De nieuwe Bit al gelezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

De nieuwe Bit al gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 20:28

Zit ik net de nieuwe Bit door te bladeren, valt mijn oog op een vraag van een lezer.
Deze vrouw legt haar probleem voor en schrijft ergens in de regel dat ze haar paard western berijdt.
Het antwoord wat ze krijgt lijkt op het eerste gezicht heel nuttig en handig, ware het niet dat dat antwoord wel heel sterk vanuit de klassieke dressuur beschreven wordt.
Nou kun je als westernruiter met veel dingen uit de klassieke dressuur wel iets, zo gigantisch zijn de verschillen nou ook weer niet. Maar het rijden met contact is toch niet iets wat in de western thuishoort, maar ze moet wel het contact opzoeken *LOL* *LOL*
Bit nr 81 pag. 19 rechtsonderaan. sorry maar ik ben effe te lui om het helemaal over te tikken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:01

Ik heb het niet gelezen, maar contact is wel degelijk nodig in de western hoor Lachen

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 23:53

Veel mensen die beginnen met westernrijden denken alleen maar aan dat 'losse teugeltje' en willen hun paard direkt zo gaan rijden. Ze vergeten alleen dat dat losse teugeltje het resultaat is van lang trainen. Je kunt met een losse teugel rijden door een verzameling te creƫren die vergelijkbaar is met een passage of piaffe! Dat vraag je toch ook niet van een paard zodra je daar voor het eerst op stapt!?
Toevallig kreeg ik een gelijkwaardige opmerking toen ik m'n paard voor reed voor haar nieuwe eigenaar. Ze vonden dat ik wel met veel contact reed..."westernrijden hoort toch met een losse teugel?"
Na enige uitleg en wat losrijden van mijn paard, kon ik ze laten zien wat de uiteindelijke bedoelling is... een superpleasurejog aan een hele lange teugel. Dat daar heel wat aan voor af gaat zien veel beginnende westernruiters en/of leken niet...
~Francis~

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:01

ik heb het gelezen...
je wel met contact rijden, maar zodra hij het weer goed doet moet je de teugel weer laten vieren, zodat hij begrijpt dat dat ie ook zonder contact z'n hoofd recht moet houden...