western,vroeg inrijden, aanvaardt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

western,vroeg inrijden, aanvaardt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 18:08

naar aan leiding van dit topic:
[VvdD] Mijn dochter durft niet meer te rijden...
start ik hier een discussie over vroeg inrijden bij westernsport
naar mijn beeld is het in de westerntak algemeen beter aanvaardt dat de paarden op 2 jaar ingereden worden
(sommige zelfs met 1 jaar,zodat ze kunnen meedoen aan de futurities in amerika)

nu moet ik zeggen dat ik daar zelf geen voorstander van ben
zeker niet adat ik vorig jaar een iel 2 jarig hengstje (quarter) zien ingeeden worden door een eprsoon van 120 kilo, en dit ging gepaard met de nodige (lees:overdadige) schoppen, en teugels die als zweep werd gebruikt

de vraag is:
is dit zo, dat het beter aanvaardt is in de westernsport, of heb ik een verkeerd beeld hierover?
hoe denken jullie erover om een 2 jarig paard te rijden (wedstrijdgericht)

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:28

Ik vind dat je een 2 jarig paard nog niet MAG inrijden.. Het paard is nog lang niet uitgegroeid! Dit is ongeveer het zelfde princiepe als een 2 jarig kind aan fitness te laten doen.. alhoewel t me komisch lijkt om te zien een klein kind van 2 aan t opdrukken Knipoog doen we het niet waarom? Omdat ze nog niet sterk genoeg zijn en nog niet volgroeid

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:31

Zoek eens op 'inrijden' of 'zadel mak maken' in het westernforum, dan kom je de nodige discussies tegen.

In grote lijnen is het denk ik zo dat in Amerika - waar dus groot geld met die futurities (en de hele fokkerij) gemoeid is - het vroeg inrijden inderdaad algemeen geaccepteerd is en heel normaal gevonden wordt.
Hier in Nederland zijn gelukkig de meesten het er wel over eens dat je beter kunt wachten.
'Tuurlijk zijn er altijd mensen die 'wat ze in Amerika doen' heilig verklaren en het wel doen...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:35


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:50

Ook in Amerika is niet iedereen het ermee eens, maar ik ben het wel met je eens dat het daar over het algemeen meer 'geaccepteerd' wordt. Ik heb echter een paar kennissen in Amerika die ook geen stap op hun paard zetten voordat hij echt drie is
Ik ben van mening dat ze in Amerika een ander 'belang' hebben dan wij hier in Nederland; sterker gezegd, ik denk niet dat het in Nederland nodig is om je paard in te rijden als hij twee is, simpelweg omdat ze je in Nederland echt liever niet aan zien komen in de wedstrijdbak met een tweejarige (m.u.v. halter en showmanship)

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:58

Ik wil hier toch op reageren...
Toen ik hier in Amerika kwam wonen vond ik het ook niet echt goed om paarden in te rijden op een tweejarige leeftijd. Nu na acht jaar heb ik er geen problemen mee. Ik zie zoveel paarden die gestart zijn op twee jarige leeftijd en die het uitstekend doen. Een vriendin van mij had haar paardjes ingereden op tweejarige leeftijd en die paarden winnen eerste plaats overal ze heen gaan. Ik heb hier op ITP een foto van Coco staan. Die is twee jaar...en heb je haar bouw al eens gezien??? Buiten dat zijn wij heel voorzichtig met het inrijden en houden we best wel het gewicht van de persoon die het paard rijdt in de gaten. Wij hebben jonge paardjes die veel kleiner zijn en daar zal heus geen zwaar persoon op gaan. Ik weet niet of het alleen Amerika is, maar ik denk heus wel dat er paarden mensen zijn in Nederland die hun paard ook inrijden op twee jarige leeftijd. Ieder land is toch weer anders! Ik ga heus niet akkoord met mensen paarden inrijden die jong zijn met het schoppen en hangen in de mond. Maar ik kan je verzekeren dat zo iemand dus helemaal niet echt gevordert is om dit te doen. Wij beginnen zowiezo met een halter for een aantal weken en dan gooien gewoon een bitje in.
Maar goed, dat is mijn mening hierover en gelukkig maar dat niet iedereen dezelfde mening heeft he!! Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:02

