ortho-flex???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 21:09

Ik weet niet waar GVR voor staat, maar er is maar één Ortho-Flex van Les Brown en geen ander. Wel namaak of gepikte systemen, dus kijk uit met wat je koopt.

www.Ortho-Flex.com : de enige echte... Haha!

Overigens is het niet de boom die een OF 'anders' maakt maar het veersysteem aan de panelen, waardoor het zadel meegaat met de beweging van het paard.


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 18:27

Jammer dat hun site op dit moment under construction is, daar staat nl precies uitgelegd wat het systeem inhoudt.

Maar hier in het kort:
de boom (bars) zoals wij die kennen rust niet op de rug van het paard maar hangt er los boven. Op de rug liggen 2 losse 'skirts' die dmv veren aan de boom zijn vastgezet. Hierdoor bewegen die skirts dus mee met de bewegingen van het paard. Hierdoor past het zadel op een zeer veel paarden (niet alle) en zal nooit drukkingen geven. De paarden kunnen hun schouders vrijer bewegen wat de werklust van je paard ten goede komt. Hou hun site in de gaten en lees hun verhaal eens na op je gemak (als hij het weer doet).

http://www.ortho-flex.com/index.htm

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:49

Mijn OF is ook 15 kg en dat is zeker niet zwaar hoor. Ik ken ze ook van 20 kg Huilen

Inderdaad zijn er diverse merken die een ' flexibele' boom hebben. Hiervan zijn de flares gemaakt van een materiaal wat als het warm wordt zich enigszins vormt naar het lichaam van je paard. Maar deze 'vervorming' is veel kleiner dan wat een OF kan.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:22

jesdepes"]
GVR is een westernzadel merk, nooit van gehoord Verward
[/quote]
Ben benieuwd waar die afkorting voor staat, laat het eens weten.

[quote="jesdepes schreef:
zijn wat smaller dan bv een Billy Cook, als ik daarop ga zitten dan is het net alsof ik op een belg zit Clown in de spagaat dus.
ben maar een klein mensje Knipoog ...


De breedte van de boom heeft o.a. te maken met de breedte van de zit. Een smalle boom heeft natuurlijk een smallere zit dan een full boom.

Sommige zadelmerken hebben een bepaalde lijn waar wat meer rekening wordt gehouden met een 'vrouwenzit'.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:49

sablou schreef:
Overigens is Ortho-Flex een van de -weinige- goede, al strookt volgens mij het principe van Ortho-Flex niet met de natuur (lees : paard).
Zo dat wou ik even kwijt.....
LOUIS


Ha Chief
Je schrijft hier veels te weinig Lachen
Maar dat niet stroken moet je toch eens uitleggen... Verward

Ben ook benieuwd waar je die cursus gaat volgen en bij wie?


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 20:45

Hai Louis,

Ik moet toch even reageren hierop.

Bedoel je met bars het gedeelte wat op de rug van het paard ligt of bedoel je echt het houten gedeelte waar je op zit??

Je hebt gelijk als je zegt dat het zadel op 'veren' ligt. Maar de bars (dus het houten gedeelte) raakt nooit de rug van het paard. Wel de 'skirts'. En omdat deze op 4 punten onafhankelijk van elkaar met de beweging van het paard meebewegen, heb je m.i. weinig/geen last van torderen. Ik zal niet zeggen dat een OF op ALLE paarden past, want ook aan die flexibele skirts komt natuurlijk eens een eind, maar ik heb er nog geen één gevonden waar het niet op past.

Overigens heb ik tijdens het rijden niet het gevoel dat ik boven mijn paard zweef, je voelt juist de beweging onder je heel goed.
Al ben ik met mijn zadel nog wel steeds 'ín de wolken'... Haha!

Het OF achtergrond verhaal
The horse's back requires a large, flexible load-bearing surface to properly distribute weight. Clinical research indicates that pressures above 2.5 lbs. per square inch, over
extended periods, will painfully bruise and damage soft tissues and muscles. If you ride a lot, you'll see this bruising as swelling, dry spots under a sweaty saddle, or white hairs. If you ride less, you'll see it as head-tossing, inability to extend, bucking or resistance to being saddled and mounted.

Thin, flexible spring panels attached to a solid, wooden tree forever do away with the need for stuffed panels, as well as the maintenance and reflocking required. Never again must a saddle be "fitted" to a horse, because the cleverly concealed panels adapt to the moving shape below once weight is placed in the seat. Four pedestal mountings provide a ball-and-socket effect, allowing the skirts to flex in all planes - even at different angles from front to rear. When the horse turns, the panels flex in an arc on the side of the turn, and straighten on the opposite side in synchronization with the movements of the horse

Nog meer uit de 'engelse' hoek
Perfecting Panels: Ortho-Flex Saddles
By far the most extreme example of innovative saddle technology is found in the Ortho-Flex Saddle Company's line. Invented by American Len Brown, these saddles are built on traditional trees (some made in England, some in the United States, depending on the type of saddle you choose), but instead of having stuffed leather panels to act as the 'cushion' between the horse's back and the tree, Ortho-Flex saddles have a pair of patented, flexible panels underneath. These panels are made of layers of acetate covered in foam and neoprene and are mounted on the underside of the saddle with four specially designed pedestals that act like a ball and socket joint at each attachment point.

Brown says these mountings do not create pressure points because each panel is built on a progressive loading system that works like the leaf springs in a truck: there are several layers of panel at the mounting points so the rider's weight is spread in a radius outward.

He explains that the edge of the panel is very flexible to accommodate the horse's scapula (shoulder blade) rotation and muscle expansion. And because these panels sit just slightly over the scapula and can move, the horse's shoulder doesn't encounter the rigid arch (called the gullet plate) at the front of the saddle tree.

Brown designed the panels with a special sliding mount at both rear attachment points and this sliding action allows the panels to straighten or rise in the middle when the horse rounds his back to collect or jump. He says that because each panel can independently shift and change angle around the radius of each mounting, the horse will not feel restricted or suffer undue pressure when being ridden.

In addition, because of the range of flexibility of the panels, they fit a wide variety of horses with no special adjustments or pads.

For the rider, Brown explains that since there is no stuffing, only the flexible panels, you actually sit closer to your horse than in a traditional saddle. "The feel just can't be beat," he smiles. "But the downside is that since your horse will move differently-more freely-you might find it a bit bouncy at first.

Canadian dressage rider, Gary Vander Ploeg has been test riding an Ortho-Flex saddle for a month and calls it "extremely interesting". He concurs that his horses seem to have much freer movement thanks to the fit of the panel system. (He recently rode three horses in the same saddle at the eastern division of the Canadian National Dressage Championships.)

"I like that this saddle and girth are designed for a horse in motion which is not usually the case," he approved. Ortho-Flex makes a complete line of dressage, jumping and all-purpose saddles. While some of their stock is made ahead of time, most of their saddles are custom made and take several months for completion.

[/u]

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Ortho-Flex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 15:45

Hallo Louis,

Eindelijk een discussie waar ik me ik kan vinden en ook één die leerzaam is voor wie het vinden van een goed westerrnzadel nog genoeg problemen geeft.

Ik zal dmv van quotes aangeven op welke punten van je verhaal ik wat opmerkingen heb.

"De bars zijn de twee "planken" onder in de boom. Deze liggen, als onderdeel van de skirts, op de rug van je paard en dragen dus al het gewicht."
Ik zou het geen planken willen noemen, want dat zou duiden op een rigide iets en dat zijn ze juist niet.

"Deze bars (en daarmee de skirts) zijn bij OrtheFlex "bewegend". Tot hier alles goed en wel. Maar de bars moeten van voor tot achter sluiten op de rug van het paard liggen anders krijg je druk punten (die witte vlekken in de vacht). Dus moeten die bars ook in lengte kunnen torderen willen ze bij ieder paard goed aansluiten. En juist daar wringt de schoen. Want als een bar (of wat er onder zit) enerzijds flexibel genoeg moet zijn om in de lengte te torderen (buigen) maar aan de andere kant op slechts vier kleine punten het gewicht van een ruiter (incl. hobbel en stoot) moet dragen, vraag je naar mijn mening om problemen."

Je hebt gelijk als je nog uitgaat van het oudste OF-systeem (nl nr 1.) maar ook hier heeft de vooruitgang zijn werk gedaan en ondertussen bestaan er andere systemen die veel beter zijn.
Het gewicht rust niet op 4 kleine puntjes, maar heeft een veel groter dragend vlak.
Ik kan dat allemaal wel hier gaan uitleggen, maar lees liever deze site eens door:

http://www.american-saddles.de/dealer/s ... tions.html

die vertelt het allemaal (technisch) veel beter dan ik kan.

"Bedenk dat een Westernzadel normaliter wordt gemaakt op een tree van hout en bullhide. Deze taaie combinatie heeft zijn sporen al meer dan 300 jaar verdient."

Maar al even zo lang is men er niet tevreden mee, gezien de problemen die paarden al die jaren al ondervinden van datzelfde systeem. Hier is de mens zelf de oorzaak van door aan zijn eisen een hogere prioriteit te geven dan aan de noden van een paard. Bijv. door de zadels te lang te maken, hierdoor moeten ze hoger op de schoft gelegd worden omdat anders de nierstreek in de problemen komt. Het niet gebruiken van een backcinch, waardoor de drukverdeling gelijkmatiger is ipv strakker aansingelen om het zadel op zijn plaats te houden. Of geen gebruik willen maken van de 3-punts-gording.

"Natuurlijk vullen OrthoFlex en Co een gaatje in de markt. Maar veelal eigenlijk alleen maar omdat WIJ geen passend zadel kunnen "vinden".

Ik zal niet zeggen dat OF en Co het enig zaligmakende zijn, er zijn zeker goed passende zadels te koop en er is zeker een hoop onbegrip/onbekendheid bij het zadelkopend publiek. Maar wel is gebleken dat een modernere aanpak van een in principe traditioneel item heus geen kwaad kan. Het is alleen zo jammer dat men er vaak de ogen voor sluit, omdat het 'anders' is.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:35

CG: inderdaad is het een veel voorkomend probleem dat mensen een jong c.q. ongetraind paard kopen en er vervolgens een goed passend zadel bijkopen. Ieder paard wat ouder wordt of meer getraind zal gaan 'vervormen'. Maar al te vaak is het zadel hier niet op berekend. Het grootste probleem zit hem dan in de schouderruimte. Als je een zadel koopt voor een jong/ongetraind paard zorg dan dat je altijd minstens 4 cm over hebt op de schouderruimte. In het begin kun je dit opvullen met een build-up pad en later teruggaan naar een normale pad.

Ook hebben de meeste jonge paarden een vrij vlakke rug, pas als ze wat ouder worden gaat de ribbenkast zich vormen en zal van ovaal tot rond van vorm kunnen worden. Ook hier kunnen zich dus pasproblemen voordoen.

Al deze veranderingen kan een OF dus opvangen (binnen bepaalde grenzen).
Mijn OF heeft op een draver gelegen, maar ook op een ronde fjord. De panelen pasten zich prima aan aan de verandering in het paardelichaam.

Zelf heb ik ook 2 zeer verschillend gebouwde paarden: een rondgebouwde quarter en één oudere die een ietwat ingezakte rug (en dus een hoge schoft) heeft vanwege de veulens die ze achter elkaar gehad heeft. De OF ligt op beide paarden perfect en geeft na het rijden mooie gelijkmatige natte indrukken.

Als een paard ouder wordt zal de schoft meer uit gaan steken (of de rug indalen, maar net hoe je het bekijkt). In dat geval heb je een groter probleem en zal een passend zadel erg moeilijk te vinden zijn, omdat dit paard haast altijd met een standaardzadel last van 'bridging' zal krijgen.

Het jammere van een vaste boom is dat hij niet 'uitristbaar' is. Niemand kan ooit echt goed zien hoe een zadel ligt vanwege al dat leer eromheen. En er is zo'n grote variéteit aan bomen dat je met recht door de bomen het bos niet meer ziet *LOL* . Vaak worden zadels alleen vanuit stilstand bekeken/gepast, er valt moeilijk te kontroleren hoe een zadel zich zet tijdens het rijden. Natuurlijk is daar warmtegevoelig computergestuurde apparatuur voor, maar die heeft haast niemand bij de hand en dus blijft het giswerk. Ook is hierbij de balans van de ruiter van zeer groot belang.

Een slecht passend zadel laat zich pas na maanden gelden. En het is altijd moeilijk in te schatten of dit aan het zadel of andere invloeden te wijten is. Het paard verliest zijn werklust, wordt zuur etc. Dit hoeven tenslotte geen gerichte tekenen naar het zadel toe te zijn. Witte haren zijn dat wel, maar helaas is het dan al veel te laat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers