Zadel past niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Zadel past niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 14:06

Ik heb via marktplaats een rood/bruin westernzadel gekocht, het merk is montana, ik heb er wel foto's van, maar weet niet hoe ik ze moet plaatsen. Het zadel is nog maar drie maand oud en heeft nieuw 1500 euro gekost. De man waar ik hem van heb verkocht hem omdat hij wegens ziekte niet meer kon rijden. Zijn kwpnner had een redelijk hoge schoft, dus ik dacht dat het zadel mijn paardje wel zou passen.
Maar helaas, als het zadel op zijn rug ligt kan ik amper een vinger tussen de boom en z'n schoft leggen, dat lijkt me niet goed . Balen dus, morgen kijkt er nog een keertje iemand naar die er veel verstand van heeft, maar daar verwacht ik niet veel van. Ik zet hem zometeen bij ea/tk.
Hoeveel ruimte hoort er eigenlijk te zitten tussen schoft en boom bij een westernzadel? Kan iemand mij misschien helpen met een foto plaatsen? Cheese!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:55

Waarom kun je hem dan niet naar die man terugbrengen als ie niet past?

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 16:00

Dat kan ook, maar bij de koop in zat ook een mooi hoofdstel, die past goed en wil ik graag houden en als ik de boel terugdoe moet ik alles weer terugbrengen, vandaar.
Maar weet iemand hoeveel ruimte er precies hoort te zitten tussen boom en schoft?

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:55

Als je erop zit 2 gestapelde vingers.

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 16:59

oh, dat is niet zoveel als ik dacht, toch maar even serieus proberen dan morgen. bedankt OK dan!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:07

ik zou m toch teruggeven als ik jou was, er zijn nog honderden mooie hoofstellen en zie je zadel maar weer eens goed te verkopen...
Een vriendin van mij probeert al tevergeefs maanden haar westernzadeltje te verkopen via oa marktplaats.
Je kan geluk hebben maar je kan ook zwaar in prijs moeten zakken en dan is het uiteindelijk een duur hoofdstel geworden!
Straks koop je uiteindelijk een fantastisch passend mooi zadel en kleurt je hoofdstel er niet meer bij... Maak een foto van dat hoofdstel en ga shoppen?
maar goed, het zijn jouw centen, tis alleen maar een advies...

succes met passen morgen!

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 17:15

Ja, dat is waar, maar misschien kan ik het zadel ook inruilen en ik mocht het zadel in elk geval twee-en-een-halve week op proef, dus als ik er voor die tijd niet af ben kan ik hem daarvoor altijd weer terugbrengen. Bovendien, en dat is wel een nadeel als je via internet dingen (ver-)koopt, die man woont 230 km verderop.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:16

De ruimte tussen schoft en fork is maar 1 van de vele plaatsen waar je zadel goed moet passen.

Voor deze ruimte geldt de volgende vuistregel:
- Zadel je paard met pad, maar laat je pad bij het zadel op de schoft van je paard liggen (normaliter trek je het pad naar boven in de ruimte van de fork)
- Rij je paard normaal warm, rij tenslotte 2 a 3 ronden in galop door de bak.
- Stap af en steek je hand onder de fork door.
= Kun je nu met je vingertoppen makkelijk het zit aanraken in de hand-hold van je zadel (zit)?.
Makkelijk = DEZE maat OK Bloos .
Gaat maar moeilijk = Niet goed Verward .
Gaat niet = Niet meer op rijden .

PS ik heb je een pb-tje gezonden.

MVG Louis

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 21:31


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 08:49

Voor de zekerheid zou ik het niet te koop zetten maar terug brengen Knipoog Je kan er zo nog wel een jaar aan vast zitten en het is nog onzeker of je het wel weer voor deze prijs kan verkopen. En anders wordt het wel een heel duur hoofdstel Lachen

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 10:03

Dat is waar Verdrietig
Maar ik ga zo met iemand passen, wie weet heb ik me vergist Knipoog

fanci

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:11

cissy schreef:
ik zou m toch teruggeven als ik jou was, er zijn nog honderden mooie hoofstellen en zie je zadel maar weer eens goed te verkopen...
Een vriendin van mij probeert al tevergeefs maanden haar westernzadeltje te verkopen via oa marktplaats.
Je kan geluk hebben maar je kan ook zwaar in prijs moeten zakken en dan is het uiteindelijk een duur hoofdstel geworden!
Straks koop je uiteindelijk een fantastisch passend mooi zadel en kleurt je hoofdstel er niet meer bij... Maak een foto van dat hoofdstel en ga shoppen?
maar goed, het zijn jouw centen, tis alleen maar een advies...

succes met passen morgen!

helemaal mee eens,zou ik ook gezegd hebben.

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 15:04

Tja, ik heb hem gepast en het gaat echt niet, een platgedrukt vingertje is te weinig . Maar zelfs een ander zadel met arabierenboom die ik probeerde pastte niet. Waarom heeft 'ie dan ook zo'n hoge schoft Boos!
Naar wat voor zadel moet ik nu op zoek gaan?
Dit zadel is wel erg mooi, ik vind het echt heel jammer. Als er voor verstrijken van mijn proeftermijn van nu nog plm. anderhalve week iemand is die meer biedt dan ik ervoor heb betaald (en dat was ver onder de nieuwwaarde), al is het een cent, dan mag hij/zij hem hebben. Lachen

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:08

[EA-TK] WN: Montana zadel + foto

een hoge schoft bij een westernzadel zie je niet zo vaak. Een A-fork ligt meestal wat hoger, maar ook de rest van de bars moeten goed aansluiten. Dus met alleen een hogere schoftruimte ben je er niet.

Het hoofstel wat erbij zit moet wel heel bijzonder zijn, wil je het zadel er voor niet terugbrengen. Kun je niet een deal maken dat je het zadel terugbrengt en het hoofdstel wel koopt ??
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 17-07-04 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:10

Heeft-ie zo'n hoge schoft of is de boom te breed waardoor het zadel van voren te veel zakt?

=^.,.^=

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 15:13

He, hoe komt die foto er zo bij? SM??
Dank je wel Haha!
Ik heb het zadel echt goedkoop van die man, hij is ziek geworden en kan niet meer rijden, dat is voor hem al erg genoeg en voor het geld hoefde hij het niet te doen. Dus als iemand een goed bijna nieuw zadel wil voor ongeveer de helft van de nieuwwaarde zou dat mooi zijn, en anders kan ik hem natuurlijk terugbrengen en het over het hoofdstel hebben. Maar hij woont aan de Belgische grens en ik in Enschede, dus dan moet ik weer heen en weer.
Laatst bijgewerkt door mawa op 17-07-04 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:17

Heeft je paard trouwens alleen een hoge schoft of is dat het gevolg van een doorgezakte rug ??

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 15:20

Doorgezakte rug heeft 'ie niet, alleen een hoge schoft en ja, het zou ook kunnen dat die boom te breed is, ik weet het niet zo goed.

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:30

Dan lijkt het me handig om er eens iemand bij te laten komen met een goede pasmal, zodat de rug opgemeten kan worden en die verkregen mal dan in je zadel gelegd kan worden.

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 15:46

Ja, misschien kan ik hem dan ergens inruilen, bij een zaak waar ze in elk geval ook komen passen en meten. Weet iemand zo'n zaak, waar ze ook verschillende soorten zadels hebben? Ik bedoel, naast westernzadels ook engelse, ik weet nu nml. helemaal niet meer wat ik wil Verward

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:54


mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 15:56

Mmm, dank je.
Ik zal weer eens flink aan het shoppen gaan dan.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:00

Het zeker nog niet opgeven. Het zadel van Anya past nl perfect. Dus is er ook een westernzadel voor jouw paard.

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:02

Als je daarvan merk en type (en boommaat) kunt achterhalen moet er een zelfde te vinden zijn.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:04

Anya heeft een Circle L, maar weet geen maat.