Bob Mashall bij een jong dier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:20

Ik kan een heel eind met je mee gaan in je argumentatie pmarena, maar gevoelsmatig lijkt het me toch beter om het gewicht wél wat meer te verdelen. De rug van een paard is relatief lang en door de druk op één punt te leggen maar je de impact op de rug toch groter. Ik hoor toch te veel negative ervaringen (op amerikaans forum dan) naar mijn smaak... waar rook is is vuur denk ik dan.
De bewegingsvrijheid en het veranderen van een paardenlichaam vind ik inderdaad ook belangrijke aspecten en in dat opzicht is een boom juist weer een groot nadeel.
Deze twee bij elkaar optellend doet mij dus sterk overwegen een otrho flex aan te schaffen. Ook omdat de groei van mijn jonge paard bij een dergelijk zadel voor veel minder problemen zorgt lijkt me dit de ideale 'gulden middenweg'.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:03

In de breedte is het gewicht wel verdeeld, maar als je het gebied in de lengte richting van het paard bekijkt is dat een relatief kort deel van de ruggewervel wat belast wordt. Ook het gewicht wat aan de zijkanten van de ruggewervel ligt belast dát deel van de ruggewervel.
Ik wil overigens niet zeggen dat ik 'tegenstander' ben, ik heb alleen sterke vraagtekens bij het systeem, juist doordat er blijkbaar toch veel nagative ervaringen zijn. Iets wat écht goed is zou naar mijn mening niet zoveel tegenstanders hebben. Om even een voorbeeld te noemen... hoezeer ik ook gezocht heb, ik heb nog geen negative verhalen over de Ortho flex kunnen vinden (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn... ik kan ze alleen niet vinden...).

Op het amerikaanse formum waar ik veel kom is ook al eens een discussie geweest over wel of niet boomloos en daar kwamen toen toch relatief veel gevallen omhoog van paarden die na verloop van tijd rugproblemen kregen. Ik wil voor de volledigheid best de vraag nog een keer in de groep gooien en zien wát voor rugproblemen er omhoog komen en of het inderdaad beter werd van een zadel met boom (ik snap n.l. ook best dat er altijd mensen zijn die het zadel onterecht de schuld geven van problemen die een andere oorzaak kunnen hebben).

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:18

SM, begrijp ik goed dat jij naar boomloos wilt overstappen? Wat zijn je beweegredenen daarvoor? Ik dacht dat jij ook erg pro-OF was? (Als m'n pootje weer beter is zou ik toch wel es langs willen komen voor een testrit Knipoog ) Maar dan ben jij dus straks de aangewezen persoon om een 'vergelijkend warenonderzoek' te doen. Haha!

Wat betreft die schuurplekken bij de OF... ook daar kun je je dan weer bij afvragen of dat door het zadel komt of door verkeerd gebruik. Goede pad onder het zadel bijv. of toch verkeerde pasvorm... Zoals SM zei, ook een OF moet toch 'passen', maar dat zal denk ik voor een boomloos zadel ook gelden... ook daar zullen verschillende maatvoeringen in zijn toch?

pmarena, hoe lang gebruik jij nu je zadel en hoe oud was je paard toen je met een boomloos zadel begon?

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:03

pmarena"]
Rena was *denk* 6 of 7 als het goed is , ik heb een dik half jaar nadat ik haar kocht , m'n eerste Torsion aangeschaft. Daarna ben ik boomloos blijven rijden. Vanaf voorjaar 2002 rij ik dus boomloos.
[/quote]
[quote="Cowgirl schreef:
ik ben mijn fjord aan het inrijden met de barefoot.
Hij is nu 5,5 jaar.

Ik zou dus wel graag willen weten wat de uitwerking op lange termijn is, vooral als je dus met een 3 jarige met zo'n zadel begint. Ik wil van't najaar met Dot (dan 3½) met Dot beginnen en moet dus nog een ander zadel hebben omdat m'n Billy Cook niet op haar past... juist vanwege dat groeien en veranderen denk ik dus serieus aan een OF.
Omdat ik graag alle opties open houd zou ik dus ook een boomloos zadel best in overwerging willen nemen als ik zou weten wat het effect van zo'n zadel is op een jonge paardenrug (maar dan ook even mijn veel te dikke kont in overweging mee te nemen. Wil wel weer afvallen, maar of dat voor die tijd voldoende lukt is een tweede...)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:28

Ik weet hoe belangrijk een goede pasvorm van een zadel is en hoe dat zo optimaal mogelijk bewerkstelligd kan worden. Juist daardoor besef ik terdege dat ik met mijn jonge paard een lange weg van aanpassingen en wellicht andere zadels tegemoet ga.
Maar het gaat mij niet alleen om de pasvorm zelf, maar ook om het feit dat een westernzadel per definitie een stug ding is en dus hoe dan ook in meer of mindere mate 'in de weg' kan zitten bij het rijden. In dat opzicht wil ik dus graag de verschillende mogelijkheden onderzoeken.

Dat een westernzadel aangepast kan worden aan de groei van het paard wist ik niet (was één van m'n vragen geweest als ik naar de open dag had kunnen komen), maar ik neem aan dat dat slechts in beperkte mate is. Maar misschien is dat dan nog een optie voor m'n Billy Cook, al is het maar voor een poosje... Wellicht kom ik dus eens langs met paard en zadel (eerst 'even' wachten tot mijn enkel uit het gips is)... of komen jullie ook aan huis?

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:14

Ben nog weer eens aan't rondneuzen geweest... De Barefoot is geen optie voor mij, ik wil qua uiterlijk wel een traditioneel westernzadel. Ik hoop er tenslotte in de toekomst weer mee op wedstrijden te moeten rijden.
Nu kwam ik ook (weer) de Duitse tegenhanger van de Ortho Flex tegen, de Americanflex.
Iemand bekend met dit merk? (Sugarmiss??)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:37

En daarom gaan we niet over één nacht ijs...
Daarom ook gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een Ortho Flex of de Duitse tegenhanger daarvan als die vergelijkbaar is. Dan heb je toch een boom die de ruggegraat vrij houdt en het gewicht verdeelt. Twee aspecten die ik persoonlijk toch van belang vind en voor mijn gevoel toch te weinig aanwezig zijn bij een boomloos zadel. Daarnaast vind ik de vormgeving van de boomloze westernzadels gewoon niet mooi (afgezien van de BM dan misschien). Ik wil toch een traditioneler zadel.
Jammer alleen dat hier zo weinig mensen iets vande OF en AF weten blijkbaar...
Op de betreffende sites lees je toch alleen de positieve verhalen. Dat is mooi, maar ik zou graag wat 'onafhankelijker' info willen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 00:20

Ik heb AF geemaild met wat vraagjes over hun zadel. Heb nog even rond gekeken op hun site ook, en vraag me inderdaad af of hun systeem wel even degelijk is... zoals ik het begrijp bestaat hun boom uit meerdere lagen en ik vraag me af of dat niet ten koste gaat van de stevigheid (na zoekopdrachtje Ortho Flex kwam ik n.l. ook een oud topic tegen waar het over gebroken bars ed ging... zou hiermee dus misschien ook kunnen?)
Maar goed, ik kreeg vanavond dus al meteen antwoord (in ieder geval wel snelle service!)
Dit is wat ze schreven, voor de geïnteresseerden... Twijfel ondanks dat nog wel en neig op dit moment toch naar een OF... Nog maar even laten bezinken en prijzen vergelijken... de OF die ik wil gaat meer dan $3000 kosten ex shipping en dat is toch wel behoorlijk aan de prijs...

...Es gibt durchaus Paralellen zwischen American-Flex und Ortho-Flex. Wir nutzen beide bestimmte physikalische Gesetze aus und beide Firmen haben zumindest teilweise eine gemeinsame Vergangenheit. Allerdings ist das deutsche System "American-Flex" wesentlich weiter entwickelt. Oder einfach gesagt: es funktioniert deutlich besser und hat nicht mehr die "Kinderkrankheiten" des amerikanischen Ortho-Flex und ist gleichzeitig preiswerter.

Für Ihre Wünsche nach einem "Besonderen Sattel" haben wir durchaus ein offenes Ohr. Silberbeschläge und Border-Tooling ist bei uns aber auch schon Standard-Ausstattung - ohne Aufpreis. Wenn Sie sich die Bilder auf unserer Homepage ansehen, sehen Sie dort die Sättel in ihrer Standardausstattung, wobei Sie bei einigen Modellen die Farbe und das Tooling frei wählen können. Eventuelle weitere Sonderwünsche können wir gegen Aufpreis fertigen.

Gleichzeitig ist aber das Zubehör, wie Pad und Gurt, bereits im Preis inclusive.

Aber ich lasse mich gerne von Ihren Vorstellungen überraschen.

Grundsätzlich brauchen wir Ihr Pferd nicht um Maß zu nehmen, dafür haben wir ja unser Trachtensystem. Wir legen aber Wert darauf, daß Sie mit unseren Sätteln zurechtkommen. Daher wäre eine persönliche Einweisung schön.

Leider haben wir keine kompetenten Handelspartner in den Niederlanden. Als Ansprechpartner können daher wir hier ( Nähe Hamburg ) oder Frau Kosjak ( Nähe Bonn ) Ihnen zur Verfügung stehen. Wer ist Ihnen da am nächsten ? Oder möchten Sie eventuell zu uns kommen ?

Lassen Sie mich wissen und bis dahin

hartelijke groeten

American Flex Group
Kai Klee

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:46

Ik heb inmiddels nog meer heen en weer ge-emaild, en het zadel dat ik graag wil, kunnen ze wel maken. (Vergelijkbaar met het showzadel wat ik ooit op e-bay gezien heb. Wel een bewerkelijk zadel, dus wel lange levertijd). Wat het zadel dan ongeveer gaat kosten bij hun weet ik nog niet. Voordeel van Duitsland vind ik dat ik het zadel zelf kan ophalen. Als ik een zadel uit Amerika zou halen zou ik het ook niet vantevoren kunnen passen, dus dat vind ik niet zo'n verschil... en ik kán dus wel met Dot naar ze toe als ik dat zou willen.
Wat ik wel 'vreemd' vind aan hun systeem is dat je het zelf handmatig kunt afstellen op je eigen paard. Of dit gunstig is of niet ben ik eigenlijk niet zo goed uit. Afstellen op je eigen paard is natuurlijk mooi, maar doe je dit automatisch goed en heeft zo'n systeem dan niet meteen weer een zwak punt in de constructie... Ik ben er nog niet uit... Ze komen overigens (in Duitsland in ieder geval) ook bij je thuis om verschillende zadels op je paard uit te proberen en dus ook verschillende afstellingen... je kunt daar dus wel hulp bij krijgen.

Oh, OF heeft inmiddels een nr 3 systeem en de panelen die dan gebruikt worden zien er ongeveer gelijk uit als de panelen die in de AF gebruikt worden. Ik denk dat ze elkaars techniek nog steeds goed in de gaten houden. Knipoog 't Is natuurlijk ook simpel hé... AF koopt een OF zadel, haalt het uit elkaar, é voilá... ze zijn weer 'bij'...
Op zich ben ik niet tegen 'namaak', mits het net zo degelijk is... vaak is het bij bekende merken toch ook een stuk naam wat je betaalt...
Voor ik beslis of het een OF of AF wordt wil ik dus zeker beide zadels eerst 'in real life' gezien hebben... én van beiden weten wat de precieze prijs gaat worden natuurlijk... kortom... the story continues...
Overigens ben ik dus nog steeds geïnteresseerd in positive én negative ervaringen van anderen, over béide zadels... Iemand hier die een Duits paardenforum bezoekt?

