Hele aparte bitloze "western"- optoming ... ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:17

Hallo allemaal, ja dit is een quick stop, zoals El Cid al vermelde.
Om een paard die het spelletje niet mee speeld de regels een of twee maal goed uit te leggen.
Dus niet een dagelijkse optoming.
En wat het laatste stukje van pmarena aan gaat, als je dat zweepje aan de kant gooit en haar eens los laat zo dat die vreselijke onder nek eraf gaat, je paard met welke optoming je maar bedenken kan goed traind
ben je al een eind opde goede weg.
Aan die foto te zien gebruik jij meer kracht sonder bit dan dat echt noodzakelijk is.
One rein stops meerdere malen herhalen ofwel dubbelen leren het paard
om op te letten en direkt te reageren, is ook niet zomaar z'n kop omharken en de andere kant opschoppen.


sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:47

Nog even over die one-rein stop,die is er juist voor om je paard te leren er niet keihard vandoor te speren als hij eens schrikt.Maar op de ruiter te blijven letten in alle omstandigheden,je kon zomaar opeens de andere kant op willen rijden.De one -rein stop is dus niet hard aan een teugel trekken maar,net als in de rest van de training met gevoel en beleid.Je vraagd het neusje voorzichtig naar buiten en gaat zwaaaaar zitten,en wacht op de stop.Daarna met de nieuwe binnenteugel vraag je de neus van je paard in de nieuwe richting en vraagt hem de schouder en de rest van zijn lichaam vlot op de nieuwe rechte lijn.Waar je vandaan kwam dus.Het is de bedoeling dat dit steeds vlotter en makkelijker gaat door de rustige training.Na een paar trainingen resulteerd dit in een stop op een hele lichte teugelhulp,een vlotte rollback en een licht paard die goed aan de hulpen staat.Als je dit even allemaal te veel is kun je het nalezen in bv. The Hackamore Reinsman of een goed vakblad,zoals Western Horseman,Horse &Rider of Performace Horse.
VOOR IEDEREEN DIE MEER WIL LEREN,the Hackamore Reinsman word door Bob Avilla,Bob Loomis en Larry Trocha gezien als de bijbel op Bosal gebied.
Dit is te bestellen bij Lesllee Connell Schwartz ,Lennoche Publichers ,
201 Windmill Cove ,Wimberley Texas 78676.Tel.001-512-8473399.Zij is de kleindochter van de schrijver Ed Connell .
Dit is geen reclame maar een leerzaam BOEK!

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:34

zo als Ray Hunt zei: als ik het de mansen zo maar vertelde, kwamen ze na een paar weken weer terug (met paard).
Toen ik GELD ging vragen begonnen ze opte letten.

Als er mensen zijn met deze problemen, vraag dan aan je tainer of hij mee naar buiten gaat B.V. anderhalf uur buiten trainen I.p.v dat krappe uurtje in de bak.
Laat dat probleem maar komen, en los het zamen op.
En KOOP de eerste 5 pat parelli banden, kan je lekker op het gemak met je paard aan de gang.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:00

Het maakt mij niet uit of je in de bak of buiten rijd,ik probeer met oplossingen te komen,die er voor zorgen dat je lekkerder met je paard kan rijden.Juist als je paard schrikt en weg wil rennen moet je hem dus trainen om dit gedrag te veranderen.Ze zullen altijd een schrikreactie houden ,daar zijn het paarden voor,maar je kunt ze leren om niet weg te rennen.Doe er mee wat je wil.Ik wens je veel rijplezier!

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:26

Pmarena,het was me uit je verhaal niet duidelijk geworden dat je op een mechanische hackamore rijd,ik neem hierbij alle instucties over de ORS terug(!).Ik vind dat de mechanische hackamore niks met een hackamore/bosal te maken heeft.Ik vind dat een mechanische (hackamore)alleen te gebruiken is op een finished horse.Zoals de Vaquero's een paard vanaf zijn 9de jaar uiteindelijk op een Spadebit rijden,na de snaffle en hackamore ,met een overgang van dubbele optoming van minimaal 1 jaar.
Ik rij mijn paarden buiten eigenlijk alleen maar op een hackamore/bosal.

PS Voor intimi inclusief Charming.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers