Wat is voor jullie de reden een veulen te willen fokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:07

Himyar:
Je vraagt nogal wat zeg Haha! Vindt je het goed dat ik hier een jaartje over na denk... Knipoog

Riderwhoknows:
Zou je ook geen naam aanmaken voor dit item: bijv. Breederwhoknows. Verdrietig


DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 12:33

Wat is een fokker?
Ondanks dat ik al een paar veulens op de wereld heb helpen zetten, zie ik mezelf niet als een fokker.
Gezien de prijzen die quarters hier kosten is het natuurlijk heel verleidelijk om door te fokken iets van je aankoopbedrag terug te zien. En daar is op zich niks mis mee, mits het toch wel met enig beleid gebeurt.

Of je ook daadwerkelijk van winst kunt spreken is afhankelijk van veel faktoren die hier ook al genoemd zijn, zoals dierenartskosten, en vooral dekgeld. De meeste privéfokkers (1 á 2 merries) komen er al snel achter dat een veulen verkopen toch niet zo snel ging als ze gehoopt hadden en als je ze dan ergens anders moet stallen omdat je thuis gewoon de ruimte er niet voor hebt, dan klinkt je 'winst' aardig in.

Laten staan tot ze 3 zijn en je ze beleerd kun verkopen levert vaak ook meer kosten op dan je denkt. En ook natuurlijk het risiko dat er iets mis gaat en het veulen zo goed als onverkoopbaar wordt.

Een goede fokker is in mijn gezichtspunt iemand die een aantal merries in kuddeverband houdt en daar jaarlijks een goed doordacht fokprogramma op los laat. Kijkend naar de kwaliteiten en verbeterpunten van de merries en daar een hengst bij zoekt. Iemand die dus ook het welzijn van de merrie in het oog houdt en haar niet alleen ziet als een broedmachine.
Iemand die ook beslist dat een merrie niet geschikt is om mee verder te fokken als haar veulens kwaliteiten erven die niet graag gezien zijn of omdat de merrie het lichamelijk niet (meer) aankan.

Verder vind ik dat ook aan hengsten strengere eisen gesteld mogen worden. Dus een soort van Ermelo-keuring. En dan bedoel ik nog geeneens dat een hengst gepresteerd moet hebben. Belangrijker vind ik bouw en karakter.

Verder vind ik dat men teveel gericht is op prestaties van het toekomstige paard. Natuurlijk als je erg wedstrijdgericht bent zul je een paard willen wat dat in zich zou kunnen hebben en zul je zoeken naar 2 ouders die daar allebei hun sporen al in verdiend hebben. Dat dit ook in de prijs tot uitdrukking komt mag logisch zijn. Let wel: je koopt een droom die vaak te duur blijkt te zijn.

Maar ik vind dat er ook ruimte moet zijn voor een meer recreatie-gerichte fok. Dus hengsten en merries zonder AQHA-punten, maar gewoon goed gebouwde gezonde paarden. Deze zijn denk ik ook voor een groter publiek toegangkelijk. En mocht iemand hiermee toch leuk presteren, dan is dat mooi meegenomen.

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:09

Mac:

Als je merrie nu al 15 is en je wilt nog een veulen, dan zou ik niet al te lang meer wachten. Zeker niet als dit haar eerste veulen wordt.

Ook als je samen met je partner op moeder en kind wilt rijden, zal je nog gauw 3 jaar moeten wachten + een jaar dracht. Dus over 4 jaar, dan is je merrie dus al 19.

In goede gezondheid hoeft de leeftijd geen probleem te zijn natuurlijk *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gerliev en 12 bezoekers