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:05

Nou, weer een mailtje terug van AF Duitsland, maar die gaat toch afvallen denk ik. Het zadel zoal ik het wil zou compleet custom-made moeten worden, ze kunnen alleen een van hun standaard bomen gebruiken, maar de hele opbouw van het zadel moet apart gemaakt worden omdat ze dat model gewoon niet standaard hebben (en zo'n raar model wil ik niet hebben hoor... gewoon een normaal 'pleasure achtig' zadel). Ruw geschatte prijs €5000... Bloos!

Ik heb inmiddels ook de OF site nog eens uitgeplozen en heb een voordeliger optie gevonden. Zelfde idee qua uiterlijk, zelfde opties maar met de Rancher als basis. Scheelt honderden euro's. De rancher is qua zit wat korter volgens mij en de fork en cantle hebben iets andere afmetingen, maar ik denk dat 'ie voor mij net zo goed kan werken (ik houd juist wel van een wat kortere, beetje 'ingesloten' zit). Ik had bij de Cattle Baron al het opgewaardeerde systeem achterwege gelaten, en bij deze kan ik dat dus wel doen en nog veel goedkoper uit zijn.
Nu nog afwachten of ik tooling en zilver in Nederland kan laten doen en of dat ook in €€ scheelt (heb inmiddels al een lijntje uitgegooid) en dan ben ik er denk ik wel uit...
Nu nog even m'n huis verkopen... Schijnheilig

Sugarmiss, weet jij misschien wat het verschil tussen systeem II en systeem III is? Ze hebben het hele technische verhaal van de site gehaald, en ik kan het dus zo niet vinden... jij zit al wat langer in de OF (há...letterlijk! Knipoog )
Over 4 weken mag hopelijk het gips er af en als ik dan weer een beetje fatsoenlijk op m'n benen kan staan wil ik toch echt een keer komen proefzitten als je 't goed vindt...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:11

Oh ja, voor degenen die nog wel in AF geinteresseerd zijn, nog even een opmerking over die afstelmogelijkheid.
Dat zelf afstellen gebruik je bij de AF niet echt. Je kunt de panelen in hoogte verstellen zeg maar, en dat is voornl. handig wanneer je een paard hebt wat extreem scheef is of extreeem verschillende bespiering of schouders heeft. Normaal gesproken gebruik je dat dus niet, het is alleen voor de extreme gevallen...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:44

Ja, hoe de panelen er uit zien weet ik, dat staat ook bij de opties bij elk zadel.
Zilver en Tooling laat ik inderdaad 'op het zelfde adres' doen. Ik wil graag een corner plate bijvoorbeeld en daarbij is het het mooist als de tooling er omheen gewerkt wordt. Helemaal omdat ik ook een border tooling wil.
Moet alleen nog even zien of dat bij de Rancher wel kan. Beide skirts zijn bij dit zadel aan de achterkant even lang, dus je heb geen 'uitstekende' hoek zeg maar. Ze hebben er op de foto een corner concho op zitten... is ook wel mooi...

De Cattle Baron
Afbeelding

De Rancher
Afbeelding

Het grootste verschil:
Cattle Baron: 7"Gullet (standard tree), 8-½"Gullet (Wide Tree) with Medium Swell Fork, 5-1/4"Tall x 12-½" Wide Cantle
Bij de info over de seat staat nog: Medium Twist & Medium Rise

Rancher: Gullet Width: Standard: 7", Wide: 8-1/2". Fork & Cantle: 3-1/4" Undercut fork, 4-3/4" tall x 12-3/4" wide cantle
Bij de info over de seat staat: Wide Twist & Low Rise.

De Rancher heeft standaard een High Dally Post en de Cattle Baron een Pleasure horn. Wil ik op de Rancher een Pleasure horn kost dat $50, maar ik spaar me de $100 voor de suede seat die ik wil uit, want die is bij de Rancher standaard en bij de Cattle Baron weer niet.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _TaraM en 38 bezoekers