HYPP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

HYPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 18:31


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 19:25

Goed om dat eens aan te kaarten.

Ik ben ooit naar een Quarter gaan kijken die te koop stond en uit een Impressive lijn kwam.
Gelukkig werd ik attent gemaakt op HYPP door iemand en we hebben haar laten testen voor de koop. Bleek ze positief te zijn!

We hebben haar maar niet gekocht, maar gelukkig was er iemand die het lot van dit dier zich heeft aangetrokken en haar symbolisch heeft gekocht.
Ze loopt nu lekker in een wei en heeft tot nu toe geen verschijnselen gehad.
Pling

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:08

Interessant verhaal. Zet me ook gelijk aan het denken. We hebben zelf een quarter van 3,5 jaar, gekocht toen ze ongeveer een half jaar was. Bij haar zou zich ook Hypp kunnen ontwikkelen, omdat 1 van haar voorouders dat ook had/heeft. Het gaat heel goed met d'r Haha! en tot nu toe had ik dus zoiets van: ik wil dus niet weten of zij het wel of niet heeft, maar misschien is dit wel heel niet zo verstandig. Ik weet het niet Verward Je zou zoiets toch ook wel in Nederland kunnen laten testen?

DubbelFun

Berichten: 88667
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:09

HYPP: weer zo'n item waarvoor ik op mijn zeepkist ga.. *LOL*

Toen ik me ging interesseren in Quarters is het internet een bron van info voor mij geweest en toen bleek dat het paard waar ik 'op viel' ook Impressive in haar bloedlijnen had helemaal. Dit verhaal kende ik al en zou voor iedereen verplichte lectuur moeten zijn.

Helaas zijn op het moment niet alleen quarters geínfecteerd* met het HYPP-gen, maar ook Paints en Appaloosa's. En helaas gaat het verhaal dieper. Doordat er in Amerika (en Europa) n.a.v. het HYPP-gebeuren een soort van hausse is ontstaan omtrent hypp, zijn er veel paarden zonder papieren doorverkocht waarvan men vermoedde dat ze wel eens besmet zouden kunnen zijn. Ook is er met papieren gerommeld zodat HYPP-ouders buiten de papieren zijn gehouden. Hierdoor is het mogelijk dat een paard aan HYPP kan lijden zonder dat dit traceerbaar is tot een voorouder. Dit is een hele trieste zaak. Dus lees dit verhaal, wees bedacht op symptomen en bij twijfel LAAT JE PAARD TESTEN.

Alhoewel HYPP dodelijk kan zijn, zal dit maar in weinig gevallen spontaan gebeuren. Maar je zult er maar net opzitten ALS het gebeurd.

Voor paarden die H/H getest zijn is weinig hoop op een lang (en gezond) leven, maar de N/H'ers kunnen met de juiste zorg en voeding nog een goed leven hebben.

Er mee doorfokken is een heel ander verhaal. Dit zou rond uit VERBODEN moeten worden (JMHO), maar zo lang het grote geld regeert zal daar wel geen verandering in komen.

*Er is natuurlijk niet echt sprake van een infectie, maar van een erfelijke afwijking.

DubbelFun

Berichten: 88667
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:15

Francisca schreef:
Je zou zoiets toch ook wel in Nederland kunnen laten testen?


Dit kan zeer zeker. Bij het Haeringma Laboratorium in Wageningen. Kosten ong Euro 75. Ook kun je een hairkit bij de AQHA bestellen, de kosten zijn ongeveer gelijk. Voordeel hiervan is: bij eventueel fokken krijg je met de registratie van de veulens geen problemen als paps en mams N/N zijn (volgens AQHA-dossiers).

Ik zou je paard zeker laten testen. Dan weet je het zeker en hoef je niet bang te zijn voor bepaalde dingen die symptonen zouden kunnen zijn.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:18

Ik heb mijn paard daar ook laten testen en gelukkig is het goed. Ik had haar toen wel al gekocht en wist heel vaag iets van de ziekte af, dus niet het hele verhaal.
Klopt het dat een paard dat de ziekte heeft, dit voor zijn/haar zevende jaar laat blijken? Heb ik nml. wel eens gehoord of gelezen.

DubbelFun

Berichten: 88667
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:25

Nee, HYPP komt in soorten en maten. De een heeft er nooit last van en valt ineens dood neer (gebeurd zelden). De andere heeft last van milde symptonen en kan er bwvs oud mee worden. Ook qua leeftijd is er geen vaste tijd waarop het zich openbaart. Er zijn gevallen van veulens die omvielen en attacks hadden, maar ook van een paard van 9 wat voor het eerst aanvallen kreeg.

Dat maakt het juist zo eng Huilen

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:26

Ik heb een 1,5 jarige merrie met een afstamming die teruggaat naar Impressive. Wist niets van HYPP af toen ik haar kocht, en heb een DNA-kit besteld voor registratie en transfer. Vindt het wel vreemd dat er dan niet meteen een HYPP test wordt gedaan, zij zien toch ook dat er Impressive achter steekt. Maar voor die test moet ik dus weer een nieuwe DNA-kit aanvragen, en ga dat ook doen. Toch zeker voordat er mee gefokt gaat worden, en met een (gedeeltelijk) positieve uitslag wordt er dus niet gefokt

DubbelFun

Berichten: 88667
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:32

Nee er is geen plicht tot HYPP testen voor een reeds geregistreerd paard. Mocht een ongeteste merrie/hengst nakomelingen krijgen dan komt er op het papier een mooie kreet te staan die niet bevorderlijk is voor de verkoop. Door te testen kun je dit laten verwijderen.

Ik geloof trouwens dat ze tegenwoordig, nu alle veulens DNA getypt moeten worden, meteen een HYPP-test doen als er niet getest Impressive-bloed in zit.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 23:58

Heb op de vorige topic waar we met HYPP zijn begonnen nog iets geschreven over diegene die HYPP heeft ontdekt en verder heeft onderzocht. Kijk dus daar nog even als jullie willen.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:03

Hoi,

ik heb een Paint-merrie die via de moederlijn Impressive op haar papier heeft staan. Ik heb haar laten testen en ze is N/N.

Ik vind dat vooral hier in Nederland fokkers/hengstenhouders zich meer bewust zouden moeten zijn van HYPP. Je hoort er gewoon veelste weinig over. Het zelfde geldt voor OLWS. Gelukkig lees je steeds vaker dat aangeboden hengsten er wel op getest zijn. Dit komt waarschijnlijk doordat de verschillende rassenverenigingen zich er ook mee gaan bemoeien middels de SSA's e.d. .

Overigens geldt dat als je een H/N paard hebt, je daar prima mee kan werken etc. als je er maar op de juiste manier mee om gaat. Het paard hoeft geen tekenen van de ziekte te vertonen, maar als het dat wel doet, dan kan er in de verzorging rekening mee gehouden worden en dan kun je als nog een prima paard hebben. Alleen zou ik met dat paard dan zeker niet verder gaan fokken Frusty !!!
Laatst bijgewerkt door Paintje op 05-02-02 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:44

Hmm...ik heb hier ook een paint merrie staan die van de Impressive bloedlijn afstamt. Ik zou alleen niet weten of ze getest is op HYPP. Ze is namelijk niet van mij. Ik heb alleen de verantwoordelijkheid over haar. Misschien dat we haar op den duur wel kopen, maar dan zou ik haar wel eerst laten testen. Ik vond het wel een heel interessant artikel om te lezen. Zo kom je nog eens wat te weten Haha!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 11:21

Caballo schreef:
Misschien dat we haar op den duur wel kopen, maar dan zou ik haar wel eerst laten testen.

Ligt er een beetje aan wat je met haar wilt gaan doen. Als je met haar wilt fokken, dan zou ik zeker weten laten testen.

Maar gewoon voor je eigen om te weten of je beestje iets onder leden heeft, was bij mij al voldoende reden Lachen .

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

HYPP , Diane to Impress , Jerry HYPPNOSIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 11:29

Onze Diane To Impress is ook (hoe kan het anders met zo’n naam) ook een Impressive.

Toen we haar kochten wisten wij, noch de meeste anderen in NL, iets van het bestaan van HYPP.

Je zult begrijpen dat wij mening keren koud zweet op ons rug hadden, toen de juiste omvang, aard en mogelijk gevolg van deze ziekte langzaam maar zeker bekend werd. We hebben ons er helemaal in verdiept. De details zal ik jullie besparen (staan ook min of meer in het voornoemde artikel) maar het was spannend. Het ergste was, dat toen ook de NQHA ons NIETS kon vertellen, anders dan dat het “iets met spieren te maken had.” Ik had vaak het idee dat ze het toen niet WILDE weten, maar goed.

We bleven angstvallig kijken naar de symptomen; iedere struikeling, ieder trekje, werd met argusogen waargenomen en besproken. Was dat nou wel of geen HYPP ?!?!. Na veel heen en weer, hebben we op een goede dag de stoute schoenen aangetrokken en de test laten uitvoeren (inderdaad Wageningen). Je bent per slot van rekening verantwoordelijk voor het wel en wee van zo’n dier en ook de slechtst mogelijke uitkomst moet gedragen worden.

Je zult begrijpen hoe happy we waren toen bleek dat Diane HYPP N/N was.

Wij hadden geluk en dat realiseren we ons bijna iedere dag. We kennen verhalen van minder gelukkigen, die hun paard moesten laten inslapen omdat de HYPP soms genadeloos was en paarden letterlijk in doodsangst raakten omdat ze bijv. ongecontroleerd door de benen gingen.

Om onze vreugde een beetje te onderstrepen, mocht Diane kort daarop mama worden en hebben we haar 1e zoon met trots Jerry HYPPNOSIS genoemd (zie voor uitleg onze site www.sablou.com).

MVG Louis van Kerkhoff

DubbelFun

Berichten: 88667
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 11:30

Het is heel belangrijk om te weten of een paard HYPP heeft of niet. Dit heeft o.a. met de voeding te maken. Bijv: een paard met HYPP mag ABSOLUUT geen zoutblok waar kalium inzit, dit zou de 'trigger' voor een aanval kunnen zijn. Pure natrium mag wel. En zo zijn er meer van die kleine dingen...

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 11:31

Klopt Paintje, het zou gewoon puur zijn om te weten voor mezelf of ze het heeft ja of nee. Heeft ze het, dan heeft ze het en kan je er toch niks aan doen. Ik zou zoiezo toch niet met die merrie gaan fokken. De huidige eigenaar had haar wel laten dekken en ze is toen 3 maanden te vroeg bevallen van een tweeling. Ze waren allebei dood geboren. En misschien maar goed ook Verward

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 15:19

Toevallig heb ik ditzelfde artikel laatst ook zitten lezen. Momenteel ben ik aan het kijken voor een leuke hengst voor mijn merrie, en was heel verbaasd "Impressives" aangeboden te zien (overigens ook zonder aantekening HYPP N/N! Frusty ). Iemand had mij namelijk gezegd dat er niet meer met Impressive bloed gefokt mocht worden, maar dit blijkt dus in de praktijk niet zo te zijn. Persoonlijk zou ik NOOIT met Impressive bloed gaan fokken. Je weet immers maar nooit, en er zijn zat andere interessante alternatieve kandidaten ...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 15:30

Mac schreef:
Toevallig heb ik ditzelfde artikel laatst ook zitten lezen. Momenteel ben ik aan het kijken voor een leuke hengst voor mijn merrie, en was heel verbaasd "Impressives" aangeboden te zien (overigens ook zonder aantekening HYPP N/N! Frusty ). Iemand had mij namelijk gezegd dat er niet meer met Impressive bloed gefokt mocht worden, maar dit blijkt dus in de praktijk niet zo te zijn. Persoonlijk zou ik NOOIT met Impressive bloed gaan fokken. Je weet immers maar nooit, en er zijn zat andere interessante alternatieve kandidaten ...

Ja en toch zijn er mensen die het risico willen nemen Frusty Ik zou persoonlijk ook nooit met Impressive fokken, of een afstammeling ervan...gewoon uit principe.

DubbelFun

Berichten: 88667
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 15:37

Je moet niet alle Impressive-afstammelingen over één kam scheren. Er zitten hele goeie paarden tussen. De behaalde wedstrijdresultaten spreken voor zich. Maar je moet wel zeker weten dat ze HYPP N/N zijn.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:07

Ja inderdaad, alleen paarden die N/N zijn getest zou ik misschien gebruiken...maar hoe zit nou precies het verhaal? Een paard heeft en draagt HYPP wanneer hij of zij H/H is getest, en hoe zit het met N/H of H/N? Bestaat dat ook? En waar staat de eerste letter voor en de tweede letter?

DubbelFun

Berichten: 88667
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:21

Elk veulen heeft van zijn ouders één genenpaar meegekregen. Elk paard heeft dus een dubbel genenpaar. Een merrie is altijd XX, een hengst is XY. Als het veulen 2 X's erft, wordt het dus een merrie, heeft het XY dan is het een hengstje. Een hengst kan dus nooit XX hebben, dat is genetisch onmogelijk. Deze genen hebben alleen betrekking op de sexe, maar dient even ter verduidelijking.

De H staat voor HYPP-aangetoont, de N voor negatief dus niet aanwezig.

N/N in een paard staat er dus voor dat het veulen van zowel de moeder als de vader een negatief HYPP heeft ge-erft. Dus heeft hij het niet en dus zal hij het ook nooit kunnen krijgen.

H/H staat er voor dat hij zowel van de moeder als de vader HYPP heeft ge-erft. Dit paard is dus drager, en zal het ZEKER doorgeven aan zijn kinderen, want één H'tje gaat altijd over.

N/H is een moeilijker verhaal. Hier heeft het paard van slechts één ouder HYPP vererft. Bij doorfokken kan hij dus of de N of de H doorgeven. 50% kans dus. Dit doorgeven heeft met verschillende faktoren te maken, o.a. spiermassa, en de sterke vererving van een bepaalde hengst of merrie.

Om problemen uit te sluiten moet je dus gewoon niet dekken met een N/H of H/H paard.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:33

Mac schreef:
Persoonlijk zou ik NOOIT met Impressive bloed gaan fokken. Je weet immers maar nooit, en er zijn zat andere interessante alternatieve kandidaten ...

Mijn Paintje heeft dus Impressive bloed, maar ze is N/N. Ik zie geen reden om in de (verre) toekomst een keer een mooie Paint hengst op haar te zetten om een veulentje te fokken.
Waarom een Paint hengst? Omdat we dan voor vlekkies gaan Party!! ! (Uiteraard zoek ik er dan een uit die getest is op HYPP/OLWS en wie weet wat we in de tussentijd nog meer allemaal te horen krijgen.)

Bo's moeder, een N/N Quartermerrie met Impressive als overgrootopa, heeft een aantal hele mooie kinderen gekregen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:57

Sugarmiss schreef:
Je moet niet alle Impressive-afstammelingen over één kam scheren. Er zitten hele goeie paarden tussen. De behaalde wedstrijdresultaten spreken voor zich. Maar je moet wel zeker weten dat ze HYPP N/N zijn.


Precies! Quotes van http://www.aqha.com/association/registr ... sion.html:
• If the DNA marker for HYPP is not present, a horse cannot pass it on to its offspring. (I’m not sure why this one is so hard for people to understand. If neither parent has the HYPP gene, the offspring will not have it, regardless of how many times Impressive shows up as his granddad, great-granddad, etc.)
• REPEAT: an N/N horse mated to an N/N horse will always produce an N/N offspring.

en:
• Beginning with foals of 1998, any descendant of Impressive known to be N/N for HYPP will have the N/N designation printed on its papers. Any horse that might test positive will have an official notification on its papers, saying this animal has an ancestor known to carry the genetic defect HYPP and suggesting further testing.

Als ik het goed begrijp (en heb gezien) hebben niet alle Impressives van voor 1998 het op hun papier. Het is dus niet verplicht? Ook niet bij het overschrijven van een paard Verward ?

DubbelFun

Berichten: 88667
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 19:17

Mac schreef:
Als ik het goed begrijp (en heb gezien) hebben niet alle Impressives van voor 1998 het op hun papier. Het is dus niet verplicht? Ook niet bij het overschrijven van een paard Verward ?


Klopt, testen is niet verplicht. Maar als er veulens geboren worden uit paarden die niet H/H getest zijn komt er een kreet op het papier te staan:

this animal has an ancestor known to carry the genetic defect HYPP

Deze kreet kan verwijderd worden als evt. testresultaat H/H is.

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 20:13

ik vind dit zeer boeiend materiaal,wij hebben namelijk net een paard terug gebracht die n/h bleek te zijn. we hadden dit paard al een half jaar lopen maar er waren problemen met de papieren dus het zou allemaal wat langer duren.geen probleem dachten wij!!!!!we kregen laatst een kennis op bezoek en die wees ons op hypp want volgens hem voldeed dit paard aan alle symptonen van hypp(testen dus)en ja wat bleek een N/H.dat was schrikken!!!!!!!!!!ik heb meteen de verkopende partij gebeld eneen afspraak gemaakt.(inmiddels ook een jurist in de armen genomen) na een gesprek met de verkopende partij had deze besloten het paard terug te nemen.(wat wij erg op prijs stelde)de jurist vond het wel jammer want die vond het zelf ook wel een interessante zaak.en nu ik dit allemaal lees ben ik erg blij dat we het paard niet meer hebben(ondanks dat ik haar wel een beetje mis)