Staartzak en/of vlechten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:59

die vlecht is idd vooral voor het achterwaards gaan

ik heb het wel is gezien hoor met een wedstrijd plukken staart die eruit worden getrokken door erop te staan

echt zonde!!
en natuurlijk pijnlijk voor het paard

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:36

irish_lady"]
Maar kan je een staartzak ook in de wei omdoen?
[/quote]

Zoals ik in m'n vorige post al schreef, kan dat wel, mits je paard ook een deken op heeft... als'ie zichzelf met een vlecht slaat doet dat gewoon zeer en 's zomers kan 'ie de vliegen slechter van zich afhouden. Mijn paard heeft een heel fijne vliegendeken op en gebruikt d'r staart dus nauwelijks tegen de vliegen dus dan kan het wel. Als je dus geen deken op doet vind ik persoonlijk dat je ook de staart niet moet vlechten.

[quote="Margee schreef:
Trekt het gebruik van Cowboy Magic of Palmers niet extra vliegen aan vanwege het zoetige luchtje?


Wat Cowboy Magic betreft weet ik niet, maar Palmers in ieder geval niet. Ik heb er tenminste nog nooit iets van gemerkt en ik gebruik het toch al lang. (Van Palmers hoef je overigens maar heel weining te gebruiken. Het is vrij vet spul, dus als je er dikke klodders in doet maak je het haar te vet).

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:59

Ohw ja, klein tipje voor de staartzakgebruikers. Als je een enkele staartzak verliest of de staart eruit floept (ruige paarden blijf je houden) kan je het beste de staartzak binnenstebuiten keren. En dan aan de onderkant van de staartzak een koordje naaien. Dit koordje doe je in de punt van de vlecht van de staart en dan draai je de staartzak weer goed en strik je 'm door de vlecht heen. De staart kan er dan niet uit en dat zorgt ervoor dat je 'm minder snel verliest. De staartzakken die ik maak voor in mijn shop worden namelijk getest door een merrie op stal die bij voorkeur eerst compleet uit haar dakpan gaat als ze buiten wordt gezet. Al meerder malen floepte haar staart eruit (ook bij het schuren) en bleef ze daarna hangen met die staartzak en verloor ze 'm. Probleem hebben we nu niet meer. Lachen

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:41

Bedankt voor de tips over het vast maken en ik hou je in gedachten Francis, mocht ik een nieuwe willen kopen.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:08

vrolijk schreef:
die vlecht is idd vooral voor het achterwaards gaan

ik heb het wel is gezien hoor met een wedstrijd plukken staart die eruit worden getrokken door erop te staan

echt zonde!!
en natuurlijk pijnlijk voor het paard


Omdat 'dresuuruiters' nooit vlechten in de staart draaien : is het achterwaarts gaan van een westernpaard dan anders dan een dressuurpaard of is de staartlengte misschien anders ?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:41

Over het algemeen zijn westernstaarten langer. De staart wordt liefst zo lang mogelijk gehouden. Ik knip hem zelf meestal af op een lengte die zo tussen de onderkant kogel/kroonrand ligt. Dressuurruiters houden toch meestal een iets 'klassiekere' lengte aan.
Daarnaast is ook het 'westernachterwaards' anders. Vooral in de reining zie je (als het goed uitgevoerd wordt) dat de paarden echt helemaal rond worden in hun achterwaards en gaan ze ook een beetje 'zitten'... mét die langere staart dus dubbel risico dat ze er op gaan staan.

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:16

Ik heb een staartzak waarmee je kunt vlechten... nog makkelijker... ik hoef gelukkig niet te kiezen... Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:06

Mercy schreef:
Ik heb een staartzak waarmee je kunt vlechten... nog makkelijker... ik hoef gelukkig niet te kiezen... Haha!


Haha! Dat zijn dus die 'tubes' waar ik het steeds over heb... Haha!
Omdat er niet echt een normale nederlandse naam voor is (vlechtzak Verward Tong uitsteken ) gebruik ik de engelse naar: tail-tubes...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:39

Volgens mij is het dan andersom. Tube=buis. Lijkt mij dus een enkele staartzak. Vlechtzak lijkt me een staartzak die je in de staart vlecht.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:38

Nee sorry, die 'vlechtzak' heet in het engels toch echt 'tailtubes'. Een gewone enkele staartzak heet een 'tailbag'.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 07:44

Ik noem ze gewoon een toebie Lachen

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 20:22

Al die bijnamen weet ik niet...maar hoor wel goede verhalen over !

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:46

Een toebie!!! Dat is een goede!!! OK dan! Die ga ik ook gebruiken...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:49

horsea schreef:
voor de bescherming van de staart tijdens het stoppen hoef ik het niet te doen, ze stopt namelijk niet echt diep Bloos


Ik stop ook niet met mijn paard, maar bij het achterwaarts gaan wil ze wel heel diep en is de kans groot dat ze er hele stukken uittrapt. En aangezien een staart 2 jaar nodig heeft om bij te groeien...

Bij mij gaat er een vlecht in en als ik zin heb een zak er omheen. Veel antiklit gebruiken, dan breken de haren minder snel.