Toch palomino-roan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Toch palomino-roan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:54

Met verbazing bekijk ik steeds weer de verandering van kleur van Digger (Seegenerlsgolddigger). Begin dit jaar bijna wit, na de verharing echt palomino. Wat nu op begint te vallen is dat zijn kleur op de flanken, bovenop de achterhand en een klein stukje van zijn hals weer wit wordt.
Zijn moeder is red-roan en de kleur van vader Generals Golden Boy is denk ik wel bij de meesten bekend. Ik heb al even geen foto's meer gemaakt maar morgen zal ik er een paar plaatsen. Er is 1 palomino-roan bij mij bekend, nl de Quarter "Yellow Roan of Texas".
Op papier is Digger palomino en ik was niet van plan dat weer te laten veranderen. Toch vraag ik mij af of ze zoiets wel erkennen alszijnde palomino-roan (of geven ze er dan een andere benaming aan?).

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:06

Hij wordt dan op papier Palomino met in de tekst de aantekening 'roaning' oid.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:09

Ik had al het idee dat hij die kant op zou gaan toen ik hem vorig jaar oktober zag. Hij is niet volledig roan, maar hij is ook zeker niet 100% palomino voor mijn idee. Hij is redelijk rood voor een palomino en er komt veel wit doorheen. Ik heb hem nu natuurlijk al een enorme tijd niet gezien, maar ik kan me wel ongeveer voorstellen wat je bedoelt. Ik ben erg benieuwd naar de foto's!!

Trouwens, ik weet niet of dat witte haar normaal is, maar ook Jagger krijgt voornamelijk op zijn achterhand en flanken veel wit tussen zijn normale haarkleur heen (red dun). Echt steeds meer kleine witte vlekjes en ook bovenaan zijn staart wordt het wat witter. Ik heb geeeen idee wat het is. Ik ben toch gek op hem, no matter what

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:28

Zou ook Rabicano kunnen zijn Haha!
Overigens kan een paard 100% palomino zijn mét het roan-gen. Jammer dat je dan zeker 's zomers voor een deel de palomino-kleur kwijt bent.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 20:50

Wat is rabicano?
Het is idd jammer dat hij dan geen volledige palomino zou zijn maar ik vind zoiets ook wel apart! OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:04

Rabicano is roan-achtige stukken, dus zweetvos-vlekken. Vaak hebben rabicanos ook een 'skunk-tail' maw veel witte haren aan de bovenkant van de staart, maar dat verschil zul je dus met een palo niet zien.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:38

Als hij de palomino kleur heeft dan is hij 100% palomino maar de effect van de zg 'roaning' gene verkleurt de vacht op de flanken.
Rabicano is een 'mode' verschijnsel op dit moment en iedereen ziet ze vliegen!
Als moeder inderdaad een 'true roan' is dan heeft hij waarschijnlijk de gene erbij geerfd en toont het na de eerste jaar verharing. Maar hou er rekening mee dat 'true roans' verkleuren niet verder ... ze behouden de verkleuring ... worden niet lichter zoals met schimmels.
Als de moeder geen 'true roan' is dan moet je eerder bij de Sabino gene gaan zoeken. Dit kan ook een 'roaning' effect geven.

Zie ook voor meer uitleg: http://www.horsecolor.com/white_mixed/roan/

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 21:26

Helaas bleken de foto´s die ik zojuist gemaakt heb niet zo scherp maar ik denk dat hetgeen ik bedoel wel zichtbaar is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier even een foto van zijn moeder (links) en zijn half-zusje Haha! (rechts).

Afbeelding.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:32

een voorbeeldje van nog een rabicano of te wel red roan voor je, want als ik zo jou foto's bekijk kon hij idd wel wat daarvan hebben. moet er wel bij zeggen die van mij is niet palo maar chesnut Knipoog .

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:35

Ziet er heel erg roany uit IMO.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 21:36

Rina, ik zie helaas alleen een kruisje staan.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:40

Rechtermuisknop-eigenschappen: doet ie het wel.
Rina:
Dit is geen roan, maar rabicano. Het spcifieke 'ribben'-effect is duidelijk te zien.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:46

weet ik maar de aqha kent geen rabicano, en dus word het een red roan.

en sorry ik word gek van mijn website de foto's doen het om de haverklap niet, ik weet even niet wat eraan te doen. maar misschien dat je op de manier van sm de foto wel kunt zien.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:49

Waarom niet gewoon als sorrel registreren met in de tekst de kreet rabicano-markings ??