Wat is eerlijk adverteren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Wat is eerlijk adverteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 22:01

Voortbordurend op dit topic vraag ik me af hoe eerlijk moet je zijn als verkoper.

We lezen allemaal wel eens de Marktplaats-advertenties en soms worden paarden aangeboden als Quarter of Paint, terwijl al uit de advertentie blijkt dat dit nooit het geval kan zijn (moeder is een Welsh of zo, of de vader een Samber).
Soms blijkt na een telefoontje/mail al dat er geen 'vol' papier bij zit, dit kan verschillende redenen hebben natuurlijk. Maar verkooptechnisch is IMO een Quarter pas een 100% Quarter als er een vol papier bij zit, dit geldt natuurlijk ook voor een Paint.

Sommige verkopers zullen idd niet weten hoe eea wel in elkaar hoort te zitten (al weten ze vaak wel de bijbehorende prijzen), maar ik heb ook vaak het idee dat de kreet Quarter/Paint gebruikt wordt om mensen te lokken.
Onschuldige aspirant-kopers die nog van geen wanten weten kunnen hierdoor dus slachtoffer worden van wanpraktijken.

Terwijl je tegenwoordig in een produkt niet meer mag adverteren met het woord 'zeep' als er geen echte zeep inzit, mag je blijkbaar wel een Quarter alszodanig (proberen) te verkopen, terwijl hij dit niet is.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:03

Dat is iets waar ik me ook zo aan kan ergeren!! Ik zie bij Marktplaats regelmatig voorbij komen Quarter en dan is het een Paint! Ben je dan niet trots op je eigen ras dat je het (als lokkertje) een Quarter gaat noemen Verward

Dit vind ik ook bij de Merens (spelling?) dan noemen ze die de Kleine Fries....Bleh!! Gaan we nu een Bonte Shetlander een Mini Paint noemen?? Knipoog

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:07

even nog een vraagje als het nu wel een quarter is en zijn of haar papier is ingenomen vanwegen hypp dan kun je beter geen quarter meer kopen zonder papier zou ik zeggen of zeg ik nu iets geks

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:22

daarbij worden heel vaak pinto's paint's genoemd en ( heel soms nog hoor ) ook anders om, vind ik ook zo ......

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:29

Tsja, dat blijft natuurlijk altijd een probleem bij particuliere verkoop. Hoeveel weet de huidige eigenaar er vanaf, verkoopt hij een pinto/paint/quarter met de beste bedoelingen terwijl hij er geen snars vanaf weet. Of hebben we hier te maken met echte oplichters?

Ik vind dat een ieder eerst zich goed moet (laten) informeren alvorens je een een bepaald ras koopt. Doe je dit niet dat loop je inderdaad de kans dat je genept wordt.
Maar dat geldt voor alles; kijk maar naar de Labrador-broodfokkers. Die verkopen ook van alles wat voor een Lab doorgaat met een heus predikaat. Iedereen weet toch dat je daar geen pup moet kopen en toch doen mensen het.

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:14

jammer dat zulke mensen een ander zoveel leed aandoen en joost mag weten hoe lang ze er voor gespaart hebben en dan kopen ze een kruk van een paardje echt heel triest dat eigenlijk niemand meer te vertrouwen is en dat het hele leven voor geld voor sommige belangrijker is dan vertrouwen

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:37

ach, zo gaat het toch altijd in advertenties;

"altijd in de garage gestaan, was van een oud vrouwtje" blijkt een afgetrapt barrel

"schitterende antieke salon tafel" blijkt van de ikea en bovendien klaar voor de openhaard

natuurlijk is het heel erg voor het slachtoffer, maar je bent wel erg naief als je niet weet dat je een paard eerst kan laten keuren... en je bent dom als je het laat om geld te besparen.

.... tis net als het kopen van een auto Knipoog *LOL*

maar als sugar vraagt 'hoe eerlijk moet je zijn als verkoper' zeg ik meteen; zo eerlijk mogelijk. je wilt tenslotte een baasje voor het paard die bij het dier past, tevreden zal zijn en het dier niet meteen weer door verkoopt.
.... maar ja, dan moet je wel om het paard dat je verkoopt geven Scheve mond

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:58

ja en dat is dus bij die mensen vaak een probleem die geven niks om dieren het gaat die bobos alleen om die fiets stink poen al mijn paarden hebben een sportkeuring gehad om miskoop te voorkomen want je kunt niemand vertrouwen als het om geld gaat geloof me maar

ik ken ook iemand die heeft een quarter gekocht die leaste hij eerst en was lekker gemaakt hij mocht alles met dat paardje doen toen hij eenmaal een jaartje op dat paard reed wouden ze hem verkopen die knul was bang dat hij er naast piste en uit goed vertrouwen kocht hij die quarter iedereen zij tegen hem keur dat paard nou maar nee die mensen zijn zo aardig ik ken hun al een jaar die zeggen dat het niet nodig is terwijl iedereen kon zien dat het beestje zo kreupel als wat was toch uit vertrouwen gekocht voor 9000 gulden toen die tijd maar had aan 4 benen zware hoefbevangenheid aan ieder been een 4 tje en de verkopers wisten dat volgens mij verrekte goed en hebben misbruik gemaakt van de situatie en hij was zo dom om niet te keuren dan heb je geen poot om op te staan bij de rechter

hij was echt een beginner en die kun je dan in de zeik nemen en daar zijn zat mensen voor te vinden die er met open ogen intrappen gewoon gemeen heeeeellll erg gemeen

