Hoe streng zijn jullie op (hoofd)houding in 't bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Hoe streng zijn jullie op (hoofd)houding in 't bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 15:39

De laatste tijd loopt mijn Mac in het bos als een kameel Knipoog Met zijn kop lekker in de lucht in jog/draf.

Vroeger.....had hij een prachtige jog met zijn hoofd precies op de goeie plek. Niveau wereldkampioen-pleasure-achtertuin zeg maar Haha!. Maar dat was toen ik nog wel eens trainde in de bak en het nog niet zo heel lang geleden was dat ik les had.

Eigenlijk heb ik nu geen zin om met hem het gevecht in het bos aan te gaan.
1) omdat ik te onregelmatig rijd en het dus oneerlijk vind
2) omdat ik buiten rijd om te genieten, niet om te vechten


Gisteren voor het eerst sinds maanden weer eens in de bak gereden en daar ging zijn koppie er weer prachtig voor. Hij kan het dus nog wel!

Ik vraag me af: hoe streng zijn jullie dat je paard in het bos in de juiste houding loopt? Of sta je toe dat hij buiten wat meer zijn eigen positie zoekt?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:55

Niet, want ik heb ook geen zin in dat gevecht. Ik rij ook voor mijn plezier. Haha!
Nou moet ik zeggen dat mijn meiden van zichzelf geen sterrekijkers zijn en uit zichzelf graag lang en laag lopen. Maar die houding is niet te vergelijken met de gewenste pleasurehouding, waar ''nosing-out' not-done is Lachen

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:05

Ik lette daar met mijn merrie wel erg op, maar dat kwam ook omdat ze door de vorige eigenaar behoorlijk verpest was voor een relaxte buitenrit. Ze hadden haar nogal verkeerd ingereden en dat kwam er op neer dat ze nog nooit in de bak gegalopeerd had en had geleerd 'netjes' te lopen, maar er wel op buitenritten gecrossed werd. Dat was dus de enige manier van buitenrijden die ze kende: hard!
Om haar dus bij te brengen dat het ook anders kon moest ik haar wel 'dressuurmatig' buiten rijden. Zodra die kop omhoog kwam was ze nagenoeg niet te houden.
Ik kan je wel zeggen dat ontspannen buiten rijden er voor mij nooit bij was... pas na na 2 jaar, vlak voordat ik haar moest verkopen, werd het beter en kon ze in stap en draf aan een losse teugel....

Ik zou wel in degaten houden hóe hij z'n hoofd omhoog steekt. Door hun hoofd omhoog te brengen drukken ze vaak hun rug weg, en dat is iets wat je ook op een buitenrit niet wilt. Ik zou tenminste wel willen dat m'n paard z'n rug en achterhand gewoon netjes gebruikt, ook op een buitenrit. Niet alleen voor je eigen comfort, maar ook voor zijn gezondheid.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:34

Ja Francis, heel herkenbaar! Mijn paard is in de bak keurig te rijden, maar buiten ... toch probeer ik wel om haar iig met haar nek horizontaal te rijden, anders krijgt ze last van haar rug.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:17

Ik doe zo'n beetje om en om... de ene keer laat ik Lanna buiten lekker alle kanten uitkijken (bij voorkeur als het echt prachtig weer is). Dan is het voor haar ook een beetje vakantie. De teugels zijn dan ook echt heel lang, zodat ze weet dat het geen werkdag is. Andere dagen train ik haar gewoon op de buitenrit. Beetje schakelen in tempo, netjes bijvragen, paar pasjes wijken, paar pasjes schouder voor...dat soort dingen. En dan vraag ik haar netjes aan het bit.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:58

Als je alleen maar buiten rijdt, zou ik het zelf niet toestaan. Mijn paard krijgt dan ook last van haar rug, die gaat ze dan wegdrukken met dat sterrekijken. Als ze voorop loopt, doet ze het ook veel meer, dan moet zij nml opletten. Als ze achter de ander loopt, is ze veel relaxter, dan moet die maar opletten.
In de bak moet er echt meer"gewerkt" worden dus dan wordt er buiten de bak veel meer toegestaan. Maar ook tijdens de buitenrit doe ik af en toe oefeningen tussendoor en echt scheuren wil (en durf) ik niet.

