?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:03

Dat mag ik toch hopen van wel!
Anders ben ik ook geen amateur meer Scheve mond

Maar waarom denk je dat dat niet mag, dan?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 22:09

het gaat om Tanja.
die vind halteren leuk , en wil het zusje van Jim wel voorbrengen op een AQHA show.
die is dus niet van haar, en bij de rij onderdelen is er een regel dat je als je een paard van een ander showt je atomatisch prof bent.

het gaat in dit geval dus alleen om de AQHA shows.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:23

Volgens mij is de halter daar een uitzondering op. Ik heb ook wel eens een paard van een ander vastgehouden in een halterklasse bij de appies maar toen ik later bij de novice startte heb ik daar nooit wat van gehoord hoor. Ook de amateur kaart kreeg ik gewoon. Dus dan zou het bij de wran helemaal moeten lukken.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:32

ik heb begrepen dat ze in principe in geen enkel onderdeel een uitzondering maken !

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:56

AQHA en WRAN staat totaal los van elkaar. Tenzij ze de regels heel erg verandert hebben en je prestaties van andere organisatie's mee tellen, maakt het niet uit wat je bij de andere organisaties gestart hebt. Zolang jij aan de beginnersregels van de WRAN voldoet, maakt het niet uit wat je bij de AQHA gestart hebt.
Gaat ze het paard van een ander bij de AQHA starten, dan kan ze bij de AQHA zélf de eerste 5 jaar géén Amateur meer starten.
Bij de APHA wordt er nog wel onderscheid gemaakt of je betaald hebt gekregen, zo niet dan hoef je geen 5 jaar te wachten, maar bij de AQHA dus wel

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 23:06

Tanja is niet van plan om de binnen 5 jaar een quarter te kopen Haha!
ze is erg tevreden met haar breedingstock en met de paint club

ze is nu alleen helemaal besmet met het halter virus Haha! ze loopt met van alles en nog wat hier in de rondte te sjouwen Clown Knipoog
silva , jeddah, leila en......wat hebben jullie gedaan in Bunschoten Knipoog *LOL*

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 06:58

Ik heb een tijd geleden een soortgelijke vraag gesteld en toen is mij gezegd dat de halter altijd apart staat van de rijklasses, dus dan zou je zelfs binnen de AQHA een paard in de halter open kunnen starten en met datzelfde paard in de amateurklasse kunnen rijden (in dit voorbeeld moet dat paard wel van jou zijn).

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:47

Als het paard van jou is en je geeft géén les of traint/showt ook nog paarden van een ander, kan je altijd Amateur starten, in Halter én rijonderdelen. Er is geen onderscheid in Halter of rijonderdelen.

Maar in de bovenstaande vraag ging het dus om het showen van het paard van een ander.
Train en/of show je wel paarden van een ander of geef je les, dan mag je géén Amateur starten, ook niet als het paard dat je wilt showen wel van jou is.
Wil je wel Amateur gaan starten, dan mag je 5 jaar geen les meer geven of paarden van een ander rijden/showen, en dan mag je na die 5 jaar pas weer Amateur starten.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:57

Jos schreef:
Tanja is niet van plan om de binnen 5 jaar een quarter te kopen Haha!
ze is erg tevreden met haar breedingstock en met de paint club

ze is nu alleen helemaal besmet met het halter virus Haha! ze loopt met van alles en nog wat hier in de rondte te sjouwen Clown Knipoog
silva , jeddah, leila en......wat hebben jullie gedaan in Bunschoten Knipoog *LOL*


SUPER dat ze besmet is geraakt!! En heel gaaf als ik daar een kleine bijdrage aan hem kunnen maken!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:13

Bij de appaloosa's heb ik er in elk geval nooit last mee gehad maar ja, een appie is ook geen qh of paint natuurlijk Haha!

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:34

nou goed ik ben dus besmet geraakt met het halteren erg leuk om te doen Haha!
alleen al dat smeren en poetsen en tutten met je paard.
en ook dankzij hele leuke mensen van de paint club die mij wegwijs hebben gemaakt met dit onderdeel OK dan!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:25

Huhm...

Ik ben niet echt besmet maar is mij gevraagd om ook een Quarter uit te brengen op een AQHA show!!

Kijk dan weet ik het ook gelijk!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:37

Leuk Chantalleke!! Misschien moetenn we binnenkort maar een Halter Clinic regelen?

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:32

Hahaha wel leuk ttrouwens!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:46

Er is toch amateur en open halter? En in de open halter mag je toch met ieder paard 'starten'? Ik heb namelijk begrepen dat voor de amateur halter het paard op je naam moet staan, maar voor de open dat niet uit maakt. Of heb ik het verkeerd begrepen en/of is dat bij de Quarters niet zo?

