Westernrijden met een paard met spat.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:24

Spat is artrose van het spronggewricht. Bij Artrose moet je veel beweging geven, dus rustige onderdelen kan volgens mij geen kwaad hoor.
Hoe meer beweging hoe beter je paard gaat lopen. Je moet gewoon kijken wat wel of niet lukt. Vaak als je paard wat stijf of niet regelmatig loopt en je gaat stappen, dan gaat het over. Tenminste dat is bij mijn pony zo.


loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:05

Sugarmiss schreef:
Een goede pleasure is minstens zo zwaar als een reiningproef, mits juist -vanuit de achterhand- uitgevoerd.
Vergeet niet dat paarden een hoge pijngrens hebben en wat bij meeste mensen 'door de stijfheid heenlopen' is eigenlijk 'door de pijn heenlopen' betekend.

Beter is het de gewrichten te voorzien van extra smeersel (Glucosamine) en evt. een lichte pijnstiller (Bereklauw oid).
Verder moet je er met beleid mee omgaan.


Ik heb het niet over pleasure, ik zeg rustigere onderdelen. Ik neem toch aan dat de DA toch wel verteld heeft wat haar paard nog kan en wat ze moet geven.

Door de stijfheid heenlopen, heb ik niet gezegd. Als een paard stijf is en je gaat stappen. (een paard doet dat vaak zelf al op de wei, dan zie je hetzelfde resultaat) dan gaat het over.
Door de beweging wordt het gewricht gemanipuleerd om gewrichtvloeistof aan te maken, als hulpmiddel kun je hierbij medicijnen gebruiken.
Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd ofzo. of wordt het verkeerd begrepen, maar ik zeg niet dat je je paard kapot moet rijden. Maar helemaal niksdoen is bij deze aandoening juist je paard kapotmaken. Zonder beweging wordt het erger.
Mijn pony is 38, heeft al jaren artrose en ik rijd nog steeds buitenritjes, dus ik denk dat ik het wel goed heb gedaan. Tong uitsteken

Ik zou trouwens geen bereklauw geven aan je paard hoor, lijkt me niet verstandig (volgens mij is dat een gehaktbal met uien Haha! )
Duivelsklauw dus...

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:46

Francis schreef:
Kijk ook eens op de site van Puur Natuur, daar hebben ze alle VSM producten voor dieren.
Ik werk daar erg veel én graag mee en heb al hele goede resultaten gezien. Bij m'n eigen dieren én mezelf, en dieren van anderen aan wie ik het geadviseerd heb in kennisen én klantenkring (ben hondentrimster).
Ook spat is goed te beheersen met homeopatische middelen. Echt over zal het niet gaan, maar het kan zeker verbeteren en het helpt ook bij de pijnbestrijding. Zeker het proberen waard...


Ken je Primeval ook? Want daar heb ik ook goede dingen over gehoord, alleen hielp het bij mijn 'ouwe knollie' niet, omdat bij oude paarden de doorbloeding niet goed genoeg meer is.
Ik ga eens even kijken op die site.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 9 bezoekers