Ervaring met overstap naar Western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IGHD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-04-04

Ervaring met overstap naar Western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 07:10

Hi!

Aangezien ik na een tijdje zoeken nu een voor mijn paard geschikt westernzadel heb gevonden gaat het dan echt gebeuren; ik ga westernrijden!!!

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van bokt-cowboys / girls die hun engelse paard zelf western hebben beleerd (en misschien goede tips of echte afraders hebben).

Showie

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:01

Tja, het belangrijkste is gewoon dat de basis goed is. Dat je paard goed aan de hulpen staat. Hoe hoog zitten jullie nu in de dressuur? En wat versta je zelf onder het omscholen? Wat verwacht je dat anders zou moeten? En wat is je doel? Wedstrijden rijden, geen wedstrijden, wereldkampioen worden Knipoog, of????

IGHD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 08:20

Eigenlijk kwam ik er (toen ik een eigen paardje had) al vrij snel achter dat ik geen dressuur ruiter ben. Toen heb ik me vooral gericht op relaxt in het bos rijden.

De laatste tijd heeft een stalgenootje mij geholpen om meer western matig te gaan rijden. Maar nu ben ik verhuisd van de Randstad naar de Veluwe en zie ik haar helaas niet zo vaak meer. Ik wil graag de basis van het western leren. Wedstrijden rijden is niet mijn doel.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:38

Met begeleiding kan het snel gaan. Ik heb het gevoel dat ik op een gegeven moment een punt bereikte dat ik "het gevoel" te pakken had!
Dan wil je daarna ook niet meer terug...heerlijk.
Ik zou dus wat lesjes nemen. Heel veel kijken naar anderen werkt ook goed om het gevoel te vinden. Ik ben veel naar wedstrijden geweest en heb goed gekeken hoe men de dingen aanpakte.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:07

ik kan alleen maar positief zijn... voor Banjer en mij is het veel relaxter dan het "engelse" rijden..... Lachen
Het scheelt wel dat ik een hele goede instructrice heb... bij omschakeling is goede instructie denk ik onmisbaar....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:18

Als je paard al netjes aan de hulpen staat bij dressuur rijden, is de overstap niet zo heel ingewikkeld. De basishulpen zijn grotendeels gelijk. Wel zou ik zorgen voor goede instructie!

Succes!

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:18

Heel veel succes met de overstap naar western !!!

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:24

Sluit aan bij bovenstaande: goeie instucteur/trice
Heb ook samen met mijn paardje de overstap gemaakt naar het western en het bevalt super!!! Maar als je geen les neemt blijf je toch bepaalde dingen heel engels doen, en ook met les heb ik toch de neiging om bepaalde dingen te engels op te pakken, logisch want dat doe ik al het langst, op Lauriertje niet zo'n probleem omdat ze dat ook wel snapt. Op een ander paardje misschien beter merkbaar...

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:47

hee

Hardstikke leuk dat je over stapt op westernrijden!!
Heb ik vorig jaar gedaan, en ik wil noooooit meer dressuur rijden.
Als je een beetje netjes dressuur rijdt is het niet een hele grote stap, maar t ligt r aan HOE je rijdt!!
Het is wel heeel handig om een paar lessies te nemen, omdat sommige hulpen wel anders zijn.

Succes

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:24

Bonnigje schreef:
Met begeleiding kan het snel gaan. Ik heb het gevoel dat ik op een gegeven moment een punt bereikte dat ik "het gevoel" te pakken had!
Dan wil je daarna ook niet meer terug...heerlijk.
Ik zou dus wat lesjes nemen. Heel veel kijken naar anderen werkt ook goed om het gevoel te vinden. Ik ben veel naar wedstrijden geweest en heb goed gekeken hoe men de dingen aanpakte.

ik kan niets anders doen dan me hier bij aansluiten.. ik heb dan wel geen paard omgeschoold, maar heb zelf wel 21 jaar engels gehobbelt en nu nog geen jaar western..
eerst miste ik heel erg het oude vertrouwde, maar nu echt niet meer... nu voelt t western vertrouwd... succes er mee

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:59

Ik heb geen eigen paard, maar ik ben na 7 jaar engels overgestapt naar western sinds een maand of 8 en het bevalt me prima, ik vind het veel fijner en relaxter rijden zowel voor mijzelf als voor het paard.

Een kennis van mij heeft wel een pony om laten scholen en dat ging heel erg goed, 1 van haar eerste reacties was: Mijn paard begrijpt het bijna nog beter dan ikzelf.

Veel succes en ik hoop dat je het leuk vind! Pling

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:51

Ik rij zelf ongeveer 20 jaar western, nooit anders gedaan, en ben nu aan het omscholen naar 'Engels". Ik vind het waanzinning interessant en zoveel uitgebreider dan de westerninstructie die ik ooit gekregen heb (wat uiteraard aan de instructeur gelegen kan hebben). Als ik het nu bekijk was dat maar beperkte kennis...

Andersom kan dus ook Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:20

Cer: vanwaar de omschakeling naar engels?
niet lüllig bedoeld hoor, gewoon als informatieve vraag.. Lachen

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:43

Niet l*llig opgevat hoor Lachen

Maar precies zoals ik zeg, ik vind de dressuurmatige oefeningen gewoon veel uitgebreider en correcter. Niet dat ik nu op een engels zadel zit, want dat heb ik niet (en ga het voor die paar jaar die ik nog rij ook niet aanschaffen) maar gewoon veel uitgebreider aan het werk met mn westernspullen..

Zelf heb ik de methode geleerd van het betere hak en breek werk zeg maar (breek me de bek daar dus niet over open, ik weet hoe dat gaat Huilen been there, done that helaas). En de laatste jaren was ik me toch al aan het afvragen of het wel zo werkt. Maar goed, de regel geldt: als je wint, doe je het goed. Ik was het daar niet mee eens, want heiligt het doel dan de middelen? Niet volgens mij iig. Ik kon met die methode niet zoveel meer en ben dus dressuurmatiger gaan rijden. Hierbij stuitte ik op de (blijkbaar) beperkte kennis van mijn toenmalig instructeur, fysiek voor wat betreft het paardelichaam en gymnastisch. De paarden moesten echt fysiek bijna onmogelijke toeren uithalen (neus op de knie van de ruiter, bijna achterstevoren in stelling e.d.) waar ik mn vraagtekens bij ging zetten. Ook oefeningen zoals zijwaarts/voorwaarts en de contragalop worden helemaal verkeerd uitgevoerd blijkt nu. Ik noem een contragalop waarbij de ruiter naar binnen hangt, en het hoofd naar binnen trekt en de achterhand naar buiten duwt. In mijn beleving was dat niet goed, maar ik kon mn vinger er niet op leggen... (jaja, je moet je kennis ergens vandaan halen natuurlijk) En zo waren er tal van oefeningen die kant nog wal raakten. Ook kon je het zien aan de paarden, die werden kort, krom, kreupen en stram. Maar dat lag uiteraard aan het paard, die moest 'erdoorheen' of weet ik wat voor vreemd excuus er gebruikt werd. (de leukste blijven: 'quarters lopen nu eenmaal zo' en 'quarters komen uit texas, daarom zijn ze zo' werkelijk gehoord!).
Zelfs de warming up en cooling down, waar toch ook veel over geschreven wordt, was nergens terug te vinden. Of je moet spinnen een warming up noemen? Het leek wel sport om zo min mogelijk meters te maken in de bak alvorens je met spinnen of achterwaarts begon....

Verder vond ik ook de manier waarop te kort door de bocht. Buitenbeen voor aangaloperen, linkerbeen om naar rechts te gaan, rechterbeen om naar links te gaan. Rechterteugel naar rechts, en linkerteugel naar links. Nergens werd verteld hoe je heupen, schouders, middenrif moest sturen. Zelfs in de lessen, mensen die amper kunnen zitten moeten de contragalop leren. Sterker nog, hen wordt geleerd hoe ze het aan het paard moeten leren. Zo kort door de bocht allemaal. Maar voor de lessers geweldig, die hoeven tenminste niet almaar rondjes te rijden. Om nog niet te beginnen over die vreselijke rukjes (2x links, 2x rechts, absurd gewoon) en het 'bumpen' met je benen. Alsof reiningruiters Parkinson hebben.... het ziet er niet uit.

Vroeger toen ik begon met western rijden werd het gebracht als een 'paardvriendelijke' manier van rijden. De laatste jaren echter vind ik het gruwelijk, en is er van die paardvriendelijke manier niet veel meer over. Althans, zoals ik het zag gebeuren. Het winnen van wedstrijden werd het hoogste doel, en als je het niet op die manier deed, zou je nooit winnen. Nou, dan is western rijden dus niet aan mij besteed, want zo hoeft het van mij echt niet, winnaar of niet (ik denk even aan een stukje wat ik net gelezen heb over een pleasure galop. Als die niet hakkelt,rij je niet goed, want je wint toch niet...). De gemiddelde reiner die ik aan het werk zag, prikte zn paard vele malen vaker dan de engelse ruiter waar ze zo op neerkeken... want dat geprik van die dresuurmensen was maar zielig zeiden ze. Net zoals het in de krul trekken van die paarden. Zelden zie ik paarden meer in de krul lopen dan jonge reiners...Zoals ik het geleerd heb is verzamelen het op de borst trekken van de kin, en dan veel spoor geven. Er zat totaal geen gevoel bij in....Helaas zijn mensen dan heel beperkt in zelfkennis en roepen ze meteen van 'ja maar springen is ook gemeen' en 'heb jij wel eens gewonnen dan?' (toevallig wel, maar dit terzijde Cool )

Nu heb ik een veel gymnastischer paard, wat volgens de engelse manier ook niet geheel correct is, want hij is niet hoog genoeg ingesteld bijvoorbeeld, maar het is imo een fijne mix van het gymnastiseren van dressuur en de uiteindelijke uitkomst van bijvoorbeeld een Reiner. Ik doe dat samen met een instructrice die lichte tour rijd, en dat bevalt me goed

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:46

heel duidelijk... de reden die jij beschrijft voor je omschakeling, is grotendeels de reden waarom ik dus western aan het leren ben.... Haha!

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:48

Zo zie je, het ligt allemaal aan instructie Knipoog
Alleen als je jarenlang bij de 'top van nederland' rijd, en het blijkt aan alle kanten te rammelen, krab je je toch es goed op je hoofd... tenmiste, ieder weldenkend mens lijkt mij... Haha!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:37

Ben het helemaal met Cer eens.
Ik reed op een KWPN'er western. In mijn jonge jaren reed is altijd Engels. Ook de overstap gemaakt naar western, toen ik me later op een video zag schrok ik me te pletter "mijn god wat was er met mijn zit gebeurt"? Met een bolle rug, benen naar voren gestoken. Nee, niet voor mij. Ook veel dingen die Cer beschrijft qua techniek. Ook ik kon de vinger niet op de juiste plek leggen.
Nu rij ik met een westernzadel (want dat zit echt wel perfect) mee in Engelse lessen. En ik ben zo gelukkig dat ik deze overstap heb gemaakt. Mijn paard begint soepelder te worden. Zelf begin ik weer netjes te rijden (gelijk van mijn rugklachten af). Kan geen uitleg geven over het hoe en waarom, maar het loopt allemaal wat gesmeerder.
Na dit wat negatieve verhaal wens ik je veel succes met de overstap. Zorg dat je, je "Engelse" kennis in je achterhoofd mee neemt en als iets niet goed voelt, uitleg vragen.