Boomloos western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:43

Zoveel keus heb je niet in boomloze western zadels.
De Bob Marshall is een 'echt' westernmodel, verder zijn zowel Barefoot als de Torsion bezig met een westernmodel, maar die zijn nog niet op de markt.


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:52

Die 2 zijn kwalitatief niet te vergelijken. Ik zal niet zeggen dat de ene slechter is dan de ander, maar alle waar is toch naar zijn geld Haha!
De BM heeft wel meer mogelijkheden/uitvoeringen dan de BF. En persoonlijk vind ik de ophanging van de stijgbeugels en singel beter bij de BM.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:07

Natuurlijk zullen er slechte verhalen zijn over BM, net zoals over elk zadel -met of zonder boom.
Met de zoekfunktie van Bokt, kun je veel lezen over boomloos en op Google ook de ervaringen van anderen ter wereld.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:19

Het 'knakken' komt niet bij de echte BM-Sportsaddles voor, maar bij de 'neppers' van Circle Y. Die zijn nu ook gestopt met de produktie.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:55

Op het zitgedeelte zit geen hard leer, maar een zachtere 'vulling' overtrokken met leer of suede. Je zit eigenlijk op de 'pad' waarop het zadel is opgebouwd. Aan de voor- en achterkant is voor de 'western'look stugger leer gebruikt wat naar keus bewerkt kan worden.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:50

Zadel ziet er nog goed uit vanuit deze hoek. Ik hou zelf niet zo van die hele suede zadels.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:09

Een boomlooszadel is niet te vergelijken met 'een deken'. Ten eerste heb je er veel meer steun aan. Er zitten beugels aan en een singel. En je houdt met gebruik van de juiste pad de ruggegraat vrij van druk. iets wat met een deken niet zal lukken.

Verder wordt er specifiek gevraagd naar boomloze ervaringen, dus aan komen met een zadel met boom (van wie dan ook) is niet waar de topicstarter op zit te wachten.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:12

Hé die kende ik ook nog niet. Er komen toch steeds nieuwe merken boomloos bij.


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:19

In vergelijking met de Barefoot is het idd prijzig, maar ook de Torsion ligt al bij de € 1000. De BM zit wel ongeveer op die prijs.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:23

Als Pmarena dit leest kan ze misschien er iets over zeggen, die weet meer van de verschillende boomloze 'nieuwigheden' Haha!

In vergelijking met een goed westernzadel niet, maar dit is natuurlijk geen westernmodel (mist een knopje Haha! )

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:41

Ik had alleen de eerste gezien, want ik had nog niet naar beneden gescrolled Bloos!
Wel vreemd dat de fenders en beugels er niet bij zitten.

Latigo is een leer'soort' die op een bepaalde manier gelooid is. Hierdoor heeft het een wat rooiege kleur en is wat 'stretcheriger' dan het stuggere 'harness' leer. Daarom wordt het vaak voor de singelstroken gebruikt.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:08

Klopt dit zijn de singelstoten, maar een goede singel zit haast nooit bij een zadel(alleen die goedkope touwgevallen). Ten eerste weet je de juiste lengte niet en iedereen heeft ook een andere voorkeur voor materiaal.
OF en BM zijn ook daar weer uitzonderingen Haha!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:26

@Uriah: de kracht van een boomloos zadel is juist dat je niet gebonden bent aan een maat. Al zegt ook Bob Marshall dat als je een écht héél breed paard hebt dat je dit moet aangeven zodat ze de basis van de swell wat 'afvlakken' om eventuele problemen daar te voorkomen.
Dit geldt ook voor paarden met een erg hoge schoft c.q. doorgezakte rug; hierbij kun je de 'pad' iets hoger in de swell laten plaatsen voor extra schoftruimte.

@Liesbeth: ik ben heel benieuwd naar het artikel. Op een ander forum is dit ook regelmatig ter sprake gekomen en de ervaring met de journaliste was dat die niet echt veel kaas had gegeten van het onderwerp.
Ik ben dus bang dat je (net als met de hoefschoenen) een 'gekleurd' beeld gaat krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:08

@Tari: leuk, bij wie heb je hem uitgeprobeerd ?? En welk model was het.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:44

Hoi Eliza, welkom op Bokt.

Ik weet dat je instructrice ze verkoopt, maar er is bij mijn weten geen website van bekend en dat is jammer want dan zou er zeker meer vraag naar zijn, temeer daar er dan misschien ook modellen zijn die men op eigen paard kan uitproberen. Terwijl je het nu van verhalen van anderen moet hebben (of een aardige Bokker die langs komt met zadel Haha! )
Citaat:
Dus ik ben erg benieuwd waar jullie de BM hebben gekocht / besteld !

Aan de bron bij Bob himself Haha!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:06

Ik heb de zadels in Mariënheem idd zien liggen, maar telkens was Alida niet in de buurt om ze van echt dichtbij te kunnen zien.
Als ik goed begrepen heb komt het artikel over boomloze zadels ergens in juni in de Bit te staan, ben benieuwd wat ze er dit keer van gebakken hebben.
Mocht A een website krijgen dan kan die opgenomen worden onder het sticky bovenin Western.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:45

'Wat' goedkoper ja Haha!
Ik denk ook niet dat het meer werk is. Je bestelt precies wat je hebben wilt, je hoeft er de deur niet voor uit om hem te kopen en hij wordt ook nog aan huis bezorgd.
Qua levertijd zal het niet uitmaken of je moet hier een showroommodel kopen wat je meteen mee kunt nemen.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:55

Die er nog niet zijn Haha!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:09

P is ook afhankelijk van de leverancier/fabrikant en er moet een markt voor zijn.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:22

Nee niet dat paars Bloos! , gewoon mooi roast Haha!
Was het 9 of 13 Verward

Edit: 9 Haha! maar niet helemaal.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:53

Ik heb er de bredere westernfenders bij besteld.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 18:18

SmithsGirl schreef:
bredere fenders??? Hoe zien die eruit? Ik ken alleen de "standaard" fenders die je erbij moest bestellen?
Nou ja ik bedoelde die westernfenders en niet de standaard riemen die erop zitten.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:59

Misstery schreef:
Ze hebben dan ook het alleenrecht op importeren van deze zadels. Ik sta er dan ook raar van te kijken dat de zadels toch gewoon besteld kunnen worden bij BM door particulieren. Scheve mond

Vergis je je niet in het 'enigste importeur' zijn in Nederland ipv 'alleenrecht' hebben.
Ik denk niet dat een fabrikant zich vast laat leggen om maar aan één persoon/firma te leveren.
Hij kan een dealerschap aangaan, maar 'alleenrecht' geloof ik niet in.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:21

Je zou de leeftijd eens moeten vragen. En wat zijn 'reserve' is.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:27

Zoveel verschil zit er niet in de types (IMO). Alle zadels bestaan uit een dikke pad met een voor- en achterkant die 'opgebouwd' is. Dus een echte 'opbouw' zoals een reiner dat heeft kennen ze niet.
Voor de showmodellen heb je een dubbele skirt en wat meer zilver/bewerking. Maar dat kun je op elk model kiezen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Webding en 5 bezoekers