Sorry DC, maar op die foto's is de bouw niet echt te beoordelen.
Jamaica vond ik er ook volwassen uit zien toen ze 2.5 was. Maar als ik nu foto's zie van toen... Snap ik niet wat me bezielde

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:08

Sorry Stef...maar zo aan Coco te zien is ze dus zwaar gebouwt en lijkt me dus niet echt een probleem om haar te berijden. Maar ja, misschien heb je wel gelijk en kunnen we Coco op haar bouw niet beoordelen. Wij hebben hier paardjes van dezelfde leeftijd die er veel kleiner uitzien dan haar en dat levert toch een heel verschil op.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:21

het is niet alleen in Amerika en met Westernpaarden dat ze op 2 jarige leeftijd beleerd worden.
In Oostenrijk worden Norikerhengsten met 1 jaar al betuigd, want met 1 1/2 jaar moeten ze een Leistungsprüfung doen en daarvoor moeten ze beleerd zijn, want ze moeten trekproeven doen.
Dit doen ze sinds jaar en dag, mijn paard (nu ruin) heeft het ook gedaan.

Ik heb een heleboel Norikers langs zien komen de afgelopen 4 jaar en ik heb er eigenlijk nooit iets bij meegemaakt dat komt van te vroeg beleren.

's lands wijs, 's lands eer!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:31

Maar helaas kunnen wij aan de buitenkant niet zien hoe het er van binnen uitziet. Pride is regelmatig gebruikt hier door de school bij het onderdeel leeftijdsbepaling. Hij was toen 2 maar werd vaak op uiterlijke kenmerken als ouder beoordeeld. Maar dat is de buitenkant. SM heeft een plaatje ( al 100 x geplaatst ofzo Lachen ) waarop goed te zien is hoe de botstructuur zich ontwikkeld. En dan is 2 jaar imo echt té vroeg om in te rijden.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 19:34

nderdaad cornelie
volgens dat plaatje is alles pas volgroeid bij 5 jaar
dus dan zou iedereen moeten wachten tot 5 jaar oor ze beleren, ik dek dat de paarden die pas op die leeftijd beleerd worden op 2 handen te tellen zijn...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:36

renpaarden worden ook al voor ze 2 zijn ingereden .. Lips are sealed
nu zijn die ruiters wel even een stukje lichter als de gemiddelde normale ruiter Knipoog

ik blijf het er over eens dat een 2 jarig paard nog niet voldoende is ontwikkeld (zowel lichamelijk als geestelijk ) om al echt intensief gereden te worden
ik gooi met 2,5 een x een zadel op en ga er een rondje op zitten, daarna mag ie weer n half jaar de wei op om verderte groeien
ondertussen vergeet ie hetgeen we gedaan hebben niet, en des te makkelijker zijn ze dan als 3-jarigen

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:37

Daar ga ik dus niet mee eens. Hoe komt het dat alle paarden die ik ken...en dat zijn er een hoop...die het allemaal zo goed doen zonder enige problemen te hebben met de rug of benen. Ik heb paarden gezien in Nederland die later bereden werden en die nog steeds een doorgezakte rug hadden. Heb er hier nog geen gezien hoor...niet te zeggen dat ze er niet zijn he! Inderdaad zoals Steff zei...en het was iets waaover ik eerst moest nadenken...het is inderdaad zo dat bij het kijken van de bouw, je niets kunt bepalen over hoevere het paard klaar is om ingereden te worden.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:39

Ijslanders, die beleren ze pas heel laat, op de stal bij ons tegenover laten ze ze tot zeker 8 jaar lopen en dan gaan ze er eens mee fietsen, erop zitten doen ze uiterst zelden, daar slijten ze teveel van.... dat is het andere uiterste.

De meeste Norikers worden gebruikt voor de land- en bosbouw en in de winter voor de slee, ze worden even oud als andere rassen zonder opvallende gebreken.
De fokselectie is waanzinnig streng en het stamboek staat onder leiding van de Universiteit van Wenen, waar ze het ras angstvallig onde controle houden.

Mijn punt is dat wij hier 3 jaar al vroeg vinden, maar in andere landen vinden ze 1 of 2 jaar heel normaal, hier in Nederland gaan kinderen met 4 jaar naar school, in een ander land misschien wel met 2 jaar????

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 19:43

DC: wat ik dan ook raar vibndt, is dat de meeste paarden die voor de futurities opgeleerd worden met 9 jaar versleten zijn...
hoe zou dat nu! toch komen Verward

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:48

Ja, dacht het toch niet Dutske...Misschien de paarden die jij kent??? Kijk maar even online hoeveel Quarter Horse enzo...het nog steeds goed doen na tien, twintig jaar! En zoals ik al zei...je ziet paarden die na 3-4 jaar beginnen rijden een doorgezakte rug hebben en problemen hebben. Dus...waar komt dat dan door??? Van te laat je paard inrijden???

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:59

Een ruiter op een rug is toch wel wat anders als een kar erachter hangen. Dravers gaan ook veel vroeger voor de wagen.
Ik hoorde trouwens vorige week een regel.
Tweejarigen, twee keer per week.
Driejarigen, 3 keer per week enz., en dat betekent niet meteen erop en een half uur rijden maar gewoon grondwerk en wat stuurwerk. Geen forse training zoals spin en slidings.
Het blijft in mijn ogen kinderarbeid. Trouwens, een stevig kind is per definitie niet volwassener dan een tengerder, nog niet uitgegroeid kind!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:06

Ja Margee, dat is waar. Nu moet ik er wel bij toevoegen dat zowel Charlotte en Coco 15 tot 20 minutjes gereden worden...en dan echt niet het zware werk. Wat we doen is gewoon lekker stappen en werken met het paard zodat ze links en rechts gaan wanneer wij dat willen en werken met het stoppen. De andere paardjes gaan onder het zadel en doen 15-20 minuutjes grondwerk.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 20:13

DC: dat wat jij doet is iets anders
maar ik ken een merrie: die op 1.5 jaar ingereden geweest is voor de futurities, tijdens het aanleren van de spin is het paard omhoog gekomen, omver geklapt en haar rug gebroken
merrie was onberijdbaar, is nu 11 jaar en een fokmerrie
moest dat paard niet achterom geklapt zijn, dan zouden die mensen haar blijven doorrijden hebben voor andere wedstrijden, incl. stops,spins,enz.
want een wedstrijdklaar paard moet dat kunnen he
nou, probeer het maar uit met een jong paard
binnen de 5 jaar hangt het omgekeerd aan een haak...
en dit gebeurt niet met een paard, maar met (praktisch) alle paarden in amerika
*uiitzonderingen daargelaten

ook, van paarden die doorgezakte rug hebben, je hebt overal uitzonderingen
zoals je in de westernsport uitzonderingen hebt die de paarden wel laten uitgroeien, en licht werk geven, zijn er in de engelse sport uitzondeirngen die het omgekeerde doen,
en het ene paard kan er beter tegen dan het andere...

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:26

Juist Dutske...dus overal is het weer anders en ieder paard is anders. En zo kunnen we doorgaan over de voordelen en de nadelen van het inrijden van een jong paard. Dat gezegt...het zal niet veel veranderen want uiteindelijk hebben we allemaal onze eigen mening hierover!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:28

En het paard zal zijn verhaal nooit vertellen Cool

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:34

Haha! Sugarmiss...

Randypaard

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:30

dutske schreef:
naar aan leiding van dit topic:
[VvdD] Mijn dochter durft niet meer te rijden...
start ik hier een discussie over vroeg inrijden bij westernsport
naar mijn beeld is het in de westerntak algemeen beter aanvaardt dat de paarden op 2 jaar ingereden worden
(sommige zelfs met 1 jaar,zodat ze kunnen meedoen aan de futurities in amerika)

nu moet ik zeggen dat ik daar zelf geen voorstander van ben
zeker niet adat ik vorig jaar een iel 2 jarig hengstje (quarter) zien ingeeden worden door een eprsoon van 120 kilo, en dit ging gepaard met de nodige (lees:overdadige) schoppen, en teugels die als zweep werd gebruikt

de vraag is:
is dit zo, dat het beter aanvaardt is in de westernsport, of heb ik een verkeerd beeld hierover?
hoe denken jullie erover om een 2 jarig paard te rijden (wedstrijdgericht)


Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de belasting/belastbaarheid van het jonge dier. Met mate rijden, verantwoord zeker als je in de topsport er mee aan de slag gaat onder begeleiding van veearts/fysiotheerapeut v. paarden zal het geen enkel probleem zijn. Immers de quarters zijn ook veel zwaarder bespierd dan een gemiddeld paardje van die leeftijd, dus kun je ook wel iets eerder belasten. Ik kom zelf uit de topsport (voor mensen!) en dit alles geldt precies hetzelfde voor kinderen en topsport! Betekent net zo goed dat je moet aftrainen als je stopt met topsport (voor mens en dier)
Ik denk alleen niet dat je een paard van 2 kunt vergelijken met een kind van 2 maar wel met een puber/tiener die inderdaad nog niet is uitgegroeid. Alhoewel ik ook kinderen; grote kinderen van 14 al in de fitness had lopen omdat ze zo groot en flink waren, op doktersadvies!
Altijd in de gaten houden:
belasting/belastbaarheid: hoe belast je je dier; ik zou zeggen geen 120 kg op zo'n rug (uberhaupt.. ), maar ook hoe lang rijd je er mee, hoe zwaar maak je de oefeningen, afwisselen
belastbaarheid: observeer wat je dier kan lichamelijk, spierpijn/stijfheid, vermoeid etc..
en dan net zo belangrijk: arbeid/rust verhouding! Spieren hebben arbeid maar ook rust nodig om te ontwikkelen, dit wordt vaak vergeten ook bij mensen

ach ik kan er een boek over schrijven!! maar als ik de mogelijkheid heb, koop ik wel een paardje van 2 die ik helemaal ga trainen vanaf 2! rustig aan, maar wel belasten! Bewegen is goed voor mens en dier!

sprak Puckje hihi Bloos!
Bloos!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:36

Het is te merken dat het zomer is Tong uitsteken
herhaling herhaling herhaling Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:36

cornelie schreef:
Maar helaas kunnen wij aan de buitenkant niet zien hoe het er van binnen uitziet. Pride is regelmatig gebruikt hier door de school bij het onderdeel leeftijdsbepaling. Hij was toen 2 maar werd vaak op uiterlijke kenmerken als ouder beoordeeld. Maar dat is de buitenkant. SM heeft een plaatje ( al 100 x geplaatst ofzo Lachen ) waarop goed te zien is hoe de botstructuur zich ontwikkeld. En dan is 2 jaar imo echt té vroeg om in te rijden.

Hier ben ik het van harte mee eens. Van buiten volwassen uitzien, wil niet zeggen dat de bottenstructuur dit aankan.

Hetzelfde geldt voor de pezen. Zeker cirkels zijn enorm belastend voor jonge paardenbenen.

Bij sommige paarden vind ik het zelfs zinvol nog iets langer te wachten met inrijden. Mijn eigen paard is bijvoorbeeld ingereden toen ze drie was en behoorlijk drachtig op dat moment. Ze is nog zeker een jaar erg slap in de achterhand (en knieen) gebleven. Naar mijn mening had men bij B'elanna beter nog een jaartje kunnen wachten.

En soms Blaze, kun je niet vaak genoeg herhalen Lachen Schijnheilig