Afgekeurde merrie !?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Afgekeurde merrie !?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 18:06

Wat zou jij doen als :

Er een merrie op internet word aangeboden die door jou keuring ( aankoopkeuring klinisch en rontgenologisch ) afgekeurd is.

1. Algemeen bekent maken dat deze merrie is afgekeurd ( met naam
en toenaam en waarop )?
2. Net doen of je neus bloed ?
3. vul zelf maar in, ik weet het niet zo goed !!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:10

Het is niet aan jou dit openbaar te maken. Het is de zaak van de huidige eigenaar.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:11

ja, maar als de huidige eigenaar er niks aan doet, lastige keuze..

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 18:12

pegassa schreef:
Het is niet aan jou dit openbaar te maken. Het is de zaak van de huidige eigenaar.



Daarom ook mijn vraag Verward

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 18:14

Tulandro schreef:
ja, maar als de huidige eigenaar er niks aan doet, lastige keuze..


En dit bedoel ik dus ......... ik heb hem zelfs al geconfronteerd en hij heeft hierna niets meer van zichzelf laten horen, daarbij denk ik toekomstige eigenaren ( die misschien " vergeten " te laten keuren ) te beschermen als ik het wel bekent maak................. ik weet het niet heb jullie hulp nodig.

Anders dan laat weten als je op zoek bent naar een merrie, dan zal ik je zeggen welke merrie het is en wat er precies aan mankeert ..........

( is dit dan een goed idee ??? )

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:39

Ik denk dat je nu een hoop PB's zult krijgen Cool

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:00

Waar is ze op afgekeurd dan?

Moondancer

Berichten: 805
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:20

En kun je anders vertellen om welk ras het gaat?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:45

Dit gebeurt heel erg vaak en je kunt er eigenlijk niets tegen doen.

Hopen dat de toekomstige kopers ook goed laten keuren.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 20:16

Moeilijk dilemma!
Kan me voorstellen dat het je niet lekker zit maar meer dan de verkopende partij aanspreken zou ik niet doen.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat er uit de keuring is gekomen, dus waar ze op afgekeurd is etc.
Als het gevaar oplevert voor de kopende partij (bv. bij een zware hartstoornis) zou ik nog eens achter mijn oren krabben , in principe is de verkopende partij verplicht om het te melden bij de verkoop.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 20:54

Als een paard bij een aankoopkeuring die jij hebt laten uitvoeren afgekeurd is, dan kan dat een momentopname zijn. Het hoeft bij een volgende keuring dan namelijk niet naar voren te komen (zoals kreupelheden)

Als de nieuwe interessent niet nogeens laat keuren, dan is het zijn eigen schuld, koopt hij het paard zonder keuring en er blijkt achteraf toch iets niet goed te zitten, dan is het zijn geld wat hij kwijt is.

Jij kunt een ander niet beschermen voor een fout die hij maakt. Als de nieuwe aspirant koper zich niet informeert, niet laat keuren en het paard op goed geloof koopt, is het zijn eigen schuld.

Ik zou het niet aan de grote klok hangen, kans is namelijk groot dat je er zelf nog problemen van gaat krijgen...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:02

Hypothetisch voorbeeld:
Als de nieuwe aspirant-koper vraagt aan de verkoper of het bewuste paard eerder gekeurd geweest is en wat daarvan de uitslag was, moet de verkoper dan eerlijk antwoorden ??

IMO wel, anders is hij doelbewust bezig de boel te flessen. Als je dit antwoord opneemt in een verkoopkontrakt en naderhand blijkt dat bij een nieuwe keuring (of geenb-keuring) feiten aan het licht komen die er volgens de keurende instantie al hadden moeten zijn voor aankoop, dan heb je wel iets om de verkoper onder zijn neus te duwen én sta je sterker als er eventueel een rechtzaak van komt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:14

De verkoper moet idd zeggen wat het uitslag van de keuring was, en moet daar eerlijk over zijn. De aspirant koper kan om het rapport vragen. De aspirant koper kan ook contact opnemen met de DA die de keuring heeft uitgevoerd. Dat laatste is zijn verantwoordelijkheid.

Is de verkoper niet eerlijk in het vertellen van de situatie, kan er een rechtzaak aangespannen worden. Het is alleen wel handig om getuigen erbij te hebben als je met de verkoper praat...Lips are sealed

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 21:16

Moondancer schreef:
En kun je anders vertellen om welk ras het gaat?

Quarter

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 21:17

Marieke schreef:
Waar is ze op afgekeurd dan?


Hoefkatrol 3/4

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 21:18

Cassidy schreef:
De verkoper moet idd zeggen wat het uitslag van de keuring was, en moet daar eerlijk over zijn. De aspirant koper kan om het rapport vragen. De aspirant koper kan ook contact opnemen met de DA die de keuring heeft uitgevoerd. Dat laatste is zijn verantwoordelijkheid.

Is de verkoper niet eerlijk in het vertellen van de situatie, kan er een rechtzaak aangespannen worden. Het is alleen wel handig om getuigen erbij te hebben als je met de verkoper praat...Lips are sealed


En hoe zit dat als ik de foto's van die keuring heb ??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:21

De DA hoeft de foto's niet te hebben om aan te tonen dat het paard afgekeurd is.
Ik weet niet waar ze op de foto is gezet, maar ik weet wel dat sommige Dierenklinieken die foto's ook Digitaal opslaan (dus op de computer)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:21

Cassidy"]
De aspirant koper kan om het rapport vragen.
[/quote]
Ik denk dat dit meestal bij de vorige aspirant-koper is gebleven, die betaald ten slotte meestal de keuringskosten*. Die zal wel doorgegeven hebben waarom hij de koop afblaast.

*Voorzover niet anders afgesproken.
[quote="Cassidy schreef:
Ik weet niet waar ze op de foto is gezet, maar ik weet wel dat sommige Dierenklinieken die foto's ook Digitaal opslaan (dus op de computer)

Als betaler heb je recht op foto's, al krijg je ze maar digitaal aangeleverd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:24

Natuurlijk heb je recht op de foto's als je betaald voor de keuring, maar zou de keurende instantie de foto's niet ook nog opslaan? Hoewel...kon wel eens een duur kostenplaatje worden voor een Dierenkliniek....een roentgenfoto is best wel groot.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 21:25

Sugarmiss schreef:
Als betaler heb je recht op foto's, al krijg je ze maar digitaal aangeleverd.
Ik heb de originele rontgen foto's, maar geen keuringsrapport gekregen daar deden ze niet aan, en daarbij ookal was ik de betaler heb moeten praten als brugman om die foto's te krijgen ( is allemaal wat bizar gegaan Verward )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:35

Ik heb ooit geprobeerd iemand te waarschuwen. Dat werd me niet in dank afgenomen. Dus ik doe het niet meer.

Tegenwoordig wordt je geacht zelf goed na te denken voor je een paard koopt. Een eigenaar die liegt over vorige keuringen, verkoopt een paard met een verborgen gebrek. Dit paard is dus te retourneren.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:37

Maar in theorie is dat makkelijker dan inde praktijk Verdrietig

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:39

Sugarmiss schreef:
Maar in theorie is dat makkelijker dan inde praktijk Verdrietig


Ja dat ben ik met je eens, maar dat is iemand waarschuwen (hoe terecht ook) ook. Want je hebt al gauw een smaadverhaal aan je broek, terwijl je met de beste bedoelingen een waarschuwing hebt gegeven.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:40

Smaad is alleen maar als je onwaarheden verteld, niet als je kunt aantonen de waarheid te vertellen.

Citaat:
Smaad. Vorm van belediging waarbij men opzettelijk iemands goede naam en eer aantast door hem van een bepaald feit te beschuldigen, met de bedoeling om daaraan ruchtbaarheid te geven. Iemand kan niet voor smaad worden bestraft wanneer hij te goeder trouw mocht aannemen dat de beschuldiging waar was en dat het zijn plicht was om tot publikatie over te gaan.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 24-07-04 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:42

dat klopt... als je foto's o.i.d. hebt dan is het makkelijker. Maar wat nu als je WEET dat een paard is afgekeurd op iets... Maar geen bewijs hebt. En de betreffende veearts in principe niet hoeft te praten.... Dan begeef je je wel op glad ijs. Kortom: ik geef alleen nog advies in bedenkte termen. Zo van: ik zou em WEL laten keuren hoor. MET foto's.