inmiddels meer mustangs in Nederland??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

inmiddels meer mustangs in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 19:45

Een jaar geleden heb ik een mustang gekocht.
Toen kon ik niet echt uit reacties opmerken dat er meer mensen zijn die binnen de nedelandse grensen ook in het bezit zijn van exemplaar van dit ras.
Nu is mijn vraag of er eventueel mensen zijn die nu meer weten of er een hebben..... ben er erg nieusgierig naar namelijk.

Alvast bedankt

groetjes tanja

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:09

ik heb toevallig vanmiddag even gezocht ernaar, maar niets kunnen vinden, alleen rasinfo, maar geen aantallen ofzo. ik heb er zelf geen en ken ook niemand die er een heeft.

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:32

heb jij Mustang incl Papieren ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:37

Mustangs mogen bij mijn weten niet geexporteerd worden. Dus geef ik je weinig hoop dat er meer mustangs in Nederland gaan komen.

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 17:41

Ja ik heb een mustang met orginele amerikaans papier.....

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:58

Mustang zijn toch wilde paarden hebben die dan papieren?????????? Verward

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:58

Volgens mijn informatie heeft Marjolein de Rooij, paardenfysio die in de laatste bit staat ivm endurance rassen, mustangs......

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:30

Er zijn eigenlijk verschillende groepen van zg Mustangs:

- de echter ongevalse wilde paarden die vrij lopen in de National Parks in het USA; deze worden soms ge-'culled' (kudde uitgedund) waarbij ze voor adoptie vrijgegeven worden met officiele papier van de Gov. of the USA. Het is TEN STRENGSTE VERBODEN om deze te verkopen, verhandelen, en te exporteren. Dus een echter wilde Mustang kan het niet zijn.

- er is een groep van paardenliefhebbers die de oorspronkelijk type paard wilde redden en hebben, met de nodige vergunningen, fok programma's opgesteld om dit te verwezen. Die zijn o.a. de zg 'Spanish Mustangs'. Aangezien dat deze gefokt worden op prive ranches, zijn ze de eigendom van die ranches en is er een handel in. Hoogst waarschijnlijk gaat het over z'n Mustang. Zie site: www.spanishmustang.org

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 22:07

Het paard wat ik in mijn bezit heb is toch echt een 'orginele' mustang die daadwerkelijk uit het wild is gehaald en in een adoptie programma heeft gezeten.
Ze heeft eerst een kleine 2 jaar in het wild geleeft en is later ter adoptie is aangeboden...
Ene Dhr More heeft haar, na een jaar goede (onder toezicht van The US goverment) verzorging haar gekocht.
een vriend van deze zelfde More, uit nederland, heeft haar geexporteerd toen ze 6 jaar was..... (nu 12 jaar)
inmiddels ben ik in het bezit van deze mustang, met papier ( idd vader en moeder zijn onbekend) incl registratie nummer dat overeenkomt met het 'freeze mark' in haar nek. Ook ben ik in het bezit van het certificaat dat Dhr More heeft ontvangen voor 'goed gedrag' voor de verzorging van deze merrie...

Het is nu idd verboden om deze nu te exporteren, dus heb een zeldzaam exemplaar hier in NL OK dan!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:32

Dhr. More is strafbaar volgens de US wetgeving !!!!! Evenals de exporteur van de merrie !!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:36

Peterina schreef:
Dhr. More is strafbaar volgens de US wetgeving !!!!! Evenals de exporteur van de merrie !!!
Misschien was dat 6 jaar geleden nog niet strafbaar......??

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:47

Altijd geweest ... beschermde dier !
Maar er zijn altijd mensen en handelaars die een wegje om weten te vinden.
Zonder het certificate van 'goed gedrag' kan je niet of krijg je niet de kans om een mustang te kopen. Er zijn altijd voorwaarden verbonden aan deze koop EN normaal moet dit doorgegeven worden aan de registry.
Geloof zelfs dat er een clausule is dat bij overleden van verzorger, of niet meer in staat zijn voor onderhoud, dat het paard terug naar registry moet.
Ik durf bijna te wedden dat het paard niet overgeschreven is op het naam van de vriend voordat ze is ge-exporteerd ! Dus volgens de registry (en de US gov.) zit ze nog in USA!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:10

Heb een vriendin in USA gemaild en gevraagt of zij het fijne kan uitzoeken voor mij.
Ben er benieuwd naar omdat logische wijze moest de authoriteiten er toch kennis van hebben gehad anders had ze niet de export gezondheidspapieren gekregen.
Laat zsm weten wanneer ik iets terug krijg.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:22

IS het handig om 'slapende honden' wakker te maken !!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 11:03

Velvet, ik kan me herinneren dat je deze vraag al eerder hebt gesteld, en hetzelfde antwoord hebt gekregen. Wat is de reden dat je deze vraag hier opnieuw stelt?

