HET frozen-semen-topic!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

HET frozen-semen-topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 13:19

Hoi,
Even als "spin-off"van dit topic: [WN] YES! YES! YES! (drachtig)
Toch misschien een apart topic over "frozen baby's".Even een quote van mezelf:

jessiejanes schreef:
Hoi,
Ja,het gaat inderdaad alleen over merries die dragend zijn dmv frozen semen.Zo kunnen we "onze eigen bokt-western-slagings-percentage" bijhouden van de inseminaties waar ook daadwerkelijk een levend veulen uit ontstaat!
Mijn combi's dit jaar zijn:
1-Badgers expres *Wimpy's Little Step
2-Miss Dawn Enterprise *Lil Ruff Peppy
3-Hickorys Gynn*Bueno Chexinic
4-Jessie janes*Radical Revolution
Deze zijn alle dus met frozen semen.De veulens die dit jaar bij ons worden geboren zijn nog,in de USA,met cooled semen of vers semen geinsemineerd,dus die doen niet mee!Jacky Daniels zal natuurlijk of met cooled semen,door een Painthengst gedekt worden.
Misschien leuk een lijstje te maken welke combi's "frozen baby's"er worden geboren?



Ja,het gaat inderdaad alleen over merries die dragend zijn dmv frozen semen.Zo kunnen we "onze eigen bokt-western-frozen-slagings-percentage" bijhouden van de inseminaties waar ook daadwerkelijk een levend veulen uit ontstaat!Misschien leuk een lijstje te maken welke combi's "frozen baby's"er worden geboren?

Is er nog steeds interresse om dit bij te houden om over een jaar echt na te kunnen gaan hoeveel veulens hier nu uit zijn geboren?


Ik zal mijn eigen lijstje nog even aanvullen:
1-Badgers expres *Wimpy's Little Step dragend
2-Miss Dawn Enterprise *Lil Ruff Peppy niet dragend,word nu voor 3de keer geinsemineerd. Scheve mond
3-Hickorys Gynn*Bueno Chexinic ja,toch dragend!!! Lachen
4-Jessie janes*Radical Revolution geinsemineerd

Ik vind het natuurlijk nog steeds leuk om van alle andere dragende merries te horen,die natuurlijk gedekt of met gekoeld zaad geinsemineerd zijn ,dat kan natuurlijk gewoon in het andere topic doorgaan! Lachen

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:10

Hoi, hier mijn merrie:

Fintry Dee Coy * Peppy Dun It Chex 1ste keer geinsemineerd

Groetjes, Nancy

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:47

Onze merrie is afgelopen jaar met frozen semen geïnsemineerd en heeft inmiddels een prachtig veulen Pling van Radical Revolution, frozen semen kwam dus uit Amerika.

Ze is intussen weer door deze hengst met het f.s. geïnsemineerd.

Nancy, heb trouwens Finnie zien staan bij Holstud, weet je al of ze drachtig is?? Ze zag er goed uit, heb haar toch al enkele jaren niet gezien. Lachen

Ik moet zeggen dat insemineren met frozen semen een ideale vorm van KI is, als je merrie er tenminste goed op reageerd.
Het is al beschikbaar, dus geen gehaast met gekoeld, dat bijv nog uit Duitsland of Italie moet komen.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 22:26

Emmy:Gefeliciteerd!!!Mogen wij een foto zien van dit veulen van RR;en uit wat voor een merrie is deze?Zoals je boven ziet ,heb ik ook 1 merrie geinsemineerd met RR,dus ben zeer benieuwd!

Frozen Semen heeft zeker z'n voordelen,maar statistisch gezien ook iets minder kans van slagen tav cooled of natuurlijk dekken.Daarom lijkt me het mooi om hier een soort eigen statistiek op te zetten,met echte ervaringen van dit moment ,met de KI-stations van hier.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:47

Ja foto's !!! Ben ook wel benieuwd !

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:03

Bij mij is het bij de eerste poging gelukt met frozen semen!
Merrie (APHA): Bright Sierra Lee
Hengst (APHA): FPF Lethal Weapon

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:43

Hoi Emmy,

Heb jouw paardjes ook zien staan hoor... Leuk veulen joh!
Finnie wordt 4 juli gescand en dan weten we of het gepakt heeft en is blijven zitten! Duimen dus!! Hyper!

Roelie
Berichten: 60
Geregistreerd: 10-10-01
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:51

Wij hebben dit jaar 3 merrie's drachtig met frozen semen

classy pattie step x one hot krymsun
gotta c thebigleague x radical revolution
skip n sneek x radical revolution.
Een aantal van onze klanten hebben ook de paarden drachtig van radical revolution.

We hebben al meerdere nakomelingen van radical revolution, die we dit jaar willen gaan showen in de halter klassen

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:58

In het weekend zal onze zoon er wel wat foto's opzetten, ben niet zo'n ster met de computer.
Onze merrie is een pleasure/halter gefokte merrie, heeft in de halter inmiddels meerdere titels behaald OK dan! *LOL*
Heeft op haar 3e door een trap, helaas een blessure opgelopen en kan dus jammer genoeg niet meer in de rijonderdelen starten.
Maar ze is echt een geweldig paard, vinden wij natuurlijk (zegt de eigenaar trots Bloos )

Dit is ons eerste veulen, een merrie, dus daar kunnen we weer verder mee.

Ben ook benieuwd naar jou merrie en ga zo gelijk op je site kijken, veel succes allemaal en volgend jaar allemaal mooie FS veulens.

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:39

wat kost dat nou om dat over te laten komen?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:50

noisy schreef:
wat kost dat nou om dat over te laten komen?


Ligt eraan hoe je het over laat komen, sommige mensen kunnen een container zelf meenemen, dat kan de kosten aardig drukken, van sommige hengsten is er al sperma aanwezig in Nederland, en dan hoef je het dus niet nog te laten komen.

"Normaal" betaal je voor het verschepen van eencontainer bevroren sperma zo'n 800-900 euro, in 1 container kan wel genoeg voor meerdere meries en het hoeft niet allemaal van dezelfde hengst te zijn.

Ik heb zoals jullie weten Simply drachtig van Obsesed To Impress, ze verwacht begin Maart haar veulen als alles natuurlijk goed blijft gaan.

Ruiters
Berichten: 47
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:09

2 Brown Ears Paint sorrel roan tovero cutting hengst, eerste dekjaar alle merrie 1e x drachting, drachtig en allemaal gezonde bonte veulens! KI station Holstud Stroe bedankt!
En sperma van GUN SMOKE verkrijgbaar!

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:35

hmmm...
klinkt interessant.
ik wilde altijd een merrie aanschaffen zodat ik ook eens een veulen tje kon fokken, nu heb ik er gister 1 gevonden (waarschijnlijk) en toen had ik voor mezelf al bedacht om eens in amerika te shoppen voor een hengst.
maar wat als ze niet drachtig blijkt te zijn? heb je dan meerdere rietjes?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:47

De meeste hengstnhouders zullen je genoeg rietjes geven om minimaal 2, meestal 3 hengstigheden te kunnen insemineren, maar dat verschilt per hengstenhouder en is zeker iets wat je goed moet bespreken.

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:43

ja, dat lijkt mij ook...
starks is ze niet dragend en dan kun je weer over laten komen, dan wordt het wel heel duur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:44

Wat ik nu wel eens wil weten is wat het percentage merrie/hengst veulens is uit diepvries sperma. Weet je dat misschien?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:45

Ja, dat is nu eenmaal het risico van het "vak" Knipoog . Het fijnst is dan ook als je samen met anderen sperma van dezelfde hengst kan halen. Dan is er haast altijd wel voldoende, omdat sommige merries op 1 dosis drachtig zullen worden en er dus meer is om de anderen drachtig te krijgen.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 12:12

Jippie schreef:
Wat ik nu wel eens wil weten is wat het percentage merrie/hengst veulens is uit diepvries sperma. Weet je dat misschien?


