Bit of Bosal...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Bit of Bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 00:05

Klein vergelijkend 'warenonderzoekje'...
Als Dot van't najaar onder het zadel gaat, ben ik van plan om in eerste instantie een bitje (Myler Comfortsnaffel) te gebruiken, maar zodra ze een beetje braaf loopt, over te stappen naar een bosal.

Ik zou graag van jullie (degenen die zelf een jong paard hebben gestart dus) willen weten wat jullie voorkeur heeft en waarom.
(Dus geen uitleg over wat een bit doet en wat een bosal enzo... ik weet wat de uitwerking is en dat alles afhangt van de hand van de ruiter enzo... het gaat mij puur om 'ervarings' verhalen.)
Waarom heb je gekozen voor een bit of juist voor een bosal (side pull eventueel), accepteerde het jonge paard de bosal makkelijk, ben je eventueel terug gekomen op je keuze en zo ja, waarom? Als je een bosal hebt gebruikt, hoe ging het dan met overstappen op scharenbit en één hand?

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:51

Super vraag van jou! Ik wil dat ook weten... ik zit nu met hetzelfde verhaal namelijk. Zit te twijfelen om Classy met Bosal te gaan rijden.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:08

Geen ervaring van een jong paard, maar ik wissel Sugar regelmatig af van bit naar Bosal.
Ik heb de indruk dat ze het prettig vind en de lagen krijgen zo 'rust' en blijven daardoor ook soepel/gevoelig.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:21

Toen ik King van bit (en Engels) over zette naar bosal (en western) merkte ik vooral dat hij "zacht in de neus" moest worden. We zijn nu 3 maanden verder en dat gaat best aardig.

Voordeel van een bosal ten opzicht van een bit is dat het paard ook tijdens het wisselen geen last heeft van de bosal en je al vrij goed naar de nekreining en zithulpen toewerkt zodat de overgang t.z.t. naar shanks een stuk soepeler zou moeten verlopen.

=^.,.^=

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:11

goed ik heb jim ook eerst een tijdje met bitje gereden en toen ben ik naar een bosal overgestapt na een klein maandje werd hij een beetje drammerig daarop dus weer een bitje nu train ik met een bitje en start wedstrijden en buiten op de weg met een bosal en super braaf dat ie is Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 00:04

Verder niemand ervaring met inrijden op bosal???

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:18

Stuur anders eens een PB of e-mail naar Cl@udia, zij kan je ongetwijfeld veel informatie geven en over haar ervaringen vertellen.

=^.,.^=

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:15

Op 29 september geeft Cl@udia met Bosal een 'clinic' bij Stal Mansour in het kader van NH (boomloos, bitloos etc).

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:23

Ik ga morgen eens proberen om Digger met Bosal te rijden.
Hij heeft het sturen nu helemaal onder de knie, ben al een beetje begonnen met neckreining.
Dus misschien kan ik je dan iets meer vertellen.

Ik was ook erg benieuwd toen je deze vraag stelde maar er zijn kennelijk maar weinig mensen die er ervaring mee hebben.