Ik weet echter van anderen, dat hun paard buiten ook echt in de krul moet blijven lopen en absoluut niet rond mag kijken. Dat vind ik wel sneu, het is toch ook voor de lol dat ze naar buiten kunnen.
Trouwens, Mandy staat ook wel eens compleet stil om iets heel goed te kunnen bekijken. En, foei!, dat sta ik gewoon toe, want ik wil het natuurlijk ook goed kunnen zien!!!! Je ziet bij ons in het bos ook veel rare dingen, dus we staan regelmatig te kijken....

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:12

Hangt ervan af.. Als je paard weet dat in de bak trainen is en dat koppie daar laag hoort geen probleem.

Ik denk dat je in de problemen komt als je een paard dat alrijd mag lopen zolas ie zelf wil ineens in de bak dingen gaat vragen. Dat is pas oneerlijk.

Ik ben op buitenrit ook een beetje met vakantie, maar ik wil wel dingen kunnen vragen en gewoon rechtdoor lopen. Helaas moet ik buiten ook wel eens de confrontatie aangaan om een braaf goedwerkend paard te houden.. tis niet anders.
daar staat tegenover dat we in de bak ook wel eens rondlummelen..

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:31

ik laat mijn paard half los, half verzameld......wel contact en hoofd gewoon laag maar niet in een krul. ze kan ook gerust wat rond kijken maar niet met haar neus in de lucht, dat doet ze maar in de wei Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:33

Dat ligt eraan wat ik ga doen in het bos. Ik train er ook gewoon hoor, en dan wordt er gewoon flink gewerkt. M'n horsemanship oefen ik op bomen en paaltjes langs de fietspaden. Rechtrichten doe ik ook graag buiten omdat je dan zo lekker lang rechtuit kan (kilometertje of wat Haha!) en schakelen in tempo wordt meteen een mooie controle-oefening. Ook stoppen oefen ik wel buiten, op een aantal zeer geschikte bospaadjes.
Maar ik kan ook hele uren rijden zonder dat het me kan boeien waar ze haar achterhand en hoofd houdt. Dan is ze vrij en ligt mijn hand gewoon op de knop, teugels helemaal lang en ik vraag gewoon echt niks anders dan harder/zachter/links en rechts.
Maar dat doe ik in de bak ook wel eens. Is prima voor streberige ruitertjes die af en toe hun paard eens met rust moeten laten Haha! maar die het toch niet kunnen laten om even in het zadel te gaan zitten Tong uitsteken

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:34

Bij Wit probeer ik een duidelijk verschil te maken tussen het wel of niet zelf uitmaken waar hij met zijn hoofd loopt. Op de wedstrijden en training rijdt ik hem op een 7-schank en als ik 'gewoon' rijdt op een O-snaffle of een touwhalster. Op de shank wil hem graag laag met zijn hoofd en zijn bottom er onder (wat niet altijd lukt Knipoog , maar het idee is er), met de O-ringen en het touwhalster heeft hij wat meer vrijheid. Natuurlijk vraag ik hem op het halster of de O-ringen ook wel te verzamelen, maar er zit voor mij en hem wel verschil in. De 7-shank zou moeten betekenen, laag/rond en verzamelen, maar dit is natuurlijk het ideale plaatje Haha! . Waar we nog steeds hard aan werken.
groetjes, Wit & Brigitta.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:38

