Mijn Wiz wordt zeker 1 m 75 :-)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Mijn Wiz wordt zeker 1 m 75 :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 19:36

Zegt de DA die hem vandaag heeft gecastreerd.
Wizkid liep in zijn eentje heel dapper aan een los touwtje met mij mee naar de grote schone wei (die was gemaaid en keurig groen). Hij moest een praam om, die hij zeker drie keer weer afkreeg. Ik was trots op hem Uiteindelijk zat de praam zo'n beetje, maar de prik bleek helemaal geen probleem te zijn. Wiz keek de DA aan met zo'n blik van: had dat nu meteen gedaan, ik ben best wel stoer hoor.

2 minuten later viel hij om, daarna volgde veel gehijs en gesjor met touwen (die ik vast moest houden). Het eigenlijke snijwerk was in 10 minuten gedaan. en vijf minuten later stond hij zeer wankel weer op de benen. Hij was ook niet van plan weer om te vallen. Lief hoor zo'n paardje wat probeert gras te eten en te blijven staan tegelijk. Een paardensnoepje ging er wel in.

Wiz heeft vandaag blijk gegeven van zijn supercoole karakter. Lovers Ik ben dan ook van plan met hem te starten in de westernsport. Volgens de DA wordt hij zeker 1 meter 75 (hij staat behoorlijk hoog op de benen). Wedden dat ik dan zeker weten met het grootste paard start Schijnheilig

Over twee jaar is het zover... Dan gaat er voor het eerst een zadeltje op Knipoog Let maar op: hij gaat het net zo goed doen als de andere Wizzen Haha! Tong uitsteken Cool


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 19:59

vera schreef:
Dat was een snelle castratie! Hopen dat hij geen complicaties krijgt Ach gut
Je moet straks nog een krukje ernaast zetten om erop te komen, hhahaha.
Wel een hele opgave om dat grote lijf in een westernjasje te krijgen, wat wil je gaan starten??


In ieder geval hunter Tong uitsteken
Hij stapt over die balkjes van 90 cm later Schijnheilig Cool

Ik weet het niet... Ik kijk gewoon waar hij goed/beter in lijkt te zijn.
Ik wil hem liever niet kwijt, net al zijn moeder is het echt mijn paardje.
En dressuur vind ik niks aan. Dus ik ga gewoon western rijden met mijn reus later. En dan zie ik wel waar we uitkomen. Het is in ieder geval een uitdaging Haha!

En tegen die tijd is de jury wellicht ook wat meer gewend aan grote paarden in de ring (dan rij ik al weer een paar jaar langer met Lanna mee, en ik zie ook steeds meer KWPN-ers in de bak verschijnen OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 20:44

Sugarmiss schreef:
Balkjes van 90 cm Verward , dan win je van alle Quarters Schijnheilig


dat is toch geen sprong voor een paard van die maat. Dat is een huppeltje. Ben ik eindelijk eens in het voordeel Tong uitsteken Kom maar op met die quarters Ja ik ga zeker weten hunteren Lachen

Ik denk dat ik ook de galopsbalkjes in de trail in 1 sprong kan later!
Moeder Lanna komt daar al een heel eind mee
Trail zal dan wel weer een uit te sluiten discipline worden en niet vanwege het hek of de pick up. Dat lukt nog wel. De bottleneck is vierkant (qua maat en de afstand van de balkjes).

Grappig...Die Groninger wilde de bak niet in. Lan heeft toch heel veel moeite gedaan de bak uit te komen (liefst over de bakrand) de laatste wedstrijd Cool Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 21:40

jeanette schreef:
Ik zit net te bedenken: Anya is zo ongeveer 1,64mtr. Kan ze straks zo onder Wiz door lopen


woehoe nieuw trail onderdeel Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 22:12

@Semmie. Dan wordt het tijd dat de Wran dat ook gaat doen lijkt me toch. Een full level service vereniging Lachen

En anders ga ik voor het nieuwe trailonderdeel buikkruipen Haha! Cool

De castratie was heel goed om aan te zien. Ik heb het van zeer dichtbij bekeken. Ik vond het veel plezieriger dan bij een drie-en-half-jarige die ik heb zien castereren. Daar is de wond toch veel groter en dat ging staand, terwijl Wiz 20 minuten later al weer stond te grazen na zijn 'narcose'. Vandaag stond hij fijn te grasmaaieren met zijn maatje in een giga-wei die helemaal voor hem alleen was. De wond ziet er keurig uit en gelukkig is het bewolkt dus er zijn weinig vliegen. Ik heb goede hoop dat het netjes geneest

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 08:33

@Bravura. Dat is raar, mij is verteld dat hij 5 cm groter zou worden als ik hem nu zou laten castereren ???

De maat is voor mij geen issue geweest. Groot wordt hij toch en of dat nu 5 cm meer of minder is, maakt op zo'n maat niet meer uit.

Ik heb drie redenen om hem vroeg te laten castreren...

1.
Wiz is een incestproduct (d.w.z. Lanna is per ongeluk gedekt door haar zoon Tequiro (die door Constans is gekocht als dressuurpaard). Ik wist niet eens dat Lanna drachtig was. Ik vond dat ze wat dikker werd en wat minder goed boog, drie maanden later lag er een veulen naast Lachen Ik wil dus voorkomen dat Wiz zijn genen per ongeluk doorgeeft.

2.
Wiz blijft op mijn pensionstal. Hij heeft de hele winter in de wei gestaan met de fokmerrie en 1 en 2 jarigen van Claudia Vermé en dat is een hechte groep geworden. De merrie voedt ze netjes op en de verschillende leeftijden in de groep vind ik meer lijken op 'opgroeien in een kudde'. Ik wil hem dus niet in een groep met twintig hengstjaarlingen van de zelfde leeftijd hebben, maar hem een zo natuurlijk mogelijke opgroeiomgeving bieden. Daarvoor moet hij niet meer kunnen dekken.

3.
Omdat zijn ballen nog zo klein zijn, is de wond ook klein. Op deze leeftijd is castratie een relatief kleine ingreep, die makkelijk in de wei kan plaatsvinden.

Ik heb overleg gehad met de DA en iemand van de kliniek in Utrecht en beiden zeiden dat het geen kwaad kon. Dat het vroeger ook vaak op heel vroege leeftijd gebeurde, waardoor het veulen minder stress had. De laatste jaren is het gewoonte steeds langer te wachten hetgeen ook nadelen heeft:
- meer hengstengedrag
- grotere wond van castratie
- niet in gemenge groep kunnen lopen

Veel mensen wachten ook vanwege de hengstennek die anders weg zou blijven. Volgens de DA is dat laatste onzin. Zodra de hormonen wegblijven verdwijnt ook de nek van een 3-jarige en moet je de spieren er gewoon weer oprijden.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 12:04

Adrienne schreef:
Ik ben er niet voor zo vroeg castreren je grijpt op een leeftijd waar hormonen een grote rol spelen echt behoorlijk ingrijpend in.


Alsof je niet behoorlijk ingrijpt in de hormonenhuishouding als ze drie jaar oud zijn. Sorry, maar je grijpt per definitie in, op welke leeftijd dan ook.

Het meest natuurlijk is hengst laten, maar dan zou je ook echt de faciliteiten moeten hebben om een hengst fatsoenlijk te houden: dat wil zeggen dat het dier ook naar buiten moet kunnen in een groep etcetera. Ik zie te veel hengsten verpieteren in een stal en af en toe een klein weitje (als alle andere paarden naar binnen zijn). Dat vind ik geen paardwaardig bestaan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 17:41

Sonja schreef:
Wederom een lekker handig trailmaatje Anya Haha! Hihi Maar ach, als 'ie net zo knap wordt als dát 'ie groot wordt Tong uitsteken
Flink oefenen maar de 20e, zodat we weten wat we allemaal nog kunnen fliepsen met een groot paard in een trailparcours Haha!


wat is fliepsen Verward Haha!
Hmm zijn er halterklassen voor niet quarter/paints? Ook wel grappig natuurlijk Schijnheilig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers