Welk materiaal singel gebruiken jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Welk materiaal singel gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:20

Vraag staat eigenlijk al in de titel vermeld. Ik vraag me af wat voor materiaal voor singels jullie het liefste gebruiken en waarom? Ik heb nu een neoprenen geval, maar vind dat ding veels te zweterig, touwsingels wil ik niet, heb tevaak gehad dat het vel ertussen komt, en nog geen ander materiaal ontdekt. Maar ja, ik kan vast niet zoeken, dus ben erg benieuwd naar jullie reacties

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:22

Ik heb 2 neoprenen singels.
Ze zijn wel een beetje zweterig maar ze zijn makkelijk in de wasmachine schoon te houden. Vind het wel fijne singels

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:25

Maya schreef:
Ik heb nu een neoprenen geval, maar vind dat ding veels te zweterig, touwsingels wil ik niet, heb tevaak gehad dat het vel ertussen komt


waarom doe je er dan geen bontje omheen?? die kan je zo in de was gooien als ze vies zijn, er komt geen vel tussen, nemen vocht op en zijn niet super warm. :)

groetjes leanne
Laatst bijgewerkt door horsea op 08-05-04 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:27

Ik heb verschillende singels.
-een echte Ortho-Flex, die kwam bij mijn zadel en is kwalitatief niet te vergelijken met een 'gewone' neopreen singel. Maar door het materiaal zweet je paard daar wel meer onder dan normaal

-een leren Podium: tuigleer aan de buitenkant en gevoerd met heel soepel zacht leer aan de binnenkant. Deze singel is voorgevormd en die gebruik ik zomers altijd.

-een dikke vilten: omdat zowel van de neopreen als de leren 's winter de winterharen afbreken gebruik is dus 's winters een vilten. Zodra ze gaan verharen wissel ik weer want anders wordt de vilten gewoon erg vies (harig).

Er is niet zoiets als 'het beste', dat is paardafhankelijk en bij mij dus ook seizoensafhankelijk Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:45

Ik gebruik alleen nog maar leren singels. Bevallen ons het beste kwa warmte etc. Neopreen vind ik persoonlijk te zweterig. Voor een uurtje vind ik het evt nog wel te doen maar bij langere ritten vind ik leer het fijnste.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:34

Neopreen vind ik ook vies zweterig, het stinkt ook gewoon daarna.
Ik heb er een bontje voor omheen gekocht maar ik gebruik het liefste zo'n bontsingel, volgens mij niet echt bont maar ook niet dat goedkope fleece. Hij is gisteren net weer in de machine geweest dus lekker makkelijk. De buitenkant is trouwens nylon.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:32

Voor de 1 heb ik een nylon met van dat bontachtig op de onderkant, en voor de ander heb ik een touwsingel met een bontje erom heen.

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 04:09

Bij ons op stal heeft een paard een allergie tegen neopreen. zodoende dat ze hem met een bontsingel rijden. Zelf heb ik ook een bontsingel, wel warm, maar makkelijk schoon te houden. Ff laten drogen en je borsteld zo de haren ervan af en regelmatig in de wamachine (zonder wasverzachter, kunnen ze ook allergie voor hebben) en na borstelen met een harde borstel. Dan zijn ze zo goed als nieuw

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:09

Ik gebruik meestal een bontsingel.
De iets duurdere, want die goedkopere gaan zo snel klitten en klonten. Dit blijft bij goed onderhoud heel netjes en zacht en neemt goed vocht op.
Als ik wel eens vreemde paarden rijd knoop ik er een neopreem singel aan, die zijn makkelijker schoon te houden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:45

ik heb ook 1 paard die niet tegen neopreen of leer kan, voor haar gebruik ik een singel die aan de bovenkant uit nylon bestaat en de onderkant heeft een soort vilt. is een hele fijne singel want ik kan het vilt gedeelte eraf halen en uitwassen zonder dat al die gespen de wasmachine in moeten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:09

Koordsingel, ik wil nog een neopreen, maar moet even sparen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:28

Hmm... op het moment klinken die leren en dat nylon met vilt of bont, er zijn verschillende hoor ik, me wel goed in de oren. Heeft iemand nog bekende merken voor met name de leren singels die jullie aanraden? Of voor ander materiaal dan neopreen, een goede winkel of website? Helpt mij al wat op weg met zoeken Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:35

Ik heb een nylon met bont/fleece singel en die bevalt me prima. Zijn bovendien ook niet zo gek duur.

LittleChief

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:27

Ik heb een neopreen singel. Bevalt me uitstekend, het zweet misschien wat meer maar het is ook zo weer schoon.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:29

Ik heb ook een neopreen singel. Bevalt eigenlijk wel goed ook al klopt het wel dat ze er onder gauw zweten. Alleen gaan die singels in mijn ogen wel veel eerder stuk. Hebben jullie die ervaring ook?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:25

Ik heb de mijne nu al dik 7 jaar. Je ziet dat hij gebruikt is maar het neopreen is nog nergens kapot.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:49

Ik heb mijn singel bij John (Joe's Western) gekocht en die lijkt op een neopreen, maar't is toch ander materiaal. Hij heeft ook allemaal kleine 'gaatjes' in het oppervlak en ik weet niet of het door het andere materiaal komt of door die 'gaatjes', maar hij is minder zweterig dan een normale neopreen.
Ik ben van plan om bij m'n nieuwe zadel straks, die toch min of meer 'custom made' wordt, ook een bijpassende leren singel te laten maken met dezelfde tooling op de buitenkant als op het zadel. Ik heb dat één keer bij iemand aan een showzadel gezien en vond dat zo áf staan, dat ik dat ook wel graag wil. Daarnaast vind ik leer toch wel een heel prettig materiaal voor een singel. Had dat vroeger met 'engels' rijden ook altijd...
De oude singel bewaren we dan voor 'modderige buitenritten' Knipoog

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:51

Mijn singel begint te bartsen aan de buitenkant. Bij de naad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:22

Jeannette, dat doet mijn neoprenen ook, en die gebruik ik nog geen twee maanden...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:48

Ik heb een leren singel die ik goedkoop kon overnemen, maar die heb ik nog niet gebruikt. Op dit moment heb ik een neopreen singel.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:29

Ik heb de Neopreen singel van Professionals Choice maar ook die zweten.
Dat vind ik wel een nadeel.
Wat het voordeel van die singel is, is dat je er losse onderdelen van kan kopen en dat hij helemaal uit elkaar te halen is.
Deze barsten ook niet zoals die dikke neopreensingels.

maar als ik nu moest kiezen nam ik een leren, denk ik.
Veder zag ik bij Cornelie op de site een luchtdoorlatende singel Verward Nooit gezien....heeft iemand daar ervaring mee??

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:33

neopreensingel, irriteert niet snel en is gemakkelijk schoon te maken

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:30

vera schreef:
Veder zag ik bij Cornelie op de site een luchtdoorlatende singel Verward Nooit gezien....heeft iemand daar ervaring mee??


Há, die had ik nog niet gezien, maar dat zou dus wel eens de singel kunnen zijn die ik ook heb... ik kan het niet zo goed zien op de foto, moet Cornelie dus maar even checken, maar het oppervlak van de singel heeft 'gaatjes' of 'deukjes' en hij voelt iets gladder aan als normaal neopreen. 't Zou em goed kunnen zijn, want die van mij heette ook iets met '-preen' maar wist niet meer wat precies. Airopreen dus...
En ja, dat werkt! (Zweet nog wel, maar een stuk minder dan normaal neopreen)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 07:42

Ik heb zo'n singel in huis, ik zal vanmiddag even close-up foto's maken zodat e.e.a. wat duidelijker te zien is. Het is een nylon singel die in een zakje van gaatjes-zacht-spul zit. Ik heb het zelf ook nog niet getest maar wel over zitten denken.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 08:44

ik heb ook zo'n singel thuis.. hebben we gekregen toen we ons zadel kochten.. verder heb ik een neopreensingel met een bontje er om heen.. ik vind het heel fijn.. het bontje is gewoon te wassen in de wasmachine..!