Wetenschappelijk is bewezen dat de y zaadjes sneller zijn en de x zaadjes het langste leven.
Het insemineren van gevroren sperma moet direkt na de ovulatie gebeuren, dit omdat gevroren sperma maar een levensduur heeft van +/- 6 uur.
Het gevolg is dat het y zaadje de meeste kans heeft op bevruchting.
Conclusie: 65% a 70% kans op een hengst. Huilen

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:18

jessiejanes schreef:
Het insemineren van gevroren sperma moet direkt na de ovulatie gebeuren, dit omdat gevroren sperma maar een levensduur heeft van +/- 6 uur(

Na ontdooien neem ik aan, want anders zou het geen zin hebben om de boel te bevriezen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:44

Toch dacht ik dat volgens de gegeven van het KWPN, waar bijna alleen K.I. gebruikt wordt, de percentages nog rond de 50% lagen, maar dat kan ik mis hebben, zou wel leuk zijn om te weten, want (ondanks dat ik ook op een hengst reken Knipoog ) anders zouden er straks toch VEEL meer hengsten dan merries zijn en echt gezond voor de fokkerij lijkt me dat ook niet .

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 16:05

Sugarmiss schreef:
Na ontdooien neem ik aan, want anders zou het geen zin hebben om de boel te bevriezen

Haha! Haha! Haha! goeie sugar

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 16:16

jeddah schreef:
Toch dacht ik dat volgens de gegeven van het KWPN, waar bijna alleen K.I. gebruikt wordt, de percentages nog rond de 50% lagen, maar dat kan ik mis hebben, zou wel leuk zijn om te weten, want (ondanks dat ik ook op een hengst reken Knipoog ) anders zouden er straks toch VEEL meer hengsten dan merries zijn en echt gezond voor de fokkerij lijkt me dat ook niet .

Bij KWPN word toch meer gebruik gemaakt van gekoeld zaad,het zaad word dan gestuurd op het moment dat het follikel tussen de 35 en 40 mm is en zacht aan voeld.
inseminatie gebeurd dan dus vaker net voor de ovulatie waardoor beide x en y gelijke kansen hebben.
Zoals je weet hebben wij liever merrie's ik hoop dan maar dat onze inseminaties merries opleveren en de jouwe hengsten allebij blij en de statistieken blijven kloppen Haha! Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:32

Nou, ik hoop dus niet op een hengst, dus liever niet hoor!!
Ik "verwacht" een hengst, maar hoop op een merrie !!
Volgens mij is Sim trouwens ook net voor de ovulatie geinsemineerd, dus wie weet heb ik dan toch meer kans op een merrie Haha! ! Ze is namelijk ook bij 35 geinsemineerd.... Ach, wat er ook uitkomt, als het maar gezond is in dit geval, dan ben ik al heel blij!!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 10:45

YES!!!!!Jessie Janes is dragend,dat is nr 3 van frozen semen gelukt!!
Nu Miss nog,die heeft een probleempje.Door allerlei cystes in de BM is 1 eileider dicht.Nu dus wachten dat ze aan de andere kant ovuleert en dan maar raakschieten!!! Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 10:46

jeddah schreef:
Nou, ik hoop dus niet op een hengst, dus liever niet hoor!!
Ik "verwacht" een hengst, maar hoop op een merrie !!
Volgens mij is Sim trouwens ook net voor de ovulatie geinsemineerd, dus wie weet heb ik dan toch meer kans op een merrie Haha! ! Ze is namelijk ook bij 35 geinsemineerd.... Ach, wat er ook uitkomt, als het maar gezond is in dit geval, dan ben ik al heel blij!!

Ach kijk dat krijg je als je man op je eigen naam begint inteloggen hier!!
Sorry Jeddah,nee tuurlijk wil je ook merries! Haha!(kerels )