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 14:29

dat is heel 'strak' opgemerkt... als je ook goed mijn eertse stukje leest staat er ook bij dat ik mij afvraag of er INMIDDELS meer mustangs zijn..... het is gewoon uit nieuwsgierigheid dat ik het nog eens vraag dus...... vandaar

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:21

peterina heeft helemaal gelijk het is verboden om mustangs te exporteren en met deze aktie is de wet dus overtreden. ZOu zeker geen slapende honden wakker maken, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet eerder gebeurd is. Er zullen er zowieso een aantal in Mexico lopen, voorla omdat de prijzen lachertjes zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:24

velvet schreef:
dat is heel 'strak' opgemerkt... als je ook goed mijn eertse stukje leest staat er ook bij dat ik mij afvraag of er INMIDDELS meer mustangs zijn..... het is gewoon uit nieuwsgierigheid dat ik het nog eens vraag dus...... vandaar


Als het de vorige keer al onmogelijk/illegaal/verboden was om mustangs te exporteren, denk ik niet dat het intussen wel mag. Lijkt me logisch.

wizz
Berichten: 190
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:22

hoi ik heb een halve mustang hengst een appaloosa x mustang helaas zonder papier.
hij is buckskin met blanket 5 jr en +/- 1.50m.
ik heb hem sinds jan dit jaar super gaaf maar ook lekker eigenwijs beest. OK dan!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:46

Ik denk dat er best een hoop mensen hier in Nederland lopen die een mustang wel zien zitten. Zou zeker geen slapende honden wakker maken, hoewel ik me afvraag of er hier in Nederland überhaubt een instantie is die hierop in aktie zou komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:09

Ik weet van een hoop mensen in Amerika die een mustang wel zagen zitten en die van een koude kermis thuiskwamen. Weleens een reportage gezien over de mustangs en hun adopteerouders? Komt meestal in combinatie met een programma over Natural Horsemanship...Lips are sealed

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:30

heb nu net gebeld met theBLM wild horse and burro adoption centre in
washington d.c.
als een amerikaan het paard een jaar of langer in bezit heeft zou hij het naar europa mogen verkopen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:14

Mooi p*ep trouwens als je de enige in de wijde omtrek bent met een Mustang, of heb ik gemist dat het een ruin betreft.
Overigens is het verschil tussen een 'wilde' Mustang en een campo-andalusiër érrug klein.
Zoals je op 'spanishmustang' leest is de Mustang een verwilderde nazaat van..... de Andalusiër. Niks ander bloed, gewoon het paard van de conquistadores in vijheid levend in de amerikaanse natuur.
Het mooie is dat na een eeuw of twee, soms drie, keiharde natuurlijke selectie de Mustang een bomzekere versie is. Ik zou er dáárom, als inbreng van genetische variatie, graag een dekking voor een van onze campo-merries van hebben bijvoorbeeld.

Back on track: tis inderdaad geen sinecure om een paard uit het wild te betrekken. Kan me echter wél voorstellen dat na een 'wacht'periode om handel te voorkomen, er geen belemmering is om een paard dat in privé-bezit is door te verkopen en dus te exporteren.
Zelfs voor dieren die op de lijst Cites-1 staan is dit van toepassing. Als het dier een geldig papier heeft en de oude eigenaar vraagt overdracht aan, krijgt de nieuwe eigenaar in de regel de papieren op naam toegekend.
De Mustang heeft overigens een vreemde status omdat het géén wild dier is, maar een verwilderd dier. In die zin is de beschermde status ook wat bijzonder omdat het feitelijk faunavervalsing betreft en de soort als schadelijk uit het milieu verwijderd zou moeten worden.
Het verschil tussen de fret en huiskat in Nieuw-Zeeland, het konijn en de suikerrietpad in Australië, de Grijze Eekhoorn in Engeland en de Mustang en de VS is voor het eco-systeem nul.
De Mustang is uit verschillende gebieden inderdaad verwijderd en de controverse is niet verdwenen.
In Autralië is dezelfde discussie aan de gang over zowel de Brumbies als de Kamelen; de zoveelste geïmporteerde plagen na konijnen en padden....