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 02:23

en nu met leestekens? Knipoog

ik denk niet dat alleen quarters/paints met dit probleem zitten, ik zie heel vaak advertenties die bijvoorbeeld zeggen welsh x arabier, en vervolgens is het een welsh x halfarabier waarbij niemand enig idee heeft wat die andere helft dan was...

Cilian

Berichten: 200
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:44

Hier lees ik dat je op moet passen bij particuliere verkoop. Maar vlak de handel ook niet uit. Ik weet dat iemand een quater gekocht heeft waar geen druppeltje quarterbloed in zat, en de handelaar wist het. Hij heeft zich daarna rot gelachen want er was niets met het paard te bereiken. Dus neem altijd iemand mee die er echt verstand van heeft en laat het paard keuren door je eigen dierenarts. Ook in de handel wordt vaak gekeurd door een dierenarts die het paard toch wel goed keurt. Deze dierenartsen zijn namelijk nog altijd te vinden. Dus vertrouw op de mensen die je kent en weet dat ze onafhankelijk zijn.
En eerlijk adverteren? Ik geloof dat er nog mensen zijn die het doen, maar ik ga er toch maar vanuit dat er heel veel geadverteerd wordt welke niet eerlijk zijn.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 09:01

roni schreef:
even nog een vraagje als het nu wel een quarter is en zijn of haar papier is ingenomen vanwegen hypp dan kun je beter geen quarter meer kopen zonder papier zou ik zeggen of zeg ik nu iets geks

Bij Quarters met HYPP zit nog gewoon een vol papier, die worden niet ingenomen als HYPP gekonstateerd is.
Wel zijn er tijdens de grote HYPP-hype Haha! enorm veel paarden op de markt gedumpt zonder papieren, dus heb je gelijk als je zegt dat je moet uitkijken voor paarden die duidelijke kenmerken hebben zonder papier.

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:37

Ja vervelend dat men alles wat bont is maar paint gaat noemen en alles met een dikke kont Quarter, en met die stippels is het nog erger daar heeft in Nederland zelfs een stamboek de naam appaloosa gepikt, terwijl er natuurlijk maar één appaloosa is de Aphc Haha!
Maar alleen bij het echte zit een echt papier en hoe iemand zijn waar wil aanprijzen moet men zelf maar weten is weinig aan te doen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:02

Aangeboden: Paint Merrie
Prijs: € 1750
Beschrijving: 7 jarige paint merrie, ge-chipt en ge-ent. Een wereld paardje voor recreatie en lichte reining proeven. Ze heeft geen papieren en ze is net een klasse te weinig voor de top, maar daar is de prijs dan ook naar. Goed karakter en geen stalnarigheden.


Dit is zo'n tekst waar je natuurlijk dikke vraagtekens bij zet (zeker als je de merrie op de foto ziet). Het is vast een scheet van een paardje maar verder.... Verward

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:10

Wat je zegt Vera!! Hiervan gaan de haren in mijn nek overeind staan! Ik krijg hier geen goed gevoel bij. Sneu voor het paard.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:32

Ods schreef:
Wat je zegt Vera!! Hiervan gaan de haren in mijn nek overeind staan! Ik krijg hier geen goed gevoel bij. Sneu voor het paard.

Zeker als dit wel de verwachtingen bij de "leken" koper wekt
Is het voor zowel koper als het paard een frustratie; paard kan niet wat er beloofd is, paard kan niet meer geven dan zij doet.

InekeP

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:12

Nou als je naar de prijs kijkt is dit een eerlijke verkoper, want zeg nou zelf als je een quarter of een paint zoekt, zit je in een iets andere prijscategorie. Dus dit is aan de koper zelf en voor recreatie is dit een goede prijs voor een paard met geen papier maar wel ge-chipt en ge-ent!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:22

Het gaat niet om de prijs, die is zeer redelijk als je het paardje ziet.
Maar het gaat om de tekst, die wekt hoge verwachtingen (?) en ik geloof eerlijkheidshalve niet dat het een volle paint is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:32

Ik denk dat het ook komt omdat 'de gewone man' (hier bedoel ik ... niet western mensen of quarter fokkers) NIET ECHT WETEN wat een PAINT is!

Elke bont gekleurde paard is een paint ! Dit is natuurlijk niet juist maar als je echt niet in western gebeuren zit dan denk je:
- een bonte gekleurde paard een PAINT is
- een PAINT een bonte quarter is.

Dit is een 'culturele' shock voor de meeste 'gewone mensen' en het begrip PINTO om bonte paarden te beschijven valt moeilijke in de mond, geeft minder 'waarden' aan het paard en geeft ook heel andere 'beelden' dan cowboy's paint!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 13:45

Waarom mag het woord 'bont' dan niet gewoon gebruikt worden in zo'n advertentie ??

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:51

Waarschijnlijk omdat het niet zo waardevol, adventuurlijk of exotiquisch klinkt Verward

Bont is zo .... ordinair klinkend.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:49

Peterina schreef:
Waarschijnlijk omdat het niet zo waardevol, adventuurlijk of exotiquisch klinkt Verward

Bont is zo .... ordinair klinkend.

Whoehahaha, treurig maar wel waar.......... Scheve mond

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:46

De handel met paarden heeft wel heel veel gelijkenis met de handel in auto’s.

Er zijn in beide 2 groepen:
1- De eerlijke privé verkoper.
Alles wat daar niet onder valt schaar ik in onder
2- De handelaren.

Alleen een eerlijk privé persoon zal alles doen om zijn paard eerlijk te verkopen en goed ondergebracht te krijgen.

Nu zijn veel kopers (van zowel auto’s als paarden) ook werkelijk knap “achterlijk”. Ze weten precies wat het allemaal moet kosten (de buurman heeft namelijk ook zo’n peperdure paint en die koste wel € 10.000) maar vervolgens willen ze daar EN het geld niet voor betalen EN niet weten wat ze kopen. Vraag al die kopers eens: hoe heb je jezelf geïnformeerd? Het antwoord blijkt dan vaak heel mager te zijn.

De “HEB” is vaak de belangrijkste driver, die helaas wordt ondermijnd door de prijs van een goede “HEB”.

Ook is de buurman / vriend “heel belangrijk”. Die heeft namelijk bij Jenssen en Jenssen “American Bronco Stabbles” gekocht. Ik moet dat dan natuurlijk ook. Had ik me wat meer op de hoogte gebracht, had ik al snel gezien, dat die kleine privé fokker net zo’n leuk paardje heeft als J&J en dat voor een veel eerlijker prijs.

Een goed autoverkoper weet bij de 1e aanblik van zijn klant, meteen wat voor vlees hij in de kuip heeft. Dat is bij een paardenhandelaar al niet anders. Het is die mensen hun brood. VERKOPEN is hun broodwinning en niet het geluk van paard of ruiter.

EN –ik heb al eens eerder geschreven- DE MENSHEID WIL BELAZERD WORDEN……

MVG Louis

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:19

sablou schreef:
De handel met paarden heeft wel heel veel gelijkenis met de handel in auto’s.

Er zijn in beide 2 groepen:
1- De eerlijke privé verkoper.
Alles wat daar niet onder valt schaar ik in onder
2- De handelaren.

Toch heb ik de meeste ellende meegemaakt met particulieren.
Handelaren hebben nog iets een naam omhoog te houden terwijl de particulier die toch stopt met rijden je werkelijk alles door je strot probeert te duwen.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:00

De meeste mensen kopen een QH/ paint of app. voor de heb, maar ook zijn er mensen die zich zelf overschatten i.v.m. hun rijkunst of ervaring.
kopen eerst een arabje, niet zo erg duur voor een beginner, maar is soms te druk voor hun om basis mee te leren.
maar toch geld aan uit gegeven, round skirtje op maat er bij, want ook de zadelmaker/ verkoper is een HANDELAAR.
niet overweg kunnen met een jong en druk paardje.
dan gaan we maar zo'n echt western paard aan schaffen.
weer niet naadenken verlies op je paard, bij inruil verlies op het zadel.
iedereen die zijn billen (laat)branden opwelke mannier dan ook moet zelf op de blaren zitten.
geld ook voor die slimmerikken die het paard en toe behoren, lekker van
de aan delen hypotheek hebben aangeschaft, die verkopen soms goede paarden met verlies.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:56

sonita schreef:
De meeste mensen kopen een QH/ paint of app. voor de heb


Vind je het heel erg als ik het hier ( absoluut !! ) niet mee eens ben ??
En hoogstwaarschijnlijk een heleboel quarter/paint en appie eigenaren.
Ik ben ( nog ) geen eigenaar, maar hoop dat wel snel te worden, ben al lang op zoek, heb al heel wat gezien en moet helaas tot de conclusie komen dat er VEEL slechte paarden worden aangeboden ( en slecht is dan lichamelijk )
Ik kijk niet bij de eerste de beste, maar ben ( helaas ) nogal een emotionele koper ( en dan bedoel ik kwa uiterlijk van het paard ) dus gelukkig in mijn geval heb ik vrienden die meegaan om ook de gangen en dergelijke te bekijken zodat ik geen impuls aankoop doe alleen omdat ik het beestje echt heel gaaf vind om te zien.
De beste tip is, ga nooit alleen kijken en neem iemand of meerder personen mee die er ECHT verstand van hebben.
De volgende tip : altijd laten keuren !!