gestolen goederen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

gestolen goederen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 09:10

ik wil,na aanleiding van de inbraken en diefstal van weer westernzadels,
vragen hoe jullie aankijken tegen maatregelen na een een diefstal.

zou het wat zijn om op enkele forums een gestolen voorwerpen lijst te maken?

zou het mogelijk om bv. bij mij in Leusden en bij karin of kalverhoek.
en natuurlijk bij alle evenementen, een stand te zetten, bemand of bevrouwd door de plaatselijke clubs,om vragen van gedupeerde,te beantwoorden en tips in ontvangst te nemen van standhouders die iets aangeboden hebben gekregen.
dit is geen poll, ik wil hiermee kijken hoe groot de bereidheid is hier aan
mee te werken.

groetjes rinus

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 09:44

Goed idee. Er bestaan al van die meldpunten waar je je gestolen pony of paard kunt melden, buiten de politie om. Misschien is het makkelijker om een meldpunt per e-mail op te zetten dan op elk evenement te gaan staan.

Het probleem met zadels is, dat je ze slecht kunt verzekeren als je geen paard hebt. Het is bij sommige verzekeraars geen probleem het tuig bij het paard mee te verzekeren. Maar tuig alleen wordt een kostbare kwestie. Je kunt ze tegenwoordig bij Divoza wel laten "chippen", maar ik vraag me af of dat helpt. Ze controleren bij de diefstal waarschijnlijk toch niet of dat gebeurd is. Dan komen ze er later achter en je zadel ben je dan toch al kwijt...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 14:34

toen ik het aan m'n verzekeringsmaatschappij vroeg zeiden ze dat m'n zadel gewoon mee verzekerd was. Ik heb em dus wel gewoon bij mij thuis in huis liggen. Dan hoort het bij de inboedel zeg maar. En omdat het een Billy Cook is, heeft'ie een uniek registratienummer (staat onder de fender in zadelblad), en door een registratiekaart terug te sturen wordt jouw naam en adres bij Billy Cook geregistreerd als zijnde de eigenaar. Dat blijft daar in de archieven en is dus altijd opvraagbaar. Daarnaast kun je dat nummer dus ook bij je verz. maatsch. opgeven.
Je zou zelf een nummer in je zadel kunnen zetten door bijv. je postcode en huisnummer te gebruiken, net als bij je fiets. Hierdoor is in ieder geval te achterhalen wie de eigenaar is mocht je een zadel tegen komen met zo'n nummer.
~Francis~

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:02

Prima idee.

Verder is dat nummeren van die zadels ook niet een perfect idee. Het nummers kunnen ze er zo vanaf schaven, en dan zie je er niets meer van. Een chip is dan een beter uitkomst, alhoewel dat ook al voor geen meter werkt, weg is weg...ga jij alle zadels in Nederland die iets weg hebben van jouw zadel scannen?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:29

Mijn zadels zijn opgegeven bij de verzekering. Ze zijn door de politie voorzien van een nummer (postcode) en ik heb foto's doorgegeven met verdere gegeven wat er zoal opstaat.
Maar kom er maar eens achter waar ze zijn. Schijnt bij gestolen paarden ook heel moeilijk te zijn ze terug te krijgen. Goed waardeloos dus!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

misschien nog een tip....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 20:50

Hallo,

De meeste mensen hebben hun paard op een pensionstalling staan.
Je krijgt er je zadel niet mee terug, maar de meeste pensionhouders hebben (als het goed is Haha! ) een bedrijfsverzekering.
Hier moet je toch iets mee terug kunnen krijgen?!!!

Wij hebben een afgesloten zadelkamer en als deze opengebroken wordt en zadels, hoofdtstellen e.d., kunnen we hier onze verzekering op aanspreken !!!

Maar als je je paard gewoon bij huis hebt staan, moet dit toch ook mogelijk zijn?
Als ze in je huis inbreken, je televisie meenemen, ben je toch ook verzekerd???
Dus ook je fiets die (op slot) in de schuur stond?! Waarom dan niet je zadel, die ook in de schuur lag? Verward

Groetjes Jolanda

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:38

Is het geen idee om een nieuw forum aan te maken hier op Bokt "gestolen goederen/paarden" waar je een oproep kunt zetten met foto, eventueel met een maandelijkse lijst die naar de westernstores gestuurd kan worden, of door Bokkers op de manege opgehangen kan worden? Je moet toch ergens beginnen.

Zelf heb ik mijn zadel op video vastgelegd, en ingezoomd op alle krassen en beschadigingen die erop zitten (tweedehandsje) want al zie je iemand van stal op jouw zadel wegrijden, dan nog moet je tegenover de politie kunnen bewijzen dat het jouw zadel is. Heeft een vriendin van me meegemaakt met een engels zadel. Kan het nog brutaler, gewoon iemand van dezelfde stal!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:58

ik was me er ook niet van bewust dat ze (de zadels etc) daar onverzekerd lagen
als de schuur op slot kan, had het wel verzekerd geweest

maar...de zadelkasten zijn in de stallen, niet een aparte ruimte
de stallen kunnen en mogen niet op slot (vanwege de brandverzekering)
dus kan in principe iedereen erin komen
ook al waren de kasten opengebroken, de verzekering dekt het niet
de manege is er ook niet voor verzekerd

dus het is wel handig om te weten of je spul wel of niet door een verzekering gedekt wordt mocht zoiets gebeuren
ik raad iedereen aan om er even over te informeren mocht je er niet zeker van zijn

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 00:05

Zover ik weet, zijn de zadels als je ze thuis hebt (niet in de stallen aan huis) gewoon meeverzekerd bij de inboedelverzekering. Ik heb ze echter wel extra opgegeven, samen met een lijst van andere dingen o.a. de computerinstallatie en de muziekinstallatie.
Als je zadel in een zadelkast of in de zadelkamer ligt die wel afgesloten zijn, maar de stallen zijn niet afgesloten kan de verzekering heel moeilijk doen. Zou je de verzekering eens moeten vragen hoe dat nu precies zit. Merken met nummers inbranden en chippen helpt niet veel. Weg is weg en ze worden zeg maar nooit teruggevonden, zou een uitzondering op de regel zijn.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:58

Dat merken is ook niet zozeer vanwege het terugzoeken van je zadel. Inderdaad worden maar weinig zadels teruggevonden (liggen allang in Duitsland of Italië, als ze door 'profs' gejat zijn) Maar mocht je je zadel wel ergens terug vinden, dan zul je inderdaad moeten bewijzen dat het je zadel is, anders krijg je'm dus gewoon niet terug!
Dat nummeren moet eigenlijk ook dmv branden of persen (in mijn zadel is het behoorlijk diep ingeperst en ook donkerder door warmte denk ik) dan vijl je het er echt niet zo makkelijk uit, en al helemaal niet zonder dat dat heel duidelijk zichtbaar blijft.
En natuurlijk zou iedereen heel goed moeten kijken als 'ie van een particulier een tweede hands zadel koopt! Vooral wanneer het een echt goed zadel voor weinig geld betreft zou je argwanend moeten zijn. Want zolang de dieven ze kunnen verkopen, zullen ze gestolen worden....

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 11:50

Ik heb bij de het moddie-forum dit item aangekaard. Jullie horen nog wel wat de reacties/uitkomsten zijn.

Verder nog een reactie over 'brandmerken' zadels. Waar zou je dit moeten doen. Niemand zal het zichtbaar op zijn zadel willen hebben en ook zal er een standaardplaats voor moeten komen én iedereen zal moeten weten waar deze plaats dan wel is als het niet direkt zichtbaar is.

Verder willen mensen nog wel eens verhuizen Knipoog Hoe bewijs je dat je 10 jaar terug ergens gewoond hebt, omdat toevallig die postcode nog in je zadel staat.

Verder is het zo dat mocht je je zadel idd ergens tegenkomen en de 'eigenaar' kan bewijzen er een marktconforme waarde voor betaald te hebben, dan kun je fluiten naar je zadel. De 'eigenaar' heeft dan meer rechten dan jij.

Dus het hebben van een goede verzekering geeft meer houvast. Je bent weliswaar een zadel kwijt, maar je hebt iig geld om een andere te kopen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:22

Of je wel of niet merkt moet ieder natuurlijk zelf weten. Om alleen even je vragen te beantwoorden, Sugarmiss
Billy Cook zadels zijn gemerkt aan de linkerkant van het zadel, op de skirt hoog onder de stijgbeugelriem. Zie je zo niks van, maar je hoeft alleen de stijgbeugel maar op te tillen om het te zien, en dat doe je als het goed is zowiezo om de staat van het zadel goed te kunnen beoordelen wanneer je het zou willen kopen.
En wie dat zou kunnen doen? Een zadelmaker...
En i.p.v. een postcode kun je natuurlijk elke willekeurige cijferreeks nemen, zolang je't maar ergens noteerd als bewijs...je geboortedatum, de geboortedatum van je paard/hond/konijn... whatever.
Natuurlijk is een goede verzekering het belangrijkst, maar veel verzekeringen willen kenmerken als je iets specifiek wilt benoemen in een verzekering, en vragen soms zelfs om merken (net als bij een fietsverzekering, dan moet je ook je postcode in laten graferen).