Chippen voor quarters verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Chippen voor quarters verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 19:00

Ik hoorde net van iemand bij ons op stal dat het chippen voor Quarters ook verplicht gaat worden in Nederland (georganiseert door de NQHA, héél fijn, bedankt NQHA!)) en dat er van de AQHA uit een paardenpaspoort komt. Frusty Zou in de Quarter staan. Wie heeft 'm al binnen?

Op zich rijdt ik (nog) geen wedstrijden, maar ik ben er absoluut niet blij mee. Mijn paard wordt NIET gechipt, en haar veulen wordt straks NIET gechipt. Ik ben absoluut niet overtuigd van de onschadelijkheid ervan. Ik ben er absoluut niet van overtuigd dat er niet alsnog een addertje onder het gras zit van de overheid uit. Dit gaat ons handen vol geld kosten....Boos! ( zie ook: www. antichip.nl)

Ik wilde hierbij de mensen bedanken die zich ervoor hebben ingezet dat deze maatregel bij Quarters ook verplicht gesteld gaat worden. Frusty Jongens...BEDANKT! Boos!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-01-02 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 21:48

Ik denk dat e.e.a. voortkomt uit het willen aansluiten bij de NHS. Die hebben als evereiste dat alle wedstrijdpaarden gechipt en met paspoort zijn.
Ik la in de NQHA journal een advertentie dat het vanaf maart mogelijk is je paard aan te melden voor registratie en chippen (dus een eigen paspoort voor het Quarter Horse).

Ik hoop dat op de Western Experience een stand staat van de NQHA waar ik nadere info kan vragen. Ben namelijk benieuwd of het NQHA-paspoort dadelijk standaard is, of dat er weer een nieuw document moet komen wanneer er inderdaad tot de NHS toegetreden wordt.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 22:01

Elk stamboek mag zijn eigen 'paspoort' uitbrengen zolang het maar aan een aantal eisen voldoet, dit zal voor de quarter dus ook wel zo gelden. Voor zover ik weet is het op dit moment alleen verplicht om bij controle bij vervoer van een paard een bewijs van eigendom bij je te hebben (wat een paspoort in feite is). Dit is bij NHS-wedstrijden ook al verplicht. Ik heb nog nergens keiharde bewijzen kunnen vinden (van overheidswege) dat chippen verplicht is.

Wat mij meer zorgen baart is hoe de paspoorten worden uitgegeven en door wie. Want een quarter is nog steeds een quarter als er een origineel AQHA-papier bij zit en geen paspoort waarop staat dat het een quarter is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 22:13

Ik mag ter plekke doodvallen als ik eraan mee gaan doen. Dus in dit geval zou desnoods ik mijn paard door de NQHA moeten laten chippen en daarna door de NHS nog een keer? In principe twee keer laten chippen? NO WAY!

Mijn paard wordt NIET gechipt. Ik geloof er niet in dat het ongevaarlijk is voor mijn paard. Er zijn teveel berichten dat de chip is gaan zwerven. Ik heb in deze geen vertrouwen in de Nederlandse overheid dat dit ons geen extra geld gaat kosten. En vooral: de gezondheid van mijn paard gaat voor. Geen chip voor mijn paard. Over mijn lijk...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 01:19

Het chippen is voor Quarters en Paints nog niet verplicht, maar zodra je er mee naar het buitenland gaat moet je wel een paspoort hebben. In Nederland wordt dat paspoort ook verplicht voor alle paarden, maar dat is dan puur voor het vervoer over de weg. Net als dat je je autopapieren bij je moet hebben, moet je dan ook het paspoort van je paard bij je hebben. Dit komt niet vanuit Den Haag, maar vanuit Brussel. Het is een EG wet, die in Nederland vanwege de uitvoering wat vertraagd wordt ingevoerd. Maar het gaat waarschijnlijk wel gebeuren, omdat Nederland hierin dus maar te doen heeft wat Brussel zegt. In andere landen (zoals Duitsland) is het al wel ingevoerd, en moet je dus je paardenpaspoort bij je hebben. De chip staat los van dit paspoort, maar als je je paspoort laat maken kost een chip maar 15 gulden extra, terwijl apart chippen (wat men vanuit Brussel wel aan dat paspoort wil gaan koppelen!) minimaal 50 gulden kost.

Dan nog even over gezondheids bezwaren... die zijn er echt niet! In dierentuinen wordt al 'eeuwen' gechipt! Ook in de draverij is het al jaren gebruikelijk. Het is echt niks nieuws! Bij paarden kan de chip ook niet gaan zwerven, zoals veel mensen denken. Dat kan wel bij een hond... Het verschil zit hem in het inbrengen. Bij een paard wordt de chip n.l. in een spier geplaatst. De chip wordt daar 'ingekapselt en kan geen kant meer op. Het paard heeft hier geen last van, en ook inbuigingsproblemen komen normaal gesproken niet voor. (Anders zouden mensen als T. Bartels en Ankie hun paarden écht niet chippen, en ik weet uit persoonlijke bron dat álle paarden daar zodra ze binnen komen gechipt worden). Bij een hond echter wordt de chip in de onderhuidse vetlaag ingebracht, waardoor hij dus niet ingekapselt wordt, en die kan dus gaan zwerven. Maar dan nog niet, zoals ook wordt gevreesd, de bloedbaan in ofzo. Hij kan alleen wel van een plek in de hals naar bijv. ergens op de rug, of zelfs naar de staart verhuizen. Maar ook daar blijft'ie wel in die onderhuidse vetlaag.
Veel verhalen ontstaan door vooroordelen en 'van horen zeggen' en dat gaat dan net als met dat doorfluisterspelletje... een licht ontstoken chipwond (in 99% van de gevallen doordat de eigenaar de aanwijzingen van de chipper niet opvolgt!!) is een paar weken en vertellers later een paard met een abses zo groot als z'n hele hals, waar 'ie aan gestorven is...
Er zijn inmiddels meer dan 250.000 paarden gechipt, en er zijn nog steeds geen grote problemen gemeld. Zoals gezegd, áls er al problemen ontstaan, zoals een ontsteking van het wondje, komt dat bijna altijd omdat men de aanwijzingen van de chipper niet opvolgt. (paard minimaal 24 uur rust geven, wond niet vies laten worden, maar ook niet te veel 'aan zitten' enz...)
Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf weten of 'ie wel of niet chipt, maar dat zou naar mijn mening dan wel een beslissing moeten zijn die gebaseerd is op feiten, en niet op vooroordelen en spannende verhalen.

Voorlopig hoeven 'westernpaarden' dus niet verplicht gechipt te worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 14:07

Francis schreef:
Het chippen is voor Quarters en Paints nog niet verplicht, maar zodra je er mee naar het buitenland gaat moet je wel een paspoort hebben. In Nederland wordt dat paspoort ook verplicht voor alle paarden, maar dat is dan puur voor het vervoer over de weg. Net als dat je je autopapieren bij je moet hebben, moet je dan ook het paspoort van je paard bij je hebben. Dit komt niet vanuit Den Haag, maar vanuit Brussel. Het is een EG wet, die in Nederland vanwege de uitvoering wat vertraagd wordt ingevoerd. Maar het gaat waarschijnlijk wel gebeuren, omdat Nederland hierin dus maar te doen heeft wat Brussel zegt. In andere landen (zoals Duitsland) is het al wel ingevoerd, en moet je dus je paardenpaspoort bij je hebben. De chip staat los van dit paspoort, maar als je je paspoort laat maken kost een chip maar 15 gulden extra, terwijl apart chippen (wat men vanuit Brussel wel aan dat paspoort wil gaan koppelen!) minimaal 50 gulden kost.

Dan nog even over gezondheids bezwaren... die zijn er echt niet! In dierentuinen wordt al 'eeuwen' gechipt! Ook in de draverij is het al jaren gebruikelijk. Het is echt niks nieuws! Bij paarden kan de chip ook niet gaan zwerven, zoals veel mensen denken. Dat kan wel bij een hond... Het verschil zit hem in het inbrengen. Bij een paard wordt de chip n.l. in een spier geplaatst. De chip wordt daar 'ingekapselt en kan geen kant meer op. Het paard heeft hier geen last van, en ook inbuigingsproblemen komen normaal gesproken niet voor. (Anders zouden mensen als T. Bartels en Ankie hun paarden écht niet chippen, en ik weet uit persoonlijke bron dat álle paarden daar zodra ze binnen komen gechipt worden). Bij een hond echter wordt de chip in de onderhuidse vetlaag ingebracht, waardoor hij dus niet ingekapselt wordt, en die kan dus gaan zwerven. Maar dan nog niet, zoals ook wordt gevreesd, de bloedbaan in ofzo. Hij kan alleen wel van een plek in de hals naar bijv. ergens op de rug, of zelfs naar de staart verhuizen. Maar ook daar blijft'ie wel in die onderhuidse vetlaag.
Veel verhalen ontstaan door vooroordelen en 'van horen zeggen' en dat gaat dan net als met dat doorfluisterspelletje... een licht ontstoken chipwond (in 99% van de gevallen doordat de eigenaar de aanwijzingen van de chipper niet opvolgt!!) is een paar weken en vertellers later een paard met een abses zo groot als z'n hele hals, waar 'ie aan gestorven is...
Er zijn inmiddels meer dan 250.000 paarden gechipt, en er zijn nog steeds geen grote problemen gemeld. Zoals gezegd, áls er al problemen ontstaan, zoals een ontsteking van het wondje, komt dat bijna altijd omdat men de aanwijzingen van de chipper niet opvolgt. (paard minimaal 24 uur rust geven, wond niet vies laten worden, maar ook niet te veel 'aan zitten' enz...)
Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf weten of 'ie wel of niet chipt, maar dat zou naar mijn mening dan wel een beslissing moeten zijn die gebaseerd is op feiten, en niet op vooroordelen en spannende verhalen.

Voorlopig hoeven 'westernpaarden' dus niet verplicht gechipt te worden.



Van Anky van Grunsven is samen met Jeroen Dubbeldam bekend dat ze één van de personen is die tegen het chippen zijn. Dus als jij van insiders de informatie hebt gekregen dat zij haar paarden laat chippen, denk ik dat het misschien verstandig is dat zij die informatie nog eens op hun juistheid laten controleren. Het maakt anders Anky absoluut niet geloofwaardig. Ik denk dat er wel een paar journalisten zullen zijn dat dat zéér interessant gaan vinden...

Het invoeren van een paardenpaspoort (of Equidenpass zoals dat in Duitsland wordt genoemd) is inderdaad iets wat hier in Nederland vertraagd ingevoerd wordt. Waarom men daar in Nederland nu al onlosmakelijk een chip aan verbinden wil, en men hier de voorloper van chippen is, terwijl dat in andere landen nog helemaal niet aan de orde is en misschien ook nooit komt, blijft mij een raadsel.

Voor de rest zal ik pas in de onschuldigheid van de chip geloven als bewezen is dat na 15 tot 20 jaar er geen averechtse uitwerkingen van de ingebrachte chip op mijn paard bekend zijn. Zover zijn we nog lang niet. Dat aantal gechipte paarden (de 250.000 stuks die jij noemde in Nederland) is pas de laatste jaren zo gegroeid. Maximale duur van de ingebrachte chip is nu iets van twee a drie jaar. Hoeveel paarden zijn daar nog van in leven? Een beetje gegrond scepticisme is misschien op zijn plaats.

Dat er in het almachtige Brussel besloten werd om maar niet meer te gaan enten voor MKZ, heeft heel Europa en daarbij ook heel Nederland erin toegestemd. Pas toen de MKZ crisis hier huisgehouden heeft is men wel heel erg abrupt wakker geschud. Ik hoop niet nog eens te moeten meemaken dat de laksheid van de burger en het slaafs gehoorzamen van de politici in Brussel tot dit soort situatie's leidt.

Nu is chippen iets anders dan het inenten tegen een heel gevaarlijk virus, en het zal, mocht het misgaan, ook niet de dramatische beelden op ons netvlies achterlaten als bij de MKZ. Maar ieder dier dat sterft of lijdt door deze maatregel is er één teveel. Daarbij is de emotionele waarde die de mens heeft bij een paard nog wat anders dan bij een jakhals of een antilope in een dierentuin.

Het financiele voordeel van het chippen bij een paspoort (fl 15,-) en achteraf apart moeten laten chippen (fl 50,) zal mij er persoonlijk niet toe overhalen om mijn paard maar direct bij het aanmaken van een paspoort te laten chippen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 16:19

Cassidy schreef:

Maximale duur van de ingebrachte chip is nu iets van twee a drie jaar. Hoeveel paarden zijn daar nog van in leven?


Mijn paard Haha!

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 18:53

Ik heb mijn paarden nu bijna allemaal gechipt, behalve de jaarling. Ik heb laatst gevraagd aan de mevrouw van de nhs(ben haar naam vergeten) of het hebben van een paspoort, en ik neem aan de daarbij behorende chip, verplicht is. Het is een europees besluit, en op dit moment in nederland, moeten alle paarden die vervoerd worden, dus een buitenrit over de weg, of paard aan de hand, of fiets, is ook vervoeren, een paspoort moeten hebben. Kan er ook niets aan doen, is nu eenmaal verplicht, zoals het verplicht is dat wij een paspoort hebben als we naar het buitenland toe gaan, of een rijbewijs als we in een auto willen rijden. Nederland is nu eenmaal een land met veel wetten en regeltjes. Je kan er best op tegen zijn, maar ik denk dat je dan op den duur niet meer mee kan doen met wedstrijden. Als je naar het buitenland toe gaat, is het helemaal verplicht. Ik denk alleen niet dat ze er hier in nederland moeilijk over doen. In duitsland wel, en er is al menigeen paard terug gestuurd aan de grens omdat ze geen paspoort konden laten zien.
Nogmaals weet ik niet of het chippen verplicht is, zou je na moeten vragen. Ik denk het haast wel. Je moet het vergelijken met het I en R van koeien(gele oorbellen) en varkens.
karin

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 19:35

karin e schreef:
Ik heb mijn paarden nu bijna allemaal gechipt, behalve de jaarling. Ik heb laatst gevraagd aan de mevrouw van de nhs(ben haar naam vergeten) of het hebben van een paspoort, en ik neem aan de daarbij behorende chip, verplicht is. Het is een europees besluit, en op dit moment in nederland, moeten alle paarden die vervoerd worden, dus een buitenrit over de weg, of paard aan de hand, of fiets, is ook vervoeren, een paspoort moeten hebben. Kan er ook niets aan doen, is nu eenmaal verplicht, zoals het verplicht is dat wij een paspoort hebben als we naar het buitenland toe gaan, of een rijbewijs als we in een auto willen rijden. Nederland is nu eenmaal een land met veel wetten en regeltjes. Je kan er best op tegen zijn, maar ik denk dat je dan op den duur niet meer mee kan doen met wedstrijden. Als je naar het buitenland toe gaat, is het helemaal verplicht. Ik denk alleen niet dat ze er hier in nederland moeilijk over doen. In duitsland wel, en er is al menigeen paard terug gestuurd aan de grens omdat ze geen paspoort konden laten zien.
Nogmaals weet ik niet of het chippen verplicht is, zou je na moeten vragen. Ik denk het haast wel. Je moet het vergelijken met het I en R van koeien(gele oorbellen) en varkens.
karin


Paspoort en chippen zijn in mijn ogen twee heel verschillende dingen. Een paspoort is een document met desnoods een foto van het paard dat je vervoert. En de naam en het adres van de eigenaar ervan. Zoiets als ons paspoort.

Een chip inbrengen is plan twee. Ik heb ook geen chip. Ik heb wel een paspoort. Moet ik ook een chip om duidelijk te laten zien dat ik ik ben?

In Duitsland wordt nog niet gechipt. In Duitsland wordt wel heel secuur naar het paspoort gekeken. Als ik de grens over probeer te gaan (het zal me nu wel lukken na het Schengen verdrag) zonder paspoort ben ik ook strafbaar. Ik kan er compleet in meegaan dat een paspoort nodig is. Ik kan alleen niet volgen waarom die chip nu nodig is...

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:00

Ik heb mijn quarter vorig jaar laten chippen en heb daarbij ook een paspoort van de NHS gekregen. Helaas is tijdens een keuring gebleken dat de chip of stuk of eruit gevallen is, want het bevindt zich niet meer in mijn paardje! Moet hem dus opnieuw laten chippen. Volgens mij is dit ook echt het enige dat kan foutgaan (en NATUURLIJK weer net bij mij Lachen ), maar daar laat ik me in ieder geval niet door tegen houden! Je hoort toch zo vaak dat paarden worden gestolen en nooit meer zijn terug te vinden? Dat zal minder voorkomen met paarden die gechipt zijn, dus ik laat mijn paardje ZEKER weer opnieuw chippen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 22:28

BBL schreef:

Ik heb mijn quarter vorig jaar laten chippen en heb daarbij ook een paspoort van de NHS gekregen. Helaas is tijdens een keuring gebleken dat de chip of stuk of eruit gevallen is, want het bevindt zich niet meer in mijn paardje! Moet hem dus opnieuw laten chippen. Volgens mij is dit ook echt het enige dat kan foutgaan (en NATUURLIJK weer net bij mij Lachen ), maar daar laat ik me in ieder geval niet door tegen houden! Je hoort toch zo vaak dat paarden worden gestolen en nooit meer zijn terug te vinden? Dat zal minder voorkomen met paarden die gechipt zijn, dus ik laat mijn paardje ZEKER weer opnieuw chippen!


In Nederland ga je maximaal twee uur rijden en je zit over de grens in Duitsland of in Belgie, waar de paarden tot nog toe NIET worden gechipt, en waar dus ook niet bij de slachthuizen naar een chip gekeken wordt. Bovendien zien de dieven die een paard uit een landje plukken aan de buitenkant niet of het dier gechipt is of niet. Je bent hem dan hoe dan ook kwijt. En zie hem dan maar weer terug te krijgen. Het is net als bij de diefstal van een brommer: de dief moet ook nog afstand doen van de gestolen waar, wil jij het terug krijgen...Het beste is dus gewoon voorkomen dat het dier gestolen kan worden, en dat is toezicht op het weiland.

Bovendien: je laat je paard nu een tweede keer chippen omdat de chip zoek is of hij niet meer werkt. (Zijn er al foto's gemaakt of geloof je het wel?) Heb je al voor jezelf beslist wat het maximaal aantal keer is dat je je paard laat chippen? Ik bedoel, een manenkam vol van die chips, zal dat lekker zitten voor je paard? En het gaat wel op jouw kosten hoor, de overheid betaalt er geen cent aan mee.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:27

Ik weet 100% zeker dat de chip niet meer in zijn lichaam zit: het kan absoluut niet gaan zwerven en je kunt 'm niet meer voelen. Bovendien zijn we met 'n scanner over zijn hele lijf geweest en 't is echt nergens meer te vinden!
Ik ben het met je eens, dat dieven niet zien of een paardje gechipt is, maar daar doe ik het ook niet voor. Ik wil ervoor zorgen dat ALS hij ooit uit een weiland wordt gehaald en hij komt op 'n wedstrijd, markt of iets dergelijks, hij wel geidentificeerd kan worden! Uiteraard is toezicht op het weiland het allerbeste, maar waar ik nu sta is dat helaas niet mogelijk. En wat dacht je dan van inbrekers? Je kunt beveiligen wat je wilt, maar je kunt 't nooit helemaal uitsluiten....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 22:57

De scanner gaat alleen af als de chip het nog doet. Uitsluitsel of de chip er nog zit geven alleen roentgenfoto's.

Als dieven een paard mee willen nemen, dan zal het ze altijd lukken. Als dieven met een chip willen knoeien zal ze dat altijd lukken. Als dieven een tweede chip vlak naast een al bestaande chip inbrengen zodat de transponder de ene keer de ene, en de andere keer de andere afleest, dan zal dat altijd lukken. En willen ze de chip er echt uithebben, valt deze ook operatief weer te verwijderen. Ook dat zal ze lukken.

Ook bij diefstal van een paard, en als je het geluk hebt om je paard op een markt nog tegen te komen, en de chip doet het nog en zit er nog (!!!!)dan moet de dief nog steeds afstand doen van je paard. Dan weet je waar hij staat, maar dan heb je hem daarmee nog niet terug.

DNA is niet te vervalsen. Met DNA kan niet geknoeid worden. Het duurt wat langer voordat een DNA bepaling doorgevoert kan worden, en de kosten zijn ook hoger. Maar een DNA test heeft niet als gevolg dat er vreemde voorwerpen in het paardelichaam, ingebracht worden.

Mijn paard is, van het stamboek uit, DNA getest. De genetische fingerprint van mijn paard is bepaald, en kan nooit meer veranderdt worden. Ik sta als eigenaar van dit paard met deze DNA code bij de rasvereniging geregistreerd. Door middel een tweede test kan ik altijd aantonen dat dit mijn paard is...

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 11:16

Voor zover ik heb gehoord hoeven de paarden NIET gechipt te worden.

Het enige wat misschien het geval zou kunnen zijn; paarden die via de NHS/FEI worden uitgezonden om deel te nemen aan World Equestrian Games of Olympische Spelen kunnen daarvoor in aanmerking komen.

Paspoort en chippen zijn 2 totaal verschillende dingen. Omdat chippen gelijktijdig met paspoort aanvraag gebeurd en daardoor goedkoper is wordt dus door mensen gedaan maar is niet noodzakelijk.

Groetjes, Gisela

PS In de hondenwereld wordt chippen al lang gedaan. Mijn beide honden zijn gechipt, zijn 6 en 2 jaar oud, en hebben geen probleem. Anatomie hond en paard zijn wel verschillend.....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 11:28

Ja en ook de manier van chippen is verschillend. Bij een paard worden ze in een spier ingebracht, en bij een hond in de vetlaag van de huid...daarom lijkt het mij logischer dat ze bij een hond eerder het lichaam rondzwerven dan bij een paard omdat het daar min of meer vast zit. Ik vind het opzich ook een gek idee dat er een voorwerp bij mijn paard in de spier zit...ergens zie ik ook het nut er niet van in. Wat Cassidy al zei, wij hebben ook alleen een passpoort en ook geen chip...zou dat nog komen? Je zou het haast denken...

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 11:43

Cassidy schreef:
Ook bij diefstal van een paard, en als je het geluk hebt om je paard op een markt nog tegen te komen, en de chip doet het nog en zit er nog (!!!!)dan moet de dief nog steeds afstand doen van je paard. Dan weet je waar hij staat, maar dan heb je hem daarmee nog niet terug.


Als je direct ter plaatse niet kunt bewijzen dat de 'eigenaar' van jou gestolen paard ook daadwerkelijk de dief is (en hoe kun je dat tenzij je bij de diefstal aanwezig bent geweest) EN je kunt ter plekke bewijzen dat dit daadwerkelijk JOUW paard is. Dan nog hoeft de 'eigenaar' die het paard te koop aanbied hem NIET af te staan. Je kunt hem terugkopen als je wilt. Dit klinkt heel krom, maar helaas zo is de wet. Zelfs al haal je ter plekke de politie erbij dan nog zal deze alleen kunnen adviseren, maar zal het paard niet in beslag kunnen nemen oid.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 11:52

Maar ja hoe groot is de kans dat je JOUW gestolen paardje tegenkomt op een markt waar jij toevallig ook naar toe bent gegaan...ik denk dat als je je paardje kwijt bent...met of zonder chip dat de kans klein is dat je hem of haar ooit nog terug ziet...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 12:22

Gisela schreef:
Voor zover ik heb gehoord hoeven de paarden NIET gechipt te worden.

Het enige wat misschien het geval zou kunnen zijn; paarden die via de NHS/FEI worden uitgezonden om deel te nemen aan World Equestrian Games of Olympische Spelen kunnen daarvoor in aanmerking komen.

Paspoort en chippen zijn 2 totaal verschillende dingen. Omdat chippen gelijktijdig met paspoort aanvraag gebeurd en daardoor goedkoper is wordt dus door mensen gedaan maar is niet noodzakelijk.

Groetjes, Gisela

PS In de hondenwereld wordt chippen al lang gedaan. Mijn beide honden zijn gechipt, zijn 6 en 2 jaar oud, en hebben geen probleem. Anatomie hond en paard zijn wel verschillend.....


Phieuw, geruststellend om te horen dat chippen niet hoeft. En nee, we zijn voorlopig nog niet aan Wereldruiterspelen of Olympische Spelen toe. Eerst maar de baby en een half jaartje ouderschapsverlof (voor mijn paard dan he...)