haltervraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 00:46

Mijn paard krijgt 3 weken voor de halter het zelfde als 5 maanden voor de halter...(bij wijze van spreken...ik voer zoveel als op dat moment nodig is). Ik werk het hele jaar door aan een goede showconditie en voor het showseizoen doe ik wat meer aan back uppen en longeren/neck sweaten, maar in voer verander ik in princiepe niets.
Ik houd het hele jaar door haar gewicht in de gaten, 's winters mag ze er wat 'getrainder' uit zien, 's zomers tijdens het showseizoen wil ik iets meer gewicht, maar ik geef in princiepe niet echt veel meer voer (tenzij ze het echt nodig heeft i.v.m met groei of 'slechte' periode), maar voeg meer olie aan het voer toe (ze krijgt een kopje olie per dag). Ik ben absoluut geen voorstander van kilo's voer in het paard stoppen voor de halter (je hoort wel van paarden die wel 10 tot 12 kilo voer per dag te verstouwen krijgen! Érg ongezond!) en naar mijn mening moet dat ook niet nodig zijn (een Halterpaard krijg je niet door voeren, maar door juist fokken en trainen).

Als je paard het verder goed doet, voldoende energie heeft en gezond is zou ik niet speciaal voor 'meer pit' extra voer in je paard stoppen. Maar ik zou ook niet 3 weken voor een show de voerroutine veranderen... Waarom doe je dat? Waarom 3 weken voor de show niet meer op de wei? Ik zie daar het nut niet van in. Als ze overdag op de wei staat en 's nachts binnen en je voert haar 2 of 3 keer per dag een beetje krachtvoer bij naar gelang dat nodig is, is dat toch perfect...

Wees blij dat ze rustig en braaf is en probeer d.m.v. trainen je paard bij de les te houden. Halter is meer dan 'stilstaan'. Ook 'aandacht houden' en 'opletten' kun je een paard leren. Óók als ze stil moeten staan.
Bestraf haar als ze met oefenen 'op rust' gaat staan, dan leert ze snel genoeg dat ze met de Halter ook moet opletten. Jij geeft een commando voor stilstaan (wat dan ook een commando moet zijn dat je alleen voor Halter training gebruikt, bijv. 'Sta', en dan moet je ook 'afdwingen' dat ze staat zoals je van haar verwacht. Op het moment dat ze 'op rust' gaat, bestraf je haar, herhaal je het commando en zet je haar weer goed neer. Als ze dan staat, herhaal je het commando nogmaals en beloon je haar voor het goed staan (aai op de hals of krabbeltje op d'r neus... iets wat je in de showring ook subtiel kunt doen).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt... Succes.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis



Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:58

Grasbuiken zie je vaak bij paarden die wel veel gras/hooi te eten krijgen, maar geen bix o.i.d. Gras zoals onze paarden dat krijgen is nl. veel te eenzijdig. Vaak is het al voldoende om een klein beetje voer bij te voeren met een laag eiwit gehalte, dus voer wat geschikt is voor 'schrale' rassen zoals ze dat zo mooi noemen.
Hierdoor krijgen ze vitaminen en mineralen in een veel betere verhouding binnen en vaak is dat al genoeg om van die grasbuik af te komen, samen met voldoende training natuurlijk.
Soms is het ook per paard verschillend. Mijn merrie krijgt geen grasbuik van veel hooi, maar wel van 'kuilhooi'...zelfs van een klein beetje al. Dat krijgt ze bij mij dus niet.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers