hoelang doorrijden drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

hoelang doorrijden drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 10:25

de meningen zijn er over verdeeld .ik zelf zou het de laatste maanden rustig aan doen.twee maanden vante voren stoppen met rijden en dan lekker wandelen met je paard.hoe doen jullie dat ?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:37

Dat merk je vanzelf wel. Sommige merries kun je tot de laatste dag rijden; andere geven er al eerder de brui aan. Gewoon goed op je merrie letten, dan vertelt zij je wel wanneer het niet meer gaat!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:43

net wat mac zegt, de ene heeft er bijna probleem mee tot de dag van de bevalling de ander is na 7 maand al zo dik dat je denkt Hmmm dit gaat niet meer met rijden.
gewoon op je paard letten zij verteld je wel of het nog wel of niet meer gaat.

InekeP

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:47

Als het een quarter is niet meer galoperen vanaf de 7 maanden. Ik zou haar wel dagelijks rijden en afhankelijk van hoe zwaar ze is een maand van te voren stoppen en dan alleen aan de hand of longeerlijn wat beweging geven. Ze kan dan veel makkelijker werpen. Veel succes!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:06

Ik heb toen Lanna 8,5 maanden drachtig was nog een wedstrijd gereden. Daarna heb ik langzaam afgebouwd, maar ben wel buiten met haar blijven stappen. Het is goed als ze nog in beweging blijven. De laatste week kon je merken dat het eigenlijk niet meer zo goed ging. Toen ben ik gestopt. Een paar dagen later arriveerde Wizkid. Lachen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:47

Ik heb met mijn merrie tot 2 weken voor het veulen nog gaan rijden ... wel stappen en een klein stukje draven, maar absoluut geen galop (was moeilijk omdat dit haar lieveling gang is Bloos! ). Daarna 'wou' zijn de zadel niet meer ... dus zijn wij gaan wandelen aan de hand. De stuk dat wij wandelen is zo'n 20 minuten en dat vondt ze genoeg. Een avond waren wij geen 100 meter uit de wei toen zij perse terug wou naar de stal, we hebben gewoon rechtsomkeer gemaakt, ... 4 uren later is het veulen geboren !!

De merrie zal het zelf wel laten weten of ze zin heeft om bereden te worden of niet. Maar let wel, sommige dames moeten gered worden van hun eigen, ze kennen gewoon de woord 'genoeg' niet. Hier moet baasje genoeg gezond verstand hebben om een stop te roepen.

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 16:20

ik heb namelijk wel eens wat gezien vandaar dat ik dit stuk ook publiciteer ik vond het namelijk echt dierenbeulerij die mensen reden met een quarter hoogdrachtig was zelfs al uitgeteld en maakten nog runs en sliding stops dat de merrie kreunde van de pijn en hun vonden dat normaal ik zei toen ook wil je het veulen onder het rijden er uit laten vallen of zo het was zo zielig het beestje mocht ook geen mama zijn de volgende dag zaten ze er al weer op te beuken stoppen,spins alles erop en er aan vandaar deze vraag op dit forum mischien lezen deze onbenullen dit ook.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:09

InekeP schreef:
Als het een quarter is niet meer galoperen vanaf de 7 maanden. Ik zou haar wel dagelijks rijden en afhankelijk van hoe zwaar ze is een maand van te voren stoppen en dan alleen aan de hand of longeerlijn wat beweging geven. Ze kan dan veel makkelijker werpen. Veel succes!!

dat zei mn trainer ook, maar ik heb tot ruim 8,5 maand af en toe gegaloppeerd, gewoon omdat ze het nog deed, daarna niet meer, ik heb haar gwoon de laatste maanden laten bepalen wat ze wilde (hulp geven, geen reactie, nog eens geven en dan laten zitten verder, en gelukkig reageert ze er nu weer op Knipoog).
maar niemand heeft mij ooit kunnen vertellen waarom, weet jij dat toevallig want ik ben er wel benieuwd naar?

edit: roni, spins en snelle rollbacks kan je idd beter niet te lng mee doorgaan omdat de baarmoeder aan lange banden zit die bij de snelle draaiingen de baarmoeder kunnen laten kantelen een slag, wat superpijnlijk is voor de merrie en soms het einde van het veulen, dus als de merrie echt keunde van de pijn... dit heeft de dierenarts ons verteld bij 1 van de scans..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:10

Spins en stops.... Die gasten zijn niet goed wijs... Galop kon bij mijn merrie best de eerste negen maanden. Ze heeft ook nog lage sprongetjes gemaakt. Als de merrie duidelijk dik begint te worden moet je haar niet meer laten werken. Wel zoveel mogelijk beweging blijven geven, maar altijd passend bij wat ze nog kan.

Het voordeel is dat ze geen conditie-verlies hebben en ze iedere dag ook aandacht krijgen. Lan stond zich rot te vervelen op het laatst, dus die dagelijkste stapritjes buiten vond ze echt leuk. We hebben er een soort vakantie-ritjes van gemaakt. Later zonder zadel toen het zadel niet meer paste....

Toen Wiz er eenmaal was ben ik na een week of twee weer wat gaan rijden. Gewoon in de wei. Ik heb toen Wiz ook geleerd aan een touw mee te lopen. Dat is handig voor later. Als hij twee is mag hij mee op buitenritten. Lekker op rechte paden sterk worden en naast zijn moeder verkeersmak Lachen

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 21:53

ben het helemaal met jou eens anya,ik hoop dat die mensen hier wat van leren als ze al het comentaar lezen

loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:14

dat is ecgt verschillend ik kon mijn merrie nog rijden 3 weken van te vooren ..wel rustig aan natuurlijk maar het kon wel.

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 21:58

HET IS WAT JE ZEGT LOESKIM RUSTIG AAN HEEEEELLLL GOED!!!!!!

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:09

Ik dacht altijd een maandje van tevoren stoppen, maar nu ik die reacties
hier lees, vind ik dat eigenlijk veel meer kloppen.
Je moet idd naar je paard luisteren..Zij geeft het aan...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:14

Ik heb Sugar met haar eerste veulen tot de dag voor de bevalling nog lekker buiten gerden (niet hard gewerkt, want dat doet ze nooit Haha! )
Maar wel gegaloppeerd tot ze uit zichzelf wilde stoppen (doet ze anders ook nooit Haha! )
Bij het 2e veulen had ze er na 7 maanden al geen zin meer in, dus hebben we toen alleen nog licht gelongeerd en gewandeld.

Een beetje luisteren naar je paard kan nooit kwaad Haha!

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 22:16

ooohh sorry voor de hoofd letters was niet zo bedoeld

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:44

roni schreef:
ik heb namelijk wel eens wat gezien vandaar dat ik dit stuk ook publiciteer ik vond het namelijk echt dierenbeulerij die mensen reden met een quarter hoogdrachtig was zelfs al uitgeteld en maakten nog runs en sliding stops dat de merrie kreunde van de pijn en hun vonden dat normaal ik zei toen ook wil je het veulen onder het rijden er uit laten vallen of zo het was zo zielig het beestje mocht ook geen mama zijn de volgende dag zaten ze er al weer op te beuken stoppen,spins alles erop en er aan vandaar deze vraag op dit forum mischien lezen deze onbenullen dit ook.

jij hebt ook de klok horen luiden maar de klepel??????
ik weet over wie JIJ het hebt.
even voor de duidelijkheid voor alle andere mensen die dit topic lezen...
deze merrie over wie zij het heeft "kreunt" altijd met rijden, dat deed ze al vanaf dat hun haar kochten ( op vorstenbosch) en daarvoor ook al.
bovendien zijn ze er niet na dag 1 weer op gaan zitten beuken, ze hebben het rustig weer op gebouwd en pas toen het veulen een paardagen oud was hebben ze de moeder er voor het eerst af gehaald en dat duurde nog géén 5 minuten.
je moet maar eens stoppen met onzin uitkramen denk ik...

zolang als de merrie zélf door wil gaan, dan kun je gewoon doorgaan met rijden en op het laatst hebben ze alleen nog rond gereden om de spieren soepel te houden en niet stops en spins en rollbacks zoals jij zegt....

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 13:44

nou ten eerste heb ik het niet over de mensen die jij zegt te kennen ken jij ook mensen uit assendelft dan ik dacht het niet ? voel jij je soms aangesproken en ken jij dan mensen die ook zo rijden ??? vertel ??? dat zal dan triest zijn

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:02

Svp geen persoonlijke vetes, zoek dat even per PB uit.