Trouwens Tanja, dat haltervirus begint bij mij ook al behoorlijk aan te slaan!! Vond het enorm leuk om te doen, ook al waren de zenuwen wel duidelijk aanwezig Scheve mond

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:09

In de Open mag je inderdaad met elk paard starten, ook die van een ander. Maar je kan daardoor wel als "prof" gezien worden en je Amateur status verliezen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 18:13

dus als je de FJORD van de buren tijden een rassenshow voorbrengt, dan ben je je amateur status kwijt Verward

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:27

Jos schreef:
dus als je de FJORD van de buren tijden een rassenshow voorbrengt, dan ben je je amateur status kwijt Verward


Hoe het bij de fjordenclub zit weet ik niet Jos Knipoog Een fjord op de Quarter of Paint show zal niet lukken...
Maar als je een Quarter of Paint van de buren showt dan ben je inderdaad Amateur-af.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 22:11

oke, maar als je nou een quarter van de buren voorbrengt in de halter, op een rassenshow.
en je hebt zelf geen quarter, maar wel een paint.
ben je dan bij de paints ook amateur af Verward
paints en quaters zijn toch een apart ras, net als haflingers en fjorden

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:54

volgens mij kun je wel problemen krijgen als je een paard uitbrengt wat niet van jou is (wat betreft je amateurstatus dan Tong uitsteken )
ik kreeg vorig jaar tijdens het NK een papier onder mijn neus gedouwt (het formulier van de APHA voor de amateur aanvraag) waarop de vraag stond of je bij andere stamboeken prof. bent en of je paarden van anderen uitbrengt. volgens mij is het tegenwoordig dus wel gekoppelt.

maar jos als ze haar amateurstatus wil houden er is een oplossing voor hoor Schijnheilig moet je maar even PB-en.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:59

Niet alleen tegenwoordig, dat was al heel lang zo. Als je Amateur wilt starten, mag je geen paarden trainen, showen, niet lesgeven enz. (zelfs niet getrouwd zijn met iemand die dat doet). Dus ook niet voor andere organisaties. Wil je Novice Amateur starten, dan mag je niet meer dan 20 punten hebben en dan wordt er dus ook gekeken naar alle organisaties, dus ook NRHA, NSBA, NCHA enz.
Bij de Quarters geldt dat je, nadat je gestopt bent met dat soort activiteiten, 5 jaar moet wachten voordat je weer Amateur mag starten. Bij de Paints wordt gekeken of je er voor betaald hebt gekregen. Zo niet, dan mag je direct nadat je gestopt bent met trainen of lesgeven e.d weer Amateur starten.

Voorbeeld: Ik heb een aantal jaar geleden een Quarter van iemand anders merrie gereden en geshowd. Ik kreeg niet betaald, de eigenaar betaalde alleen wel het startgeld voor de merrie (dat is het enige wat bij de AQHA wel toegestaan is).
Later kocht ik Fly... Omdat Fly een Paint was kon ik direct Amateur starten omdat ik niet betaald had gekregen voor het trainen en showen. 't Was gewoon een 'verzorgpaard' zeg maar. Had ik een Quarter gekocht, dan had ik de eerste 5 jaar geen Amateur kunnen starten, omdat ze bij de AQHA geen onderscheid maken of je wel of niet betaald krijgt.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:24

Dus dat betekent voor mij dat als ik een Quarter uitbreng gewoon voor mijn lol en dan niet betaald krijg dat ik bij de Paints dus Amateur mag starten? Voorlopig rij ik toch nog geen WRAN wedstrijden! En de BS ers zjin er alleen in Open!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:29

In de BS zijn er nu nog alleen maar Open klasses, maar als er steeds meer BS paarden geshowed worden kan dat in de toekomst nog veranderen. Ook in Duitsland (heb net het progamma voor de wedstrijd van volgend weekend, met aantal deelnemers) zijn er veel Amateur BS klasses! Zelfs Hunter Hack en Barrels wordt ook voor de Amateur op een BS uitgeschreven!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:04

Chantalleke schreef:
Dus dat betekent voor mij dat als ik een Quarter uitbreng gewoon voor mijn lol en dan niet betaald krijg dat ik bij de Paints dus Amateur mag starten? Voorlopig rij ik toch nog geen WRAN wedstrijden! En de BS ers zjin er alleen in Open!!

Alleen als je gestopt bent met het showen van de Quarter. Zolang je óók voor een ander showt mag het niet.