waarom dun bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

waarom dun bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 19:00

Ik heb het destijds een x aan claudia gevraagd, maar ik weet het niet meer.
Verder geen afschuw over dunne bitjes of iets, maar enkel de vraag,
Waarom worden westernpaarden met relatief dunne bitjes gereden. Wat is de gedachtegang hierachter (m.u.v. paarden die met bosal e.d. gereden worden uiteraard)

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:51

ik denk dat je dan kleinere hulpen kunt geven.
bye the way, een dun bitje hoeft niet per definitie scherp te zijn, het is de ruiter die het bit scherp maakt door er hard aan te trekken, als je zachte hulpen geeft dan werkt het bitje ook niet hard door in de mond. Haha!
dat idee heb ik tenminste.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:53

Ik vind die stelling weer behoorlijk generaliserend. Ik ken genoeg mensen die western rijden met een dik bit... Waaronder ikzelf...
Maar veel mensen pakken een dunner en/of scherper bit omdat het paard een dikker 'niet accepteerd'. Foute keus naar mijn idee, want meestal berijk je veel meer door dan juist een ZACHTER bit te nemen. Het paard gaat n.l. tegen een bit in wanneer het te scherp is, en zal dan een zachter bit wel accepteren. JMHO
~Francis~

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:03

Het is ook zo dat de westernruiter in het algemeen veel minder op de teugels doet (dus op het bit) dan de dressuurruiter. Wij werken veel meer op been- en zithulpen. De teugels en het bitje zijn dus inderdaad alleen maar om een hulp wat te accentueren.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 23:15

BBL schreef:
Het is ook zo dat de westernruiter in het algemeen veel minder op de teugels doet (dus op het bit) dan de dressuurruiter. Wij werken veel meer op been- en zithulpen. De teugels en het bitje zijn dus inderdaad alleen maar om een hulp wat te accentueren.


In theorie heb je gelijk... maar helaas werkt het in de praktijk nogal eens iets anders... Cool

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 00:45

Ik denk dat dunne bitjes scherper zijn maar dat je in elk soort bit zo scherp kan maken als dat jezelf wil.
En dus in elke ruiterhand kan het zachstte bit een martelwerktuig worden.
Maar waarom juist westernruiters hier voor kiezen is hier boven al beschreven.

Kim

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 14:56

Naar mijn mening grijpen veel mensen naar een dun bit in de hoop op die manier meer controle uit te kunnen oefenen. Helaas denken veel mensen dat je met grove, dwingende methodes beter en sneller resultaten behaald, maar alleen met gevoel, verstand, techniek en het uittrekken van genoeg tijd voor het opleiden van het paard ontwikkel je een solide en medewerkzaam opgeleidt paard. Een paard dat écht zacht en licht is in de mond kan je ook prima met een wat dikkere trens rijden, want sommige dunne trensen zijn in mijn ogen echt te scherp voor de lagen van een paardenmond. Daarmee maak je een paard alleen maar bang, en gaat het van alles doen om zich tegen het bit te wapenen en het te ontwijken. En de basis van het rijden blijft de zit, de beenhulpen en het gewicht en dan pas komen de handen, maar helaas denken veel mensen dat de handen (teugelhulpen) eerst komen en dan pas de rest.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 18:15

Toen ik begon met westernrijden en met het inrijden van mijn paard ben ik gelijk begon met een dun bitje. Ik heb me echt over het rijden "met dat gemene dunne bitje" heen moeten zetten. Door de tijd heen heb ik steeds meer het idee dat een goed gebogen dun bitje zeker zo prettig is als een dik bit. Vroeger toen ik nog engels reed "met vriendelijk dik bit" had ik vaak mijn vingers kapot van het trekken en mijn pony had een soort van eeltplekken in de mondhoeken. Nu rijd ik altijd zonder handschoenen, heb geen kapotte vingers en de mondhoeken van mijn paard voelen nog als de mondhoeken van een veulentje. Tot nu toe heb ik ook nog nooit problemen gehad dat mijn paard het bit niet wilde accepteren.

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 17:07

Sugarmiss"]
[quote="BBL schreef:
Het is ook zo dat de westernruiter in het algemeen veel minder op de teugels doet (dus op het bit) dan de dressuurruiter. Wij werken veel meer op been- en zithulpen. De teugels en het bitje zijn dus inderdaad alleen maar om een hulp wat te accentueren.


In theorie heb je gelijk... maar helaas werkt het in de praktijk nogal eens iets anders... Cool
[/quote]

daar heb je helemaal gelijk in. zelfs bij de western experience Lawson Trophy ( en dat is toch een internationale wedstrijd) heeft er iemand een 0 score gahad na bitcontrole Boos! , van mij mogen ze zo iemand meteen schorsen... Extreme duivel