Buiten mag pride doen wat hij wil. Ik heb gisteren voor het eerst een endurance gereden en ik moet er niet aan denken om 3,5 uur 'netjes' te gaan rijden. Bovendien is dat voor het paard dan ook geen pretje. Dus tijdens buitenritten mag hij zelf bepalen hoe en waar hij met zijn hoofd loopt en als we flinke stukken gaan draven mag hij ook zelf zijn ideale tempo bepalen. De trainingen in de bak zijn ervoor om de spieren te versterken/versoepelen etc dus daar heb ik buiten zeker gemak van.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:56

buiten laat ik klas helemaal dr gang gaan.. vaak heb ik de teugels gewoon om de knop geknoopt en zit ik met mijn handen los.. ik kan wel zo bij springen, maar t is waarschijnlijk dan wel iets later als wanneer ik ze vast heb,,
ik vraag dr wel eens iets.. af en toe zelfs stukjes trail, vooral omdat dat ons favo onderdeel is.. not!
maar meestal mag ze gewoon de toerist uithangen en ik volg wel.
in de bak moet ze al hard genoeg werken..

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:14

Voor mij is buitenrijden voor de leuk, de afwisseling en de conditie en Sam mag van mij in principe lopen zoals ie wil. Het is evengoed hard werken voor hem maar dan anders: wij rijden in de duinen (en/of strand) met flinke stukken zwaar mul zand en leuke heuveltjes en er worden behoorlijke stukken gedraafd en gegaloppeerd in verschillende tempo's.
Nou loopt ie buiten uit zichzelf nauwelijks hoger dus dat scheelt.
Er zit een grote "maar" aan: hij moet natuurlijk WEL blijven luisteren en zodra hij gaat lopen klooien is het over met de vrijheid/blijheid en wordt er flink gewerkt. Maar dat gebeurt niet zoveel, alleen bij kouder weer (boven de 15 graden met een fel zonnetje maak je je nou eenmaal niet meer zo snel druk Cool ) in combi met een ander paard erbij -en dan met name Hicky, die twee hebben dan toch een soort van haantjesgedrag-
gaat meneer zich sterk lopen maken. Dan wil ie voorop, als dat niet mag wil hij snel; "schrikt" overal van, gooit er wat bokken tegenaan.
In zo'n geval mag hij helemaal niks meer zelf bedenken Extreme duivel

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:06

ik ben er wel vrij streng in.
Ik wil niet dat ze iets aan haar rug krijgt, maar melody is ook niet zo dat ze met haar hoofd in de lucht gaat.
wel met draven soms.
Maar als ze dan van iets schrikt of zo dan krijg ik haar niet gehouden, dan is ze zo sterk in de nek, dat lukt me dan echt niet meer en dat is nog een reden waarom ik er wel op let.
(met stappen gaat het vanzelf eigenlijk)

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:40

met buitenrijden ga ik haar niet helemaal naar beneden vragen, meestal hangt het er wat tussenin, ik wil niet dat ze met d'r hoofd omhoog loopt (wat ze zelf trouwens ook niet fijn vind meestal), maar ze hoeft niet super te lopen ofzo, het is voor mij niet een variatie op de training ofzo.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 22:18

Francis schreef:
Zodra die kop omhoog kwam was ze nagenoeg niet te houden.


Ik zou wel in degaten houden hóe hij z'n hoofd omhoog steekt. Door hun hoofd omhoog te brengen drukken ze vaak hun rug weg, en dat is iets wat je ook op een buitenrit niet wilt. Ik zou tenminste wel willen dat m'n paard z'n rug en achterhand gewoon netjes gebruikt, ook op een buitenrit. Niet alleen voor je eigen comfort, maar ook voor zijn gezondheid.


Mac is gelukkig wel goed te houden, ook met kop omhoog. Dus qua braaf heb ik niks te klagen.

Maar ik maak me idd zorgen of hij zo geen last van zijn rug krijgt.

Ik denk dat ik toch maar weer vaker met hem in de bak aan de slag moet. Ik zie niet direct een oplossing om hem in het bos hierop te corrigeren.

1 lichtpuntje: ben binnenkort mijn prachtige uitrijmogelijkheden toch kwijt (;( daag prachtige Soester bossen Verdrietig ) dus dan moet ik wel meer in de bak rijden

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:42

Ik heb Banish praktisch op het strand en in de duinen ingereden en 1 van mijn weinige regels was: "hoofd naar beneden"
En dan niet persé in de "pleasure-houding" maar wel laag en ontspannen.
Mede omdat hij dan m,akkelijker in te houden is en omdat hij lekkerder zit als hij een beetje ontspannen in zijn rug is *LOL*
Hij doet dat al wel aardig van zichzelf, maar ik vond dat gewoon een belangrijke regel.
Dat was en is ook het enige wat ik buiten van hem verlang. Dat hij braaf zijn hoofd laag houdt en dat hij qua tempo te controleren is. Hij mag alle kanten op kijken, zolang hij maar laag blijft en dat werkt voor hem en mij heel goed OK dan!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:48

Ik rij dan geen western maar buiten kan ik vragen wat ik wil. Als ik een knap plaatje wil hebben kan dat, hoeft dat niet is ook goed. Hij is wel ten alle tijden braaf.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:45

impact mag buiten lopen zoals hij wil.. tenzij er enge dingen aan komen of hij gaat klooien.. dan pak ik de teugels wat korter en vraag ik hem nageeflijk dan heb ik iets meer overwicht..! zijn we er voorbij gaan de teugels weer lang en mag hij kijken wat hij wil...

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:49

Buiten mag ie lopen zoals ie wil met zijn hoofd. Hij ziet graag wat er om hem heen gebeurt en is verder gewoon braaf. Voor mij is het; bos/strand=relaxen. Ook voor mijn paard.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:42

ook in het bos werk ik aan de nageeflijkheid, juist op langere ritten vind ik ruggebruik belangrijk ( beter voor de rug...) maar ik kies ook voor ontspanning en lekker lange teugel op zijn tijd. hoofd echt omhoog sta ik niet toe want met onverwachte situaties ben je direct al je controle kwijt! en het wegdrukken van de rug ben ik gewoon geen voorstander van. maar goed ik heb gemakkelijk praten misschien want al mijn haffies zijn geen sterrekijkers van nature

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 08:37

okee.. ik kom weer terug op mijn reactie van gister.. gistermiddag weer ff buiten gereden.. en hij was me toch vervelend.. toen heb ik hem er dus wel bij gevraagd.. ik heb hem dus niet altijd los..

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:16

oke, maar waarom vraag je hem er pas bij als ie vervelend wordt... waarom niet structuur waardoor je kunt voorkomen dat je in moet grijpen... als je dat altijd doet zou het kunnen zijn dat je beide meer plezier hebt... discipline is erg belangrijk voor beider plezier, de ruiter moet het paard de constante zekerheid geven dat de ruiter de leider is waarop hij kan vertrouwen. Dit betekent niet kort! maar wel contact. Je paard alleen maar er bij pakken als er iets engs is bevestigd hem m.i. alleen maar dat ie gelijk heeft en er iets engs is. zijn leider reageert toch ook?! ik laat mijn paarden altijd naar hetgeen dat ze eng vinden kijken, zo kunnen ze ondekken wat het is en weten geeft meestal meer zekerheid. En geloof me die van mij hebben ook niet altijd een Leeuwenhart . maar goed, wie ben ik... er zijn zoveel meningen en dit is de mijne

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:13

ik rij western en buiten bijna helemaal zonder contact!
alleen zoals gister heb ik haar er even bij gevraagt omdat ze wel heel erg vervelend was, waarom dan pas? omdat ik haar de kans wil geven eerst lekker buiten te genieten, maar als ze al gaat schrikken van een vlinder moet ik haar toch even wat houvast geven.
ze kan het wel alleen hoor.. met praten red ik het meestal.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:40

ik vraag buiten niet. buiten doe ik voor me lol, niet om te werken. En dat paard mag dan gerust om zich heen kijken. hij mag zn hoofd ook best hoog doen maar als hij gaat dribbelen en zn hoofd omhoog dan vraag ik hem wel naar beneden.